Werk & Studie alle pijlers

Ziektewet

27-02-2019 10:58 28 berichten
Hoi allemaal,
Ik zit sinds begin december in de ziektewet En werk in de ouderenzorg als verzorgende niveau 3 .. Nu ben ik nog maar 21 en heb keiveel last van mn schouder en hand dus kan niet veel betekenen dus zit nu administratie te doen😅 de collega's zeuren veel tegen me en roddelen ook( dat heb je waarschijnlijk overal wel) maar ik wil graag weg daar alleen ik zit vast, heb wel een vast contract maar de sfeer is er totaal niet leuk en krijg niet zo leuke klussen , opleidingem starten ze ook pas in september dus heb echt zo'n gevoel van vastzitten .. niemand gaat me ook aannemen zo met deze klachten.
Wat is je vraag nu?

Als je weg wilt, kun je ook hulp vragen bij het zoeken naar passend werk.
Alle reacties Link kopieren
Wat is "in de ziektewet zitten" precies in jouw geval, TO?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Niet haar eigen werk kunnen uitvoeren en dus andere werkzaamheden doen lijkt me uit de OP.

Voor zelfde aantal uur of minder TO?

Is er kans dat je snel weer goed geneest qua klachten? Want dan kan je daarna toch gewoon op zoek naar een andere werkgever?
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt de bedrijfsarts ervan?

Welke behandeling volg je om weer beter te worden?

Je baan is 1 dingen. Volgens mij is je gezondheid belangrijker. Je zit niet vast. Je hele leven ligt voor je en er zijn zat andere werkgevers.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Klopt , de bedrijfsarts heeft geadviseerd administratie te doen.
Ik doe veel fysio , heb een injectie gehad in mn schouder Dus moet even inwerken.
Hoe groot is de kans op herstel en re-integratie in je oude functie?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt iets van een slijmbeursontsteking? Woon je op jezelf?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Tot hoe lang loopt je contract?
Alle reacties Link kopieren
Vind het een beetje een apart verhaal.

Waarom ben je in eerste instantie de ziektewet ingegaan?

Waarom doe je nu administratie, is dat om te reïntegreren of is dat je nieuwe werkplek?

Je hebt keiveel last van je schouder en hand. Is dit tijdelijk of blijvend? Heb je hiervoor al eens een huisarts bezocht?

De bedrijfsarts hoort jou te helpen om zo snel mogelijk máár verantwoord weer aan het werk te gaan. Dit kan zijn door aanpassingen te zoeken op je huidige werkplek, dit kan zijn door binnen de organisatie naar een andere functie te zoeken of door een traject te starten en een nieuwe werkplek buiten de organisatie te vinden.

Roddelen gebeurt overal wel. Maar als jij het daar niet leuk hebt en weg wilt, zou ik niet wachten tot september om daar een opleiding te starten. Dan zit je waarschijnlijk met allerlei voorwaarden , er nog langer aan vast.
viva-life22 schreef:
27-02-2019 11:41
Vind het een beetje een apart verhaal.

Waarom ben je in eerste instantie de ziektewet ingegaan?

Waarom doe je nu administratie, is dat om te reïntegreren of is dat je nieuwe werkplek?

Je hebt keiveel last van je schouder en hand. Is dit tijdelijk of blijvend? Heb je hiervoor al eens een huisarts bezocht?

De bedrijfsarts hoort jou te helpen om zo snel mogelijk máár verantwoord weer aan het werk te gaan. Dit kan zijn door aanpassingen te zoeken op je huidige werkplek, dit kan zijn door binnen de organisatie naar een andere functie te zoeken of door een traject te starten en een nieuwe werkplek buiten de organisatie te vinden.

Roddelen gebeurt overal wel. Maar als jij het daar niet leuk hebt en weg wilt, zou ik niet wachten tot september om daar een opleiding te starten. Dan zit je waarschijnlijk met allerlei voorwaarden , er nog langer aan vast.
TO schrijft dat ze een injectie gehad heeft. Er is dus een arts aan te pas gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Succes, als jij verder in de zorg wilt zul je je moeten wapenen tegen geroddel, dat is overal zo...
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
De ziektewet bestaat niet meer, al jaren niet meer trouwens.
Je bent dus ziekgemeld bij je werkgever en werkt nu op arbeidstherapeutische basis (je doet vervangend werk)

Je werkt in de ouderenzorg, als je fysieke klachten hebt die daarbij ontstaan danwel belastend zijn dan zal je dus iets anders moeten gaan doen. Zeker als je pas 21 bent.

Overigens is roddelen een menselijk iets, dat gebeurd overal en altijd.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Helaas zul je een jaar moeten proberen te herstellen en weer werk klaar te maken voor je oorspronkelijke functie.

Dit heet de wet poortwachter.

Ben je na een jaar nog niet hersteld voor je oorspronkelijke functie. Dan mag je met hulp van een reïntegratie coach je oriënteren op een andere baan. Dit heet een spoor 2.

Nu zit er niks anders op, dan vervangende werkzaamheden te doen, je te focussen op je herstel en leuke dingen te blijven doen.

Als je geen voldoening haalt uit je werk, zorg dan dat je uit een hobby of sociaal contact voldoening haalt.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
27-02-2019 12:15
Helaas zul je een jaar moeten proberen te herstellen en weer werk klaar te maken voor je oorspronkelijke functie.

Dit heet de wet poortwachter.

Ben je na een jaar nog niet hersteld voor je oorspronkelijke functie. Dan mag je met hulp van een reïntegratie coach je oriënteren op een andere baan. Dit heet een spoor 2.

Nu zit er niks anders op, dan vervangende werkzaamheden te doen, je te focussen op je herstel en leuke dingen te blijven doen.

Als je geen voldoening haalt uit je werk, zorg dan dat je uit een hobby of sociaal contact voldoening haalt.
Nee hoor, to is vrij om naar een baan buiten de zorg te zoeken.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
biol schreef:
27-02-2019 12:16
Nee hoor, to is vrij om naar een baan buiten de zorg te zoeken.
Altijd bijzonder hoe letterlijk mensen alles kunnen nemen.

Ja, natuurlijk kan dat. Welke werkgever denk je aan? Die iemand aan neemt met deze klachten?

Als je ziek bent, moet je eerst beter worden of het wet poortwachter traject volgen. Meer keuzes zijn er NL Nederland niet.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
27-02-2019 12:19
Altijd bijzonder hoe letterlijk mensen alles kunnen nemen.

Ja, natuurlijk kan dat. Welke werkgever denk je aan? Die iemand aan neemt met deze klachten?

Als je ziek bent, moet je eerst beter worden of het wet poortwachter traject volgen. Meer keuzes zijn er NL Nederland niet.
Je hoeft een potentiele werkgever niet eens in te lichten over je klachten.
Wellicht is er geen sprake meer van klachten als ze werk kiest, dat lichamelijk minder belastend is dan de zorg.
Ongeschikt voor bepaald werk maakt je niet ongeschikt voor ander werk.
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
27-02-2019 12:27
Je hoeft een potentiele werkgever niet eens in te lichten over je klachten.
Wellicht is er geen sprake meer van klachten als ze werk kiest, dat lichamelijk minder belastend is dan de zorg.
Ongeschikt voor bepaald werk maakt je niet ongeschikt voor ander werk.
Dit dus... TO is ziek voor het werk dat ze moet doen, dat komt door de fysieke belasting. Als ze ervoor kiest om te gaan werken als bijvoorbeeld telefoniste is ze niet meer ziek.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
27-02-2019 12:19
Altijd bijzonder hoe letterlijk mensen alles kunnen nemen.

Ja, natuurlijk kan dat. Welke werkgever denk je aan? Die iemand aan neemt met deze klachten?

Als je ziek bent, moet je eerst beter worden of het wet poortwachter traject volgen. Meer keuzes zijn er NL Nederland niet.
En waar in de wet verbetering poortwachter staat dat je een jaar moet wachten voordat je richting tweede spoor gaat? Dat is verplicht vanaf het moment dat de bedrijfsarts uitspreekt dat eigen werk niet meer mogelijk gaat zijn. Eerste stap dan is natuurlijk een arbeidsdeskundig onderzoek naar de mogelijkheden bij de eigen werkgever en naar de arbeidsmogelijkheden op de Nederlandse arbeidsmarkt in combinatie met de (blijvende of op zijn minst langdurige) arbeidsbeperkingen van TO.

Oh, Biol, by the way, ziektewet bestaat wel degelijk nog, maar anders dan vroeger. Als je een werkgever hebt kom je alleen in bijzondere gevallen in de ziektewet, bijvoorbeeld als je ziek bent door orgaandonatie. Zonder werkgever, dus als eindedienstverbander of vanuit de ww kom je bij ziekte ook in de ziektewet. Maar als je een werkgever hebt, krijg je als het goed is twee jaar loondoorbetaling bij ziekte.
Alle reacties Link kopieren
biol schreef:
27-02-2019 12:14
De ziektewet bestaat niet meer, al jaren niet meer trouwens.
Je bent dus ziekgemeld bij je werkgever en werkt nu op arbeidstherapeutische basis (je doet vervangend werk)
.
De Ziektewet bestaat wèl, maar daar zit TO niet in aangezien ze een werkgever heeft. De Ziektewet is voor hen die juist géén werkgever meer hebben: bijvoorbeeld als je in de WW zit en ziek wordt of al ziek bent en je contract afloopt.

De term ‘Ziektewet’ wordt helaas vaak onjuist gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
erizito schreef:
27-02-2019 21:10
.
De Ziektewet bestaat wèl, maar daar zit TO niet in aangezien ze een werkgever heeft. De Ziektewet is voor hen die juist géén werkgever meer hebben: bijvoorbeeld als je in de WW zit en ziek wordt of al ziek bent en je contract afloopt.

De term ‘Ziektewet’ wordt helaas vaak onjuist gebruikt.

Uiteraard. Maar zoals TO hem gebruikt is het geen ziektewet.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
biol schreef:
27-02-2019 21:12
Uiteraard. Maar zoals TO hem gebruikt is het geen ziektewet.
En dus is de quote van jou hierboven juist? Niet toch? Je kan het verkeerde gebruik van de term toch niet goedmaken door te roepen dat de term niet bestaat?
Alle reacties Link kopieren
Irma3110 schreef:
27-02-2019 21:20
En dus is de quote van jou hierboven juist? Niet toch? Je kan het verkeerde gebruik van de term toch niet goedmaken door te roepen dat de term niet bestaat?
Mijn nederige excuses hoor..

Zo goed?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik zou contact opnemen met de bedrijfsarts met de mededeling dat het teveel stress oplevert. Een burn out willen ze toch ook niet veroorzaken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven