Geld & Recht alle pijlers

Jackpot! Maximale hypotheek nemen of niet?

22-09-2017 13:29 154 berichten
Ik heb een dilemma, een echt luxeprobeem, waar ik graag jullie input in wil hebben. Er is nogal een achtergrondverhaal:

We (man, ik, twee kinderen) wonen in het buitenland en zijn na een paar jaar klaar om terug te verhuizen naar Nederland. We hebben allebei een vast contract bij buitenlandse bedrijven, kinderen gaan lekker op school, maar toch willen we weer terug. We kunnen niet overgeplaatst worden en zoeken daarom allebei nieuw werk. Nu komt het:

Mijn man heeft een geweldige baan gevonden, echt de jackpot. Hij gaat daarin zo veel verdienen dat we een fantastisch huis zouden kopen (ik berekende een maximale hypotheek van 1,2 miljoen). MAAR: hij is bang dat het werk saai is en wil niet gevangen zitten in de gouden handboeien die zo'n salaris geven. Ik ga sowieso niet zo veel verdienen maar ga ook gewoon werken.

Met onze normale salarissen zouden we comfortabel een huis van 4 ton kunnen kopen en onze levensstandaard behouden. Nu zit er nogal een verschil in huizen van 1,2 miljoen en 4 ton, zeker in de huidige huizenmarkt in de Randstad. Wat zou je doen? Netjes binnen het budget van 4 ton blijven en het overige salaris sparen (op een rekening die bijna niks opbrengt tegenwoordig!), het budget stretchen tot 6 a 7 ton en kromliggen als hij zijn baan niet leuk vindt en overstapt? Een huis kopen is een behoorlijke commitment, zeker als de kinderen er ook in de buurt naar school gaan. Ik wil niet naar een paleis verhuizen en dat over twee jaar inruilen voor een kelderwoning zonder ramen ;), de kinderen weer van school laten wisselen, etc.

Dus laat je licht hier over schijnen! Wat zou je doen?
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet eerst luxe gaan huren met optie tot kopen?
Gewoon binnen je huidige budget blijven.
Je man is duidelijk genoeg: hij wil geen gouden handboeien om. Dus waarom zou jij dat wel van hem vragen?
Alle reacties Link kopieren
Is er geen middenweg?
Oja, en sparen levert niets op?
Waarom los je die hypotheek met zulke salarissen niet gewoon vervroegd af?
Ik zou eerst een fijn huurhuis zoeken totdat je weet wat je wilt.
Alle reacties Link kopieren
Uhm, wij hebben een huis van 2 ton. Zodat man en ik ook van onze kinderen kunnen genieten en beide parttime werken. Wij zijn dus niet voor de maximale hypotheek gegaan die we konden krijgen. (Lag rond de 3,5 -4 ton geloof ik.)
7102 schreef:
22-09-2017 13:31
Kan je niet eerst luxe gaan huren met optie tot kopen?
Wat bedoel je daarmee? Kan je dan eerst twee jaar (bijvoorbeeld) een huis huren en hetzelfde huis aan het einde van die periode kopen? Dat zou wel een oplossing zijn! Het 'weggooien' van geld aan huur is een van de redenen dat we terug willen verhuizen en direct iets willen gaan kopen
7102 schreef:
22-09-2017 13:31
Kan je niet eerst luxe gaan huren met optie tot kopen?
Inderdaad,eerst huren en mocht je man die jackpot baan leuk vinden en een vast contract krijgen kopen.
Alle reacties Link kopieren
Sommige huizen staan te koop maar ook voor particuliere verhuur.
Kijk eens op funda.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen oog meer dicht doen in een huis van 1,2 miljoen, ongeacht hoeveel ik verdiende. Waarom zou je zo groot en luxe moeten wonen, louter omdat het financieel gezien kan? Met alle risico's als je je baan kwijtraakt, ziek wordt, etc. Zo'n groot huis vraagt bovendien ook meer onderhoud, en risico op inbraak/diefstal lijkt me bij dat soort villa's ook groter.

in een huis van 4 ton zit je met z'n vieren toch meer dan prima, zelfs in de Randstad? of mikken jullie op hartje Amsterdam?
Kun je niet buiten de randstad gaan wonen? Bij 'n vet salaris lijkt me 'n vrijstaand huis met grote tuin en bij voorkeur ook 'n zwembad toch wel gewenst. Dat zul je vast niet voor 4 ton krijgen in de randstad.
BakfietsWolletje schreef:
22-09-2017 13:34
Wat bedoel je daarmee? Kan je dan eerst twee jaar (bijvoorbeeld) een huis huren en hetzelfde huis aan het einde van die periode kopen? Dat zou wel een oplossing zijn! Het 'weggooien' van geld aan huur is een van de redenen dat we terug willen verhuizen en direct iets willen gaan kopen
Moet dat huis wel te koop staan en moet je de eerste optie tot koop hebben. Staan wel riante huizen te huur in Amsterdam met mogelijkheid tot koop.Betaal je wel een huur van ca 10.000 euro (of meer) per maand
Als vrijheid te koop is, altijd doen! Je kunt mijns inziens nooit voor 800.000 euro aan woongenot verwonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan voor een huis van 4 ton en dan met het salaris'overschot' versneld aflossen zodat je daarna met een lagere hypotheek zit als je eventueel weer terug naar een normale baan gaat.
Of je kiest ervoor om dan later een duurder huis te kopen omdat je vermogen hebt opgebouwd in je huis.
Courage-- schreef:
22-09-2017 13:32
Oja, en sparen levert niets op?
Waarom los je die hypotheek met zulke salarissen niet gewoon vervroegd af?
Over je eerste bericht: het is niet een hem-versus-haar situatie dat hij weinig wil uitgeven en ik veel, het is een dilemma voor ons allebei.

Verder is het hebben van een hypotheek niet perse ongustig, je kan in sommige gevallen beter een hypotheek hebben dan spaargeld. De huizenmarkt trekt aan, duurdere huizen worden ook relatief meer waard. Bovendien kan het 'gebruiken' van het geld door het in een woning te stoppen meer plezier geven dan geld op je bankrekening. Een grotere tuin, een extra badkamer of een woning aan vaarwater kunnen je woongenot vergroten maar kosten geld.

Jij zou voor de lage hypotheek gaan geloof ik ;)
Als je man als expat heeft gewerkt neemt ie dan niet 'n dikke spaarrekening mee terug naar Nederland wat ie alvast in het nieuwe koophuis kan steken?
https://www.funda.nl/huur/amsterdam/hui ... racht-102/

Eerst huren voor 7500 euro per maand. De vraagprijs is 2 miljoen,boven budget maar dat is de vraagprijs. Zit je wel op de Leidsegracht in Amsterdam. :-D
Alle reacties Link kopieren
Het is niet alleen de hypotheek he een giga huis van 1 miljoen moet je ook onderhouden hogere stroom kosten woz waarde ect alles is duurder
where ever you go, go with your heart
Habbekratz schreef:
22-09-2017 13:42
https://www.funda.nl/huur/amsterdam/hui ... racht-102/

Eerst huren voor 7500 euro per maand. De vraagprijs is 2 miljoen,boven budget maar dat is de vraagprijs. Zit je wel op de Leidsegracht in Amsterdam. :-D
Daar is toch geen hol aan, zo midden in 'n stad zonder ruimte om je heen? Bij de OP denk ik meer aan 'n villa in Blaricum ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook een paar jaar heel gelukkig zijn in een huis van 5 ton, en dan als nog een duur huis kopen


Toen wij startten op de huizenmarkt, hadden we niet heel veel inkomen. Mochten we 5 ton lenen. Zijn (ruim) onder de 2 ton gebleven. Het is erg prettig wonen, in een huis dat je ruim betalen kunt. We wonen er nog steeds, had gedacht te gaan verhuizen na een aantal jaar
gemberpannekoek schreef:
22-09-2017 13:36
Ik zou geen oog meer dicht doen in een huis van 1,2 miljoen, ongeacht hoeveel ik verdiende. Waarom zou je zo groot en luxe moeten wonen, louter omdat het financieel gezien kan? Met alle risico's als je je baan kwijtraakt, ziek wordt, etc. Zo'n groot huis vraagt bovendien ook meer onderhoud, en risico op inbraak/diefstal lijkt me bij dat soort villa's ook groter.

in een huis van 4 ton zit je met z'n vieren toch meer dan prima, zelfs in de Randstad? of mikken jullie op hartje Amsterdam?
Ja rond een miljoen zoeken we ook echt niet, dat hebben we niet nodig. Maar tussen huizen van 4 ton en 7 ton zit een groot verschil. We mikken niet op hartje Amsterdam, maar als je nu op funda gaat kijken zal je zien de prijzen de afgelopen twee jaar behoorlijk zijn gestegen.
honingbijtje schreef:
22-09-2017 13:37
Als vrijheid te koop is, altijd doen! Je kunt mijns inziens nooit voor 800.000 euro aan woongenot verwonen.
Ja hier neigen we een beetje naar, maar het blijft toch wel eng om zo'n groot bedrag uit te geven
Alle reacties Link kopieren
honingbijtje schreef:
22-09-2017 13:37
Als vrijheid te koop is, altijd doen! Je kunt mijns inziens nooit voor 800.000 euro aan woongenot verwonen.
Wij wonen in een huis van 800k... en hebben enorm veel woongenot!
BakfietsWolletje schreef:
22-09-2017 13:40
Jij zou voor de lage hypotheek gaan geloof ik ;)
Ik ga vooral voor vrijheid.
En jij begon over gouden handboeien, dus ergens is dat voor jou/jullie ook een factor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven