Werk & Studie alle pijlers

Moeite hebben met praktische werkzaamheden

22-03-2019 21:33 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een probleem. Ik heb bij mijn opleiding totaal geen problemen met leren. Maar als ik praktisch iets moet gaan doen dan heb ik altijd problemen. Ik heb namelijk moeite met snel informatie te verwerken en snel daar in te handelen. Zou het kunnen komen door dyslexie of HSP?
Zijn er meer mensen die zich hier in herkennen?

PS: Ik heb er ook last van als ik rijles heb.
Alle reacties Link kopieren
Het kan gewoon een gebrek aan praktische ervaring zijn. Als je iets vaak genoeg doet, dan wordt het automatisme. Tot die tijd moet je er gewoon even over nadenken.

Dat je er last van hebt met rijles is niet raar, je bent iets aan het leren dat nog geen routine is. Als mijn rijleraar zei, hier naar rechts, dan moest hij dat ook niet te laat doen. Want ik was dan bezig met oa signaleren, waar moet ik naar rechts, hoe hard moet ik remmen, terugschakelen, rijdt er iemand achter mij, is er een fietspad/rijden er fietsers enzo.

Dus het is heel normaal dat je er nu nog over moet nadenken. Als je het maar vaak genoeg doet, gaat het veel sneller.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik heb dat ook, maar ik ben gewoon onhandig en ik denk teveel na.
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt heb ik ook betty
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je bericht dianaf. Daar heb je helemaal gelijk in.
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet je dan persé snel informatie verwerken en snel handelen?
Snelheid komt vanzelf als iets routine wordt.
.
Alle reacties Link kopieren
Dyslexie is een probleem met lezen/schrijven/het verwerken van geschreven taal. Dat lijkt me dus niet.

HSP is geen officiële diagnose, maar voor zover ik weet pik je dan meer uit je omgeving op en ben je sneller geraakt op het emotionele vlak. Dat lijkt me dus ook niet.

Ik vermoed dat je te veel druk op jezelf legt. Tenzij je het ook hebt met dingen als koken, de was ophangen en problemen bij het sporten (de instructie daar niet goed kunnen omzetten in actie, bijvoorbeeld - en dan niet omdat je niet wil).
Alle reacties Link kopieren
Als je goed kunt leren, heb je vast geen dyslexie.

Moeite om informatie te verwerken doet mij denken aan vormen van autisme.

Maar het kan ook gewoon gebrek aan ervaring zijn.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
faalangst, teveel je best doen en toch falen, misschien minder je best en dan lukt het wel.
Alle reacties Link kopieren
en ook teveel denken bij wat je doet,.. Kan ook zijn..
Alle reacties Link kopieren
Heb je ook moeite met motorische vaardigheden?
Ik herken wat je schrijft. Maar aanleren van motorische vaardigheden geeft bij mij ook problemen. Heel mijn leven al. Toen in mijn MBO opleiding ook. Theorie ging makkelijk, maar bij praktijk was ik altijd de onhandigste. Mede daardoor mislukten mijn stages. Ik heb trouwens ASS.
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
22-03-2019 23:05
Als je goed kunt leren, heb je vast geen dyslexie.
Wat een een rare opmerking, er zijn genoeg hoogopgeleiden die dyslexie hebben.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Bij mij lag het achteraf gezien ook aan ASS. Praktijkvakken kosten veel moeite, ook stages gingen moeizaam. En inderdaad auto rijden.
Ik kan nog steeds weinig met mondelinge uitleg. Het liefst kijk ik af bij collega’s hoe zijnhet doen, ik stond op school ook altijd achter in de rij zodat ik voorbeelden voor me had.
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
Alle reacties Link kopieren
ma ik denk van, als je met de fiets kunt rijden dan kun je dat met de auto ook, met de fiets heb je meer prikkels buiten dan in de auto.
Alle reacties Link kopieren
HSp is niet officieel en kan het dus niet zijn.
Dislexie betreft geschreven taal.

Misschien een normale kwestie van ervaring op doen en moeten oefenen. Iedereen is langzaam bij nieuwe dingen, totdat de euro valt en het een beetje gewenning wordt. Ga dus niet in de slachtofferrol zitten, maar accepteer dat je niet alles in één keer kunt.
Pick your battles and bloom
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
22-03-2019 23:05
Als je goed kunt leren, heb je vast geen dyslexie.

Moeite om informatie te verwerken doet mij denken aan vormen van autisme.

Maar het kan ook gewoon gebrek aan ervaring zijn.
En jij snapt wel wat dyslexie betekent? Mijn hemel zeg, het hebben van dyslexie zegt niets over je intelligentie...

En moeite hebben met verwerking van informatie betekent ook niet gelijk ASS. Niet alles wat lijkt af te wijken is gelijk een stoornis.

Mijn hemel mens verdiep je eens in de verschillende materies, wat een hoop domheid in deze post.

To, dan doe je er wat langer over, dat hoeft niet perse gelijk aan één of andere stoornis gekoppeld te worden. De ene is beter met het koppie en de andere met zijn handjes. Sommigen zijn goed met beiden. Neem de tijd, bereid je goed voor, zoek de rust op en vraag om hulp als het je niet lukt. Verder is het vaak een kwestie van automatiseren en dat kan wat tijd kosten, dus veel oefenen. Fijn dat de theorie wel goed loopt, maak daar gebruik van!
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
je bent nog maar juist van school met weinig ervaring misschien is het dat?? het gewoon worden aan een werktempo en werkdag, en dan komen deze dingen vanzelf, stage is ook maar beperkt en veel te weinig om ineens een expert te worden in uw gebied.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor een reacties!
Alle reacties Link kopieren
Heb je een lui oog?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
22-03-2019 23:05
Als je goed kunt leren, heb je vast geen dyslexie.

Moeite om informatie te verwerken doet mij denken aan vormen van autisme.

Maar het kan ook gewoon gebrek aan ervaring zijn.
Wow.
Mijn man is dyslectisch als een ui maar heeft een HBO-opleiding afgerond.
Er is hier geen sprake van moeite met informatie verwerken, maar moeite om deze snel in handelen om te zetten.
Alle reacties Link kopieren
jujuken schreef:
22-03-2019 23:43
ma ik denk van, als je met de fiets kunt rijden dan kun je dat met de auto ook, met de fiets heb je meer prikkels buiten dan in de auto.
Een automobilist moet zich aan andere regels houden, rijdt in een voertuig dat sneller gaat (en hoe sneller, hoe minder tijd om input te verwerken, en ik kon vrij goed fietsen op mijn 18e maar heb toch echt flink moeten lessen om die auto alleen al mechanisch goed onder de knie te krijgen.

Neem nog een kop koffie, het is vroeg.
Bij rijles was het in mijn geval zo dat ik alle verkeersregels kende (en nog steeds ken), uitzonderlijk goed was in theorie en in de auto alleen maar dacht "wat als die fietser nu ineens oversteekt? Hee, die kerel doet iets wat niet mag, dat is stom. Jonge! Kijk eens uit, ik rij hier toch. Neeeeeheee, rechts heeft voorrang, Eppo." Nu ik een rijbewijs heb, zeg ik al die dingen gewoon lekker hardop. Dat werkt prima.
Alle reacties Link kopieren
Dit klinkt als een disharmonisch intelligentieprofiel. Er is dan een groot verschil tussen performaal en verbaal IQ. Bij mijn kind veroorzaakt door een autisme spectrum stoornis.

Misschien kun je daarover eens wat meer lezen om te beoordelen of het overeenkomt met de problemen waar jij tegenaan loopt. Wie weet heeft jouw studie wel een goede studiebegeleider waar je terecht kunt hiermee.
Ik vraag me af waarom zoveel mensen tegenwoordig de behoefte hebben om overal een diagnose aan te hangen.
Het kan toch ook gewoon zijn dat je een meer theoretisch dan praktisch ingesteld mens bent?
haarklover schreef:
22-03-2019 23:05
Als je goed kunt leren, heb je vast geen dyslexie.

Moeite om informatie te verwerken doet mij denken aan vormen van autisme.

Maar het kan ook gewoon gebrek aan ervaring zijn.
Er zijn genoeg mensen die HBO of universiteit hebben afgerond en dyslexie hebben. Dus een vreemde conclusie.
En je baseert 'vormen van autisme' slechts op moeite om informatie te verwerken. Al even vreemd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven