Vliezen kunstmatig breken

10-08-2019 04:00 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,
Ik ben nieuw hier, maar ik zou graag jullie advies willen. De 42 weken zitten er rap aan te komen, maar het gaat gelukkig goed met de baby. Nu is voorgesteld dat de verloskundige mijn vliezen breekt dit weekend mits dit kan vwb baarmoedermond. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik lees op Internet dat het niet fijn is voor de baby en deze minder zuurstof krijgt, dat de weeen heel heftig worden en dat je meer kans hebt op een keizersnede. Over al deze dingen is vandaag niks gezegd.
Ook willen ze dit thuis doen, terwijl het ziekenhuis mij de beste plek hiervoor lijkt.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee of weet hier meer over? Valt het wel mee of kan ik het beter niet doen en wachten op inleiden?

Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn tweede zijn mijn vliezen gebroken met 40 weken. Ik reageerde met een wee op toucheren, verloskundige zei toen; als je in het ziekenhuis wil bevallen dan gaan we die kant op en breek ik je vliezen. Zo gedaan, uur later baby. Prima bevalling, nog nooit gehoord dat het minder is voor de kleine en de kans groter op keizersnede.

Eerste kind was binnen 2 uur geboren, vliezen braken vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
Stel je bovenstaande vragen gewoon aan je vk!
Het schijnt soms net een zetje te kunnen geven om de weeën op te starten.
Als er niks gebeurd dan zal je neem ik aan alsnog naar het ziekenhuis gaan? Dat zou ik ook vragen aan de vk: hoe lang wachten tussen doorprikken en inleiden?

Ik ben (om medische redenen) met 40.5 ingeleid. Ik had al 3cm ontsluiting en toen is begonnen met doorprikken van de vliezen en is een uurtje gewacht of er weeën zouden komen. Toen dat er welgeteld 1 bleek te zijn in dat uur, is er een infuus aangelegd met wee-opwekkers.

Succes met de bevalling!
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn eerste zijn de vliezen overigens ook handmatig gebroken door de vk voordat we naar het ziekenhuis gingen, maar toen had ik al weeën.
Ik zou sowieso vliezen breken verkiezen boven een inleiding, omdat je Met vliezen breken nog niet medisch wordt en dus minder kans hebt op complicaties dan met inleiding. Maar waarom zou je uberhaupt de vliezen breken vraag Ik me af? Je bent nog een 42 weken, dus als er geen medische reden tot ingrijpen is zou ik diebonnodige extra risico’s vermijden. Bij een zwangerschap zonder complicaties kun je normaal gesproken wachten tot 42 weken en dan is strippen vaak de eerste minst ingrijpende optie om de bevalling op gang te proberen te laten komen. (Al breken bij strippen soms ook per ongeluk de vliezen).

Of heb je zelf een reden om je vliezen te willen laten breken?
Ik heb trouwens mijn vliezen tweemaal laten breken (op eigen verzoek), maar pas nadat Ik al 10 cm ontsluiting had.
mayolijn28 schreef:
10-08-2019 06:35
Stel je bovenstaande vragen gewoon aan je vk!
Het schijnt soms net een zetje te kunnen geven om de weeën op te starten.
Als er niks gebeurd dan zal je neem ik aan alsnog naar het ziekenhuis gaan? Dat zou ik ook vragen aan de vk: hoe lang wachten tussen doorprikken en inleiden?

Ik ben (om medische redenen) met 40.5 ingeleid. Ik had al 3cm ontsluiting en toen is begonnen met doorprikken van de vliezen en is een uurtje gewacht of er weeën zouden komen. Toen dat er welgeteld 1 bleek te zijn in dat uur, is er een infuus aangelegd met wee-opwekkers.

Succes met de bevalling!
Zelfde verhaal eigenlijk, alleen met 38 wkn en een cm ontsluiting. Aan de weeënopwekkers gegaan en toen die eenmaal goed ingesteld stonden was het verder een bevalling als uit een boekje.
Maar ik zou deze vragen bespreken met je vk.
Alle reacties Link kopieren
Hier bij de 1e met 39.6 vliezen laten breken (was in het ziekenhuis) en daarna aan de weeënopwekkers. Hij is met precies 40 weken geboren. Had bij hem wel al 3cm ontsluiting.

Bij de jongste zijn met 37 weken gebroken, ook laten doen in het ziekenhuis. Bij hem had ik al 4cm ontsluiting. Ook bij hem aan de weeënopwekkers.

Kids deden het beide prima, die hebben daar geen last van gehad.
Je maakt je druk over de vraag of het fijn is voor de baby, dat vliezen breken. Maar is het fijner voor de baby om overtijd te zijn? Dat is ook een vraag he.

En waarom wil je dit in het ziekenhuis doen? De hele procedure duurt nauwelijks een minuut en het is denk ik niet zo dat de baby er dan gelijk uit komt. Ik ben normaalgesproken heel erg tegen thuisbehandelingen, maar hier zie ik de meerwaarde niet van in.

Bij mijn vrouw was het vliezenbreken in alle opzichten een totale non-event. Maar praat met je VK.
Hier met 41+1 vliezen laten breken (was wel medisch nodig dat baby kwam). Had toen al 3 cm ontsluiting, na het breken begonnen ook de weeën. Daarna met weeënopwekkers erbij en toen dat goed ingesteld was een prima bevalling gehad.

Hebben ze al geprobeerd te strippen? Dat zou je anders ook kunnen proberen (maar kan ook alleen als je al ontsluiting hebt).

En over t ziekenhuis, tja als jij dat wil dan kan dat ook toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik had al weeen en toen zijn mijn vliezen door gyn gebroken. ee ece of cake, ze prikken er even in met iets dat lijkt op eetstokjes (waar je sushi mee eet zeg maar) heb er niks van gevoeld. Het is geen grote ingreep.
Naniene schreef:
10-08-2019 07:29

En over t ziekenhuis, tja als jij dat wil dan kan dat ook toch?
Echt? Maar waarom? En waar? De operatiekamer? Door een chirurg?

TO zit gewoon een beetje te stressen om te stressen. Het hoort er soms een beetje bij, maar ga er nou niet te veel in mee.
Je voelt er niets van en de baby merkt er helemaal niets van, behalve dat zijn zwembadje wat kleiner wordt. Dat verhaal over die zuurstof is onzin, baby krijgt zuurstof via de nagelstreng en daar hebben die vliezen niets mee te maken. Ze doen het thuis omdat het makkelijk 24 uur kan duren eer dat je weeen krijgt en voor die tijd heb je niets te zoeken in het ziekenhuis. Het is helemaal veilig om thuis te doen.

Ik verwacht in dit geval niet dat je er een weeenstorm van krijgt. Bij inleiding met infuus of als je vliezen breken als je bijna 10cm hebt en aan het bevallen bent is dat soms wel zo, maar dan ben je er bijna!

Over die kans op keizersnede kan kloppen. Maar dat heeft ermee te maken dat sommige vrouwen geen weeen krijgen van vliezen breken en dan ingeleid moeten worden (waardoor hogere kans op keizersnede of vacuumpomp bevalling) ten opzichte van helemaal de natuur afwachten wanneer de baby zelf komt en je wel weeen krijgt.

Edit: als je ingeleid wordt doen ze dat door... vliezen te breken. In het ziekenhuis hebben ze minder tijd om de natuur af te wachten en wachten ze ipv 24 uur meestal maar 1-2 uur voordat ze je weeen verder gaan opwekken met medicijnen.

Succes!
anoniem_638fbb62d66fa wijzigde dit bericht op 10-08-2019 08:02
11.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik werd met 42 weken ingeleid met ballonnetje (in het ziekenhuis). Bij 3 cm ontsluiting werden de vliezen gebroken. Gyn gaf toen aan dat ze willen dat kind dan dezelfde dag nog geboren wordt.
Vliezen breken had bij mij geen effect, weeenopwekkers ook niet genoeg, dus eind van de middag krizersnede gehad.

Ik zou ervoor kiezen om dat in het ziekenhuis te laten doen, want medische expertise bij de hand.

Is strippen geen optie? Dan kan de verloskundige thuis doen. Daarvoor moet wel de baarmoedermond verweekt zijn, (was bij mij niet het geval )
Alle reacties Link kopieren
Mijn vliezen werden in het ziekenhuis gebroken, ik had volgens mij al een uurtje of 40 weeën. Toen het vocht eenmaal weg was voelde dat echt niet meer prettig. Ze is met een vacuüm gehaald. Ik was 41,3 weken heen.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ingeleid en heb eerst een ballonnetje gekregen en daarna nog medicijnen om de baarmoedermond verder te verweken. Toen had ik 5 cm ontsluiting zonder een wee te hebben gehad. Vliezen zijn toen gebroken en na 10 minuten begonnen de weeën. Na een uur zat ik op 6 cm maar weeën zakte in toen ik de ruggenprik kreeg. Volop weeënopwekkers gekregen en al met al een superbevalling gehad! Zou t zo weer doen.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
10-08-2019 07:57
Echt? Maar waarom? En waar? De operatiekamer? Door een chirurg?

TO zit gewoon een beetje te stressen om te stressen. Het hoort er soms een beetje bij, maar ga er nou niet te veel in mee.

Je bent een man. Wat weet jij nou van zwanger zijn en bevallen? Ben je het geweest en heb je het doorstaan?

In het ziekenhuis op de verloskamers natuurlijk door een verloskundige of gynaecoloog, duh. Niet iedereen wil thuis bevallen hè? Het is dus GEEN rare vraag of rare gedachte van TO.
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
Vliezen breken kan net even die prikkel geven om de weeën wel op gang te laten komen. Thuis is dat trouwens veel veiliger dan in het Zh omdat daar veel minder ziektekiemen rondwaren. Bovendien kan je je thuis veel makkelijker ontspannen dan in het ziekenhuis. Daarbij zal je flink zelf moeten betalen wanneer je alleen maar voor het aanprikken van de vliezen naar het ziekenhuis zou gaan.
Voor de baby kan het geen kwaad. De zuurstof voor een baby komt via de navelstreng en zolang die gewoon vrij ligt is er helemaal niets aan de hand. Bovendien wordt vruchtwater elke keer nog steeds weer aangemaakt en blijft er altijd een beetje vruchtwater aanwezig bij de baby. Die ligt niet in het droge.
Meestal is het zo dat door het breken van de vliezen het hoofdje nog net even wat dieper je bekken in zakt en dus de boel ook weer afsluit.
Ik zou me er niet teveel zorgen om maken.
Hier vijf kinderen. 1 spontane vliesbreuk dat leidde tot de bevalling en een geboren in het vlies. Bij andere drie zijn de vliezen handmatig gebroken tijdens de bevalling. De spontane vliesbreuk was bij het enige kind dat overtijd ging.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Vliezen breken stelt op zich helemaal niets voor. En het hoeft zeker niet zo te zijn dat het daarna heel snel gaat.
Bij mijn oudste braken de vliezen spontaan en begonnen daarna de weeen, duurde toen nog zo’n 20 uur voor mijn dochter er was.

Bij mijn jongste werd ik ingeleid. Dag en nacht bezig geweest met gel enzo. Toen vliezen gebroken en toen was ze er binnen vier uur (geen weeenopwekkers nodig gehad gelukkig). Dat vliezen breken slecht zou zijn voor de baby heb ik nooit gehoord. Een bevalling is hoe dan ook niet heel prettig voor een baby, dan lijkt dat hele vliezen breken me niet het meest vervelende gedeelte.
Ik vind het heel gek dat verloskundigen dit voorstellen als optie, maar hoor het idd vaker.

Ja, de weeën kunnen op gang komen na het breken van de vliezen, maar dit hoeft absoluut niet. En dan zit je dus met een verhoogd risico op een infectie en het feit dat je sowieso naar het ziekenhuis moet na 24 of 48 uur (hangt van de afspraken met het ziekenhuis af) als de weeën niét op gang komen.

Ik zou kiezen voor strippen.
lasvegas84 schreef:
10-08-2019 09:19
Ik vind het heel gek dat verloskundigen dit voorstellen als optie, maar hoor het idd vaker.

Ja, de weeën kunnen op gang komen na het breken van de vliezen, maar dit hoeft absoluut niet. En dan zit je dus met een verhoogd risico op een infectie en het feit dat je sowieso naar het ziekenhuis moet na 24 of 48 uur (hangt van de afspraken met het ziekenhuis af) als de weeën niét op gang komen.

Ik zou kiezen voor strippen.
Nou ik niet. Ze zit al bijna op 42 weken.
Alle reacties Link kopieren
CallieB schreef:
10-08-2019 07:59
Dat verhaal over die zuurstof is onzin, baby krijgt zuurstof via de nagelstreng en daar hebben die vliezen niets mee te maken.
Het vruchtwater zorgt ervoor dat de navelstreng niet bekneld raakt. Door de weeën trekt de baarmoeder samen en zonder vruchtwater komt de volledige druk van de weeën op het kind en de navelstreng.

Dit is in principe normaal, maar heeft soms zeker wel gevolgen. Ik mocht alleen nog op mijn linkerzij liggen, omdat de baby op mijn rechterzij het moeilijk kreeg (hartslag wegzakte)

Ga nog een keer in gesprek met de verloskundige. Als strippen niet werkt, zou dit toch de minst ingrijpende manier kunnen zijn om de bevalling op gang te helpen.

Bij inleiden breken ze ook eerst je vliezen trouwens.

Qua ingreep valt het mee. Ze prikt een klein gaatje in de vruchtwaterzak, voel je niks van. Hoeft niet per se in het ziekenhuis, maar als de boel niet op gang komt, moet je toch naar het ziekenhuis.
Alle reacties Link kopieren
Lieve TO, ik begrijp dat je je bevalling zo natuurlijk mogelijk wil laten verlopen. Dat is natuurlijk ook veruit de beste optie. Maar, jij bent inmiddels al 42 weken zwanger. Dan gaan andere risico’s meespelen en zullen er toch echt medische ingrepen gedaan moeten worden.

Zelf zou ik ook eerder kiezen voor strippen. Dat deden ze bij mij ook bij mijn tweede (40.3, maar met iets verhoogde bloeddruk en al 6 cm ontsluiting zonder dat ik het door had).
Na het strippen kwamen er wat lichte super makkelijke weeën en ging ik tijdens een warme douche van 6 naar 8 cm ontsluiting. Maar de verloskundigen in het ziekenhuis vond het niet snel genoeg gaan of zoiets (ze wilden waarschijnlijk voor de wisseling van hun dienst de baby hebben) en stelden voor om de vliezen te breken. In een vlaag van verstandsverbijstering heb ik daar ja tegen gezegd Daar heb ik echt spijt van gehad. Want na het breken van de vliezen was het ineens niet meer te stoppen... wat een geweld... ineens heel heftige weeën en een babynekje dat omstrengeld was door de navelstreng. (Helemaal goed afgelopen doordat de gyn. toevallig net langsliep en met een handomdraai de navelstreng kon loskrijgen... wat de verloskundige dus niet lukte)
Ik ben nog steeds van mening dat dit allemaal veel fijner was verlopen als ik de vliezen niet had laten breken.


Ik ben dus groot voorstander van natuurlijk bevallen, zolang medisch ingrijpen niet nodig is. (Ik heb bijv. met geweld voorkomen dat er een hartslag naaldje in het hoofd van mijn baby prikte tijdens de bevalling... ik heb letterlijk de handen van de verloskundige weggeslagen. De hartslag kon ze namelijk ook gewoon met de Doppler vinden, al was dat minder makkelijk voor de verloskundige)
Dropdrop schreef:
10-08-2019 09:35
Het vruchtwater zorgt ervoor dat de navelstreng niet bekneld raakt. Door de weeën trekt de baarmoeder samen en zonder vruchtwater komt de volledige druk van de weeën op het kind en de navelstreng.
Deels waar. Tijdens elke wee (met of zonder vruchtwater) krijgt een baby tijdelijk geen zuurstof. Een baby merkt soms meer van die druk als het vruchtwater weg is. De navelstreng ondervind normaal geen last van het ontbreken van vruchtwater, tenzij deze klem ligt tussen het hoofd van de baby en de uitgang want dan wordt hij tijdens een wee dichtgeklemd. De doorbloeding van je placenta is beter op je linkerzij vandaar dat je aangeraden wordt op die kant te liggen als baby dat nodig heeft. Heeft weinig met de positie van navelstreng te maken. :)
Snouth schreef:
10-08-2019 09:39
Lieve TO, ik begrijp dat je je bevalling zo natuurlijk mogelijk wil laten verlopen. Dat is natuurlijk ook veruit de beste optie. Maar, jij bent inmiddels al 42 weken zwanger. Dan gaan andere risico’s meespelen en zullen er toch echt medische ingrepen gedaan moeten worden.

Zelf zou ik ook eerder kiezen voor strippen. Dat deden ze bij mij ook bij mijn tweede (40.3, maar met iets verhoogde bloeddruk en al 6 cm ontsluiting zonder dat ik het door had).
Na het strippen kwamen er wat lichte super makkelijke weeën en ging ik tijdens een warme douche van 6 naar 8 cm ontsluiting. Maar de verloskundigen in het ziekenhuis vond het niet snel genoeg gaan of zoiets (ze wilden waarschijnlijk voor de wisseling van hun dienst de baby hebben) en stelden voor om de vliezen te breken. In een vlaag van verstandsverbijstering heb ik daar ja tegen gezegd Daar heb ik echt spijt van gehad. Want na het breken van de vliezen was het ineens niet meer te stoppen... wat een geweld... ineens heel heftige weeën en een babynekje dat omstrengeld was door de navelstreng. (Helemaal goed afgelopen doordat de gyn. toevallig net langsliep en met een handomdraai de navelstreng kon loskrijgen... wat de verloskundige dus niet lukte)
Ik ben nog steeds van mening dat dit allemaal veel fijner was verlopen als ik de vliezen niet had laten breken.


Ik ben dus groot voorstander van natuurlijk bevallen, zolang medisch ingrijpen niet nodig is. (Ik heb bijv. met geweld voorkomen dat er een hartslag naaldje in het hoofd van mijn baby prikte tijdens de bevalling... ik heb letterlijk de handen van de verloskundige weggeslagen. De hartslag kon ze namelijk ook gewoon met de Doppler vinden, al was dat minder makkelijk voor de verloskundige)
Met de doppler meet je de hartslag een stuk minder nauwkeurig dan met een hartslagmeter, slimpie.
anoniem_369971 wijzigde dit bericht op 10-08-2019 20:31
0.03% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven