Fraude op een toets
dinsdag 18 december 2018 om 12:56
Hoi,
Onlangs ben ik beschuldigd van fraude op een toets en ik wil graag mijn gelijk halen en de punten krijgen voor het onderdeel.
Tijdens het maken van de toets heb ik een deel uitgegumd wat fout was, dit heb ik dus verbeterd. Tijdens les bespraken wij de toets en ik vroeg mijn docent waarom het fout was en hij beschuldigde mij van het in de les verbeteren van die opgave, weet iemand toevallig of er een expert is die kan dateren wanneer dat deel uitgegumd is. Het hoeft niet perse op de dag nauwkeurig maar in een tijdspanne van enkele dagen want er zaten bijna tweken weken tussen, dus dat moet voldoende zijn.
Ik hoop dat iemand het weet bvd.
Onlangs ben ik beschuldigd van fraude op een toets en ik wil graag mijn gelijk halen en de punten krijgen voor het onderdeel.
Tijdens het maken van de toets heb ik een deel uitgegumd wat fout was, dit heb ik dus verbeterd. Tijdens les bespraken wij de toets en ik vroeg mijn docent waarom het fout was en hij beschuldigde mij van het in de les verbeteren van die opgave, weet iemand toevallig of er een expert is die kan dateren wanneer dat deel uitgegumd is. Het hoeft niet perse op de dag nauwkeurig maar in een tijdspanne van enkele dagen want er zaten bijna tweken weken tussen, dus dat moet voldoende zijn.
Ik hoop dat iemand het weet bvd.
dinsdag 18 december 2018 om 15:46
dinsdag 18 december 2018 om 16:22
Op 'mijn' 35.000+ studenten hogeschool toch echt niet hoor. Je krijgt een toets nooit terug, inzage gebeurt onder toezicht.
Tjezus, wat vals
dinsdag 18 december 2018 om 16:25
heb zowel HBO als universiteit afgerond.
Wij werkten met Pen (potlood is voor de basisschool, en je bent een grote-jongen(/meid) als je eindelijk met pen mag)
We kregen wel inzage, maar niet gekopieerd
Even voor de zekerheid: we hebben het over Nederlands onderwijs?
dinsdag 18 december 2018 om 16:34
Ik heb nog niet zo lang geleden mijn studie aan een Nederlandse universiteit afgerond en wij kregen altijd kopieën bij de inzage.lilalinda schreef: ↑18-12-2018 16:25heb zowel HBO als universiteit afgerond.
Wij werkten met Pen (potlood is voor de basisschool, en je bent een grote-jongen(/meid) als je eindelijk met pen mag)
Blijkbaar verschilt het per instelling.
dinsdag 18 december 2018 om 17:22
Wij maken nooit copieen (universiteit) van open vragen, multiple choice wordt automatisch nagekeken (dus ingescand) maar een student heeft wel recht op inzage in de gemaakte en nagekeken toets.
Studenten moeten het tentamen ook gewoon met pen maken (staat duidelijk aangegeven op het voorblad) en mogen tijdens de inzage natuurlijk niet op het tentamenblad schrijven (maar dat lijkt me logisch)
Iemand zomaar van fraude beschuldigen kan natuurlijk niet, ik zou TO dus dringend aanraden naar de examencommissie te gaan, een fraude geval moet altijd bewezen worden.
Studenten moeten het tentamen ook gewoon met pen maken (staat duidelijk aangegeven op het voorblad) en mogen tijdens de inzage natuurlijk niet op het tentamenblad schrijven (maar dat lijkt me logisch)
Iemand zomaar van fraude beschuldigen kan natuurlijk niet, ik zou TO dus dringend aanraden naar de examencommissie te gaan, een fraude geval moet altijd bewezen worden.
dinsdag 18 december 2018 om 18:40
Op mijn middelbare school en de hogescholen die ik heb bezocht moest elke toets met blauwe (of zwarte) pen gemaakt worden. Deed je wat anders, dan was de toets ongeldig.lilalinda schreef: ↑18-12-2018 16:25heb zowel HBO als universiteit afgerond.
dinsdag 18 december 2018 om 19:35
Als een leerling zo stellig is bij zo'n geval, dan mag de leerling aan mij bewijzen dat hij de lesstof beheerst. Hij mag de volgende les namelijk dat onderdeel uit gaan leggen aan de klas. En aan de hand daarvan bepaal ik of de leerling de lesstof beheerst en dus de punten toegekend krijgt.
Dus, wil je gelijk? Ga naar je docent en vraag of je over het onderdeel waar je punten voor wilt hebben, mag bewijzen dat je dat beheerst door er een lesje over te geven.
Dus, wil je gelijk? Ga naar je docent en vraag of je over het onderdeel waar je punten voor wilt hebben, mag bewijzen dat je dat beheerst door er een lesje over te geven.
anoniem_374651 wijzigde dit bericht op 19-12-2018 11:28
0.98% gewijzigd
dinsdag 18 december 2018 om 22:13
In mijn geval wel, ik werk in het Nederlandse hoger onderwijs.lilalinda schreef: ↑18-12-2018 16:25heb zowel HBO als universiteit afgerond.
Dit geval doet me trouwens denken aan een recente examencommissiezaak.
dinsdag 18 december 2018 om 22:36
Als het goed is, heeft de docent dit aan de examencommissie gemeld. Die zal dan contact opnemen met TO om haar kant van het verhaal te horen. En dan is het aan de examencommissie om hier een oordeel over te vellen.florence13 schreef: ↑18-12-2018 17:22...
woensdag 19 december 2018 om 05:44
Ik denk dat de docent van TO denkt dat er hier ook zoiets aan de hand is.Susan schreef: ↑18-12-2018 13:22Ik heb overigens wel eens iets soortgelijks meegemaakt op school, toen hadden we een SO Engels waarbij je na het terugkrijgen van een cijfer heel makkelijk kon frauderen (bij een fout antwoord alsnog een extra letter invullen en dan gaan klagen dat het ten onrechte fout gerekend was) en die docent had wel degelijk kopieën gemaakt van de SO's om dat te voorkomen. Als je je studenten van dat soort praktijken verdenkt dan lijkt het mij logisch dat je als docent die toetsen inderdaad kopieert.
Goede tip voor TO: nooit een toets met potlood maken! Eventueel extra papier vragen als je iets wilt corrigeren.
woensdag 19 december 2018 om 11:00
ja dat had de docent moeten doen, maar ik maak uit het verhaal van TO op dat dat niet gebeurd is.
woensdag 19 december 2018 om 11:10
Dit idd. En heb ook nog nooit een potlood gebruikt bij een toets.MevrouwJack schreef: ↑18-12-2018 16:22Op 'mijn' 35.000+ studenten hogeschool toch echt niet hoor. Je krijgt een toets nooit terug, inzage gebeurt onder toezicht.