Romantiek en kerst in duitsland?! of toch niet

17-10-2017 14:16 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Hoi,

Al een tijdje volg ik het viva forum en weet dat hier genoeg creatieve, reislustige en romantische mensen aanwezig zijn!
Mijn vriend is in december, een aantal weken voor kerst jarig.

Als cadeautje wil ik hem een weekendje weg geven. Nu is het zo dat we het er samen al over gehad hebben om in de winter een weekendje naar een kerstmarkt te gaan. Twee vliegen in 1 klap dus!

Ik wil hem verrassen met een lang weekend (3 nachten/4 dagen ongeveer) naar een stad in duitsland waar ze de meest romantische kerstmarkten hebben.
Ik heb mezelf helemaal suf gegoogled en volgens internet zijn de volgende steden in duitsland erg populair als het draait om kerstmarkten en romantiek:

- Keulen
- Berlijn
- Düsseldorf

Ik zie door de bomen het bos niet meer en weet niet zo goed waar ik nou voor moet gaan! Mijn eerste ingeving was Berlijn maar dit is een behoorlijk eindje rijden en een fatsoenlijk hotel vinden in de omgeving van het centrum tegen een niet al te hoge prijs is lastig.

Dus bij deze mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen!! Waar moet ik écht heen voor een lang weekend vol gezelligheid/mooie kerstmarkten/romantiek/culinaire pleintjes etc?

Als je nou hele bijzondere suggesties hebt buiten duitsland sta ik hier ook voor open!

Liefs,
reismeis
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik vind het vooral heel erg kitsch en druk in de traditionele steden. Ik vind zelf Koblenz rond kerst wel gezellig en Berlijn. In Berlijn is er in elke wijk een ander soort kerstmarkt, ik vond het destijds heel leuk.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ik vind trouwens kerstmarkten weinig romantisch, maar vooral een vreetfestijn met allerhande kitsch. Ik zou eerder lekker een weekendje weg boeken naar de Ardennen of zo'n gebied en dan lekker 's avonds bij het haardvuur gaan zitten na een wandeling. Als je per sé nog wat kerst mee wil krijgen, zou je eens in Moezel kunnen kijken. In Cochem en Bernkassel zijn ook kerstmarkten.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
De Duitse steden hebben verschillende kerstmarktjes verspreid door de stad dus niet 1 groot winter wonderland. Dat viel mij een beetje tegen. Geldt voor alle 3 de steden trouwens. Ik vind Maastricht rond de kerstperiode veel romantischer en gezelliger.
Alle reacties Link kopieren
In Berlijn rol je echt van de ene kerstmarkt in de andere
Een hotel zoek je in het oostelijk deel, goed betaalbaar
Romantisch vind ik kerstmarkten trouwens niet. Het zijn vooral tentjes met veel van hetzelfde (kerststerren, bidprentjes, chocolade aardbeien) en daar tussen door veel drank en eten.
Alle reacties Link kopieren
Wil je het hele weekend alleen maar over kerstmarkten struinen en eten/drinken? Of wil je ook nog andere dingen bekijken/doen?
Alle reacties Link kopieren
Ga lekker naar Londen of Parijs.... Ik vond Dusseldorf leuk maar romantisch, nou niet echt.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Ja, Maastricht (en Valkenburg) zijn heel sfeervol rond kerst. In Kasteel Vaalsbroek overnachten: erg romantisch.


Anders Antwerpen, daar zit in het centrum ook een kerstmarkt. Vind ik een erg fijne stad.
Alle reacties Link kopieren
Berlijn is leuk met de kerst. Alleen het was/is niet romantisch
Duitsland is een leuk land, kerstmarkten erg leuk maar om daar 3 dagen rond te struinen....nope. Ik vind zelf Trier een romantische stad waar je best wel een langer weekend vertier kan hebben. Qua romantische stad zou ik dan eerder naar Praag gaan, daar zullen ze ook vast wel kerstmarkten hebben. Gezellige stad en leuke kleinere kerstmarkten Osnabrück, maar dat heb je in 2 dagen echt helemaal gezien
Ik vond Bremen erg leuk. Vrij redelijk aan te rijden (helemaal als je uit het noorden/oosten komt), klein genoeg om veel te kunnen lopen, maar groot genoeg om een weekendje zoet te zijn.

En het Radisson Blu hotel in het centrum vond ik geweldig en nog redelijk betaalbaar gezien alle faciliteiten (zwembad, sauna, extreem uitgebreid ontbijtbuffet).
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik de sfeer die rondom winter/kerstmarkten hangt altijd erg romantisch! Lekker rondstruinen door de stad, gezellige kerstmuziek, warme chocomel of gluewine en allemaal lichtjes en vrolijke mensen!

We gaan inderdaad niet enkel om de kerstmarkten, dit is een leuke bijkomstigheid en maakt het voor mij al snel romantisch maar we willen ook graag naar een stad waar je 's avonds lekker wat kan drinken, uit eten kan gaan en waar veel gezelligheid is! Bourgondisch zijn we ook wel behoorlijk.

Parijs en londen zijn we wel allebei al geweest en we willen graag met de auto.
Keulen vond ik erg leuk.
Kan je prima met de trein heen, het station is in het centrum.
Vorig jaar net voor kerst naar Berlijn geweest met man. Echt heerlijk gehad. Was er nooit eerder geweest maar wil zeker nog een keer terug. Hadden heel erg veel geluk met het weer (ijskoud, wel droog en strak blauwe lucht). Hebben een paar dagen fietsen gehuurd en heeeel veel gefietst en dus gezien. Laatste dag met de metro wat dingen bezocht die verder weg waren.

Romantisch maak je het zelf natuurlijk. Kerstmarkten hebben we niet veel van gezien, eentje maar. Houden we niet zo van.

Wij zaten overigens in Frederics services apartments style oranienburgerstrasse. Ik vind een appartement altijd fijner. Prima locatie en fijn appartement, metro om de hoek.



Wij zijn met de trein gegaan (opgestapt in Duitsland, dus eerste stukje auto, was veeeel goedkoper om kaartjes bij de db te kopen.
Lille is trouwens ook nog een idee, ook een stad met kerstmarkt waar je gerust een paar dagen door kan brengen. En ook nog eens Bourgondischer dan de meeste Duitse steden, vind ik.
reismeis190 schreef:
17-10-2017 14:59
Persoonlijk vind ik de sfeer die rondom winter/kerstmarkten hangt altijd erg romantisch! Lekker rondstruinen door de stad, gezellige kerstmuziek, warme chocomel of gluewine en allemaal lichtjes en vrolijke mensen!

We gaan inderdaad niet enkel om de kerstmarkten, dit is een leuke bijkomstigheid en maakt het voor mij al snel romantisch maar we willen ook graag naar een stad waar je 's avonds lekker wat kan drinken, uit eten kan gaan en waar veel gezelligheid is! Bourgondisch zijn we ook wel behoorlijk.

Parijs en londen zijn we wel allebei al geweest en we willen graag met de auto.
Voor bourgonisch zou ik toch echt richting Limburg of Belgie gaan.
Man en ik gaan ieder jaar een weekendje naar Duitsland rond de kerstperiode.
Beiden vinden we het gezellig, de hele sfeer die er hangt.

Mijn favoriet in alle jaren is Dresden, maar gezien het feit dat je Berlijn ver vindt rijden, zal Dresden wel helemaal afvallen.
Volgens mij de oudste markt en de grootste, de Striezelmarkt. Daarnaast meerdere andere markten verspreid in het centrum ( wat trouwens ook het bezoeken waard is) waaronder een Middeleeuwse, die wij geweldig vonden ( vooral door het speciale bier en de niet-standaard eettentjes die daar stonden).

Wel de allermooiste kerstmarkt waar ik ooit ben geweest en ook totaal anders dan de steden die in je post staan, het westen van Duitsland is wat dat betreft echt anders dan het oosten.

Essen vond ik trouwens ook erg leuk, Dortmund en Keulen idem.
Dusseldorf, Oberhausen en Osnabrück zijn ook prima te doen.

4 jaar geleden rond kerst in London geweest en dat vond ik echt zonde van het geld. Vreselijk druk, ellenlange rijen voor alles wat we maar wilden zien. Gelukkig was ik al een aantal keer in London geweest, maar jeetje, wat baalde ik op dat moment. Ook heel stom dat we daar niet over na hebben gedacht van tevoren..
Alle reacties Link kopieren
Misschien Salzburg (Oostenrijk) daar kun je ook vaak goedkoop op vliegen.

http://www.salzburg-nu.nl/expositie/136 ... zburg.html
http://www.salzburg-nu.nl/tips/10962-ad ... zburg.html

Ik vind het een schattige en mooie plaats. Eventueel kun je in de omgeving ook nog de bergen in wandelen en arreslee rijden enzo of een slee huren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Keulen zijn drie verschillende kerstmarkten op loopafstand (je moet dan wel van wandelen houden) van elkaar. De beste staat op de Neumarkt en is vlak bij de winkels.
Frankfurt heeft een heel leuke grote kerstmarkt om de hoek van het moderne winkelcentrum. Qua stadsbeeld vind ik Keulen leuker, qua kerstmarkt spreekt Frankfurt me meer aan. Ik houd van een historisch stadsbeeld en daarin voorziet Frankfurt minder. Uitgaan kun je in beide steden prima.

Wat ik me ook als leuk herinner en wat romantischer is, is Rudesheim. De omgeving is schitterend, het stadje heeft de oorlog doorstaan of is goed opgebouwd en je zit daar midden in het wijngebied en vlak bij de Rijn. http://w-d-n.de/
De leukste kerstmarktjes met de meeste sfeer vind je in Duitsland in de kleinere plaatsjes vind ik. Dusseldorf en Keulen en Oberhausen vind ik veel te massaal. Kerstmarktje gaat toch juist om de sfeer, niet om wat er precies te koop is? Gluhwein en reibekuchen in de vrieskou en een afzichtelijke veel te dure kerstbal kopen op een schattig dorpspleintje, heerlijk vind ik dat.

Ik ben vorig jaar in Leuven geweest. Mooie stad in kerstsfeer. kerstmarkt wel wat massaal.
Alle reacties Link kopieren
Essen is heel mooi .maar ook ontzettend groot.als je voor knus gaat kleine dorpjes opzoeken.
Als je ook gaat voor luxe .mooie winkels .restaurant etc. Zijn de grotere steden n aanrader. In elke grote stad in Duitsland is het met de kerst sfeervol.
Ik vind de kerstmarkt leuk voor de kerstsfeer.maar wel erg kneuterig met houten stalletjes en kerstfiguren.
Hoef daar niet langer dan n uur te lopen. Dan heb ik het wel gezien .
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Alle reacties Link kopieren
Verblijf in Maastricht (winterwonderland, moet je van houden maar wel lekker eten en terrasjes genoeg met vuurkorven en dekentjes) op steenworp afstand ligt Aken (alle kitsch die iedere andere kerstmarkt ook heeft te bieden).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Heidelburg, Karlsruhe en Freiburg mooie Duitse steden. Alleen ooit op de kerstmarkt in Freiburg geweest, die was leuk. Verder kan ik Leipzig als stad ook aanraden, maardat is wel vrij ver. Mooie kerstmarkt ook (heb er ooit 3 maanden gewoond).
Denk je dat je je vriend hier een plezier mee doet? Drie dagen lang kertsmarkten afstruinen vol bejaarden? Ik zou een dagdeel opnemen en verder idd wat anders doen.....
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met de kerstmarkt-periode maar vond Frankfurt verrassend leuk.

Lees hierboven dat qua historisch stadsbeeld iemand Keulen een betere optie vind. Daar kan ik mij wat bij voorstellen maar ook in Frankfurt heb je naast het moderne gedeelte een historisch stukje en mooie oude gebouwen als de opera.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven