Werk & Studie alle pijlers

Hoe eerlijk in een sollicitatiegesprek

15-02-2019 12:34 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Ik ben uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Ik ben me nu aan het voorbereiden en ik vraag me iets af. Ik ben nu werkloos, dat zie je aan mijn cv doordat er een einddatum achter mijn laatste dienstverband staat. Ik ben daar na een langs dienstverband zelf weggegaan om meerdere redenen. Ik geen plezier meer in mijn werk. Dat was de hoofdreden. Mijn werk was mentaal zwaar en doordat ik prive de afgelopen jaren veel voor mijn kiezen heb gehad is door de combinatie van die dingen mijn werkplezier compleet weggegaan.

Elke werkdag ging ik met lood in mijn schoenen naar het werk en het voelde elke keer alsof alle energie uit me werd gezogen. Toen ben ik in overleg met de werkgever met een vaststellingsovereenkomst weggegaan. Het was gewoon klaar voor mij en ik heb er geen seconde spijt van gehad.

Nu moet ik tijdens het gesprek motiveren waarom ik op desbetreffende functie solliciteer. De functie is mentaal niet zo zwaar als mijn eerdere functie maar er zitten wel aspecten van vorige functie in deze functie. De privedingen zijn opgelost.

Hoe eerlijk ga ik zijn en wat ga ik zeggen waarom ik weg ben gegaan. Het is geen geheim en ik zou graag gewoon eerlijk willen zijn maar ik vraag me af of ik dan mijn eigen ruiten ingooi.
Alle reacties Link kopieren
zeg dat je toen door een moeilijke periode ging en wat tijd nodig had om dingen uit te zoeken en op zijn plaats te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het houden op reorganisatie.
Ik zou twijfelen als iemand zo eerlijk is, twijfelen of het je niet weer zou gebeuren.

Sommige dingen zijn privé toch?
Alle reacties Link kopieren
In welke sector solliciteer je?
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, ik zou ook gewoon zeggen dat je er na een reorganisatie mee gestopt bent.
Wat je hebt meegemaakt, kun je onmogelijk op een positieve manier in een sollicitatiegesprek vertellen.
Alle reacties Link kopieren
“Ik kwam erachter dat die werkplek en ik niet bij elkaar pasten.”

Waarom dan?

“Ik had geen plezier meer in (taken die niet bij deze baan horen). Dat maakte dat ik met lood in mijn schoenen naar mijn werk ging. Om mijzelf en mijn werkgever een hoop ellende te besparen, heb ik toen gekozen voor een vaststellingsovereenkomst.”
Alle reacties Link kopieren
ChantalZr7 schreef:
15-02-2019 12:41
Ik zou het houden op reorganisatie.
Ik zou twijfelen als iemand zo eerlijk is, twijfelen of het je niet weer zou gebeuren.

Sommige dingen zijn privé toch?
ik zou dan weer niet liegen, er was namelijk geen sprake van een reorganisatie.

@ TO. Ik zou de dingen die terugkomen in de functie aanstippen als dingen die je leuk vond en dan aangeven wat je miste in de functie die wel terugkomen in de functie waar op je solliciteert.

Ik noem maar wat; (ik weet totaal niet of het een relevant voorbeeld is hoor die je kan relateren aan je eigen functie), maar stel je was verkoopster in een drogist en je solliciteert voor verkoopster in een kledingwinkel. Dan kun je aangeven dat je het verkopende aspect erg leuk vind en dat graag weer wil doen, maar dat je met het ene product (kleding) veel meer hebt dan het andere (drogisterijproducten).

Heb je hier wat aan?
Alle reacties Link kopieren
ChantalZr7 schreef:
15-02-2019 12:41
Ik zou het houden op reorganisatie.
Dat zou ik nooit doen. Als het initiatief bij jou lag, moet je het nooit aan de andere kant neerleggen. Dat is gewoon een keiharde leugen.

Ik zou het wel wat diplomatieker inkleden, Cealaena geeft al een goede voorzet. Duidelijk melden dat je uiteindelijk in goed overleg uit elkaar bent gegaan, maar dat initatief bij jou lag omdat je geen plezier meer had in je werk. Dat kan altijd.
anoniem_199354 wijzigde dit bericht op 15-02-2019 12:58
20.05% gewijzigd
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Niet te eerlijk zijn; geef jezelf een eerlijke kans en prijs jezelf zo goed mogelijk aan om niet je eigen ruiten bij voorbaat al in te gooien.
Solliciteren is je jezelf verkopen.
De werkgever neemt alleen mensen aan die gemotiveerd overkomen en mensen die twijfelen worden overgeslagen.

Er is nadat je bent aangenomen nog tijd genoeg om het achterste van je tong te laten zien.

En daarna heb je altijd nog de proeftijd waarin zowel je werkgever als jij alsnog kunnen besluiten dat het niet past of klikt.

Maar wees tijdens je sollicitatie enthousiast en vastbesloten.
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet zeggen dat je toe was aan iets nieuws en even de tijd wilde nemen om dat voor jezelf op een rij te zetten? En dan waarom deze baan je zo trekt? Persoonlijk zou ik mentale problemen en privé situaties die je werk belemmeren niet uitvoerig uit de doeken gaan doen tijdens een sollicitatie...
Alle reacties Link kopieren
ja als ze vragen om een referentie ben je screwed
jujuken schreef:
15-02-2019 12:37
zeg dat je toen door een moeilijke periode ging en wat tijd nodig had om dingen uit te zoeken en op zijn plaats te zetten.
In mijn sector zou de sollicitatiecommissie zeggen "Die heeft issues, dus niet geschikt".

Ik zou zeggen dat ik het er niet meer naar mijn zin had. Beetje raar als ze dan van je vragen om de vuile was van een collegabedrijf buiten te hangen. En voortaan alleen de jaartallen op je cv zetten (ik weet niet hoe lang je er tussenuit bent geweest?)
anoniem_356008 wijzigde dit bericht op 15-02-2019 13:01
15.53% gewijzigd
Dus: je had toen geen plezier meer in dat werk en het was klaar bij dat bedrijf en nu heb je erg veel zin in dit werk en het bedrijf spreekt je erg aan.
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet het perse een reorganisatie zijn (die niet heeft plaatsgevonden)? Vind dat een beetje gek, net alsof je na een aantal jaar niet gewoon toe kan zijn aan iets nieuws.
Alle reacties Link kopieren
Controleerbare leugens hebben de vervelende neiging uit te komen. Gewoon eerlijk zijn is een stuk simpeler
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
reorganisatie kun je ook gebruiken dat ze het werk aankunnen met twee man ipv drie man,.. dat er te weinig werk was
tantejans schreef:
15-02-2019 12:57
Niet te eerlijk zijn; geef jezelf een eerlijke kans en prijs jezelf zo goed mogelijk aan om niet je eigen ruiten bij voorbaat al in te gooien.
Solliciteren is je jezelf verkopen.
De werkgever neemt alleen mensen aan die gemotiveerd overkomen en mensen die twijfelen worden overgeslagen.

Er is nadat je bent aangenomen nog tijd genoeg om het achterste van je tong te laten zien.

En daarna heb je altijd nog de proeftijd waarin zowel je werkgever als jij alsnog kunnen besluiten dat het niet past of klikt.

Maar wees tijdens je sollicitatie enthousiast en vastbesloten.
een proefperiode heb je niet bij een tijdelijk contract korter dan 6 maanden. Proefperiode is alleen bij langere tijdelijke contracten, zonder einddatum of direct vast.
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
15-02-2019 12:34
[...]
Nu moet ik tijdens het gesprek motiveren waarom ik op desbetreffende functie solliciteer. De functie is mentaal niet zo zwaar als mijn eerdere functie maar er zitten wel aspecten van vorige functie in deze functie. De privedingen zijn opgelost.

Hoe eerlijk ga ik zijn en wat ga ik zeggen waarom ik weg ben gegaan.[...]
Wanneer ik in een sollicitatiegesprek aan een kandidaat vraag naar zijn of haar motivatie om op deze functie te solliciteren, dan vraag ik niet naar waarom ze bij hun vorige werk weg (zijn ge)gaan.
Ik wil horen wat hen aanspreekt in deze functie, bij deze werkgever, in deze branche, enz.
TO solliciteert in hetzelfde vakgebied. Reken maar dat een bedrijf weet of een concurrent een reorganisatie heeft gehad of niet. Dat moet ze niet als smoes gebruiken nu.

Je zou iets kunnen zeggen als 'door een opeenstapeling van factoren pasten werkgever en ik niet meer bij elkaar en hebben we besloten afscheid te nemen van elkaar.' En dan zou je evt de nadruk kunnen leggen op vervelende taken die je bij deze nieuwe baan niet meer zou hoeven doen.

Overigens weet ik van mijn concurrentie binnen de regio wel een beetje wie fijne werkgevers zijn en wie niet. Daar hoeft een sollicitant bij mij niets over te zeggen, met bovenstaande zin zou ik al genoeg weten, en begrijpen dat het niet alleen aan de werknemer ligt.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde een tijdje rust in de tent voor (kinderen / huisdieren / zieke ouder) en financieel kon dat uit. Nu ben ik weer helemaal klaar voor een nieuwe uitdaging bladiebla
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Alles wat iets zegt over je vorige werkgever en wat ook maar een beetje neigt naar mentale problemen, zou ik niet noemen. De omstandigheden zou ik dus wel buiten mezelf, maar niet bij het bedrijf leggen.
Ik heb weleens in dezelfde situatie gezeten. Werkgever vroeg toen ook waarom ik weg was gegaan bij vorige werk. ik heb toen gezegd, dat ik echt op zoek was naar wat nieuws, er geen mogelijkheden waren om onder werktijd te solliciteren en dat ik ervan overtuigd was dat ik in deze markt makkelijk weer een leuke nieuwe baan zou vinden.
Ik ben daar ook aangenomen, juist omdat uit mijn antwoord een bepaalde lichtheid en zelfvertrouwen sprak, die ze in dat bedrijf goed konden gebruiken.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Ik zou er niet teveel over zeggen, anders dan dat je toe was aan iets nieuws en rustig wilde kijken wat goed bij je past.
Marana-- schreef:
15-02-2019 13:13
TO solliciteert in hetzelfde vakgebied. Reken maar dat een bedrijf weet of een concurrent een reorganisatie heeft gehad of niet. Dat moet ze niet als smoes gebruiken nu.
En los daarvan: als je aangenomen wordt moet je er zolang je daar werkt over blijven liegen.. dat gaat vervelend voelen denk ik.
Marana-- schreef:
15-02-2019 13:13
Je zou iets kunnen zeggen als 'door een opeenstapeling van factoren pasten werkgever en ik niet meer bij elkaar en hebben we besloten afscheid te nemen van elkaar.' En dan zou je evt de nadruk kunnen leggen op vervelende taken die je bij deze nieuwe baan niet meer zou hoeven doen.

Overigens weet ik van mijn concurrentie binnen de regio wel een beetje wie fijne werkgevers zijn en wie niet. Daar hoeft een sollicitant bij mij niets over te zeggen, met bovenstaande zin zou ik al genoeg weten, en begrijpen dat het niet alleen aan de werknemer ligt.

Ik vind dit nog wel een beetje de nadruk leggen op een conflict van twee kanten, dat er misschien helemaal niet was. Bij mijn vorige baan ging ik ook met lood in mijn schoenen en had het totaal niet naar mijn zin. Ik heb dat in mijn sollicitatiegesprekken gewoon gezegd, ik had het niet naar mijn zin vanwege de sfeer/de taakverdeling/bepaalde taken die ik moest doen/etc. In jouw geval zou ik er dan aan toevoegen: dus ik ben weggegaan zodat ik rustig de tijd kon nemen om een baan en bedrijf te zoeken die beter bij mij passen, zoals [naam bedrijf waar je solliciteert]. Dan wek je ook nog de indruk dat je specifiek naar een vacature bij dit bedrijf gezocht hebt.
Ik zou zeggen dat ik even andere prioriteiten had. Hoe groter je het maakt hoe meer vragen het oproept. Zelf qheb een keer een gat van een half jaar recht gepraat ook met bovenstaand argument
T. No problem
Je gaat niet ergens uit jezelf weg omdat je er graag wil blijven. Dat hebben zij ook wel door.
En wat geeft dat. Beter toch dat je wat nieuws zoekt i.p.v. je ziek te melden etc
Celaena_Aelin schreef:
15-02-2019 12:53
“Ik kwam erachter dat die werkplek en ik niet bij elkaar pasten.”

Waarom dan?

“Ik had geen plezier meer in (taken die niet bij deze baan horen). Dat maakte dat ik met lood in mijn schoenen naar mijn werk ging. Om mijzelf en mijn werkgever een hoop ellende te besparen, heb ik toen gekozen voor een vaststellingsovereenkomst.”
Dit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven