Geld & Recht alle pijlers

Samen maar gescheiden qua financiën.

25-05-2017 00:56 112 berichten
Ongeveer 12 jaar ben ik getrouwd, onder huwelijkse voorwaarden. De intentie was goed, maar om heel eerlijk te zijn hou ik het niet (meer) bij, alle bonnetjes, wie betaald wat,.. op een gegeven moment ging het in de grote hoop.

Punt is wel, en ik las het hier ook op het forum, dat zoiets goed fout kan gaan. Houden jullie wel alles bij? Ik ben benieuwd.
Oh, ik kom hier trouwens op omdat ik vandaag op visite ben geweest bij mensen die stickers op alles hadden geplakt (aan de onderkant van de dvd speler bijvoorbeeld). Serieus.
Je kunt toch bijvoorbeeld een eigen rekening houden en daar 'zakgeld' op storten.. volgens mij gaat het niet echt om wie betaald wat, maar meer om het grotere geld.. als man veel uitgeeft aan hobby en jij juist spaart, dat je je eigen geld houdt als je uit elkaar gaat.

Wij houden niks bij. Alles is van ons samen. Ik denk dat, als we ooit uit elkaar zouden gaan, alles door de helft gaat.
Floorine schreef:
25-05-2017 01:00
Oh, ik kom hier trouwens op omdat ik vandaag op visite ben geweest bij mensen die stickers op alles hadden geplakt (aan de onderkant van de dvd speler bijvoorbeeld). Serieus.
Wow. Dat vind ik overdreven. Zo materialistisch zijn wij niet ingesteld.
Luna_ schreef:
25-05-2017 01:03
Wow. Dat vind ik overdreven. Zo materialistisch zijn wij niet ingesteld.
Die mensen vinden dat heel normaal. Wij kwamen thuis, na een leuke avond trouwens, en hebben er nog een hele discussie over gehad hoor. Ik vind het totale waanzin.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een gezamelijke rekening, en een gezamelijke spaarrekening.
Als de tv kapot gaat komt er een nieuwe van die rekening, dus is die tv van ons samen.
Tja, als we uit elkaar gaan krijgen we misschien wel gillende ruzie over die tv, maar ik verdom het ook om ONZE tv van MIJN geld te betalen voor het geval we ooit uit elkaar gaan.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb verder wel mijn eigen rekeningen die dus echt van mij zijn.
Net als in dat andere topic ben ik een spaarder, en mijn vriend een uitgever.
Wij storten hetzelfde bedrag in de gezamelijke pot, we verdienen ook ongeveer evenveel.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Wij hebben het al lang niet apart, niet slim ik weet het. Maar dat bijhouden, ik heb er geen zin in en mijn man ook niet.

Maar die stickers :-o ik wist niet wat ik zag
Ja idd, het gaat toch om het grotere geld, ieder zijn eigen spaarrekening etc? Dat is alleen maar heel gezond.
Ik neem toch aan dat jullie daarnaast een gezamenlijke rekening hebben? Dan hoef je toch niet alle bonnetjes uit te rekenen? Dat lijkt me een beetje spastisch.

Ik ben trouwens volledig voor huwelijkse voorwaarden, maar die stickertjes met je naam ergens opplakken... :facepalm:
Dat is wel heel sneu. Ik mag toch hopen dat als je ooit uit elkaar gaat dat je wel weet welke spullen van wie zijn?
Alle reacties Link kopieren
Wat een goed idee! X-D

*gaat onmiddellijk stillletjes naar beneden om een eigendoms sticker op mijn super-de-luxe keukenmachine te plakken*
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Mijn man en ik zijn ook onder huwelijkse voorwaarden getrouwd.
Geld op de gezamenlijke spaarrekening is van ons samen, daarnaast hebben we allebei een eigen spaarrekening. Het huis staat op mijn naam. Verder leven we alsof we in gemeenschap van goederen zijn getrouwd.

In de praktijk komt het er op neer dat we allebei dus ons eigen (spaar)geld hebben, maar dat alle spullen gezamenlijk bezit zijn. Als we ooit uit elkaar zouden gaan zouden die dus verdeeld moeten worden. Ik zou er niet aan moeten denken om bij voorbaat overal al stickertjes op te plakken, dat lijkt me vreselijk. Zo wil ik helemaal niet in m'n relatie staan.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben zelfs geen eigen rekeningen. Ons loon komt op een gezamelijke rekening en we hebben samen 1 spaarrekening.
Voor ons werkt dat al 17 jaar prima, we hebben werkelijk nog nooit woorden gehad over geld of uitgaven.
Als we uit elkaar zouden gaan is alles gewoon 50/50.

Ik vind het vaak wel raar dat je als koppel 'eigen potjes' wil. Een relatie die op ieder moment voorbereid is op uit elkaar gaan in mijn ogen...

En dat apart sparen begrijp ik ook niet zo goed. Wat heb je aan bijvoorbeeld 30 000€ meer dan de ander? Ga je dan in je upje op wereldreis? Wil je alleen op je oude dag in een serviceflat zitten terwijl de ander gewoon in een low budget rustoord zit? Werkelijk, wat doe je met die verschillen als je samen oud wordt?
Wij krijgen ons loon op onze eigen rekening. Daarvan houden we allebei evenveel (zeg €300,-) over en de rest gaat naar de gezamenlijke rekening. Mijn man verdiend meer, werkt ook meer en betaald dus ook wat meer aan de gezamenlijke rekening. Van die rekening gaan de vaste lasten af en een vast deel naar de spaarrekening. Als de tv stuk gaat ofzo, vakanties, alles voor ons samen, dan gaat dat daar vanaf of bij kleinere uitgaven (dagje uit ofzo) van de lopende, gezamenlijke rekening.
Die €300,- op de eigen rekening geven we uit waaraan we willen. Mijn man spaart het vaak op voor zijn hobby. Maar ook eigen kleding en schoenen, kapper en echt dingen voor jezelf gaan daar vanaf. Ik betaal mijn paardrijlessen ervan, kleding, schoenen, bios of uit eten met vriendinnen, reisjes zonder man enz. Gewoon alles wat voor jezelf is. Ik vind het op deze manier erg fijn, want ik ben geen verantwoording schuldig en man betaald niet mee aan dingen die hij onzinnig vind (mijn geurkaarsenverslaving bv) :)
We zijn overigens wel in gemeenschap van goederen getrouwd.
FarFarAway schreef:
25-05-2017 07:22
En dat apart sparen begrijp ik ook niet zo goed. Wat heb je aan bijvoorbeeld 30 000€ meer dan de ander? Ga je dan in je upje op wereldreis? Wil je alleen op je oude dag in een serviceflat zitten terwijl de ander gewoon in een low budget rustoord zit? Werkelijk, wat doe je met die verschillen als je samen oud wordt?

In ons geval heb ik met mijn spaargeld de hypotheek afgelost en gebruik ik het voor onderhoud aan het huis. Omdat dat op mijn naam staat wil ik niet dat mijn man daaraan meebetaalt.

Het is voor mij een must om in een relatie mijn eigen financiële middelen te hebben. Als ik alleen maar gezamenlijk geld zou hebben zou ik me bezwaard voelen als ik een groot bedrag aan mezelf zou willen besteden. Of bijvoorbeeld minder zou willen gaan werken, omdat mijn partner daar dan (financieel) voor zou moeten opdraaien. Ik ben ook wel eens zonder mijn man op vakantie geweest, dat betaal ik dan inderdaad van mijn eigen geld. Als we alleen gezamenlijk geld hadden gehad had ik dat waarschijnlijk minder snel gedaan.

Ik zou niets meer durven kopen, omdat ik bang zou zijn dat ik mijn man tekort zou doen. En ook cadeautjes geven wordt een stuk minder leuk als de ontvanger dat voor de helft meebetaalt. Ik snap daarom juist niet dat mensen alles op een hoop willen.
anoniem_299213 wijzigde dit bericht op 25-05-2017 08:42
7.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Floorine schreef:
25-05-2017 01:09
Die mensen vinden dat heel normaal. Wij kwamen thuis, na een leuke avond trouwens, en hebben er nog een hele discussie over gehad hoor. Ik vind het totale waanzin.
Ik vind het niet eens zo gek. Nu is je relatie prima en kun je je niet voorstellen daar ooit mot over te krijgen. Maar veel stellen die uit elkaar gaan gunnen elkaar niets meer en gaan tot het gaatje om hun deel te krijgen. Ik denk even terug aan dat programma vam Goedele Liekens, Divorce Hotel, waar stellen ruzie kregen over wie de koekenpannen kreeg en hoe de lampen werden verdeeld.
Echt hoor, zodra emoties mee spelen komt alles in een ander perspectief.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
FarFarAway schreef:
25-05-2017 07:22
Ik vind het vaak wel raar dat je als koppel 'eigen potjes' wil. Een relatie die op ieder moment voorbereid is op uit elkaar gaan in mijn ogen...

Dit vind ik altijd zo'n onzin. Je kunt beter je financiële zaakjes goed regelen op het moment dat je elkaar nog het allerbeste gunt, dan dat je dat pas doet op het moment dat je zou gaan scheiden. Dat is namelijk het recept voor een hoop gezeik en gedoe.
En nee, daarmee zeg ik niet dat ik wil of ga scheiden. Maar ik leg liever één keer goed vast hoe we onszelf en elkaar beschermen tegen stomme financiële beslissingen dan dat dat in de toekomst misschien ooit een breekpunt wordt. Net zoals ik er niet vanuit ga dat mijn huis afbrandt, maar ik toch een inboedel- en opstalverzekering heb afgesloten. Better safe than sorry.

Een voorbeeld van hoe het fout zou kunnen gaan bij gemeenschap van goederen staat in het topic waar de OP op doelt.
-
Alle reacties Link kopieren
Tr0tter schreef:
25-05-2017 07:32
Het is voor mij een must om in een relatie mijn eigen financiële middelen te hebben. Als ik alleen maar gezamenlijk geld zou hebben zou ik me bezwaard voelen als ik een groot bedrag aan mezelf zou willen besteden. Of bijvoorbeeld minder zou willen gaan werken, omdat mijn partner daar dan (financieel) voor zou moeten opdraaien.
Ik zou niets meer durven kopen, omdat ik bang zou zijn dat ik mijn man tekort zou doen.

Dat vind ik nu juist zo leuk aan mijn relatie. Zo'n dingen spelen écht niet bij ons, nooit gehad. Ik spendeer veel aan kleding, schoenen, handtassen, kapper, nagels,... Heeft mijn man nog nooit een woord over gezegd. En als hij ineens een paar duizend euro wil uitgeven aan zijn hobby, prima! Gewoon doen!
Wij leven met het idee dat we samen oud worden en dan is er niets van 'jou' of van 'mij'.

Het huis staat op onze beide namen, dit is voor ons genoeg als buffer moesten we elkaar toch ooit het hoofd willen inslaan. Zoals jouw man zou ik dan weer niet willen. Als jij hem op zijn pakweg 60 jaar het huis uit zet heeft hij niets, want vastgoed kan je niet evenaren met sparen.
Alle reacties Link kopieren
Tr0tter schreef:
25-05-2017 07:40
Dit vind ik altijd zo'n onzin. Je kunt beter je financiële zaakjes goed regelen op het moment dat je elkaar nog het allerbeste gunt, dan dat je dat pas doet op het moment dat je zou gaan scheiden. Dat is namelijk het recept voor een hoop gezeik en gedoe.

Daar heb je wel gelijk in maar is 50/50 geen goede oplossing als je altijd gezamelijke rekeningen hebt gehad?
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk wel, dat wat Tr0tter in de hypotheek stak kon hij sparen toch? Hij had geen woonlasten. En tot vorig jaar kon je meer geld maken in bijv aandelen dan in vastgoed.

Ik wil niet meer alles op 1 hoop, ik wil graag geld voor mezelf. Mijn vriend hoeft niet mee te betalen aan mijn dure hobby of dagje uit met vriendinnen.
Alle reacties Link kopieren
FarFarAway schreef:
25-05-2017 07:55
Daar heb je wel gelijk in maar is 50/50 geen goede oplossing als je altijd gezamelijke rekeningen hebt gehad?
Zie het topic over geld geheim houden...
FarFarAway schreef:
25-05-2017 07:50
Ik spendeer veel aan kleding, schoenen, handtassen, kapper, nagels,... Heeft mijn man nog nooit een woord over gezegd.

Mijn man zou er ook niets van zeggen, maar ik wil dat zelf gewoon niet. Ik verdien mijn eigen geld, ik wil niet dat hij zou moeten meebetalen aan dingen die ik koop. Of aan cadeautjes die ik hem geef. Ik heb hem ooit verrast met een reis naar New York. Als ik zonder overleg zo'n groot bedrag van ons gezamenlijke geld zou uitgeven zou ik me daar niet prettig bij voelen. Nu betaalde ik het van mijn eigen geld en was het dus echt een cadeau van mij aan hem.

Zoals jouw man zou ik dan weer niet willen. Als jij hem op zijn pakweg 60 jaar het huis uit zet heeft hij niets, want vastgoed kan je niet evenaren met sparen.

Je hebt even gemist dat de huizenprijzen de afgelopen tien jaar alleen maar gedaald zijn en dat winst op vastgoed geen vanzelfsprekendheid meer is? Daarnaast kan hij nu meer sparen dan toen hij nog een woning huurde (voor wij elkaar ontmoetten), dus hij is helemaal tevreden met hoe we het geregeld hebben.
Als jullie uit elkaar gaan moet toch ook een van de twee (of misschien zelfs wel allebei) jullie huis uit, dat kan alleen maar veel gedoe en extra kans op (nog meer) onenigheid opleveren.
Wij hebben alles op een hoop, nergens stickers onder één dat kan met me soms echt aanvliegen. Is zo gekomen toen we jong en romantisch gingen trouwen. We verdienden mijn oog met gelijk, we pachten mijn of met gelijk geld en goederen in.

Inmiddels is er veel veranderd. Ik heb mijn baan op gezegd zodat man een baan kon aanpakken. Inmiddels verdient man 5x wat ik verdien.

Als ik het over zou doen..........
Spullen ztten geen stickers onder, maar ik kan me niet voorstellen dat man mijn naaimachine zou eisen uit de boedel en ik niet zijn fietsen. In goederen zijn er meer dingen aanschaft voor hem dan voor mij. Daar komen we wel uit.
Ik ben in gvg getrouwd en hier de grote hoopmethode. We hebben geeneens eigen rekeningen. We hebben samen kinderen en een koophuis maat op een televisie zouden we dan een sticker plakken. Onzin, vind ik.

En als we uit elkaar gaan dan hebben we misschien wel knallende ruzie over de tv. Ik kan het me niet voorstellen, want ik geef geen bal om spullen. Zo wel, dan overleef ik die ruzie vast ook wel. Voor mij geen reden om nu alles strikt te scheiden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven