Spaargeld na afloop WW
dinsdag 22 augustus 2017 om 13:28
Beste forummers, de kans is aanwezig dat ik volgend jaar in de bijstand kom omdat ww afloopt. Stel dat het zo is, hoe zit dan met de controle van afschriften. Ik weet dat je iets van 5700 euro mag hebben en dit + een beetje meer staat nu ook op mijn spaarrekening maar bedacht ineens dat ik in een ver verleden ooit mee heb gedaan met de spaarloonregeling. Eerlijk gezegd heb ik nooit gecheckt wat hier nou opstond aan bedrag omdat ik ooit hieraan begonnen was om mijn pensioengat op te vullen. Maar er staat een flink bedrag op kom ik net achter want iets van 10 jaar hieraan meegedaan. Ik kan wel wat uitgaven doen maar ooh wat baal ik hiervan dat ik dit nu toch moet gaan opmaken. Had het liever laten staan voor het geval dat. Heb meerdere dieren en afgelopen jaar ruim 2500 euro kwijt aan een operatie van een van de diertjes en de gewone consulten er nog niet eens bij opgeteld dus de schrik vliegt mij om het hart als ik maar 5700 euro mag hebben.
Mijn dieren doe ik niet weg maar ik weet dat je wat betreft de dierenarts daar flink op leeg kan lopen.
Van de een hoor ik dat de Sociale dienst 1 jaar terugkijkt in je afschriften en van de ander hoor ik dat het 6 maanden is. Weet iemand hoe ver de Sociale Dienst terugkijkt. Ik wil nooit en te nimmer voor de keuze staan dat ik mijn dieren weg moet doen omdat ik de dierenarts niet kan betalen dus wil ik kijken wat ik met het spaarpotje dierenarts zou kunnen doen.
Mijn dieren doe ik niet weg maar ik weet dat je wat betreft de dierenarts daar flink op leeg kan lopen.
Van de een hoor ik dat de Sociale dienst 1 jaar terugkijkt in je afschriften en van de ander hoor ik dat het 6 maanden is. Weet iemand hoe ver de Sociale Dienst terugkijkt. Ik wil nooit en te nimmer voor de keuze staan dat ik mijn dieren weg moet doen omdat ik de dierenarts niet kan betalen dus wil ik kijken wat ik met het spaarpotje dierenarts zou kunnen doen.
woensdag 23 augustus 2017 om 16:37
Ik weet niet hoor. Zie mijn vorige post.
Als ik mij zelf wat langer kan bedruipen en geen aanspraak hoeft te doen op bijzondere bijstand mocht ik onverwacht hoge kosten hebben dan zie ik het 'apart zetten van mijn eigen spaargeld' niet als fraude. Ik denk dat je ook naar een andere oplossing kunt zoeken en dat is de grens van max spaargeld verhogen. Zeker in deze tijden. Mensen gaan het nu iin een oude sok stoppen of geven het uit aan onnodige dingen om uiteindelijk bij de gemeente aan te kloppen als het nodig is. Dat is eigenlijk best raar toch. Dat kost de gemeenschap pas veel geld.
Ik heb bijvoorbeeld vanmorgen een tablet besteld van 150 euro waarop mij vanmiddag werd gevraagd waarom heb je nou niet gelijk een iPad gekocht. Je hebt het geld toch?!
Tja ik ben niet zo. Waarom 600 uitgeven als je ook iets kunt kopen dat veel minder kost en voor mij voldoende werkt.
woensdag 23 augustus 2017 om 17:44
Celine hier. Mijn vriendin is net weg maar ik kan het niet laten te reageren.
Ik snap dat een aantal van jullie het zo ziet maar het is toch raar dat zij zo wordt aangevallen en beticht van fraude. Ik weet niet om hoeveel geld het gaat dat zij over heeft aan spaargeld. Maar het zal niet gaan om een zo hoog bedrag.
Wat ze zelf ook al zegt wat als ze even een jaar vol tegenslagen heeft en ze moet dan aankloppen bij de BB. Dat schiet toch ook niet op.
Ik snap dat er regels zijn maar komop ik kan dan wel ergere fraudegevallen opnoemen. Ik weet dat zij altijd zuinig leeft, niet rookt en drinkt, geen auto rijdt etc. Zal wel weer cliché zijn maar vanuit werk hebben wij mensen in de bijstand gezien die gewoon in een auto rijden, de peuk voor de deur uitgooien en een nieuwe opsteken zodra zij het pand weer verlieten. Je houdt een hoop geld over per maand als je dit soort dingen niet doet. Haar dieren kosten net zo veel als de sloffen sigaretten die een ander er doorheen jaagt. Maar dat vinden veel mensen normaal. Ik wilde hier niet mee schermen maar kom op zeg. Laten we wel een beetje reëel blijven.
Ik wees dan vanmiddag ook op mijn voorhoofd toen ze zei dat ze een tablet had gekocht van 150 euro.
Ik ben het eens dat de grens van het spaargeld omhoog moet. En dat er vanuit de SD best meegekeken mag worden dat het spaargeld gelijk blijft/afneemt en niet toeneemt of in ieder geval niet buitensporig hoger wordt. Maar ik vind die € 5900 ook niet echt hoog zeker met de huidige lasten, ziektekosten etc.
anoniem_129305 wijzigde dit bericht op 23-08-2017 17:46
0.06% gewijzigd
woensdag 23 augustus 2017 om 17:47
Kun je allemaal vinden, maar het IS niet zo. Je hebt het te doen met de regels die er nu gelden en die zijn er niet voor niets.celine2906 schreef: ↑23-08-2017 17:44Celine hier. Mijn vriendin is net weg maar ik kan het niet laten te reageren.
Ik snap dat een aantal van jullie het zo ziet maar het is toch raar dat zij zo wordt aangevallen en beticht van fraude. Ik weet niet om hoeveel geld het gaat dat zij over heeft aan spaargeld. Maar het zal niet gaan om een zo hoog bedrag.
Wat ze zelf ook al zegt wat als ze even een jaar vol tegenslagen heeft en ze moet dan aankloppen bij de BB. Dat schiet toch ook niet op.
Ik snap dat er regels zijn maar komop ik kan dan wel ergere fraudegevallen opnoemen. Ik weet dat zij altijd zuinig leeft, niet rookt en drinkt, geen auto rijdt etc. Zal wel weer cliché zijn maar vanuit werk hebben wij mensen in de bijstand gezien die gewoon in een auto rijden, de peuk voor de deur uitgooien en een nieuwe opsteken zodra zij het pand weer verlieten. Je houdt een hoop geld over per maand als je dit soort dingen niet doet. Haar dieren kosten net zo veel als de sloffen sigaretten die een ander er doorheen jaagt. Maar dat vinden veel mensen normaal. Ik wilde hier niet mee schermen maar kom op zeg. Laten we wel een beetje reëel blijven.
Ik wees dan vanmiddag ook op mijn voorhoofd toen ze zei dat ze een en tablet had gekocht van 150 euro.
Ik ben het eens dat de grens van het spaargeld omhoog moet. En dat er vanuit de SD best meegekeken mag worden dat het spaargeld gelijk blijft/afneemt en niet toeneemt of in ieder geval niet buitensporig hoger wordt. Maar ik vind die € 5900 ook niet echt hoog zeker met de huidige lasten, ziektekosten etc.
Als er dus "creatieve" oplossingen gezocht worden zoals hierboven eerder genoemd, is het fraude. Zorg gewoon dat die hele bijstand niet nodig is, dan kan je lekker met je €10.000 blijven zitten zonder van de maatschappij afhankelijk te worden.
woensdag 23 augustus 2017 om 17:59
celine2906 schreef: ↑23-08-2017 17:44
Wat wil je hier nu zeggen? Dat mensen die in de bijstand zitten en een auto hebben/roken, frauderen? Terwijl ze misschien net zoveel geld uitgeven daaraan als jouw vriendin aan haar dieren? En dat zij daarom maar mag frauderen, en vind dat ze meer spaargeld/geld in een oude sok mag hebben omdat ze voor dure uitgaves kan komen te staan vanwege haar dieren?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
woensdag 23 augustus 2017 om 18:28
Maar dat is ook niet nodig. Zat mensen in de bijstand met huisdieren. Het is maar net waar je je prioriteiten legt.celine2906 schreef: ↑23-08-2017 18:07Nee ik doelde niet op mensen in de bijstand.
Dit haal jij eruit maar het is niet zo.
Ze heeft haar dieren al jaren en doet ze niet weg. Het zijn geen meubelstukken.
Maar goed we gaan kijken naar een creatieve oplossing hiervoor.
En daar heb je echt geen €10000 op je spaarrekening voor nodig.
woensdag 23 augustus 2017 om 18:31
Google waterfront Rotterdam fraude.
Dat noem ik fraude. Dat kost ons allemaal geld.
Niet weet ik veel, ik zeg maar wat hoor misschien € 3000 teveel spaartegoed.
Ik ga zo bij haar langs (wonen in hetzelfde pand dus misschien dat ze zo nog reageert) en zal het aan haar doorgeven. Hartstikke bedankt voor jullie reacties en tips.
Ik ga zo bij haar langs (wonen in hetzelfde pand dus misschien dat ze zo nog reageert) en zal het aan haar doorgeven. Hartstikke bedankt voor jullie reacties en tips.
woensdag 23 augustus 2017 om 18:37
wel legale optie om je spaargeld te verminderen, maar meer bestedingsruimte te houden (misschien al genoemd hoor): in het begin van het jaar in een keer je ziektekostenverzekering betalen, kan ook met veel andere verzekeringen zoals inboedel en vast ook huisdierenverzekering. Is niet jarenlang houdbaar natuurlijk.
woensdag 23 augustus 2017 om 18:39
woensdag 23 augustus 2017 om 18:51
Omhoog moet? Eerder omlaag lijkt me. Het is toch raar dat je zo'n bedrag toch nog op je spaarrekening mag hebben staan terwijl je ook een uitkering ontvangt? Ik wil me voorzichtig uitdrukken want zou met niemand willen ruilen, maar het lijkt me vreemd om gewoon geld te ontvangen terwijl je jezelf ook nog in basiskosten kunt voorzien? Want door geld te ontvangen houd je gewoon een buffer ook nog hoog. Hoe zoiets wel opgelost moet worden weet ik niet, misschien een soort bijstandsuitkering op basis van lening zoals ook een duo-lening voor studenten bestaat? Dan denken mensen misschien beter na voor ze geld van de gemeente willen hebben? Dus dat je er wel recht op hebt maar wel onder bepaalde voorwaarden.celine2906 schreef: ↑23-08-2017 17:44
woensdag 23 augustus 2017 om 18:52
Ja die tip gaf ik haar ook al maar dan met de huur vooruit betalen.Foodsandbeats schreef: ↑23-08-2017 18:37wel legale optie om je spaargeld te verminderen, maar meer bestedingsruimte te houden (misschien al genoemd hoor): in het begin van het jaar in een keer je ziektekostenverzekering betalen, kan ook met veel andere verzekeringen zoals inboedel en vast ook huisdierenverzekering. Is niet jarenlang houdbaar natuurlijk.
Dank je
woensdag 23 augustus 2017 om 19:07
celine2906 schreef: ↑23-08-2017 18:31Google waterfront Rotterdam fraude.
Door wie denk je dat de bijstand wordt betaald? Als TO haar spaargeld wegsluist en daardoor meer of eerder bijstand ontvangt dan waar ze recht op heeft, kost ons dat ook allemaal geld.
donderdag 24 augustus 2017 om 08:52
Ik heb niet het idee dat de boodschap erg overgekomen is, dus dan hoop ik maar dat als TO tegen die tijd nog geen werk heeft, ze een wakkere ambtenaar treft.celine2906 schreef: ↑23-08-2017 18:07Maar goed we gaan kijken naar een creatieve oplossing hiervoor.
En "ga daar en daar eens kijken, daar wordt veel erger gefraudeerd" is hét standaardexcuus van iedereen die "creatief" met belastingen en uitkeringen en toeslagen omgaat. Zo banaal.
donderdag 24 augustus 2017 om 09:03
Een beetje off-topic, maar ook weer niet: weet je dat er momenteel een onderzoek loopt naar ouderenwerkloosheid?
Van een organisatie die hier iets mee wil richting de politiek. Ik denk dat zij precies op signalen zoals het jouwe zitten te wachten: www.meldpuntouderenwerkloosheid.nl
donderdag 24 augustus 2017 om 09:45
Grappig, jullie delen niet alleen een tablet maar ook dezelfde schrijfstijl.celine2906 schreef: ↑23-08-2017 18:07Nee ik doelde niet op mensen in de bijstand.
Dit haal jij eruit maar het is niet zo.
Ze heeft haar dieren al jaren en doet ze niet weg. Het zijn geen meubelstukken.
Maar goed we gaan kijken naar een creatieve oplossing hiervoor.
Wat betreft het spaargeld kun je zoveel vinden maar de regels zijn de regels. Spaargeld kun je proberen weg te sluizen maar dat hebben ze zo in de gaten en dan wordt je gewoon gekort op je bijstand. Laatst nog gezien bij iemand die zijn erfenis er in een paar maanden doorheen gejaagd had.
Beter niet doen dus.
Herberg je dieren (tijdelijk) bij iemand die wel financieel voor ze kan zorgen.
En heb je alle callcentra al geprobeerd? Daar wordt bijna iedereen aangenomen.
donderdag 24 augustus 2017 om 09:47
Maar het is allemaal gedoe om niets. Ze heeft voldoende spaargeld als ze straks de bijstand ingaat en kan gewoon voor de beesten zorgen, ook als ze ziek worden. Kwestie van prioriteiten. Zat mensen in de bijstand met huisdieren. En met zo'n buffer achter de hand is er echt niets aan de hand.minnimouse schreef: ↑24-08-2017 09:45Grappig, jullie delen niet alleen een tablet maar ook dezelfde schrijfstijl.
Wat betreft het spaargeld kun je zoveel vinden maar de regels zijn de regels. Spaargeld kun je proberen weg te sluizen maar dat hebben ze zo in de gaten en dan wordt je gewoon gekort op je bijstand. Laatst nog gezien bij iemand die zijn erfenis er in een paar maanden doorheen gejaagd had.
Beter niet doen dus.
Herberg je dieren (tijdelijk) bij iemand die wel financieel voor ze kan zorgen.
En heb je alle callcentra al geprobeerd? Daar wordt bijna iedereen aangenomen.
donderdag 24 augustus 2017 om 10:19
Ben je secretaresse? Dan kun je je beter laten omscholen.
https://www.werk.nl/werk_nl/arbeidsmark ... cretaresse
https://www.werk.nl/werk_nl/arbeidsmark ... cretaresse
donderdag 24 augustus 2017 om 10:28
Ik bedoel ook niet dat TO moet frauderen.gizzmo-returns schreef: ↑24-08-2017 09:47Maar het is allemaal gedoe om niets. Ze heeft voldoende spaargeld als ze straks de bijstand ingaat en kan gewoon voor de beesten zorgen, ook als ze ziek worden. Kwestie van prioriteiten. Zat mensen in de bijstand met huisdieren. En met zo'n buffer achter de hand is er echt niets aan de hand.
Dat spaargeld raakt ook een keer op en hoe zorgt TO dan voor die dieren als ze ziek worden? Beter nu een ander plekje voor ze zoeken. En nogmaals; in callcentra worden ook vijftigplussers aangenomen.