Geen dna in nipt gevonden

21-11-2019 19:14 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gister de uitslag gekregen van de NIPT test, die was er helaas niet omdat er geen dna van de baby is gevonden in mijn bloed.

Nu hoeft dit niks te betekenen, de verloskundige gaf aan dat 2/3 van het tweede onderzoek goed verloopt. Toch merk ik dat ik aardig stress heb van de 33% kans dat er meer aan de hand is en ik doorverwezen ga worden naar het ziekenhuis.

Iemand ervaring met zo’n uitslag? En weet iemand of ze een tweede test sneller onderzoeken?
Volgens mij wordt het risico groter naarmate je BMI hoger is. Of is dat niet aan de orde? Hopelijk kunnen ze bij de tweede test wel DNA vinden.
Een vriendin van mij heeft dat gehad en hij de tweede poging helaas ook. Zij heeft kort daarna een guo gehad om de kleine te bekijken.

Ze heeft een vrolijk gezond zoontje op de wereld mogen zetten
Marloesjuh51 schreef:
21-11-2019 19:22
Volgens mij wordt het risico groter naarmate je BMI hoger is. Of is dat niet aan de orde? Hopelijk kunnen ze bij de tweede test wel DNA vinden.
Heb een bmi van 25,5 net over gezond gewicht dus denk niet dat dat een indicatie is maar zou kunnen.
Arcticfox1 schreef:
21-11-2019 19:22
Een vriendin van mij heeft dat gehad en hij de tweede poging helaas ook. Zij heeft kort daarna een guo gehad om de kleine te bekijken.

Ze heeft een vrolijk gezond zoontje op de wereld mogen zetten
Ah oké dat is dus ook een optie! Las vooral over een punctie als vervolgonderzoek.
Arequipa schreef:
21-11-2019 19:26
Ah oké dat is dus ook een optie! Las vooral over een punctie als vervolgonderzoek.
Ik weet het niet meer precies, maar volgens mij mocht ze daar. Toen ook voor kiezen
Bij overgewicht is de kans net iets groter dat het mislukt.

https://www.rivm.nl/nieuws/indicatie-in ... le-fractie

25,5 lijkt mij niet erg veel overgewicht,
Maar is het volgens de grens net wel. Er staat nergens bij vanaf wanneer de kans groter wordt dat de test mislukt.

Wel heel rot deze onzekerheid :|
Die 33% kans is niet dat er iets aan de hand is hè, dat is alleen de kans dat de NIPT gewoon niet lukt. Dan gaan ze inderdaad anders kijken, maar is nog steeds geen aanwijzing dat er iets fout is of zo.
De mogelijkheid dat je baby geen dna zou hebben is er simpelweg niet, dan zouden ze op de echo namelijk geen baby zien. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Ik ben zelf ook doorverwezen voor een guo (uitgebreide echo in het ziekenhuis) omdat ze met de 20 weken echo iets niet goed in beeld kregen zoals moet volgens de richtlijn. Die mevrouw zei ook gewoon: ik zie niks geks, ik zie de nierbekkens ook gewoon, die zien er normaal uit, maar de baby ligt net onder zo’n hoek dat ik ze niet kan meten. En dat moet ik officieel wel, dus verwijs ik je door.
Dat was dus ook puur omdat de baby niet goed lag ‘voor de foto’.

Ik snap dat je baalt hoor, het is allemaal al zo spannend, en je had gehoopt nu in elk geval dit afgevinkt te hebben. Dus dat je het vervelend vindt, heel begrijpelijk. Maar geen reden tot zorg voorlopig.
Marloesjuh51 schreef:
21-11-2019 19:29

Maar is het volgens de grens net wel. Er staat nergens bij vanaf wanneer de kans groter wordt dat de test mislukt.

Las dat je een guo krijgt bij een bmi van hoger dan 40 maar misschien omdat het bij zo’n hoog bmi zo goed als uitgesloten is dat een nipt resultaat geeft.

Ja zeker, zit niks anders op dan maar afwachten..
Arequipa schreef:
21-11-2019 19:31
Las dat je een guo krijgt bij een bmi van hoger dan 40 maar misschien omdat het bij zo’n hoog bmi zo goed als uitgesloten is dat een nipt resultaat geeft.

Ja zeker, zit niks anders op dan maar afwachten..
Die GUO staat los van de NIPT. Met een BMI van 40 of hoger heb je een grotere kans op afwijkingen, vandaar de GUO.

Anders bel je je verloskundige even met je vragen ( morgen dan)
Marloesjuh51 schreef:
21-11-2019 19:39
Die GUO staat los van de NIPT. Met een BMI van 40 of hoger heb je een grotere kans op afwijkingen, vandaar de GUO.

Anders bel je je verloskundige even met je vragen ( morgen dan)
Aah, het risico van googlen 🙈
nausicaa schreef:
21-11-2019 19:31
Die 33% kans is niet dat er iets aan de hand is hè, dat is alleen de kans dat de NIPT gewoon niet lukt. Dan gaan ze inderdaad anders kijken, maar is nog steeds geen aanwijzing dat er iets fout is of zo.
De mogelijkheid dat je baby geen dna zou hebben is er simpelweg niet, dan zouden ze op de echo namelijk geen baby zien. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Ik ben zelf ook doorverwezen voor een guo (uitgebreide echo in het ziekenhuis) omdat ze met de 20 weken echo iets niet goed in beeld kregen zoals moet volgens de richtlijn. Die mevrouw zei ook gewoon: ik zie niks geks, ik zie de nierbekkens ook gewoon, die zien er normaal uit, maar de baby ligt net onder zo’n hoek dat ik ze niet kan meten. En dat moet ik officieel wel, dus verwijs ik je door.
Dat was dus ook puur omdat de baby niet goed lag ‘voor de foto’.

Ik snap dat je baalt hoor, het is allemaal al zo spannend, en je had gehoopt nu in elk geval dit afgevinkt te hebben. Dus dat je het vervelend vindt, heel begrijpelijk. Maar geen reden tot zorg voorlopig.
Nee heb je gelijk in hoor! In mijn hoofd gaat het 33% op slechte uitslag + de kans op een nipt uitslag maar met slechte uitslagen maakt weer... Maar met mijn realistische brein weet ik dat het niet zo in elkaar steekt ;)

Hoopte inderdaad dat dit even mee zat en nu is het weer even afwachten twee weken.
Hoi Arequipa, ik had hetzelfde en herken je zenuwen. Hoeveel weken ben je nu precies? Bij mij zat uiteindelijk gewoon nog niet foetaal DNA in m’n bloed omdat ik vroeg was (11.2 weken). NIPT toen opnieuw laten prikken paar dagen later en toen kreeg ik wel gewoon een duidelijke uitslag (die in orde was).

(Dat meisje ligt hier nu te maffen, een week oud! :-) )
Ik was 12.6 dus denk niet dat dat het kan zijn, maar dank voor het delen :) Fijn om nog even bevestiging te krijgen dat het nog alle kanten op kan!
Ik heb dit bij mijn eerste zwangerschap ook gehad. Geen uitslag, eerste keer nipt. Vervolgens opnieuw geprikt en gewoon alles goed.

Geen idee waarom het mis is gegaan, maar zoontje is 1,5jaar en gezond😊
Marloesjuh51 schreef:
21-11-2019 19:29

BMI is erg achterhaald. Het hebben van een gezond gewicht zit namelijk in waar precies op je lijf het vet zit. Beter is het om te kijken naar je heup-taille verhouding.
Dan weet ik ook niet precies wat het kan zijn. Vervelend wel om je zo’n zorgen te maken. Is ook weinig remedie tegen.

Ik hoop dat je snel een goeie uitslag hebt!
Om nog even terug te komen na alle adviezen en uitleg: vandaag uitslag gekregen en geen bijzonderheden :cheer:

Had het niet durven hopen, wat een opluchting!
Arequipa schreef:
29-11-2019 16:13
Om nog even terug te komen na alle adviezen en uitleg: vandaag uitslag gekregen en geen bijzonderheden :cheer:

wat fijn ❤️
Arequipa schreef:
29-11-2019 16:13

:hug: heeeel fijn!!! Gefeliciteerd!!
Wat fijn, gefeliciteerd!
GELUKKIG! Wat fijn! En wat fijn dat je ons nog even een update komt geven. Veel geluk in je zwangerschap!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven