Geld & Recht alle pijlers

Spaargeld na afloop WW

22-08-2017 13:28 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers, de kans is aanwezig dat ik volgend jaar in de bijstand kom omdat ww afloopt. Stel dat het zo is, hoe zit dan met de controle van afschriften. Ik weet dat je iets van 5700 euro mag hebben en dit + een beetje meer staat nu ook op mijn spaarrekening maar bedacht ineens dat ik in een ver verleden ooit mee heb gedaan met de spaarloonregeling. Eerlijk gezegd heb ik nooit gecheckt wat hier nou opstond aan bedrag omdat ik ooit hieraan begonnen was om mijn pensioengat op te vullen. Maar er staat een flink bedrag op kom ik net achter want iets van 10 jaar hieraan meegedaan. Ik kan wel wat uitgaven doen maar ooh wat baal ik hiervan dat ik dit nu toch moet gaan opmaken. Had het liever laten staan voor het geval dat. Heb meerdere dieren en afgelopen jaar ruim 2500 euro kwijt aan een operatie van een van de diertjes en de gewone consulten er nog niet eens bij opgeteld dus de schrik vliegt mij om het hart als ik maar 5700 euro mag hebben.
Mijn dieren doe ik niet weg maar ik weet dat je wat betreft de dierenarts daar flink op leeg kan lopen.

Van de een hoor ik dat de Sociale dienst 1 jaar terugkijkt in je afschriften en van de ander hoor ik dat het 6 maanden is. Weet iemand hoe ver de Sociale Dienst terugkijkt. Ik wil nooit en te nimmer voor de keuze staan dat ik mijn dieren weg moet doen omdat ik de dierenarts niet kan betalen dus wil ik kijken wat ik met het spaarpotje dierenarts zou kunnen doen.
Het gaat niet alleen om afschriften, je moet ook opgeven wat je aan inkomsten en spaartegoeden hebt bij de aanvraag. Als je tegoeden verzwijgt dan ben je dus fout bezig.

Wat precies de consequenties zijn als je het netjes opgeeft zal er mede van afhangen of het tegoed opneembaar is.

Het is natuurlijk jammer als je je tegoed eerst moet opmaken aan levensonderhoud. Maar bijstand is bedoeld voor mensen die anders verhongeren, niet voor mensen die hun spaargeld liever bewaren voor andere doelen.
Is een dierenverzekering een optie voor je?
Wat is de reden dat je denkt dat je niet binnen nu en een jaar een baan kunt vinden? De arbeidsmarkt is enorm aan het aantrekken op dit moment.

Daarnaast zou ik als ik jou was gaan kijken naar een verzekering voor je dieren. Als je nu al problemen ziet aankomen, kun je het beter voor proberen te zijn. Niet door geld weg te sluizen, maar door andere verstandigere en legalere dingen te doen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom kun / ga je niet werken?
Alle reacties Link kopieren
Ik spaarde juist voor andere doelen omdat ik nooit in de financiële problemen wilde komen. Zo ben ik opgevoed. Een gulden/euro verdienen, een kwartje opzij zetten. Ik heb altijd gewerkt en altijd gedacht dat het zo zou zijn en nooit langdurig in de WW.

De dieren zijn al 10 + en weet niet of een verzekering nog kan en rendabel is maar kan eens kijken.

Kans op werk trekt aan, ik weet het.
2500 euro aan dierenartskosten?
Dat is 200 euro per maand!

In de bijstand ga je dat niet meer voor elkaar krijgen en je krijgt er ook geen bijzondere bijstand voor.

Je WW loopt pas volgend jaar, dus in 2018 af. tijd om keihard te solliciteren zodat je gewoon je spaargeld kunt behouden en je niet met dit soort scenario's hoeft bezig te houden.
Alle reacties Link kopieren
coolingdown. schreef:
22-08-2017 13:38
Waarom kun / ga je niet werken?
Geen zin, trek liever soos. Zoiets?

Dat is niet mijn vraag en ik heb ook niet zoveel zin om daar op door te gaan. Kort dan: ik solliciteer me rot, en heb er nu 300 sollicitaties opzitten. En nog geen baan.
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
22-08-2017 13:44
2500 euro aan dierenartskosten?
Dat is 200 euro per maand!

In de bijstand ga je dat niet meer voor elkaar krijgen en je krijgt er ook geen bijzondere bijstand voor.

Je WW loopt pas volgend jaar, dus in 2018 af. tijd om keihard te solliciteren zodat je gewoon je spaargeld kunt behouden en je niet met dit soort scenario's hoeft bezig te houden.
Nee ik weet het doreia. Ik hoef ook geen Bijzondere bijstand ik heb altijd zelf gespaard voor dit soort uitgaven. Ik kies voor dieren, een hobby etc. Mijn keus en mijn verantwoording. Dat besef ik.
Alle reacties Link kopieren
@Doreia, ik bedoel het niet onaardig naar jou. Komt misschien zo over
Acer1968 schreef:
22-08-2017 13:43
Ik spaarde juist voor andere doelen omdat ik nooit in de financiële problemen wilde komen. Zo ben ik opgevoed.
Dat is ook een prima uitgangspunt en je zult er altijd profijt van hebben. Ook al lijkt het even niet zo als je redeneert dat de bijstand je dat potje eerst leeg laat eten.

Bedenk zo, wat Doreia ook al zegt: in de bijstand zou je nooit geld hebben voor zulke hoge dierenkosten. Dus als je niet gespaard had zou je óók je dierenkosten niet kunnen betalen in de bijstand en had je de afgelopen tijd die kosten óók al niet kunnen betalen. Dus dankzij je spaargeld heb je het tot nu toe kunnen doen.


Duizenden euro's aan dierenkosten is heel veel en daar zijn uitkeringen niet op afgestemd. Hoe belangrijk de dieren voor jou ook zijn, het zijn geen primaire levensbehoeften.
Voor jou zijn ze wel heel belangijk, dus reden om uit de bijstand te willen blijven.

En afgezien daarvan is een eigen inkomen veel fijner dan de bijstand. Al die controle en verplichtingen zijn niet leuk. Werk geeft meer vrijheid.
Edit: lees net dat je hard aan het solliciteren bent. Succes en ik hoop dat het je lukt :)
Alle reacties Link kopieren
Als je al 300 sollicitaties hebt weggedaan en nog geen positief resultaat denk ik dat je iets niet goed doet.
Gebruik wat spaargeld om met een loopbaancoach te sparren of iemand anders die je goede tips kan geven.
Als je daar nu mee begint heb je misschien volgend jaar een nieuwe baan. Heel veel succes!
Acer1968 schreef:
22-08-2017 13:49
@Doreia, ik bedoel het niet onaardig naar jou. Komt misschien zo over
Zo lees ik het ook niet, wees gerust. Ik denk dat je er alles aan moet doen om te zorgen dat je niet in de bijstand terecht komt.
In jouw geval kun je dan je levensstijl niet meer volhouden.
Sterkte, blijf solliciteren. Misschien een workshop volgen ergens, een coach laten meekijken, originele manieren bedenken om aan een baan te komen, oproepen op facebook. Wat dan ook. Je hebt nog tijd gelukkig!
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
22-08-2017 13:51
Dat is ook een prima uitgangspunt en je zult er altijd profijt van hebben. Ook al lijkt het even niet zo als je redeneert dat de bijstand je dat potje eerst leeg laat eten.

Bedenk zo, wat Doreia ook al zegt: in de bijstand zou je nooit geld hebben voor zulke hoge dierenkosten. Dus als je niet gespaard had zou je óók je dierenkosten niet kunnen betalen in de bijstand en had je de afgelopen tijd die kosten óók al niet kunnen betalen. Dus dankzij je spaargeld heb je het tot nu toe kunnen doen.


Duizenden euro's aan dierenkosten is heel veel en daar zijn uitkeringen niet op afgestemd. Hoe belangrijk de dieren voor jou ook zijn, het zijn geen primaire levensbehoeften.
Voor jou zijn ze wel heel belangijk, dus reden om uit de bijstand te willen blijven.

En afgezien daarvan is een eigen inkomen veel fijner dan de bijstand. Al die controle en verplichtingen zijn niet leuk. Werk geeft meer vrijheid.
Edit: lees net dat je hard aan het solliciteren bent. Succes en ik hoop dat het je lukt :)

Dank je.

Ik weet dat sommige dingen geen primaire levensbehoeften zijn. Dat zijn in mijn ogen een auto, vakanties etc.

Mijn dieren heb ik al ruim 10 jaar en ik doe ze niet weg. Dat kan ik niet. Maar de kosten lopen mn de laatste 2 jaar op. Geeft niet, er was altijd wel geld maar ik krijg het benauwd als ik 'maar' 5700 oid mag hebben. Dat zou zo maar in 2 jaar op kunnen zijn. En ik heb nooit schulden gehad en wil ze ook niet hebben.
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
22-08-2017 14:14
Zo lees ik het ook niet, wees gerust. Ik denk dat je er alles aan moet doen om te zorgen dat je niet in de bijstand terecht komt.
In jouw geval kun je dan je levensstijl niet meer volhouden.
Sterkte, blijf solliciteren. Misschien een workshop volgen ergens, een coach laten meekijken, originele manieren bedenken om aan een baan te komen, oproepen op facebook. Wat dan ook. Je hebt nog tijd gelukkig!
Dan moet het wel binnen een maand of 4 gaan lukken. Hope so
We hebben met de hele groep een training gehad. Solliciteren, presenteren. Geen van mijn oud collegaas hebben een baan. Leeftijden tussen de (bijna) 50 en 60 jaar.
Acer1968 schreef:
22-08-2017 14:19
Dan moet het wel binnen een maand of 4 gaan lukken. Hope so
We hebben met de hele groep een training gehad. Solliciteren, presenteren. Geen van mijn oud collegaas hebben een baan. Leeftijden tussen de (bijna) 50 en 60 jaar.
Een goede trainingen of de standaard training van het UWV? Als het water je dusdanig aan de lippen staat dat je nog maar 4 maanden over hebt voordat je in de bijstand belandt, dan zou ik alle zeilen bij zetten en elke hulp die maar beschikbaar is inroepen.

Heb je nog mogelijkheden bijvoorbeeld om je om te scholen? Er is een gillend tekort aan buschaufeurs en technisch personeel in bepaalde hoeken. https://www.consolid.nl/opleiding-buschauffeur/ Als je nu rond de 50 bent heb je nog minimaal 17 jaar te werken. Daar moet toch iets te vinden zijn?
Alle reacties Link kopieren
Bijstand is bedoeld voor mensen die niets anders meer hebben, zodat ze een dak boven hun hoofd hebben en kunnen eten. Als je in die situatie zit, kan je dus ook geen huisdierrekeningen van 200 euro per maand meer betalen.
Voor het beeld: waarom zou "ik" jou een deel van mijn inkomen gaan geven als jij zelf ook nog een flinke spaarpot kan aanboren?
Alle reacties Link kopieren
Acer1968 schreef:
22-08-2017 13:46
Geen zin, trek liever soos. Zoiets?

Dat is niet mijn vraag en ik heb ook niet zoveel zin om daar op door te gaan. Kort dan: ik solliciteer me rot, en heb er nu 300 sollicitaties opzitten. En nog geen baan.
Maar is vanuit mij gezien toch geen rare vraag?

Je trekt steun terwijl je jezelf prima kunt onderhouden met je spaargeld lijkt me.

Neemt niet weg dat ik het vervelend voor je vind dat je geen baan kunt vinden.
anoniem_201928 wijzigde dit bericht op 22-08-2017 15:53
Reden: toevoeging
8.83% gewijzigd
Maar kun je in dat geval dan niet beter pas aanvraag doen voor bijstand op het moment dat je minder geld op je spaarrekening heb staan omdat je daar nog een paar maanden je huur/hypotheek/verzekering/boodschappen van kunt betalen of ben je verplicht die aanvraag vóór een bepaald moment te doen?
Alle reacties Link kopieren
misschien kun je een verzameling gouden tientjes beginnen. En als je het geld nodig hebt stuk voor stuk op marktplaats verkopen.
Pieter1978 schreef:
22-08-2017 16:36
misschien kun je een verzameling gouden tientjes beginnen. En als je het geld nodig hebt stuk voor stuk op marktplaats verkopen.
Die inkomsten moet je opgeven bij de sociale dienst.
Pieter1978 schreef:
22-08-2017 16:36
misschien kun je een verzameling gouden tientjes beginnen. En als je het geld nodig hebt stuk voor stuk op marktplaats verkopen.

En daarom moet je dus je afschriften laten zien, omdat mensen anders met zulke trucs geld wegsluizen :)
Alle reacties Link kopieren
Acer, ben je zelf toevallig ouder dan 50? Dan heb je wellicht de mogelijkheid een IOAW uitkering aan te vragen waarbij je je spaargeld mag houden? Hoe het precies zit weet ik niet, maar Google weet alles.
Je spaart toch voor onvoorziene omstandigheden? Een periode zonder baan hoort wat mij betreft ook bij onvoorziene omstandigheden.
Alle reacties Link kopieren
Acer1968 schreef:
22-08-2017 14:14
Dank je.

Ik weet dat sommige dingen geen primaire levensbehoeften zijn. Dat zijn in mijn ogen een auto, vakanties etc.

Mijn dieren heb ik al ruim 10 jaar en ik doe ze niet weg. Dat kan ik niet. Maar de kosten lopen mn de laatste 2 jaar op. Geeft niet, er was altijd wel geld maar ik krijg het benauwd als ik 'maar' 5700 oid mag hebben. Dat zou zo maar in 2 jaar op kunnen zijn. En ik heb nooit schulden gehad en wil ze ook niet hebben.

Het is goed dat je geen schulden wil. Maar als het is straks keuzes maken, en als jij voor je dieren kiest zul je andere dingen niet kunnen doen.

Heb je wel eens naar je sollicitatiebrief laten kijken? Ben je wel eens uitgenodigd voor sollicitatiegesprekken? Waarom ben je op 300 functies afgewezen?
Als er bepaalde kwalificaties worden gevraagd, kun je daar dan geen cursus voor volgen of je er in verdiepen?

En scherm niet met 'het ligt aan mijn leeftijd', ik ken genoeg 50+ ers (inclusief mijzelf) die recent een andere baan hebben gekregen, op allerlei niveaus.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Kun je nou echt niet een beetje zoeken op het www?

Hier dan, dan doe ik het wel.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... p-bijstand

En neem 5000 euro contanten in huis op een veilig plekje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven