Geld & Recht alle pijlers

Ziektwetuitkering en baan loonheffing

25-08-2017 16:13 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 8 uur per week aan het werk, en heb ook een zw uitkering.
Uwv is helemaal op de hoogte.
Nu blijkt dat bij mijn werkgever loonheffing wordt toegepast, maar ook bij mijn zw uitkering.
Dat klopt toch niet? Bij mijn werkgever werk ik maximaal 32 uren per maand.
Dan moet daar toch geen loonheffing worden toegepast? Vanmorgen de boekhouder van werkgever gesproken en hij zegt dat die loonheffing bij beide kan, omdat ik anders belasting moet betalen. Wat zijn de voor en nadelen voor mij en m'n werkgever hierin?
Alle reacties Link kopieren
Het kan maar bij 1 partij. Dit moet jezelf regelen.

De gene waar je het meest verdiend laat je de loonheffing toepassen.

Dit is het meest gebruikelijk en hoe het hoort.

Het maakt niet reuze veel uit, want tijdens de belastingaangifte wordt wat je fout of goed hebt gedaan qua loonheffing toch wel weer verrekend.
Mocht je te veel betaald hebben, krijg je je geld terug. Mocht je te weinig hebben betaald, moet je betalen.
Alle reacties Link kopieren
Wat je werkgever vind maakt niet uit, het gaat over jou belasting. Het heeft niks met de werkgever zijn belasting te maken.

He kunt gewoon een mail sturen dat de loonheffing vanaf nu niet meer toegepast hoeft te worden.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
25-08-2017 16:37
Het kan is verstandiger maar bij 1 partij. Dit moet jezelf regelen.

De gene waar je het meest verdiend laat je de loonheffing toepassen.

Dit is het meest gebruikelijk en hoe het hoort.

Het maakt niet reuze veel uit, want tijdens de belastingaangifte wordt wat je fout of goed hebt gedaan qua loonheffing toch wel weer verrekend.
Mocht je te veel betaald hebben, krijg je je geld terug. Mocht je te weinig hebben betaald, moet je betalen.
Het mag best bij beide, het is niet zo dat het maar bij 1 kan. Het risico op iets moeten terugbetalen is alleen groter als je meerdere loonbetalers met loonheffing rekening laat houden. En er is niet een 'zo hoort het'. Je mag zelf kiezen waar je wel of niet loonheffingskorting toepast.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie, iets duidelijker nu. Ik wil dus geen loonheffing bij werkgever, want daar werk ik maximaal 32 uren per maand. Toen ik dat bespraken met boekhouder vanmorgen zei hij dat ik dan moet terugbetalen eind van het jaar.
Wat is nu het verstandig voor mij? Moet m'n bruto salaris omhoog?
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is het zeer belangrijk dat ik niets hoef terug te betalen.
Theekopje2017 schreef:
25-08-2017 16:52
Dank jullie, iets duidelijker nu. Ik wil dus geen loonheffing bij werkgever, want daar werk ik maximaal 32 uren per maand. Toen ik dat bespraken met boekhouder vanmorgen zei hij dat ik dan moet terugbetalen eind van het jaar.
Wat is nu het verstandig voor mij? Moet m'n bruto salaris omhoog?
Laten we eerst eens gebruik gaan maken van de goede termen. Je hebt het over de loonheffingskorting. Die wil je maar bij één werkgever/inkomstenbron laten toepassen omdat je anders risico loopt terug te moeten betalen. Loonheffing is dat aan belastingen wat ingehouden wordt op je loon. Dat kan inclusief allerlei kortingen (loonheffingskorting, arbeidskorting etc.) of exclusief deze dingen zijn.

Als ik jou zo inschat dan wil je de loonheffingskorting laten toepassen op je ziektewetuitkering en geen gebruik maken van loonheffingskorting bij je werkgever waar je 8 uur per week werkt.
Alle reacties Link kopieren
Precies Lady_Vintage!
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je tegen de boekhouder gezegd, dat je wilt dat hij geen loonheffing rekent? (dan snap ik zijn reactie) Of dat je geen loonheffingskorting wilt bij je werk?
Alle reacties Link kopieren
Ik moet bijna het totale bedrag wat ik heb verdient bij werkgever, terugbetalen aan uwv. Ik houd 0,33 cent netto over van 18 uur werken. Terwijl ik, zoals ik lees, 30% mag houden. Dat komt omdat uwv uitgaat van brutoloon.
Alle reacties Link kopieren
Medewerker administratie uwv maakte mij er attent op, dat verschil bruto - netto erg groot is. 15.94 bruto- 10 netto.
Alle reacties Link kopieren
Dat heeft niet te maken met loonheffing volgens mij. Hier al gezocht naar info?: https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... -ontvangen
Alle reacties Link kopieren
Ik weet genoeg, dank jullie wel. Zal de loonheffingskorting alleen bij het uwv laten toepassen. Blijft het verschil bruto- netto .. Is toch erg veel?
Theekopje2017 schreef:
25-08-2017 17:11
Medewerker administratie uwv maakte mij er attent op, dat verschil bruto - netto erg groot is. 15.94 bruto- 10 netto.
Dat valt wel mee toch? Je betaal bij deze verhouding van elke euro die je verdient 37,5 cent belasting. Dat is ongeveer gelijk aan het percentage belasting wat je betaalt als in je inkomen in de eerste schijf valt. Dat is namelijk 36,55%. Er wordt dus geen loonheffingskorting toegepast. Als je uiteindelijk teveel belasting hebt betaald krijg je dat bij de belastingaangifte over dat jaar weer terug.

Laat niet onverlet dat ik even met het uwv zou gaan bellen om je de berekening die zij maken uit te laten leggen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, inderdaad Lady_ Vintage.
Het UWV verklaarde dat dit zo in, omdat zij uitgaan van bruto salaris.
Jammer, ik dacht hiervan de benzine kosten te betalen( minder dan 10 km) plus extra fysiotherapie.
Ik laat nog weten hoe zij de berekening anders verklaren. Dankjewel.
Alle reacties Link kopieren
Weer contact met het UWV gehad. Lady_Vintage, jij maakte mij er op attent dat de eerste schijf 36.5% belastingdienst betaald. UWV haalt 70% van mijn bruto salaris af. Ik betaal dus van 100 euro, 36.50 belasting. Ik mag 30% houden, maar betaal 36.5% belasting. Ik betaal dus meer terug dan dat ik mag houden van de verdiensten. Of zie ik dat nou verkeerd?? Feit is dat ik 180 netto( 18 uur) heb ontvangen ( keurig loonstrook, klopt allemaal) maar ik moest 189.67 terugbetalen? UWV belt mij morgen terug..
Halen ze die 189,67 ook van jouw bruto uitkering af? Of is dat een netto bedrag? Het lijkt er wel op dat er iets niet helemaal goed gaat zo te horen. Of ze kunnen je in ieder geval niet goed uitleggen hoe het werkt.
Alle reacties Link kopieren
Dit is een netto bedrag, en dat heb ik al teruggestort. Ze wilden het van m'n uitkering afhouden maandelijks, maar ik heb er voor gekozen het in 1 keer terug te betalen. Want deze baan stopt per 1 november, en dan heb ik nog langer een verkorte uitkering. Dat wil ik niet. Morgen krijg ik ook te horen wat ik van juli (505 bruto -32 uur) moet terugstorten. In augustus ook 32 uur gewerkt..
Alle reacties Link kopieren
Het heeft te maken met het bruto- netto verhaal. Het klopt volgens hen allemaal.
Feit blijft dat ik er op inlever te werken., 8 uur per week. Nu moet ik van juli 333 terugbetalen, ik heb netto 320 ontvangen van werkgever. ( dat klopt, netto afspraak 10 per uur)
Ik betaal dus 13 euro netto meer dan ik verdien. ( plus de benzinekosten) Iemand van de administratie uwv adviseerde mij daar vrijwillig te gaan werken (???)
Ik snap er echt niets van..
Stoppen dan maar met die 8 uur per week tot ik volledig hersteld ben?
Deze baan is juist geschikt voor mij, en bied perspectief voor een volledige baan in de toekomst als ik volledig hersteld ben.
Wordt er dan niet iets weer recht getrokken tijdens je belastingaangifte volgend jaar? Als ik jou was zou ik contact opnemen met het juridisch loket, rechtsbijstand of vakbond om te kijken of zij het je wel kunnen uitleggen.
Alle reacties Link kopieren
Raar verhaal.
Het klopt dat je inkomsten worden gekort op je uitkering maar het is vreemd dat je meer moet betalen dan dat je verdiend hebt.

Heeft het niet te maken met het feit dat je in het lopende jaar netto mag terugbetalen en daarna bruto? Dan komt er loonheffing bij en moet je dat betalen. Dat kun je dan zelf via de aangifte inkomstenbelasting weer terugvragen.
Alle reacties Link kopieren
Het is voor mij niet te begrijpen.
505 brutoloon, 320 netto.
UWV wil 70% terug(369 bruto, 333 netto)
Er wordt 36.5 belasting ingehouden van m'n bruto salaris, van UWV mag ik 30% houden van wat ik bruto verdiend heb.
Ik dacht, simpel gerekend, dat ik 150 euro bruto over zou houden. Maar die zit in de loonheffing. (184 euro)
Dus onder de streep moet ik inleveren.. Want die loonheffing is hoger dan wat ik mag houden van UWV.
Wat mijn eventuele teruggave wordt, geen idee. Maar ik heb nu dus minder te besteden.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk betaal je nu teveel belasting. Je betaalt namelijk belasting over het hele inkomen van je uitkering, én over je hele inkomen van je werkgever, terwijl je een deel daarvan weer af moet dragen aan het uvw. Ik denk dat het deel dat je nu aan het UWV betaalt niet als inkomen wordt gezien voor de belastingdienst, dus dan wordt de rekensom:
100 euro verdiend, 70 euro aan uwv afdragen, hou je 30 euro over. Daarover moet je belasting betalen, ongeveer 11 euro, dus uiteindelijk hou je 19 euro over.

Maar: jouw werkgever weet natuurlijk niet hoe veel jij aan het uwv afdraagt, die weet alleen hoeveel je bij hem verdient, en dat is 100 euro. Dus die houdt daar netjes de belasting op in, en dat is 37,50.
Je betaalt dus eigenlijk 27,50 te veel belasting. Dit wordt bij je aangifte recht getrokken, dan krijg je dat weer terug. Helaas betekent dat wel dat je nú inderdaad tijdelijk minder te besteden hebt.

Als dit inderdaad klopt, is het belangrijk dat je aangifte goed gedaan wordt, met de juiste bedragen, zodat je niet twee keer belasting over hetzelfde inkomen betaalt. Laat daar dus zeker iemand naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel Nausicaa, ik begrijp het nu een stuk beter. Wat fijn dat jij mij het zo uitlegd, is het UWV niet gelukt namelijk. Kreeg het advies om het als vrijwilligerswerk te gaan doen, dan zou ik er in ieder geval niet op achter uit gaan. (???)
In juni heb al terugbetaald ( kleine 10 euro over 18 uur)
In augustus heb ik ook 505 bruto ( 320 netto) verdiend, dus zal ik ook 13 euro extra moeten terugstorten.
Maar met m'n belastingaangifte komt dit plus inkomsten dus terug. Niet fijn met mijn lage uitkering nu. ( ik leef van ongeveer 5 euro per dag)
Contract duurt tot 1 november en het werk minder ( seizoenwerk) dus daar moet ik doorheen. Nogmaals, ik wil daar graag fulltime werken volgend jaar als ik volledige hersteld ben. En dat wil de werkgever ook.
Nogmaals bedankt Nausicaa.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel geplaatst
theekopje2017 wijzigde dit bericht op 06-09-2017 22:45
Reden: Dubbel geplaatst
97.78% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven