All inclusive vraag

13-03-2019 10:03 63 berichten
Weer een reistopic van mij :-)

In november zijn mijn schoonouders 45 jaar getrouwd en geven de kinderen/aanhang een all inclusive reis naar Hurghada, naar de Baron Palace. We hebben bewust gekozen voor een all inclusive formule, het is hun eerste "verre" reis en zo is het wel zo relaxt voor ze.

Zelf zijn wij nog nooit AI op vakantie geweest en nou lees ik her en der dat er heel wat fooi gegeven wordt op zo'n resort. Prima natuurlijk, maar hoe werkt dat precies?
Neem je dan een zak 1-euro munten mee?
En wie tip je wanneer?
Ik begrijp dat als je op het strand ligt en ze een drankje komen brengen je fooi zou geven, en als je dan 3 x wat besteld tip je dan ook 3 x?
En hoe werkt dat in de (buffet)restaurants?
En hoe met de handdoeken service bij het zwembad en zo?
Oh en hoe met de schoonmaak van de kamer?

Mijn schoonouders zijn lieve mensen en ik denk dat het belangrijjk voor ze is dat ze straks ter plekke weten dan ze het 'goed' doen en het personeel zeker wat extra's willen toestoppen op hun ongetwijfeld schamele lonen.

Vragen, vragen :-D
Wij doen fooi op de laatste dag (bij uitchecken) in de fooienpot bij receptie, die word (als goed is) verdeeld onder het personeel.
Alle reacties Link kopieren
Nou nee, als je gul bent geef je een paar keer fooi. In het restaurant een keer, of een paar keer. Aan de bar een keer (of iedere dag) en aan het kamermeisje een keer of vaker.
En het is niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen regelmatig na het eten een fooi geven maar niet iedere dag. En dan iets van 5 euro of zo.
Ook regelmatig wat op het kussen voor de schoonmaak.
I like being a mess. It's who I am.
En bij het zwembad of strand als ze wat brengen?
Alle reacties Link kopieren
Thuis-in-eigen-huis schreef:
13-03-2019 10:05
Wij doen fooi op de laatste dag (bij uitchecken) in de fooienpot bij receptie, die word (als goed is) verdeeld onder het personeel.
nou, daar zou ik niet van uit gaan... maar het is wel netjes om daar wat in te stoppen.
Je kunt de schoonmaak fooi geven door geld op je kussen te leggen, dan weten ze dat ze het mogen meenemen. verder uiteraard het personeel dat je koffers naar de kamer brengt. en als je een vaste ober hebt in het restaurant kun je die fooi geven. tussendoor of een vette fooi op de laatste dag.
Don't cry, buy a bag and move on.
Thuis-in-eigen-huis schreef:
13-03-2019 10:05
Wij doen fooi op de laatste dag (bij uitchecken) in de fooienpot bij receptie, die word (als goed is) verdeeld onder het personeel.
Dit is natuurlijk het makkelijkste, maar ik las dat als je vaker zou tippen er ook harder voor je gelopen wordt en men je net iets beter behandeld?
Alle reacties Link kopieren
chocho schreef:
13-03-2019 10:09
En bij het zwembad of strand als ze wat brengen?
Meestal niet.
Maar als je dat fijn vindt, geef je een keer wat.
daenerys79 schreef:
13-03-2019 10:10
nou, daar zou ik niet van uit gaan... maar het is wel netjes om daar wat in te stoppen.
Je kunt de schoonmaak fooi geven door geld op je kussen te leggen, dan weten ze dat ze het mogen meenemen. verder uiteraard het personeel dat je koffers naar de kamer brengt. en als je een vaste ober hebt in het restaurant kun je die fooi geven. tussendoor of een vette fooi op de laatste dag.
Ja, omdat er die keren bij stond dat het verdeeld werd onder personeel haha, zal misschien ook per resort verschillen. Ik zal eens nadenken of/hoe we het volgende keer doen.
Geen ervaringen met Egypte en een All Inclusive, maar ik neem aan dat het overal ongeveer hetzelfde is.
Wij gaan al jaren naar Turkije en kiezen dan altijd voor een All Inlcusive formule omdat het ons een weekje echt laat ontstressen.
Wij sparen vooraf altijd euro en twee euro munten.
De bediening in de restaurants krijgt dagelijk bij het diner een paar euro (meerdere personen die allemaal een euro geven)
De bediening op het terras wisselt sterk en hangt af van de snelheid en vriendelijkheid waarmee we geholpen worden. Maar krijgen in de loop van de week ook meerdere keren wat euro's.
De kamerschoonmaak laten we dagelijks 2 euro pp (ze werken meestal met zijn tweeen) voor achter.
Verder zorgen we altijd dat we aan het eind van de week ook een fooi geven aan de koks en de schoonmakers in de rest van het hotel. Die zijn daar altijd heel blij mee, omdat ze door veel mensen vergeten worden.
Wat we nooit doen is geld in de fooienpot in het restaurant en op de balie stoppen. De signalen die wij krijgen is namelijk dat dat geld voor het grootste deel in de zakken van de managers verdwijnt en dat het personeel daar maar een klein deel van ziet.
Huh, maar je dan op zoek naar de koks en schoonmakers? Dat lijkt me eigenlijk best ongemakkelijk.
We gaan iig 1 en 2 euromunten sparen met z'n allen, haha!
Bedankt zover!
Wij leggen ook regelmatig geld op het kussen voor de schoonmaak. We stoppen ook wel eens obers wat toe. Zonder dat je het hoeft te vragen houden ze dan het beste tafeltje voor je vrij in het restaurant. Wij zaten het liefst buiten met het eten maar die plaatsen waren altijd als eerste bezet. De ober zag dat en vanaf de volgende dag was er een tafel gereserveerd. Hij legde dan een pakje sigaretten op die tafel en een glas zodat andere dachten dat het bezet was. Als ons glas leeg was zette ze dan zelf weer een volle weg zodat je zelf niet hoefde te lopen.
Alle reacties Link kopieren
Wij geven aan het einde van de reis fooi aan de schoonmaak. En tussendoor in het restaurant. Natuurlijk ook de kofferjongen etc. Hoeveelheid varieert aan kwaliteit.
Neem een zooi aan 1 en 2 euromunten mee dan kom je al een eind.
Ga niet wisselen met geld daar. Sommige euromunten lijken precies om Egyptisch geld wat geen drol waard is.
Alle reacties Link kopieren
Noem me een barbaar maar ik heb nog nooit fooi gegeven bij een all inclusive. Is dit een ongeschreven regel?!
Marie-Antoinettexx schreef:
13-03-2019 10:17
Noem me een barbaar maar ik heb nog nooit fooi gegeven bij een all inclusive. Is dit een ongeschreven regel?!
Ik heb nog nooit AI gezeten, maar het zou ook niet in mij opgekomen zijn. Zie iedereen op het forum juist schrijven dat het zo lekker is, zonder portemonnee naar 't zwembad/strand/restaurant etc.
Alle reacties Link kopieren
Bij een AI resort tippen wij altijd vooraf en altijd in euro's. Het bedrag is afhankelijk van het aantal weken dat wij verblijven.

Wij reken per week 10 euro voor het kamermeisje, de barman, de ober enz.
Als wij 2 weken op vakantie zijn kost ons dat ongeveer 60 euro. Dat is het dubbel en dwars waard. Onze ervaring is dat ze echt hun best voor je doen.
Ik nam idd aardig wat euro munten mee. Elke dag een 1 of 2 euro munt op het bed. Brándschoon waren de kamers en de creaties die ze van de handdoeken vouwden steeds mooier. Op de laatste dag twee mooie zwanen.

Drankjes brengen op strand of aan het zwembad tipte ik aan het einde van de dag 1-2 euro voor, voor vriend en mij, maar alleen als we er echt de hele dag hadden gebakken en de service vriendelijk was. Als ik ze ging halen aan de bar deed ik het niet.

Aan het buffet alleen aan het einde van de vakantie of als ze iets speciaals voor me deden. Zo was er bijvoorbeeld bij de lunch geen aardbeienjam, maar bij het ontbijt wel. Ik heb toen 1x gevraagd om jam bij de lunch en gaf als bedankje een 2 euro munt. De rest van de vakantie (7 dagen) kwam meneer met een glimlach aan tafel een kuipje jam brengen. En nee, ik denk niet dat hij nogmaals 2 euro verwachtte, iig niet na dag 4 ;-D .
Alle reacties Link kopieren
Marie-Antoinettexx schreef:
13-03-2019 10:17
Noem me een barbaar maar ik heb nog nooit fooi gegeven bij een all inclusive. Is dit een ongeschreven regel?!
Nee hoor, maar het brengt je wel net even dat beetje extra. Een fijne plek bij het zwembad, een lekkerder drankje.
En die luttele 10 euro is voor hun heel veel geld. Dat gun ik ze gewoon.
chocho schreef:
13-03-2019 10:10
Dit is natuurlijk het makkelijkste, maar ik las dat als je vaker zou tippen er ook harder voor je gelopen wordt en men je net iets beter behandeld?
Dit is wel mijn ervaring. Maar ik doe het ook gewoon graag. Euro's zijn gewenst vanwege de gunstige koers.
Marie-Antoinettexx schreef:
13-03-2019 10:17
Noem me een barbaar maar ik heb nog nooit fooi gegeven bij een all inclusive. Is dit een ongeschreven regel?!
Ik schrik er ook een beetje van. Nooit gedaan, het stond ook niet in de reisinfo.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 1 keer ai gezeten en iedere dag een euro op het hoofdkussen. Eurootje of 2 op tafel bij ontbijt, lunch en diner.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik tip nooit vooraf, wel als mijn kamer een aantal keer is gedaan, geld op de kussen, 2x €1,- ook wel bij het ontbijt en avondeten. Maar ik kijk echt naar de personen. Als bijv iemand onthoudt dat ik mijn gebakken eitje omgedraaid wil, dan vind ik dat de moeite waard om een fooi te geven.
Ik denk dat we dan ook maar een euro of 5 á 10 aanhouden per dag. Ze verblijven er 14 dagen dus dan is ergens rond de €100,- me echt wel prima.
Hoe komen we in godsnaam aan zoveel muntgeld :-?
Het is echt niet nodig zoveel fooi. En om de hele tijd met muntjes te lopen is heel onhandig.

Veel mensen daar geven sowieso helemaal een fooi.

Wat ik deed is bij de bar naast het zwembad waar ik meestal heen ging, aan het begin een euro of 5 euro ofzo geven. De dagen daarna kreeg ik altijd direct mijn drankje, ook als er een hele rij stond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven