Werk & Studie alle pijlers

Wil ik dit nog wel (onderwijs)

20-11-2018 18:51 692 berichten
Alle reacties Link kopieren
... En wat kan ik dan in 's hemelsnaam gaan doen?

Een korte achtergrond. Ik werk nu 4 jaar in het onderwijs. Twee jaar vooral vervanging, afgelopen twee jaar op twee verschillende scholen gewerkt. Op de eerste school ging het niet lekker. Leerlingen waren brutaal tot het grove aan toe, er werd veel gepest en ik voelde mij niet gesteund door de leiding. Nu werk ik enkele maanden op een andere school, maar het gebeurt mij weer. En weer doet de leiding niks. Ik probeer aan de band te werken, leerlingen mogen bij mij veel, maar grove taal, aanvallend gedrag is meteen een uitstuurbrief. Die geef ik blijkbaar teveel, en ergens weet ik dat ook wel, maar ik trek het steeds slechter.

Kinderen van nu zijn ontzettend veeleisend. Ze willen overal het laatste woord, en weigeren te accepteren dat iets fout is, tot geschreeuw aan toe. Mail je de ouders over hun gedrag, dan krijg je als docent nog op je kop dat je geen rekening houdt met hun adhd/ass/odd. Want dat geeft een kind natuurlijk de vrijbrief om de les te storen, spullen van een medeleerling af te pakken, of de docent uit te schelden.

Ik ben eerstegraads en geef les op de havo, niet de doelgroep waar je van verwacht uitgescholden te worden voor k*hoer en andere 'mooie' termen. Ik ga met steeds meer tegenzin naar school. Laatst had ik langdurigere klachten na een operatie (waarmee ik wel geacht werd te werken), en ik merkte dat ik nog sneller geirriteerd raakte. Vandaag kreeg ik te horen dat ik niet goed functioneer de afgelopen tijd, en moet veranderen. Ik ben het ermee eens, ik was ook erg fel, maar ik ga nu twijfelen of ik het wel wíl,

Is het mij wel waard om soms met knallende koppijn en een vervelend gevoel te gaan slapen? De stress, het gevoel dat je niks bakt van je vak, De leiding die zogenaamd achter je staat maar ook niet, want de leerlingen brengen immers het geld binnen. Natuurlijk heb ik ook veel schatjes in mijn lessen, maar die raken vaak ondergesneeuwd door het gedram van de luide minderheid.

Als ik niet op deze school kan blijven volgend jaar ben ik bang dat ik gewoon echt niet meer verder wil. Blijkbaar ben ik, ondanks mijn bevoegdheid, gewoon niet geschikt, te streng, betrek ik alles te erg op mijzelf. Ik zit mezelf zo erg op te vreten op het moment, ik weet niet waar ik moet beginnen om de sfeer weer te verbeteren, om wat meer rust te creeeren in mijn hoofd, en al die andere problemen die ik tig keer per week van collega's meekrijg.

Maar wat moet ik dan? Ik heb een moderne Vreemde Taal gestudeerd, ik heb al die tijd alles in het onderwijs gedaan, van bijlessen in een huiswerkinstituut tot lesgeven zelf. Ooit heb ik nog kort in het klantcontact gewerkt, maar als ik iets nog erger haat is het volwassenen die mij uitschelden. Vertalen zou ik een onbetaalbare derde Master moeten halen, idem voor Tolken. Een tekstbureau neemt mij vast ook niet aan. Of een kantoorbaan met ' wo-werk- en-denkniveau? Moet men daar niet ook minstens 5 jaar ervaring voor hebben in de branche?

Ik weet het ook even niet meer....
anoniem_379108 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 21:20
0.03% gewijzigd
Nemaìn’ schreef:
20-11-2018 22:13
En ga gelijk in therapie. Als jij je alles zo aantrekt blijf je de pispaal.
Ik heb therapie.
Als je een taal geeft ...
Avondscholen aanschrijven?
Of dingen als NHA?

Kijken of je bij een gymnasium binnenraakt?
Die leerlingen kiezen vaak héél bewust voor die bepaalde richting en zijn meer geïnteresseerd in talen.

Ander type school? Misschien pas je beter bij Montessori, Freinet, internationale school, ...?
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 22:20
3.06% gewijzigd
Nemaìn’ schreef:
20-11-2018 22:17
Dit gebeurde 30 jaar geleden ook hoor.
Het verschilt per school.

Maar ehm, TO wilde graag dat we met haar meedenken over haar mogelijkheden.

TO, heb je gedacht aan docent zakelijk Duits? Voor werknemers die bijvoorbeeld veel te maken hebben met Duitse klanten/leveranciers.
nini28 schreef:
20-11-2018 22:16
Oh ja, wat jij beschrijft herken ik helemaal van de docenten in mijn familie/ vriendenkring.
Die beschrijven precies hetzelfde wat jij in jouw bericht schrijft.
En.mijn puber komy ook met de raarste verhalen thuis met een docent Engels die regelmatig in huilen uitbarst en een geschiedenis leraar die de hele klas uit heeft gestuurd omdat niemand luisterde.

Ik vind het echt zorgwekkend wat er gaande is in het onderwijs.
Ik mis ook het straffen van de ouders. Als ik een leraar aan het huilen had gemaakt had ik een groot probleem gehad. Nu is het allemaal onze schuld en de kinderen zijn engeltjes. Niet het jouwe hoop ik, maar een docent huilt niet om niets.
Caitriona* schreef:
20-11-2018 22:20
Het verschilt per school.

Maar ehm, TO wilde graag dat we met haar meedenken over haar mogelijkheden.

TO, heb je gedacht aan docent zakelijk Duits? Voor werknemers die bijvoorbeeld veel te maken hebben met Duitse klanten/leveranciers.
Ik geef geen Duits. Maar inderdaad, taaltrainer al bekeken je komt er alleen niet in.
Belg007 schreef:
20-11-2018 22:19
Of dingen als NHA?

Die leerlingen kiezen vaak héél bewust voor die bepaalde richting en zijn meer geïnteresseerd in talen.

Ander type school? Misschien pas je beter bij Montessori, Freinet, internationale school, ...?
Ik heb overal gewerkt. Dalton, montessori, Amsterdam Noord én Zuid. Het accent is anders, de kinderen zijn hetzelfde helaas.
Kan het overigens ook aan de regio liggen?

Misschien dat het in bepaalde dorpen en steden er nog iets minder heftig aan toe gaat?

Puberen doen ze allemaal, maar een leerkracht aanspreken met k*hoer en daar wordt van hogerhand niet op gereageerd ...

Als je toch alleen woont ... verhuizen naar een ander landsdeel is geen optie?
c_est_moi schreef:
20-11-2018 22:18
Ben je wel geschikt om voor de klas te staan. Heb je wel de juiste capaciteiten.
Als het zo’n gedoe telkens is, ligt het dan aan de kinderen of aan jou?
Je klinkt niet heel tolerant naar de klas.
Leerlingen reageren op jouw gedrag.
Ik heb een bevoegdheid behaald. Maar ik vraag me wel af.. waarom worden ze zo kwaad. Ik leef schoolregels na. Doe en zeg geen gekke dingen. Al word ik steeds bitser, dat wel.

Daarom denk ik nu ook na.
Caitriona* schreef:
20-11-2018 22:17
Doe niet zo onaardig. Ik ben op mijn werk nog nooit voor h**r uitgescholden.

Mijn zus (leerkracht) werd op het schoolplein met een mes bedreigd.
Het komt er misschien wat rot uit. Maar TO lijkt wel wat onopgeloste issues te hebben (geeft ze zelf ook aan). Dan kan ik me voorstellen dat het nu geen ideale situatie is voor haar.
Zoals TO nu praat ‘etters die de sfeer verzieken’, dan ben je eigenlijk wel al ver...
Ik vind het wel zorgelijk om zo over je eigen grenzen te gaan, dat je met zoveel pijn van een operatie tóch gaat werken. Ondanks het lerarentekort.

En niet dat het daarom normaal is, maar ik word regelmatig uitgescholden, bedreigd of geschopt oid (is geen regulier onderwijs, dus misschien een andere situatie).
Het hebben van een dikke huid en je er niets van aantrekken helpt een hoop. Of er op een andere manier naar kijken en het niet als persoonlijke aanval te zien.
Belg007 schreef:
20-11-2018 22:23
Kan het overigens ook aan de regio liggen?

Misschien dat het in bepaalde dorpen en steden er nog iets minder heftig aan toe gaat?

Puberen doen ze allemaal, maar een leerkracht aanspreken met k*hoer en daar wordt van hogerhand niet op gereageerd ...

Als je toch alleen woont ... verhuizen naar een ander landsdeel is geen optie?
Ik heb hier mijn vrienden, familie... ik wil niet weg. Zit lekker in de randstad.

Overigens zijn boerse kinderen ook geen engeltjes.

Zijn er mensen die vanuit VO HBO zijn gaan lesgeven? Hoe kreeg je de baan?
KatherineClifton schreef:
Ik mis ook het straffen van de ouders. Als ik een leraar aan het huilen had gemaakt had ik een groot probleem gehad. Nu is het allemaal onze schuld en de kinderen zijn engeltjes. Niet het jouwe hoop ik, maar een docent huilt niet om niets.
Juist. De tijden zijn enorm veranderd.
Respect voor gezag is ver te zoeken helaas bij velen.
Vrije opvoeding, nauwelijks aandacht voor de kinderen etc etc

Ik zou kijken of volwassenen onderwijs een optie is. Daar kun jij toch wat meer je passie bij kwijt.
Pubers zijn enorm lastig te handhaven.
Girls compete with each other, women empower one another
20-11-2018 22:18
Ik heb therapie.
Misschien een tijdje wat anders doen en wat steviger worden.
vitamined schreef:
20-11-2018 22:27
Het komt er misschien wat rot uit. Maar TO lijkt wel wat onopgeloste issues te hebben (geeft ze zelf ook aan). Dan kan ik me voorstellen dat het nu geen ideale situatie is voor haar.
Zoals TO nu praat ‘etters die de sfeer verzieken’, dan ben je eigenlijk wel al ver...
Ik vind het wel zorgelijk om zo over je eigen grenzen te gaan, dat je met zoveel pijn van een operatie tóch gaat werken. Ondanks het lerarentekort.

En niet dat het daarom normaal is, maar ik word regelmatig uitgescholden, bedreigd of geschopt oid (is geen regulier onderwijs, dus misschien een andere situatie).
Het hebben van een dikke huid en je er niets van aantrekken helpt een hoop. Of er op een andere manier naar kijken en het niet als persoonlijke aanval te zien.
Ik ben bang om mijn baan te verliezen. Dus ik ga ziek werken, om te horen dat ik het niet goed doe...🤔
Ach kom op. Als je met kinderen werkt heb je haar op je tanden nodig. En als je leerlingen je aan het huilen krijgen ontbreekt het je aan stevigheid.

Ga wat anders doen.
Ik weet niet in welke moderne taal je eerste graad gehaald hebt, maar ik vermoed dat je les geeft op een havo in een stedelijke regio waar veel leerlingen van verschillende culturen naar toe gaan. Als dat zo is dan moet je én stevig in je schoenen staan én een gedegen dosis natuurlijk overwicht bezitten wil je de klas de baas kunnen.

Er is een schrijnend tekort aan leerkrachten, het zou zonde zijn om het onderwijs vanwege je ervaringen de rug toe te keren.

Misschien een overweging waard, en je moet jezelf er in kunnen vinden, maar waarom kijk je niet eens naar mogelijkheden om les te geven op een internationale school? Deze leerlingen zijn kinderen van expats en krijgen veel vaker een gedegen strengere opvoeding. Of scholen met een (streng)protestantse of (streng)reformatorische school. Dan wordt er ook wel gescholden en gepuberd maar er is bij deze jeugd meer respect voor de leerkrachten dan wat momenteel over het algemeen gangbaar is.

Ik wens je een voorspoedig herstel toe en veel wijsheid in en met de keuzes die wilt gaan maken. Het mag je goed gaan.
20-11-2018 22:29
Ik ben bang om mijn baan te verliezen. Dus ik ga ziek werken, om te horen dat ik het niet goed doe...🤔
Je doet het blijkbaar ook niet goed.
Dus ga het goed doen of ga wat anders doen.
Belg007 schreef:
20-11-2018 22:19
Of dingen als NHA?

Onderschat het gymnasium niet.
Het kan je liggen hoor, maar ik heb een hoop met dezelfde instelling binnen zien komen en net zo hard weer vertrekken.
Ik vind het bijzonder dat je alles bij de leerlingen legt.
Denk echt dat je het bij jezelf moet zoeken.
Iemand noemde al verschillende schooltypen, vreemd dat je al die kinderen hetzelfde vervelende gedrag vindt vertonen. Er zit in mijn ogen wel degelijk verschil in type kinderen op de verschillende scholen.

Ook snap je niet dat ouders niet straffen als de leerkracht moet huilen.
Als mijn kinderen thuis zouden komen met dergelijke verhalen, dan zou ik ernstig twijfelen aan de capaciteit van de leerkracht.
Wat is er in hemelsnaam aan de hand in de klas dat het zo uit de hand loopt.
Zou het zwaar vervelend vinden dat mijn kinderen geen leerkracht hebben die het aankan en er lol in heeft. En ook de kinderen kan motiveren.
summer is a state of mind
Heb je al eens naar de vacatures bij hoger onderwijsinstellingen gekeken?

Hva, inholland, uva, vu (ga er vanuit dat je in de buurt van A’dam woont op basis van wat je schrijft). Er zijn tal van banen in het onderwijs, en niet per definitie als docent.
Je moet dat helemaal niet van ouders willen of verwachten.
Jij moet jouw grenzen aangeven en je eigen consequenties eraan verbinden en het oplossen en afronden met die kinderen.
20-11-2018 22:25
Ik heb een bevoegdheid behaald. Maar ik vraag me wel af.. waarom worden ze zo kwaad. Ik leef schoolregels na. Doe en zeg geen gekke dingen. Al word ik steeds bitser, dat wel.

Wie worden kwaad? De kinders?
Omdat ze het gevoel hebben dat je ze niet ziet en hoort.
20-11-2018 22:27
Ik heb hier mijn vrienden, familie... ik wil niet weg. Zit lekker in de randstad.

Overigens zijn boerse kinderen ook geen engeltjes.

Zijn er mensen die vanuit VO HBO zijn gaan lesgeven? Hoe kreeg je de baan?
Les gaan geven op het hbo kan gewoon, daarvoor ben je bevoegd! Hoe je de baan krijgt... solliciteren. Wees niet te onzeker.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
20-11-2018 22:25

Je klinkt, waarschijnlijk door de teleurstel over hoe het gaat, ook niet positief over lesgeven. Kan me voorstellen dat je dit in de klas ook uitstraalt. En daar reageert de klas weer op.
Denk dat plezier hebben in je werk ook maakt dat het makkelijker gaat. Nu zit je in een neerwaardse spiraal lijkt het.
summer is a state of mind
Nemaìn’ schreef:
20-11-2018 22:29
Ach kom op. Als je met kinderen werkt heb je haar op je tanden nodig. En als je leerlingen je aan het huilen krijgen ontbreekt het je aan stevigheid.

Ga wat anders doen.
Ik huil niet hoor. Maar zie het om mij heen gebeuren. Vaak spelen er dan dingen in het gezin of een zieke ouder.
Nemaìn’ schreef:
20-11-2018 22:28
Misschien een tijdje wat anders doen en wat steviger worden.
Al gedaan. Ik ben normaal vrij stevig, maar als ik ziek ben niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven