All inclusive vraag
woensdag 13 maart 2019 om 10:03
Weer een reistopic van mij
In november zijn mijn schoonouders 45 jaar getrouwd en geven de kinderen/aanhang een all inclusive reis naar Hurghada, naar de Baron Palace. We hebben bewust gekozen voor een all inclusive formule, het is hun eerste "verre" reis en zo is het wel zo relaxt voor ze.
Zelf zijn wij nog nooit AI op vakantie geweest en nou lees ik her en der dat er heel wat fooi gegeven wordt op zo'n resort. Prima natuurlijk, maar hoe werkt dat precies?
Neem je dan een zak 1-euro munten mee?
En wie tip je wanneer?
Ik begrijp dat als je op het strand ligt en ze een drankje komen brengen je fooi zou geven, en als je dan 3 x wat besteld tip je dan ook 3 x?
En hoe werkt dat in de (buffet)restaurants?
En hoe met de handdoeken service bij het zwembad en zo?
Oh en hoe met de schoonmaak van de kamer?
Mijn schoonouders zijn lieve mensen en ik denk dat het belangrijjk voor ze is dat ze straks ter plekke weten dan ze het 'goed' doen en het personeel zeker wat extra's willen toestoppen op hun ongetwijfeld schamele lonen.
Vragen, vragen
In november zijn mijn schoonouders 45 jaar getrouwd en geven de kinderen/aanhang een all inclusive reis naar Hurghada, naar de Baron Palace. We hebben bewust gekozen voor een all inclusive formule, het is hun eerste "verre" reis en zo is het wel zo relaxt voor ze.
Zelf zijn wij nog nooit AI op vakantie geweest en nou lees ik her en der dat er heel wat fooi gegeven wordt op zo'n resort. Prima natuurlijk, maar hoe werkt dat precies?
Neem je dan een zak 1-euro munten mee?
En wie tip je wanneer?
Ik begrijp dat als je op het strand ligt en ze een drankje komen brengen je fooi zou geven, en als je dan 3 x wat besteld tip je dan ook 3 x?
En hoe werkt dat in de (buffet)restaurants?
En hoe met de handdoeken service bij het zwembad en zo?
Oh en hoe met de schoonmaak van de kamer?
Mijn schoonouders zijn lieve mensen en ik denk dat het belangrijjk voor ze is dat ze straks ter plekke weten dan ze het 'goed' doen en het personeel zeker wat extra's willen toestoppen op hun ongetwijfeld schamele lonen.
Vragen, vragen
woensdag 13 maart 2019 om 20:01
Baron hotel in hurghada is een ketenhotel, en het personeel is overwegend mannelijk en afkomstig uit lagere sociale klasses. Geld is de grote motivatie om in een toeristische omgeving te werken.
Om te voorkomen dat je als ATM machine gezien gaat worden: geef fooi, maar met mate en zeker niet dagelijks. De schoonmaker van de kamer, als je een vaste ober aan tafel hebt, en eventueel een bijdrage voor de gezamenlijke fooienpot bij vertrek.
Als je met fooien strooit zullen ze als vliegen op de strooppot afkomen.
Bereid je verder voor op opdringerige mannen binnen en buiten het resort. Binnen het resort de masseurs ( laat je als vrouw n o o i t door een man masseren) en buiten breek je je nek over de opdringerige en brutale verkopers. Hurghada is een van de ergere plaatsen.
Verder belangrijk: als je buikloop krijgt, koop Antinal bij de apotheek.
Om te voorkomen dat je als ATM machine gezien gaat worden: geef fooi, maar met mate en zeker niet dagelijks. De schoonmaker van de kamer, als je een vaste ober aan tafel hebt, en eventueel een bijdrage voor de gezamenlijke fooienpot bij vertrek.
Als je met fooien strooit zullen ze als vliegen op de strooppot afkomen.
Bereid je verder voor op opdringerige mannen binnen en buiten het resort. Binnen het resort de masseurs ( laat je als vrouw n o o i t door een man masseren) en buiten breek je je nek over de opdringerige en brutale verkopers. Hurghada is een van de ergere plaatsen.
Verder belangrijk: als je buikloop krijgt, koop Antinal bij de apotheek.
woensdag 13 maart 2019 om 20:31
Ik heb niet alle reacties gelezen, dus misschien mosterd.... Wij zijn net terug van een weekje Hurghada. De lonen in Egypte zijn erg laag, waardoor fooien inderdaad erg op prijs worden gesteld. Je hoeft geen zakken met munten mee te nemen. Op veel plekken bieden mensen munten aan om te wisselen. Zij hebben dit als fooi gekregen en willen dit graag wisselen voor briefjes. Daarmee komen de munten weer terug bij de toeristen, die dit dan weer opnieuw als fooi kunnen uitdelen.
Wij hebben bij de buschauffeur die ons naar het hotel bracht geld gewisseld, en hem bij aankomst in het hotel ook een fooi gegeven. Verder hebben we de jongen die de koffers naar de kamer bracht fooi gegeven. Na een paar dagen hebben we de kamerjongen (kamermeisjes zie je in deze landen vrijwel nooit) een paar euro gegeven en op het eind hebben we de paar obers die ons de hele week hebben bediend ook nog een fooi gegeven. De ober die de hele week met een chagrijnig gezicht rondliep hebben we niets gegeven...
Je hoeft echt niet voor iedere handeling fooi te geven, maar als je her en der een keer 1 of 2 euro geeft, merk je wel dat mensen je soms net wat vriendelijker benaderen of wat extra moeite voor je doen.
Wij hebben bij de buschauffeur die ons naar het hotel bracht geld gewisseld, en hem bij aankomst in het hotel ook een fooi gegeven. Verder hebben we de jongen die de koffers naar de kamer bracht fooi gegeven. Na een paar dagen hebben we de kamerjongen (kamermeisjes zie je in deze landen vrijwel nooit) een paar euro gegeven en op het eind hebben we de paar obers die ons de hele week hebben bediend ook nog een fooi gegeven. De ober die de hele week met een chagrijnig gezicht rondliep hebben we niets gegeven...
Je hoeft echt niet voor iedere handeling fooi te geven, maar als je her en der een keer 1 of 2 euro geeft, merk je wel dat mensen je soms net wat vriendelijker benaderen of wat extra moeite voor je doen.
Life is a party but you must self uphanging de slingers
donderdag 14 maart 2019 om 19:58
Ja dat klopt, altijd goed natellen en ook even checken of het euro's zijn. Sommige andere valuta willen er nog wel eens op lijken maar zijn minder waard. Op straat wordt soms ook wel eens aangeboden om te wisselen (bijv. Als je op excursie gaat) en dat is over het algemeen minder betrouwbaar dan bij een ober die weet dat je hem de dagen erna nog tegen gaat komen...die zal minder snel het risico nemen om je te bedotten.
Life is a party but you must self uphanging de slingers
vrijdag 15 maart 2019 om 16:48
Neem geen euro munten mee!!!
Hier kunnen ze niks mee, muntjes kunnen ze nergens inwisselen.
Wij zijn 3 weken geleden naar Egypte geweest en hadden allemaal 1 dollar biljetten mee.
Die had ik gehaald bij het gwk.
Wij gaven de schoonmakers, in het restaurant en soms aan de bar een fooi.
Ohja en de bell boy.
Wij zijn 3 weken geleden naar Egypte geweest en hadden allemaal 1 dollar biljetten mee.
Ohja en de bell boy.
vrijdag 15 maart 2019 om 17:19
Je kunt beter vooraf dan achteraf tippen blijkt maar weer.Biebeltje schreef: ↑13-03-2019 11:16Hoe wij het de laatste keer gedaan hebben (in Egypte):
- wanneer de koffers naar je kamer gebracht worden: fooi
- Laatste dag dat je er bent: fooi aan de bediening na het eten, bij de bar etc. (afhankelijk van hoe dat georganiseerd is).
- Envelopje met fooi voor al het andere (achter de schermen) personeel bij het uitchecken (als daar een speciale bus voor is bij de receptie).
- Evt. een envelopje met fooi voor het kamer personeel.
- wanneer de koffers naar buiten worden gebracht: fooi.
- zwembadpersoneel ook einde van de vakantie fooi geven.
- als je met een busje ofzo op pad gaat, bij afscheid fooi.
En alles idd in lokale valuta!
Ik zou zeker niet dagelijks gaan tippen.., vaak wordt er volgens mij sowieso met een redelijk vast team gewerkt, dus zul je vaak dezelfde mensen tegen komen. Gewoon aardig tegen ze zijn, gesprekje aanknopen. Dan krijg je vanzelf je "extra" kwaliteit. (maar goed, wij zaten het grootste deel op een cruise, dus dan reis je sowieso met een vast team aan hotelmedewerkers).
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 15 maart 2019 om 19:57
Je ziet inderdaad vaak niet dat er fooi gegeven wordt terwijl het wel steeds begebeurd.
Wij hebben ook wel eens een speciaal personeelslid die zoveel voor ons heeft gedaan iets meer gegeven (10) maar dan zo dat hij het ook voor zichzelf kan houden. In de bediening gaat het in de algemene fooienpot als ze wat krijgen.
Wij hebben ook wel eens een speciaal personeelslid die zoveel voor ons heeft gedaan iets meer gegeven (10) maar dan zo dat hij het ook voor zichzelf kan houden. In de bediening gaat het in de algemene fooienpot als ze wat krijgen.
zaterdag 16 maart 2019 om 08:09
Dat vind ik eigenlijk ook wel.pamelacourson schreef: ↑16-03-2019 06:22Ik vind een fooi iets voor achteraf, als je tevreden bent over alles, niet om van tevoren te geven zodat ze harder voor je lopen.
zaterdag 16 maart 2019 om 08:25
valisa schreef: ↑15-03-2019 16:48Neem geen euro munten mee!!!
Ohja en de bell boy.
Jawel hoor. Wel krijg je vaak vragen (stiekem) van mensen die graag euro's met je willen ruilen voor papiergeld. En dan hebben wij weer een zootje munten, om weer uit te geven aan hen.
TO, wij geven af en toe fooi. Zolang we het hebben, want op gegeven moment raakt dit ook weer op. Maar echt niet bij ieder drankje. Bij de kamer om de paar dagen. Pas aan het einde fooi geven doen we niet, we beginnen er mee en doen het af en toe.
zaterdag 16 maart 2019 om 14:21
Ik heb nog nooit gehoord dat mensen fooi geven bij all in... Wij gaan heel af en toe all in op vakantie en kopen soms wat drankjes die dan niet in de all inclusive formule zit (cocktail ofzo), dan geven we soms wel wat extra.
En we laten af en toe wat kleingeld achter voor de schoonmaak en op de laatste dag dan ietsje meer.
Als de koffers naar de kamer gebracht worden wat fooi als we iets op zak hebben.
En we laten af en toe wat kleingeld achter voor de schoonmaak en op de laatste dag dan ietsje meer.
Als de koffers naar de kamer gebracht worden wat fooi als we iets op zak hebben.