Zwanger en stoppen met roken

02-01-2012 22:03 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!



10 jaar heb ik gerookt, tot ik 10 weken geleden een positieve zwangerschapstest in mijn handen had. Van schrik nog 1 sigaret gerookt en daarna mijn peuken weggegooid.



Maarrrrrrrrrrrrrrrr, God, van vind ik het moeilijk!!!!!!!!!!!!! Iedere dag is het een gevecht met mezelf. Als er iemand voor me loopt die rookt, dan ga ik expres in de rooklucht lopen.. Ik had eigenlijk gehoopt dat het steeds minder zou worden, maar dat gevoel heb ik niet.



Als ik met vriendinnen of collega's praat dan krijg ik standaard het antwoord dat ze zelf doorgerookt hebben en dat ze gezonde kinderen hebben gekregen. Ow ja, en ook deze: 'Vroeger wisten ze van niets en werden er ook gezonde kinderen geboren.'



Dat maakt me niet uit. Iedereen mag het voor zichzelf bepalen.

Ik wil niet roken tijdens mijn zwangerschap. Mijn vraag is: Wordt het nog gemakkelijker? Of blijf ik me zo voelen? Hoe houd ik dit vol??



Dank jullie wel!
Alle reacties Link kopieren
Ik bleef het gevoel houden, toen kleine man geboren was en ik weer thuis heb ik meteen een sigaret op gestoken. Nu na een half jaar, rook ik af en toe een sigaret.
Alle reacties Link kopieren
Zolang je nog het gevoel hebt dat je wat ontnomen wordt, dat je in ieder geval dan maar voor de duur van deze zwangerschap gestopt bent en stiekem al weer denkt aan die eerste peuk in je kraambed, blijf je een verslaafde op rantsoen.



Als je echt definitief wilt stoppen, moet je ergens in je geest een knop omhalen die ervoor zorgt dat je gaat denken "ik HOEF niet meer!". Kunst is om je eigen psychologie van het roken te doorgronden.

Wat hélpt, en niets meer of minder dan dat, was in ieder geval ooit voor mij het boek van Allan Carr. Maar wel omdat ik in ieder geval zelf al had besloten dat ik er nu écht vanaf wilde, na een eerdere jammerlijk mislukte stoppoging.
Alle reacties Link kopieren
En van harte natuurlijk!



(En blijf vér vér weg van zaken als Niquitin en nepsigaretten!!)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een maand voordat ik zwanger raakte gestopt. Geen moeite mee gehad. Deed het niet voor mezelf en dat maakte het zoveel makkelijker. Ik wou het ook echt en stond er echt voor 100% achter. Misschien boek van Alan Carr lezen over stoppen met roken. Kan ook erg motiverend werken.



Maar....je bent wel supergoed bezig en daar mag je trots op zijn!
Alle reacties Link kopieren
Supergoed dat je meteen gestopt bent! Geen ervaring (heb nooit gerookt) maar gewoon stug volhouden en steeds bedenken waar je het voor doet!
Alle reacties Link kopieren
quote:Tia.Dalma schreef op 02 januari 2012 @ 22:09:

Zolang je nog het gevoel hebt dat je wat ontnomen wordt, dat je in ieder geval dan maar voor de duur van deze zwangerschap gestopt bent en stiekem al weer denkt aan die eerste peuk in je kraambed, blijf je een verslaafde op rantsoen.



Als je echt definitief wilt stoppen, moet je ergens in je geest een knop omhalen die ervoor zorgt dat je gaat denken "ik HOEF niet meer!". Kunst is om je eigen psychologie van het roken te doorgronden.

Wat hélpt, en niets meer of minder dan dat, was in ieder geval ooit voor mij het boek van Allan Carr. Maar wel omdat ik in ieder geval zelf al had besloten dat ik er nu écht vanaf wilde, na een eerdere jammerlijk mislukte stoppoging.Mee eens. Die knop moet helemaal om. Je mag roken, maar je WIL het niet.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger wisten ze het niet, mijn moeder rookte stevig.

Mijn zusje en ik werden beide een maand te vroeg geboren met een erg laag geboortegewicht.

Het is wel goed gekomen, maar het had ook heel anders kunnen uitpakken.

Goed dat je gestopt bent, hou vol, zo geef je je kindje een zo goed mogelijke start, en daar heeft het recht op.
Alle reacties Link kopieren
Danku jullie wel. Ik ben ook trots op mezelf dat ik het doe. Punt is alleen dat ik die geestelijke knop nog niet om heb gezet. Ik loop de hele dag met de mantra:



ikrooknietikrooknietikrooknietikrookniet........



Ik ben ook duidelijk niet voor mezelf gestopt. Als er geen kleine op komst was, had ik gewoon doorgerookt. Dus dat stuk van rantsoen klopt wel. Ik zie het nu als nog een pauze van een half jaar. Al hoop ik dat ik er dan toch wel van af ben!
Alle reacties Link kopieren
Oh twilight, echt lees dat boek! (geen aandelen).

Maar er gaat echt een complete wereld voor je open, je bent en blijft een ex-roker zo (die zometeen als de noodzaak van het voor een ander stoppen wegvalt geen enkele reden heeft om zichzelf nog langer te kwellen) in plaats van een normale niet-roker te worden.

Een éx-roker is zo iemand die inderdaad graag zich ophoudt in de abri's bij het ziekenhuis óf juist overdreven gaat lopen kuchen en proesten al op 10 meter van zo'n zelfde ding



Echt, ga morgen naar de bieb!
Alle reacties Link kopieren
quote:twilight123 schreef op 02 januari 2012 @ 22:03:



Als ik met vriendinnen of collega's praat dan krijg ik standaard het antwoord dat ze zelf doorgerookt hebben en dat ze gezonde kinderen hebben gekregen.



Dit heet 'cognitieve dissionantie'.



Als je rookt, breng je via je longen koolmonoxide en andere kankerverwekkende stoffen in je bloedbaan. Waarop je baby dus ook aangesloten is.



Geloof je zelf echt dat dat niet schadelijk is voor jezelf en je baby?



Ikzelf ga niet eens een relatie aan met een vrouw die rookt, speciaal om de moeilijkheid van deze situatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tia.Dalma schreef op 02 januari 2012 @ 22:20:

Oh twilight, echt lees dat boek! (geen aandelen).

Maar er gaat echt een complete wereld voor je open, je bent en blijft een ex-roker zo (die zometeen als de noodzaak van het voor een ander stoppen wegvalt geen enkele reden heeft om zichzelf nog langer te kwellen) in plaats van een normale niet-roker te worden.

Een éx-roker is zo iemand die inderdaad graag zich ophoudt in de abri's bij het ziekenhuis óf juist overdreven gaat lopen kuchen en proesten al op 10 meter van zo'n zelfde ding



Echt, ga morgen naar de bieb! Weet je zeker dat je geen aandelen hebt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Henkjan41 schreef op 02 januari 2012 @ 22:23:

[...]





Dit heet 'cognitieve dissionantie'.



Als je rookt, breng je via je longen koolmonoxide en andere kankerverwekkende stoffen in je bloedbaan. Waarop je baby dus ook aangesloten is.



Geloof je zelf echt dat dat niet schadelijk is voor jezelf en je baby?



Ikzelf ga niet eens een relatie aan met een vrouw die rookt, speciaal om de moeilijkheid van deze situatie.



In mijn OP staat duidelijk dat ik er voor kies niet te roken, dus nee.. ik geloof niet dat het niet schadelijk is. Ik bedoelde ermee te zeggen dat ik niets aan die opmerkingen heb.



@ Tia Dalma, ik zal dat boek eens gaan halen ja.Volgens mij heeft mijn oom het liggen, dus die bel ik morgen. *Fingers crossed!*
Alle reacties Link kopieren
Haha, weet ik zeker! Was het maar zo!



Ben niet snel enthousiast over zelfhulpboeken maar ik moet toegeven dat als je zelf rookt, je je eigen rad voor ogen dat je elke dag draait, vlot herkent.

Ik ben erg blij dat ik ben gestopt met roken, maar tegelijkertijd door de wijze waarop geen verzuurde exroker ben geworden. Zo een die iedereen verkettert die het nog wel doet (en in de psychologie van Carr zijn dat mensen die eigenlijk nog ernstig jaloers zijn op diezelfde rokers).
Alle reacties Link kopieren
Twilight, anders de bieb, BOL en als je er écht niet uitkomt, mag je 'm van mij lenen (wel een oud beduimeld exemplaar)
Alle reacties Link kopieren
Twilight, ten eerste wat goed dat je gestopt bent!!! En uiteraard gefeliciteerd met je zwangerschap!!!!



Ik heb jaren gerookt... Vanaf het moment dat we gingen proberen om zwanger te worden, ben ik gaan minderen (niet meer op werk en eigenlijk alleen 's avonds af en toe en op feestjes enzo)...

Vanaf het moment dat ik zwanger ben geen sigaret meer aangeraakt en mis het totaal niet!!! Vooral omdat ik er alleen al aan denk dat het mijn baby kan schaden..... mijn zin direct weg is!!!



Mee roken (en dus achter iemand aanlopen en opzettelijk die rook inademen) is minstens net zo schadelijk. Dit kan je dus beter niet doen!



Trek je niets aan van collega's en vriendinnen die denken dat het geen kwaad kan, want echt meid, je vergeeft het jezelf niet als er toch iets misgaat dat je zelf had kunnen voorkomen!!!!



Heel veel succes, en blijf volhouden!!! Het wordt beter, echt waar!!!
Alle reacties Link kopieren
Wat mij hielp was om te denken dat iedere keer dat ik een trek van een sigaret nam, de zuurstof naar mijn kindje werd afgesneden en hij dus even niet kon 'ademhalen'.

Klink legubber, maar heeft mij wel geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Beste Henkjan,



Zoals je ook zou kunnen weten, liggen er op plekken als het Anthonie van Leeuwenhoekziekenhuis de meeste peuken op de stoep, hebben de zwartgedrukte leuzen op de sigarettenpakjes geen flikker geholpen, en zijn rokers niet gevoeliger dan niet-rokers voor foto's van zwartgeteerde longen en longcarcinomen.



Cognitieve dissonantie is niet zozeer aan de orde, wat dat aangaat. Rokers rationaliseren of bagatelliseren absoluut niet de gevolgen en effecten van hun verslaving op langere termijn. Een verslaving (en zeker die aan nicotine) zit wat ingewikkelder in elkaar. Goed nieuws echter: nicotine verslaaft razendsnel maar is ook heel snel weer uit je lijf. Het is de psychische afhankelijkheid (veelal ook omdat het een weliswaar steeds minder geaccepteerd maar tot voor niet al te lang geleden dood- en doodnormale gewoonte was) die de verslaving met name in stand houdt.



En om nou een vrouw alleen op het rookgedrag af te wijzen... Dan mis je én de mogelijkheid van die duizenden andere mooie kanten die ze heeft, én loop je voorbij aan het punt dat dat kind er ook nog maar uberhaupt moet zien te komen. Beetje kort door de bocht, vind ik dan weer.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop ook dat ik het kindje snel ga voelen en dat het dan wat gemakkelijker wordt of zo.



Maar goed.. Morgen maar eerst dat boek gaan regelen:)
Alle reacties Link kopieren
Super van je, Twilight, dat je gestopt bent! Ik ben zelf inmiddels bijna 3,5 jaar gestopt, en dat was gelukkig ook al een flinke poos voordat ik zwanger werd, want ik denk dat ik het hartstikke moeilijk had gevonden om te stoppen puur en alleen om de zwangerschap. Wat je in je laatste berichtje schrijft is denk ik zeker waar, ik vond het zo onwerkelijk, die eerste weken. Ik voelde me alleen maar belabberd, maar verder merk je er nog vrij weinig van dat er een echt kindje in je groeit. Je kindje voelen, maar ook de 20-weken echo, helpt daar enorm bij!



Allan Carr, zeker lezen! En anders Rookvrij van Kristina Ivings, minder bekend, maar ik vond het nog een stuk beter! Maar uiteindelijk gaat het er inderdaad vooral om dat je mindset verandert. Anders hou je het ongetwijfeld vol, want je komt sterk over, maar dan rook je na de bevalling binnen no time weer. En dat zou toch zonde zijn!!



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! Helaas is het niet zo dat bij iedereen de schakelaar op dezelfde manier omgaat. Voor sommigen is dat een boek van Allan Carr, bij anderen doet dit helemaal niets. Bij mij gaf het bezoeken van een rookruimte in het ziekenhuis de doorslag. Ik hoop dat je snel jouw schakelaar vindt en rust vindt. Zet m op.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij hielp, was het besef dat de behoefte aan een sigaret eigenlijk helemaal niet zo lang duurt. Je maakt het zelf erger door erbij stil te staan. Als het je lukt je gedachten meteen te verzetten, duurt de zin nog niet eens een minuut.
Alle reacties Link kopieren
Knap van je, hou vol !
Alle reacties Link kopieren
Bij mij ging die knop in mijn hoofd gelukkig 2 jaar geleden ineens om. Cold Turkey, ik denk echt dat dat de beste manier is. Maar je móet je omgeving achter je hebben staan, Kort daarna kocht ik een appartement, en daar is sindsdien nog door niemand gerookt. Ook heb ik een potje gemaakt met 'rookgeld'. Ik kocht een gaaf jasje en uggs, allemaal omdat ik niet meer rook.

Ondanks dat de knop echt om is, en ik rooklucht vreselijk vind nu, hoort in mijn hoofd een sigaret nog steeds bij een glas wijn, en droom ik nog een paar keer per maand dat ik rook en dan besef dat ik dus niet meer gestopt ben...

Nu wil ik zwanger worden, dus ik ben blij dat ik al een tijd gestopt ben.



Het is echt immens knap als je niet meer rookt tijdens de zwangerschap. Houd jezelf eens voor hoe enorm trots jij op jezelf zult zijn als daar straks (hopelijk) een gezond babietje in jouw armen ligt, en dat je dan weet dat jij daartoe hebt bijgedragen.



Heel veel succes, en het is absoluut moeilijk, maar wel mogelijk hoor!!



x

Spruit
Alle reacties Link kopieren
quote:Tia.Dalma schreef op 02 januari 2012 @ 22:09:

Zolang je nog het gevoel hebt dat je wat ontnomen wordt, dat je in ieder geval dan maar voor de duur van deze zwangerschap gestopt bent en stiekem al weer denkt aan die eerste peuk in je kraambed, blijf je een verslaafde op rantsoen.



Als je echt definitief wilt stoppen, moet je ergens in je geest een knop omhalen die ervoor zorgt dat je gaat denken "ik HOEF niet meer!". Kunst is om je eigen psychologie van het roken te doorgronden.

Wat hélpt, en niets meer of minder dan dat, was in ieder geval ooit voor mij het boek van Allan Carr. Maar wel omdat ik in ieder geval zelf al had besloten dat ik er nu écht vanaf wilde, na een eerdere jammerlijk mislukte stoppoging.



amen.

Zelf 15 jaar gerookt en in september gestopt, na het lezen van Alan Carr. Geen moment moeilijk gehad en ben zo blij dat ik er van af ben!!

Overigens had ik drie dagen nadat ik gestopt was een positieve test in handen, kwam dus heel goed uit



Succes meid en gefeliciteerd met je zwangerschap!
life ain't a perfect story, write it while you live it

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven