Noorwegen zonder rondreis?

04-08-2018 11:32 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als ik zoek naar informatie over Noorwegen, kom ik vooral rondreizen tegen.
Maar is Noorwegen ook interessant om te doen met auto, maar dan vanuit 2 (verschillende) vaste standplaatsen? Dan denk ik aan zo'n 1-1,5 week per standplaats. En wat zijn dan geschikte plekken, om vanuit daar toch aardig wat moois te kunnen zien?

Ik snap dat rondreizen het meest ideaal is, maar die optie is er in dit geval niet. Ik probeer gewoon uit te vogelen of ik een bezoekje kan uitbouwen, zodat ik iets meer kan zien.
Ja dat is prima te doen. Ik vond de omgeving van Odda erg mooi (met o.a. Kjernagbolte). Verder is de omgeving van Stavanger (met o.a. preikestolen) ook erg mooi.
anoniem_348213 wijzigde dit bericht op 04-08-2018 11:36
2.15% gewijzigd
Ik ben ook 'n beetje aan 't orienteren over roadtrippen in Scandinavie en heb wel gezien dat in het zuidwesten van Noorwegen de meeste scenic drives op 'n kluitje liggen. Wellicht dat je daar ergens centraal kan gaan zitten dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zuidwesten van Noowegen ook het mooist. Wij hebben we een rondreis gedaan in rondje van Noorwegen, niet in de staart omhoog en de onderste helft vond ik het mooist, daarboven is het al gauw rotsig en dorrig.

Aanvulling: hou er rekening mee dat je je in Noorwegen maar langzaam kunt verplaatsen. Ik zou zorgen dat ik dan in elk geval bij verschillende uitvalswegen zit.
vergeetachtigejan wijzigde dit bericht op 04-08-2018 11:43
27.00% gewijzigd
scanbrit gekeken?
Alle reacties Link kopieren
Dat zijn betere berichten dan ik had verwacht ;) oké, dan ga ik de plannen eens verder uitdenken.
Scanbrit ga ik uitpluizen, zie nu pas dat dat niet alleen om rondreizen gaat.
Dank voor de tips!
Verplaatsen in Noorwegen gaat inderdaad traag. En je moet wel durven rijden op smalle wegen met aan de ene kant afgrond en de andere kant berg en dan een grote vrachtwagen die hard tegemoed komt rijden.
Wij zijn vanuit één plaats gaan rondrijden. Elke avond kwamen we terug in hetzelfde appartement. Prima te doen. We hebben veel gereden en gezien, maar je moet echt rekening houden dat je je niet snel kunt verplaatsen. We hebben maximaal 400 km per dag kunnen rijden (200 heen en 200 terug).
De Noorse fjorden zijn ongelooflijk prachtig!
Alle reacties Link kopieren
FiIee schreef:
04-08-2018 11:49
Verplaatsen in Noorwegen gaat inderdaad traag. En je moet wel durven rijden op smalle wegen met aan de ene kant afgrond en de andere kant berg en dan een grote vrachtwagen die hard tegemoed komt rijden.
heihei zeker nog nooit in india geweest ofzo
is prima te doen hoor to
(ik ben een mooie vrouw)
Ik heb het wel gedaan en dat ging op zich best. Je moet wel bedenken dat je op een gegeven moment steeds verder moet gaan rijden om iets te zien. In de omgeving van Stryn zijn ook wel wat opties om je een week te vermaken. Je bent langer onderweg dan bij ons, maar op zich kun je er heerlijk rijden. Echt eng heb ik het nooit gevonden, wat ook komt omdat Noren ongelooflijk beschaafde automobilisten zijn. Het enige spannende moment was toen ik naar een gletsjer reed op een tolweg, een bocht om en ineens bleek ik over een bruggetje zonder relingen over een waterval te rijden. Dat was spannend, maar als je kalm aan doet, gaat het prima.
Wij zijn er een week geweest en elke dag wat anders gezien. Het is daar zo mooi! Zou zo weer terug willen. We hadden van te voren uitgezocht wat we wilden zien en hoe ver het was. Je krijgt ook veel te maken met veerboten, maar de wachttijden zijn nooit lang. Je moet alleen wel in de gaten houden tot hoe laat ze varen.
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je graag zien in Noorwegen? Woeste natuur met weinig mensen of een combinatie van cultuur en natuur? Ik zelf zou kiezen voor Bergen aan de westkust en Oslo in het oosten. Maar je kunt ook een stad uitkiezen in het zuiden en één in het noorden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond Noorwegen prachtig, verkeer is erg goed te doen, ook op die smalle wegen met vrachtwagens :)

Ik vind het land alleen echt véél geschikter voor rondreizen dan voorheen vaste uitvalsbasis. De natuur is overdonderend mooi, maar je wil niet een week lang hetzelfde zien lijkt me. En buiten natuur, aardige mensen en rustig verkeer is er niet echt veel te beleven.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Rijden over wat spannende wegen vind ik niet zo'n probleem, maar wel goed om te weten.
En tijdens normale vakanties verblijven we ook vaak wat langer op één punt, juist om iets 'dieper' in de omgeving te duiken. Maar daar gaat het rijden vaak wel weer wat sneller/makkelijker.

Heb al het één en ander gevonden nav jullie berichten, ik blijf enthousiast. Ik ga kijken of de boekhandel me aan een leuke reisgids kan helpen :)
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn momenteel bezig met een rondreis. We blijven 3 dagen op 1 plek en gaan dan door. Zowel campings als airbnb gedaan en bevalt ons allebei goed. Hou rekening met de kosten, eten is bv ongeveer twee keer zo duur. En we zijn per week meer dan tweehonderd euro aan tol kwijt.
Ik vond tot nu toe Hardingervidda en omgeving het mooist. Bergen en Oslo beiden niet bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je de tol noemt, thistle. Had er al aan gedacht te gaan sparen voor de boodschappen. Maar zo veel tol had ik nog niet bedacht.
Geniet van je reis!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven