Werk & Studie alle pijlers

Fraude op een toets

18-12-2018 12:56 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Onlangs ben ik beschuldigd van fraude op een toets en ik wil graag mijn gelijk halen en de punten krijgen voor het onderdeel.
Tijdens het maken van de toets heb ik een deel uitgegumd wat fout was, dit heb ik dus verbeterd. Tijdens les bespraken wij de toets en ik vroeg mijn docent waarom het fout was en hij beschuldigde mij van het in de les verbeteren van die opgave, weet iemand toevallig of er een expert is die kan dateren wanneer dat deel uitgegumd is. Het hoeft niet perse op de dag nauwkeurig maar in een tijdspanne van enkele dagen want er zaten bijna tweken weken tussen, dus dat moet voldoende zijn.
Ik hoop dat iemand het weet bvd.
Alle reacties Link kopieren
Je zoekt een gum expert? O_o
Alle reacties Link kopieren
Sinds wanneer mag je een toets met potlood maken? Tenzij je nog op de middelbare school zit en een grafiek hebt moeten tekenen...
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
saintjeisanoniem schreef:
18-12-2018 13:06
Je zoekt een gum expert? O_o
Die is snel gevonden: vraag het even op het modtopic.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Was de toets nog niet door de docent nagekeken toen jullie hem in de klas bespraken?
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
18-12-2018 13:08
Die is snel gevonden: vraag het even op het modtopic.
;-D
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
18-12-2018 13:08
Die is snel gevonden: vraag het even op het modtopic.
Ik wilde het NFI aanraden, maar dit is inderdaad sneller :popcorn:
Oudblond schreef:
18-12-2018 13:08
Die is snel gevonden: vraag het even op het modtopic.
:rofl:

Maar ik heb nog nooit een toets met potlood mogen maken in die 10 studiejaren.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
18-12-2018 13:11
Ik wilde het NFI aanraden, maar dit is inderdaad sneller :popcorn:
:proud:
Alle reacties Link kopieren
Als het een goede school is hebben ze een kopie van het werk gemaakt, kan zowel op papier als scan zijn en heeft de docent nagekeken op de kopie en dus niet op het origineel.
En ik vraag me wel af wat voor soort toets je met een potlood maakt?
Alle reacties Link kopieren
mariposa2 schreef:
18-12-2018 13:15
Als het een goede school is hebben ze een kopie van het werk gemaakt, kan zowel op papier als scan zijn en heeft de docent nagekeken op de kopie en dus niet op het origineel.
En ik vraag me wel af wat voor soort toets je met een potlood maakt?
??? Het is geen eindexamen...
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
mariposa2 schreef:
18-12-2018 13:15
Als het een goede school is hebben ze een kopie van het werk gemaakt, kan zowel op papier als scan zijn en heeft de docent nagekeken op de kopie en dus niet op het origineel.
hier heb ik echt nog nooit van gehoord.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
mariposa2 schreef:
18-12-2018 13:15
Als het een goede school is hebben ze een kopie van het werk gemaakt, kan zowel op papier als scan zijn en heeft de docent nagekeken op de kopie en dus niet op het origineel.
nog nooit van gehoord, geloof ik geen fluit van
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het ook niet, de toets had toch al nagekeken moeten zijn toen hij het besprak, en het cijfer gebaseerd op wat er tijdens de toets is geschreven? Als hij dat al heeft goed gerekend kan hij er toch niet opeens mee komen dat je dat achteraf hebt ingevuld?

Ik heb overigens wel eens iets soortgelijks meegemaakt op school, toen hadden we een SO Engels waarbij je na het terugkrijgen van een cijfer heel makkelijk kon frauderen (bij een fout antwoord alsnog een extra letter invullen en dan gaan klagen dat het ten onrechte fout gerekend was) en die docent had wel degelijk kopieën gemaakt van de SO's om dat te voorkomen. Als je je studenten van dat soort praktijken verdenkt dan lijkt het mij logisch dat je als docent die toetsen inderdaad kopieert.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
mariposa2 schreef:
18-12-2018 13:15
Als het een goede school is hebben ze een kopie van het werk gemaakt, kan zowel op papier als scan zijn en heeft de docent nagekeken op de kopie en dus niet op het origineel.
En ik vraag me wel af wat voor soort toets je met een potlood maakt?
Een school die kopieën maken van honderden toetsen? Nog nooit van gehoord.
Alle reacties Link kopieren
TO, ik zou het gek vinden wanneer je een oordeel vanwege fraude aan je broek krijgt, aangezien niet te bewijzen is dat je tijdens de inzage je antwoord hebt aangepast. Het lijkt me niet dat een examencommissie op basis daarvan een oordeel kan vellen.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
O wacht, hij had iets fout gerekend wat volgens jou goed gerekend had moeten zijn en er was op die plek gegumd. Als er geen kopieën zijn dan is het inderdaad zijn woord tegen het jouwe. Ik denk niet dat er zoiets bestaat als een gum-expert. Als het al mogelijk is om zoiets op de een of andere manier vast te stellen dan denk ik niet dat dat gebeurt voor een incident als dit.

Maar, ben je daadwerkelijk beschuldigd van fraude of weigert hij gewoon je cijfer naar boven bij te stellen, dat lijkt me namelijk ook nogal een verschil.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
In het hoger onderwijs worden deze kopieën wel gemaakt hoor, daarom vraag ik me af wat voor soort toets/onderwijs dit over gaat.
Alle reacties Link kopieren
mariposa2 schreef:
18-12-2018 13:28
In het hoger onderwijs worden deze kopieën wel gemaakt hoor, daarom vraag ik me af wat voor soort toets/onderwijs dit over gaat.
Ik heb toch heel wat HBO's en WO's versleten en dit echt nog nooit meegemaakt.
mariposa2 schreef:
18-12-2018 13:28
In het hoger onderwijs worden deze kopieën wel gemaakt hoor, daarom vraag ik me af wat voor soort toets/onderwijs dit over gaat.
Je krijgt ze niet eens terug. Voor inzage kan je een afspraak maken en dan zijn er 2 mensen bij.
lemoos2 schreef:
18-12-2018 13:06
Sinds wanneer mag je een toets met potlood maken? Tenzij je nog op de middelbare school zit en een grafiek hebt moeten tekenen...
En dit.
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
18-12-2018 13:32
Je krijgt ze niet eens terug. Voor inzage kan je een afspraak maken en dan zijn er 2 mensen bij.
Inderdaad. Ik heb op de universiteit nooit een toets teruggekregen, er was wel altijd een inzagemogelijkheid.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
18-12-2018 13:22
Ik snap het ook niet, de toets had toch al nagekeken moeten zijn toen hij het besprak, en het cijfer gebaseerd op wat er tijdens de toets is geschreven? Als hij dat al heeft goed gerekend kan hij er toch niet opeens mee komen dat je dat achteraf hebt ingevuld?

Ik heb overigens wel eens iets soortgelijks meegemaakt op school, toen hadden we een SO Engels waarbij je na het terugkrijgen van een cijfer heel makkelijk kon frauderen (bij een fout antwoord alsnog een extra letter invullen en dan gaan klagen dat het ten onrechte fout gerekend was) en die docent had wel degelijk kopieën gemaakt van de SO's om dat te voorkomen. Als je je studenten van dat soort praktijken verdenkt dan lijkt het mij logisch dat je als docent die toetsen inderdaad kopieert.
Dit soort trucjes wordt om de haverklap uitgeprobeerd, dat uitgummen is ook een trucje. Als je merkt dat het een trend is in een klas ga je eens wat kopiëren, maar elke toets kopiëren is niet alleen zonde van het papier, maar ook van je schaarse tijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ook trucjes om dat soort gesjoemel al voor te zijn. Een soort codes voor mezelf.

Ik denk dat die docent je gewoon doorheeft.
Als het met schrapkaarten ging zijn die mogelijk wel ingescand. Als het op papier was is het lastig. Hij kan niet bewijzen dat jij gefraudeerd hebt, jij niet dat je het niet gedaan hebt.
Je kunt wel je beklag doen over de procedure van de inzage: dat mensen onterecht beschuldigd kunnen worden als het kennelijk zo makkelijk is om te frauderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven