Hoe wordt de ontsluiting gemeten?

05-09-2011 20:04 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zitten ons dit af te vragen. Lijkt me niet dat er een meetlint aan te pas komt.

Wie weet dit?
Alle reacties Link kopieren
Vingers?
idd, 'natte vinger werk' aldus mijn verloskundige
Alle reacties Link kopieren
Dat snappen we hier ook, maar hoe.



Hoe weet je of het precies dat aantal cm zijn?
Alle reacties Link kopieren
Dus eigenlijk wordt het gegokt? Of geschat?
Alle reacties Link kopieren
quote:lichtelijk schreef op 05 september 2011 @ 20:06:

idd, 'natte vinger werk' aldus mijn verloskundigeGetver!!!
Alle reacties Link kopieren
Gokken.
Alle reacties Link kopieren
De ene vk meet met haar vingers hoe groot de rand is die nog staat, de andere meet met haar vingers hoe groot de ruimte is die al is ontstaan. Dit verschilt waar de k is opgeleid. Voor mijn bevalling vond de ene vk het 2 cm, de ander 4 cm...
Alle reacties Link kopieren
Sosofie, dat klinkt plausibel. (waar kun je mee bezig zijn )

Nu je het zegt klinkt me dat randje wel bekend.
nu ja, gokken, schatten... je kunt toch gewoon je vingers opmeten? vervolgens met de gemeten vingers de ontsluiting meten?
Alle reacties Link kopieren
Het lukt me niet om het linkje te plaatsen, maar toets je vraag in bij google en je krijgt antwoord.
Dat randje begrijp ik dan nog steeds niet. Heb heel lang bijna 10cm ontsluiting gehad met een randje. Kind is er toch uitgekomen (ks), maar dat randje?
Alle reacties Link kopieren
Vriendin hier had gegoogled maar vond niets. Kan aan haar Google skills liggen, ze is tenslotte geen BGB .



Dacht, ik vraag het het forum, meteen ervaringsdeskundigen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vk meet met vingers de ruimte die 'open' is en ze zegt dat het nooit heel precies is, dat ze een beetje gokt. Maar ervaring doet een hoop natuurlijk.
Ben je je nu al aan het voorbereiden Driewieler?
Alle reacties Link kopieren
Idd met de vingers en verder ervaring.

En of je mag persen ligt aan het randje.
Alle reacties Link kopieren
hier een verloskundige.



wat doe ik om te voelen hoeveel ontsluiting iemand heeft:



Ik breng voorzichtig 2 vingers in de vagina. Vervolgens voel ik of ik mijn vingers in de baarmoedermond kan inbrengen. 1 vinger is een krappe cm. 2 vingers ruim 2cm. 2 vingers die iets uit elkaar kunnen 3cm. Zo meet ik tot mijn vingers niet verder uit elkaar kunnen, dat is bij mij toevallig ook 10cm. Maar als mijn vingers echt ver uit elkaar kunnen voel ik idd ook hoe dik het randje is wat ik nog wel kan voelen.

Is dit randje 1cm aan iedere kant dan zit je dus op ongeveer 8cm. Je kan 10cm ontsluiting hebben maar toch nog een klein randje hebben staan. Niet iedere baarmoedermond is precies even groot immers. Daardoor kan het zijn dat ik mijn vingers wel maximaal kan spreiden maar er toch nog een randje is..



Hopelijk zo duidelijk?
Alle reacties Link kopieren
mosterd
Tadaaaaa het antwoord:





Ontsluitingsfase



Je baby zit aan het begin van je bevalling veilig in de baarmoeder en kan nog niet naar buiten. De baarmoedermond - de uitgang van je baarmoeder - moet namelijk eerst opengaan. Nu is het nog een langwerpig slurfje, dat je een beetje kunt vergelijken met het tuitje van een ballon. Onder invloed van de weeën wordt dit tuitje afgeplat tot het helemaal is verdwenen. Dit heet ‘verstrijken’.

Als de baarmoedermond is verstreken, begint de ontsluiting: dan opent de baarmoedermond zich. De verloskundige of arts houdt zorgvuldig bij hoeveel ontsluiting je hebt. Die wordt gemeten in centimeters. Als de verloskundige je voor het eerst onderzoekt, heb je meestal twee tot drie centimeter ontsluiting. Drie centimeter betekent dat er twee vingers van de verloskundige in de baarmoedermond passen; kan er een ‘V’ worden gevormd, dan heb je vier centimeter ontsluiting. En kunnen de vingers wijd gespreid worden, zit je op acht centimeter ontsluiting. Zodra de verloskundige een dunne rand rond het hoofdje van je baby kan voelen, heb je 10 centimeter, ofwel volledige ontsluiting en begin je aan de tweede fase: de 'uitdrijving'.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon ' hoe meet je ontsluiting' intikken. Zit op een Mac te forummen, kan niet eens Control v/c doen om die link te sturen. Grrrr ik kan niet met die dingen omgaan.
Alle reacties Link kopieren
Is al niet meer nodig ...Ik vroeg het me laatst ook al af, bedankt!
quote:Hazzie schreef op 05 september 2011 @ 20:27:

Gewoon ' hoe meet je ontsluiting' intikken. Zit op een Mac te forummen, kan niet eens Control v/c doen om die link te sturen. Grrrr ik kan niet met die dingen omgaan.



niet met de ctrl-knop, maar met de apple-knop.

die zit aan beide kanten van je spatiebalk.
Alle reacties Link kopieren
Ik had het idee dat mijn vlos in het ziekenhuis het met haar hele hand opmete.

Godkolere, wat deed dat zeer
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Calvijn, volgens mij doet het vaak zeer ik ben echt altijd zo voorzichtig mogelijk maar voel me soms net een slager... Daar baal ik zelf ook van hoor. Gelukkig doet het niet altijd pijn.



Binnenkort zal ik het zelf ervaren, niet iets waar ik echt naar uitkijk maar goed, het moet he..
Alle reacties Link kopieren
Goed, vraag aan diegene hier die het al hebben ondergaan (nav post hierboven): hoe onaangenaam/ pijnlijk is dat meten van de ontsluiting? Kun je tegen de vk zeggen dat ze ajb een beetje voorzichtig moet doen? Sorry als dit een naiëve vraag is, eerste kind, geen ervaring.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven