Geld & Recht alle pijlers

Gouden set verkopen via MP?

08-09-2017 12:15 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen !

Ik heb een sieraden set te koop staan via marktplaats. Dit is echt de eerste keer dat ik een kostbaar item te koop zet.

Er is een geintresseerde die wil langskomen om te bezichtigen, logisch. Maar heb nu toch m'n twijfels.. het gaat toch om een kostbare set en hij heeft er aardig wat voor over.

Want stel hij (mannelijke naam als verkoper) komt kijken en besluit het niet te doen, weet hij toch wat ik thuis heb liggen en waar ik woon..

Hoe handelen jullie zo iets af?
Alle reacties Link kopieren
Je zou ergens anders dan thuis af kunnen spreken? Wellicht ook met iemand erbij. Eerlijk gezegd zou ik er zelf ook niet een goed gevoel bij krijgen. Misschien toch via een juwelier verkopen?
Op een openbare plek afspreken, bijvoorbeeld in de bibliotheek of in een koffiezaakje. Als mensen te goeder trouw zijn, zou dat ze niks uit moeten maken.
Alle reacties Link kopieren
Jamie-Lee schreef:
08-09-2017 12:17
Je zou ergens anders dan thuis af kunnen spreken? Wellicht ook met iemand erbij. Eerlijk gezegd zou ik er zelf ook niet een goed gevoel bij krijgen. Misschien toch via een juwelier verkopen?
Ja, echt totaal niet bij stil gestaan toen ik de advertentie plaatste. Het is ook best snel gegaan.

Via een juwelier kreeg ik echt een paar honderd euro minder ervoor. Dus die optie viel af.

En idd, even kijken voor een andere locatie met partner erbij.

Toch wel benieuwd hoe anderen dit afhandelen :shame:
Alle reacties Link kopieren
clemance schreef:
08-09-2017 12:21
Op een openbare plek afspreken, bijvoorbeeld in de bibliotheek of in een koffiezaakje. Als mensen te goeder trouw zijn, zou dat ze niks uit moeten maken.
Klopt, Zo dacht ik ook. Als je intenties zuiver zijn, dan zou elke plek wel oke moeten zijn, dankje!
Alle reacties Link kopieren
Hier in de buurt is onlangs iemand thuis overvallen, omdat hij een gouden horloge op mp te koop aanbood. Is niet fraai afgelopen. Ik zou er niet aan durven beginnen; dan maar een minder hoog bedrag bij de juwelier.
Alle reacties Link kopieren
Thuis afspreken zou ik zelf nooit doen (maar ik zou dit helemaal niet via Marktplaats verkopen). Géén adres geven.

En op een andere locatie? In een restaurant afspreken is eigenlijk ook een beetje vreemd: komt er ineens allemaal goud op tafel.
Als je dat doet: in elk geval met méér dan 1 persoon gaan, liefst minimaal één zeer stevig gebouwde man mee nemen.
En op de fiets of met de bus gaan (want: dan kan men geen kenteken noteren en alsnog je adres opzoeken).

Ligt er natuurlijk ook een beetje aan hóe kostbaar die set is. Maar ik zou mij afvragen welke potentiële koper een (kennelijk heel kostbare) set sieraden via Marktplaats wil kopen? Toevallig helemaal de smaak van de koper? Een opkoper van goud?

Nooit uitsluiten dat de potentiële koper wil weten "waar er iets te halen valt", dus ik zou inderdaad erg voorzichtig zijn.
Kun je niet beter naar een pandjeshuis gaan?
Alle reacties Link kopieren
gojohnnygo schreef:
08-09-2017 12:25
Hier in de buurt is onlangs iemand thuis overvallen, omdat hij een gouden horloge op mp te koop aanbood. Is niet fraai afgelopen. Ik zou er niet aan durven beginnen; dan maar een minder hoog bedrag bij de juwelier.
Oei.. ja dat is mijn angst dus. Onderbuik gevoel is ook niet goed.

Denk dat ik inderdaad voor andere opties ga kijken!
Alle reacties Link kopieren
Lees nu dat de juwelier "een paar honderd euro minder gaf".
Dan wat? Jouw vraagprijs?

En: hoe zou je de betaling willen doen, cash of per giro.
Als een koper met briefjes van 100 of 200 aan komt zetten, zou ik die niet goed kunnen controleren op echtheid (ik heb die namelijk zelf nooit in handen).
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
08-09-2017 12:27
Thuis afspreken zou ik zelf nooit doen (maar ik zou dit helemaal niet via Marktplaats verkopen). Géén adres geven.

En op een andere locatie? In een restaurant afspreken is eigenlijk ook een beetje vreemd: komt er ineens allemaal goud op tafel.
Als je dat doet: in elk geval met méér dan 1 persoon gaan, liefst minimaal één zeer stevig gebouwde man mee nemen.
En op de fiets of met de bus gaan (want: dan kan men geen kenteken noteren en alsnog je adres opzoeken).

Ligt er natuurlijk ook een beetje aan hóe kostbaar die set is. Maar ik zou mij afvragen welke potentiële koper een (kennelijk heel kostbare) set sieraden via Marktplaats wil kopen? Toevallig helemaal de smaak van de koper? Een opkoper van goud?

Nooit uitsluiten dat de potentiële koper wil weten "waar er iets te halen valt", dus ik zou inderdaad erg voorzichtig zijn.
Kun je niet beter naar een pandjeshuis gaan?
Precies dat laatste dacht ik. Kijken wat er te halen valt.

Bedankt voor het bevestigen van mijn nare onderbuikgevoelens !
Alle reacties Link kopieren
Ik zou op een openbare plek afspreken en je partner meenemen. Er vinden dagelijks tientallen van dit soort verkopen door particulieren plaats en dat gaat in 99.999% van de keren gewoon zonder problemen, die enkele keer dat het fout gaat haalt daarom ook het nieuws. Het laatste bericht dat ik las waarin dat mis was gegaan was ook nog eens een heel vaag verhaal. Dus ik zou me ook weer niet te druk maken en gewoon gaan. De meeste mensen stappen ook gewoon in de auto terwijl ze weten dat er een kans bestaat dat ze verongelukken, ik denk dat de kans op een ongeluk op weg naar de plek waar je hebt afgesproken een stuk groter is dan dat je net met een overvaller hebt afgesproken.

Verkopen aan een juwelier kost je vaak veel geld, die betalen in de meeste gevallen de goudprijs. Vaak worden die sieraden niet weer verkocht maar omgesmolten tenzij het iets heel bijzonders is, daarom betalen ze enkel voor het materiaal.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
08-09-2017 12:33
Lees nu dat de juwelier "een paar honderd euro minder gaf".
Dan wat? Jouw vraagprijs?

En: hoe zou je de betaling willen doen, cash of per giro.
Als een koper met briefjes van 100 of 200 aan komt zetten, zou ik die niet goed kunnen controleren op echtheid (ik heb die namelijk zelf nooit in handen).
Contant geld kun je toch controleren mbv zo'n stift? Kost dacht ik 2 keer niks.

Per giro zou ik denk ik nog minder vertrouwen, maar ik zou liever wat minder verdienen en minder risico nemen bij een juwelier.
Alle reacties Link kopieren
Mp geeft voor particulieren de optie om ideal betaling te doen. Dat zou ik in ieder geval even aanvragen als je dit doorzet.
Op een andere plek afspreken en niet via de bankapp op telefoon van ander laten betalen.

Zie deze aflevering van tros opgelicht. Er zijn nepbetaalapps die lijken op de echte, je kan dan ook zien dat het is afgeschreven bij de ander... alleen de betaling komt nooit binnen bij jou.

Dus alleen digitaal betalen als jij de betaling op jouw eigen rekening op je eigen telefoon of laptop ziet binnen komen.

https://opgelicht.avrotros.nl/uitzendin ... ment/2037/
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
08-09-2017 12:27
En op de fiets of met de bus gaan (want: dan kan men geen kenteken noteren en alsnog je adres opzoeken).
Hoe zouden ze dat moeten doen? Je kenteken is niet direct gekoppeld aan je huisadres.
Bij het RDW geven ze je adres pas nadat je expliciet toestemming hebt gegeven (tenzij het kenteken op een bedrijfsnaam staat).

Succes met de verkoop TO. Ik heb het destijds toch bij een juwelier ingeleverd.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Gebruna schreef:
08-09-2017 12:27
Thuis afspreken zou ik zelf nooit doen (maar ik zou dit helemaal niet via Marktplaats verkopen). Géén adres geven.

En op een andere locatie? In een restaurant afspreken is eigenlijk ook een beetje vreemd: komt er ineens allemaal goud op tafel.
Als je dat doet: in elk geval met méér dan 1 persoon gaan, liefst minimaal één zeer stevig gebouwde man mee nemen.
En op de fiets of met de bus gaan (want: dan kan men geen kenteken noteren en alsnog je adres opzoeken).

Ligt er natuurlijk ook een beetje aan hóe kostbaar die set is. Maar ik zou mij afvragen welke potentiële koper een (kennelijk heel kostbare) set sieraden via Marktplaats wil kopen? Toevallig helemaal de smaak van de koper? Een opkoper van goud?

Nooit uitsluiten dat de potentiële koper wil weten "waar er iets te halen valt", dus ik zou inderdaad erg voorzichtig zijn.
Kun je niet beter naar een pandjeshuis gaan?
Nee, dat kunnen ze niet. Naw gegevens zijn nergens op te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Die Ideal-betaling is ideaal. Jij kan ter plekke een Ideal-betaling aanmaken en hij kan op zijn telefoon, tenminste als hij een bank app heeft, direkt betalen. Jij krijg direkt bericht dat het betaald is.

Inderdaad niet thuis afspreken maar ergens waar druk is.
Alle reacties Link kopieren
Fee-de-Goede schreef:
08-09-2017 13:08
Op een andere plek afspreken en niet via de bankapp op telefoon van ander laten betalen.

Zie deze aflevering van tros opgelicht. Er zijn nepbetaalapps die lijken op de echte, je kan dan ook zien dat het is afgeschreven bij de ander... alleen de betaling komt nooit binnen bij jou.

Dus alleen digitaal betalen als jij de betaling op jouw eigen rekening op je eigen telefoon of laptop ziet binnen komen.

https://opgelicht.avrotros.nl/uitzendin ... ment/2037/
Heeel goed dat ik dit nu lees! Want diegene stuurde een bericht met; is het goed als ik het bedrag ter plaatse voor u overmaak.

Dat is al heel raar. Waarom zou iemand dat niet goed vinden? Tis juist fijner als contant. Hier zit een luchtje aan.
Alle reacties Link kopieren
Dreamchild schreef:
08-09-2017 13:11
Hoe zouden ze dat moeten doen? Je kenteken is niet direct gekoppeld aan je huisadres.
Bij het RDW geven ze je adres pas nadat je expliciet toestemming hebt gegeven (tenzij het kenteken op een bedrijfsnaam staat).

Succes met de verkoop TO. Ik heb het destijds toch bij een juwelier ingeleverd.

Je kunt met de auto misschien gemakkelijker gevolgd worden dan met de fiets of het OV.
veensteker schreef:
08-09-2017 13:29
Die Ideal-betaling is ideaal. Jij kan ter plekke een Ideal-betaling aanmaken en hij kan op zijn telefoon, tenminste als hij een bank app heeft, direkt betalen. Jij krijg direkt bericht dat het betaald is.

Inderdaad niet thuis afspreken maar ergens waar druk is.
Tja, iemand kan ook gewoon het goud van tafel grijpen en wegrennen. Of een handlanger TO's tas nadat hij de set afgewezen heeft. Ik zou de set zelf via een juwelier verkopen, dan maar minder geld, maar ook minder risico.
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
08-09-2017 13:29
Die Ideal-betaling is ideaal. Jij kan ter plekke een Ideal-betaling aanmaken en hij kan op zijn telefoon, tenminste als hij een bank app heeft, direkt betalen. Jij krijg direkt bericht dat het betaald is.

Inderdaad niet thuis afspreken maar ergens waar druk is.
Zo kocht ik mijn gestolen autoradio's ook altijd. Ik vind het erg op heling lijken, dat afspreken op een plek die geen enkele aanwijzing geeft over de identiteit van de verkoper en de schijn kan geven dat de goederen gestolen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mrs-B schreef:
08-09-2017 13:36
Heeel goed dat ik dit nu lees! Want diegene stuurde een bericht met; is het goed als ik het bedrag ter plaatse voor u overmaak.

Dat is al heel raar. Waarom zou iemand dat niet goed vinden? Tis juist fijner als contant. Hier zit een luchtje aan.
Je vult wel heel erg voor die ander in nu. Misschien denkt die ander wel dat je liever cash hebt maar hij niet. Kan ook hè.

En cash? Op een publieke plek? Dat lijkt vanuit mijn luie stoel op het verkopen van gestolen goederen.
Alle reacties Link kopieren
_Amand schreef:
08-09-2017 13:41
Je vult wel heel erg voor die ander in nu. Misschien denkt die ander wel dat je liever cash hebt maar hij niet. Kan ook hè.

En cash? Op een publieke plek? Dat lijkt vanuit mijn luie stoel op het verkopen van gestolen goederen.
Klopt, maar omdat ik las "zal ik het voor u overmaken" zonder dat we het daar uberhaupt over hebben gehad. (Want hij/zij wilde bezichtigen) vond ik al een beetje apart.

En idd daar zou het dan op lijken, maar ik heb netjes nog het bonnetje en bijbehorende certificaat.

Los daarvan, in het openbaar onderhandelen ziet er wel vreemd uit ja..
Andersom, als ik geinteresseerd was in het goud, zou ik het niet prettig vinden om 'op straat' af te spreken.
Het risico dat ik nepgoud zou kopen is mij te groot.

Met dat ter plaatse geld overmaken moet je ook heel erg uitkijken, dat kan ook vervalst zijn. Dus niet alleen op zijn telefoon zien dat het is overgemaakt, maar ook op de jouwe dat het is ontvangen...
Alle reacties Link kopieren
En als je als koper afspreekt cash te betalen dan weet de verkoper ook dat jij met een aanzienlijk bedrag contanten over straat loopt. Dat kan ook een valstrik zijn.

Ik zou het risico zowel als koper en als verkoper niet willen nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven