Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie dilemma

06-03-2019 18:38 29 berichten
Hallo allemaal.

Ik hoop dat jullie met mij mee kunnen denken over het volgende
Ik heb bij drie verschillende bedrijven gesolliciteerd voor bij elk dezelfde functie.
Bij bedrijf een heb ik al twee keer een dagdeel meegelopen. Dat is op zich goed bevallen. Leuke sfeer alleen erg rommelig/chaotisch
Bij bedrijf twee heb ik ook een dagdeel meegelopen. Dat is ook goed bevallen en een stuk meer gestructureerd
Bij bedrijf drie ga ik morgen voor het eerst op gesprek

Nu heb ik in principe al ja gezegd tegen bedrijf een. Daar willen ze nu dus ook alles in gang gaan zetten. (Zijn ze mee bezig)
Maar nu heeft bedrijf twee aangegeven interesse te hebben. Dat moet alleen nog goedgekeurd worden door de directie doe pas maandag weer aanwezig is. Dan nemen ze contact met mij op

Bedrijf twee heeft eigenlijk mijn voorkeur, maar daar heb ik nu dus nog geen zekerheid.
Ik weet nu niet wat ik het beste kan doen
Alle reacties Link kopieren
Even pas op de plaats tot maandag, ik snap denk ik het probleem niet???
Alle reacties Link kopieren
Arctic, WAT GOED!! gewoon 3 opties!! Wat fijn voor je!

Zoekt bedrijf 1 actief contact met je? In dat geval zou ik bedrijf 1 laten weten dat je wellicht nog een aanbod krijgt en dat je graag begin volgende week wil laten weten op welk aanbod je ingaat. (maar ik ben erg van openheid). Als ze dat niet doen zou ik het afwachten en wat laten weten als je weet welk bedrijf je kiest. Bedrijf 2 laten weten dat je nog een aanbod hebt, en dat je daarom graag snel een keuze wil maken en of het wellicht mogelijk is dat ze snel wat laten weten.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een proeftijd bij bedrijf 1?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
06-03-2019 18:44
Arctic, WAT GOED!! gewoon 3 opties!! Wat fijn voor je!

Zoekt bedrijf 1 actief contact met je? In dat geval zou ik bedrijf 1 laten weten dat je wellicht nog een aanbod krijgt en dat je graag begin volgende week wil laten weten op welk aanbod je ingaat. (maar ik ben erg van openheid). Als ze dat niet doen zou ik het afwachten en wat laten weten als je weet welk bedrijf je kiest. Bedrijf 2 laten weten dat je nog een aanbod hebt, en dat je daarom graag snel een keuze wil maken en of het wellicht mogelijk is dat ze snel wat laten weten.

Waarop zij met wat pech gaan voor kandidaat nummer 2 en TO is nog niet zeker van bedrijf 2.

Ik zou beginnen bij bedrijf 1 en tegen bedrijf 2 zeggen dat het me spijt maar dat ze te laat zijn.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben stiekem best nieuwsgierig om welke functie het gaat :) , fantastisch dat je (waarschijnlijk) keuze hebt uit
Alle reacties Link kopieren
Gewoon aangeven dat je benieuwd bent naar hun voorstel en je nog in gesprek bent met een ander bedrijf.

Zou bij dat andere bedrijf aangeven dat je een voorstel hebt gekregen en hun snel een reactie wil geven. Dus een deadline stellen, want je wilt het eerste bedrijf niet te lang laten wachten.
Wanneer zou je in dienst komen van bedrijf 1? Zo snel gaat dat toch niet? Dat je maandag al in dienst bent daar?

Je kunt natuurlijk gewoon ja zeggen en dan, mocht je aangenomen worden bij bedrijf 2, afbellen. Ik zou sowieso niet tegen bedrijf 1 zeggen dat je eventueel een ander aanbod hebt, tot je 100% zeker bent van de baan bij bedrijf 2. Maar dan zou ik het zelf ook geen probleem vinden om bedrijf 1 af te zeggen.
Bedankt voor de reacties

Waar ik vooral mee zit is dat ze bij bedrijf een eigenlijk er al op rekenen dat in daar in dienst ga. Hebben volgens mij iemand anders nu niet laten meelopen en zijn bezig met een vog aanvraag enzo
Van bedrijf twee hoor ik pas maandag of ze mij willen aannemen. Ik denk dat dat het daar beter bij mij past

Ik voel mij nu gewoon heel lullig om de hele situatie en weet daardoor niet goed wat nu het beste is
Dan heb ik het nog niet eens over dat ik er nu al tegenop zie mijn huidige werk op te zeggen. Ondanks dat in het daar echt niet naar mijn zin heb
Arcticfox1 schreef:
06-03-2019 19:24
Bedankt voor de reacties

Waar ik vooral mee zit is dat ze bij bedrijf een eigenlijk er al op rekenen dat in daar in dienst ga. Hebben volgens mij iemand anders nu niet laten meelopen en zijn bezig met een vog aanvraag enzo
Van bedrijf twee hoor ik pas maandag of ze mij willen aannemen. Ik denk dat dat het daar beter bij mij past

Ik voel mij nu gewoon heel lullig om de hele situatie en weet daardoor niet goed wat nu het beste is
Dan heb ik het nog niet eens over dat ik er nu al tegenop zie mijn huidige werk op te zeggen. Ondanks dat in het daar echt niet naar mijn zin heb
Mijn beste raad, voor deze situatie en dan voor de rest van je leven: stop met je zo schuldig en bezwaard te voelen als een keuze maakt die goed voor jou is!!
Jawlensky schreef:
06-03-2019 19:35
Mijn beste raad, voor deze situatie en dan voor de rest van je leven: stop met je zo schuldig en bezwaard te voelen als een keuze maakt die goed voor jou is!!
ja daar zeg je mij wat
Ik word mij hier steeds bewuster van, maar het blijft een struikelblok.
Ik ben altijd heel loyaal en heel begaan met anderen. Om later pas te beseft dat het voor mijzelf misschien niet zo handig is.

Als ik de tijd terug kon draaien had ik bedrijf een nog geen antwoordt gegeven, maar ja . Dat is nu te laat
Niet schuldig om voelen, gewoon zakelijk benaderen. Jij moet goed voor jezelf zorgen, dat bedrijf zorgt ook heus wel goed voor zichzelf. Dus: Zo lang je geen contract bij hebt getekend zit je nergens aan vast. Bedrijven maken wel vaker mee dat iemand ver in de sollicitatieprocedure toch afhaakt, zo gaan die dingen nou eenmaal. (En dan bellen ze hun nr 2 of starten ze zetten de vacature opnieuw uit, ze redden zich heus wel zonder jou ;-) )

Klopt het dat je voorkeur naar bedrijf 2 uitgaat, maar als het daar niks wordt dat je dan graag bij bedrijf 1 aan de slag gaat? In dat geval dus de procedure bij bedrijf 1 gewoon laten doorlopen, evt beetje aandringen bij bedrijf 2. En pas als zij toezeggen je aan te willen nemen, bedrijf 1 opbellen en de boel bij hun afzeggen onder het mom van "in de tussentijd toch een beter aanbod gekregen". Niet nu al, want je hebt nog totaal geen zekerheid bij bedrijf 2 en je bent ook nog niet vastgelegd bij bedrijf 1.
Arcticfox1 schreef:
06-03-2019 19:40
ja daar zeg je mij wat
Ik word mij hier steeds bewuster van, maar het blijft een struikelblok.
Ik ben altijd heel loyaal en heel begaan met anderen. Om later pas te beseft dat het voor mijzelf misschien niet zo handig is.

Als ik de tijd terug kon draaien had ik bedrijf een nog geen antwoordt gegeven, maar ja . Dat is nu te laat
Ik zie hier op het forum vaak vrouwen die zich veel te verantwoordelijk en loyaal voelen. Daar heb je niets aan.
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
06-03-2019 19:24
Bedankt voor de reacties

Waar ik vooral mee zit is dat ze bij bedrijf een eigenlijk er al op rekenen dat in daar in dienst ga. Hebben volgens mij iemand anders nu niet laten meelopen en zijn bezig met een vog aanvraag enzo
Van bedrijf twee hoor ik pas maandag of ze mij willen aannemen. Ik denk dat dat het daar beter bij mij past

Ik voel mij nu gewoon heel lullig om de hele situatie en weet daardoor niet goed wat nu het beste is
Dan heb ik het nog niet eens over dat ik er nu al tegenop zie mijn huidige werk op te zeggen. Ondanks dat in het daar echt niet naar mijn zin heb
En dat is nou precies hetgeen waar jij je niet lullig over hoeft te voelen. Tot je het contract tekent ben je hen niks verplicht. Zelfs in je proeftijd kun je nog per direct opzeggen. Ga je toch voor bedrijf 2 of 3 kunnen ze altijd nog die andere kandidaat bellen.

Is je branche erg opzoek naar werknemers zou je misschien de interesse van een ander bedrijf in salarisonderhandelingen kunnen gebruiken. Zo niet zou ik het achterwege laten.
Silence is golden. Duct tape is silver.
buaya schreef:
06-03-2019 19:41
Niet schuldig om voelen, gewoon zakelijk benaderen. Jij moet goed voor jezelf zorgen, dat bedrijf zorgt ook heus wel goed voor zichzelf. Dus: Zo lang je geen contract bij hebt getekend zit je nergens aan vast. Bedrijven maken wel vaker mee dat iemand ver in de sollicitatieprocedure toch afhaakt, zo gaan die dingen nou eenmaal. (En dan bellen ze hun nr 2 of starten ze zetten de vacature opnieuw uit, ze redden zich heus wel zonder jou ;-) )

Klopt het dat je voorkeur naar bedrijf 2 uitgaat, maar als het daar niks wordt dat je dan graag bij bedrijf 1 aan de slag gaat? In dat geval dus de procedure bij bedrijf 1 gewoon laten doorlopen, evt beetje aandringen bij bedrijf 2. En pas als zij toezeggen je aan te willen nemen, bedrijf 1 opbellen en de boel bij hun afzeggen onder het mom van "in de tussentijd toch een beter aanbod gekregen". Niet nu al, want je hebt nog totaal geen zekerheid bij bedrijf 2 en je bent ook nog niet vastgelegd bij bedrijf 1.
Als je het zo beschrijft klinkt het heel logisch inderdaad. Maar zo voelt het voor mij stom genoeg niet.

Het klopt inderdaad dat wanneer bedrijf 2 nee zou zeggen ik de baan bij bedrijf 1 zou aannemen.
Gesprek morgen bij bedrijf drie zie ik voor mijzelf als meer vrijblijvend. Eerst maar eens zien hoe dat gaat
Bedrijf drie is ook wat verder van huis dan een en twee, dus sowieso al een minpunt in doe colom op voorhand
Alle reacties Link kopieren
TO, ik heb het regelmatig meegemaakt dat iemand al was aangenomen, we inwerkdagn hadden afgesproken en dat het op het laatste moment toch niet doorging. Dan zeg ik jammer, en wens diegene heel veel succes in de andere baan.

Voor het bedrijf echt niet het einde van de wereld, ze hadden immers nog iemand die ze mee wilden laten lopen.

Wacht bedrijf 2 af en als je daar zekerheid krijgt, bel je bedrijf 1 op met de mededeling dat je er niet meer op gerekend had, maar dat het bedrijf van je eerste voorkeur je alsnog een aanbod heeft gedaan. En dan wens je ze veel succes met het invullen van de vacature.
Gesprek bij bedrijf nummer drie gehad.
Dit bedrijf valt eigenlijk al voor mij af. Dat maakt het iets makkelijker.
Maandag bedrijf twee afwachten
Alle reacties Link kopieren
In mijn sector is er voor iedere kandidaat keuze uit meer vacatures. Werkgevers vinden het niet fijn, maar zijn er allang aan gewend dat mensen vlak voor de eerste werkdag opzeggen omdat ze toch naar een ander gaan. Ik zou me niet te druk maken.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou bij bedrijf 1 tekenen. Als bedrijf 2 je ook een contract aanbiedt teken je daar en laat je bedrijf 1 weten dat je toch voor bedrijf 2 hebt gekozen en je contract binnen je proeftijd wilt ontbinden.
Mocht bedrijf 3 je ook een contract aanbieden en je besluit daar het liefste aan de slag te gaan dan stuur je bedrijf 2 een zelfde soort bericht nadat je bij bedrijf 3 hebt getekend.
Alle reacties Link kopieren
En toch vind ik dat hier wel heel makkelijk gedacht wordt over het hele tekenen, zelfs ergens starten en daarna alsnog afhaken. Wij hadden laatst een sollicitant die tijdens het traject niet had aangegeven nog andere gesprekken te hebben. Tweede gesprek ging goed, arbeidsvoorwaarden waren besproken en contract lag bij hem voor ondertekening. Op de laatste dag van de maand gaf hij aan dat hij tóch voor een andere partij ging. Wij hadden inmiddels onze andere kandidaat afgewezen en ja, we hadden die kandidaat terug kunnen bellen, maar we kozen niet voor niets voor deze kandidaat. Nummer 2 was blijkbaar toch niet de beste keus. Nu moeten wij dus weer opnieuw beginnen. Als hij vanaf het begin eerlijk was geweest hadden wij dit anders aan kunnen pakken.

Dus ja, je moet aan jezelf denken (dat doet het bedrijf ook), maar tegelijkertijd vind ik het wel netjes om eerlijk te zijn over andere gesprekken/trajecten.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is dat vervelend, maar als de markt zo is zal he daar als werkgever maar mee moeten dealen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
08-03-2019 15:11
En toch vind ik dat hier wel heel makkelijk gedacht wordt over het hele tekenen, zelfs ergens starten en daarna alsnog afhaken. Wij hadden laatst een sollicitant die tijdens het traject niet had aangegeven nog andere gesprekken te hebben. Tweede gesprek ging goed, arbeidsvoorwaarden waren besproken en contract lag bij hem voor ondertekening. Op de laatste dag van de maand gaf hij aan dat hij tóch voor een andere partij ging. Wij hadden inmiddels onze andere kandidaat afgewezen en ja, we hadden die kandidaat terug kunnen bellen, maar we kozen niet voor niets voor deze kandidaat. Nummer 2 was blijkbaar toch niet de beste keus. Nu moeten wij dus weer opnieuw beginnen. Als hij vanaf het begin eerlijk was geweest hadden wij dit anders aan kunnen pakken.

Dus ja, je moet aan jezelf denken (dat doet het bedrijf ook), maar tegelijkertijd vind ik het wel netjes om eerlijk te zijn over andere gesprekken/trajecten.
Misschien is dat andere bedrijf later gekomen?

Ik heb dat ook gehad. Was ergens aangenomen, maar dit was verre van mijn eerste keus. Ging een aantal weken over het contract opstellen overheen. Op woensdag werd ik ergens anders uitgenodigd, op vrijdag kreeg ik contract van bedrijf 1 binnen. Maandag op gesprek geweest en meteen aangenomen.

Dus toen heb ik ook bedrijf 1 moeten afzeggen, terwijl ik tijdens het sollicitatieproces geen andere sollicitatie had lopen.
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
06-03-2019 19:24
Bedankt voor de reacties

Waar ik vooral mee zit is dat ze bij bedrijf een eigenlijk er al op rekenen dat in daar in dienst ga. Hebben volgens mij iemand anders nu niet laten meelopen en zijn bezig met een vog aanvraag enzo
Ja dus?
Alleen omdat een bedrijf besloten heeft dat ze iets wil, betekent niet automatisch dat jij dat ook moet willen.
Bedrijf mag je ook vervangen door mens. :idee:
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
08-03-2019 15:11
En toch vind ik dat hier wel heel makkelijk gedacht wordt over het hele tekenen, zelfs ergens starten en daarna alsnog afhaken. Wij hadden laatst een sollicitant die tijdens het traject niet had aangegeven nog andere gesprekken te hebben. Tweede gesprek ging goed, arbeidsvoorwaarden waren besproken en contract lag bij hem voor ondertekening. Op de laatste dag van de maand gaf hij aan dat hij tóch voor een andere partij ging. Wij hadden inmiddels onze andere kandidaat afgewezen en ja, we hadden die kandidaat terug kunnen bellen, maar we kozen niet voor niets voor deze kandidaat. Nummer 2 was blijkbaar toch niet de beste keus. Nu moeten wij dus weer opnieuw beginnen. Als hij vanaf het begin eerlijk was geweest hadden wij dit anders aan kunnen pakken.

Dus ja, je moet aan jezelf denken (dat doet het bedrijf ook), maar tegelijkertijd vind ik het wel netjes om eerlijk te zijn over andere gesprekken/trajecten.
In tijden dat werkgevers het voor het zeggen hebben zijn ze ook niet loyaal aan hun sollicitanten. Kan de dag voor je je contract gaat tekenen, ineens gezegd worden dat het toch een ander wordt. Of je wordt dag 1 van je proeftijd opgezegd.

Nu is de tijd voor werknemers goed, en die mogen net zo goed kiezen voor zichzelf. Eerlijk zijn over andere trajecten, kan betekenen dat een bedrijf toch gaat voor kandidaat nr 2. En als jij dan toch niet bij het bedrijf van voorkeur aan de slag kan, grijp je bij bedrijf 1 ook mis.

Het is een zakelijke deal en die moet je zakelijk aanpakken. Als je als bedrijf wilt dat iemand per se bij jou in dienst komt, dan stel je daar een zeer goed salaris en pakket arbeidsvoorwaarden tegenover. En je zorgt er voor dat je kandidaat er niet onder uit kan, dus geen proeftijd.

Als sollicitant hoef je nog geen enkele loyaliteit te voelen aan een werkgever. Een werkgever moet net zo goed die loyaliteit verdienen, als een werknemer dat moet.

Werknemers wordt geadviseerd niks voor zeker aan te nemen, tot er een sluitend contract is getekend. Werkgevers moeten hetzelfde doen.
Ik ben vandaag gebeld door bedrijf twee. Welke mijn voorkeur had.
Zij willen mij graag in dienst nemen. Dus ik ben super blij.
Zie allen wel big er op tegen het afzeggen van bedrijf een en het indienen van mijn ontslag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven