Geld & Recht alle pijlers

Aanspraak maken op kindsdeel

21-11-2017 09:23 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde een verhaal van een collega wat mijn nieuwsgierigheid heeft aangewakkerd. Vandaar dat ik hier nu een vraag over stel:

Ouders zijn gescheiden toen kind nog een baby was. Dat kind heeft nooit contact gehad met een van zijn ouders tot op de dag van overlijden van een van die ouders. Dat kind weet niet waar die ouder heeft gewoond, die ouder weet niet waar dat kind woont.
Hoe kan dat kind dan aanspraak maken op het kindsdeel m.b.t. erfenis?
Wordt dat kind dan opgezocht door diegene die de verdeling van de erfenis moet regelen (notaris of zo?)? Of moet dat kind één keer in de zoveel tijd checken of die ouder nog leeft en zelf aan de bel trekken als hij erachter komt dat de ouder is overleden?

En wat als die overleden ouder ondertussen hertrouwd is in gemeenschap van goederen, ook hier kinderen heeft verwekt en die partner leeft nog. Komt dan dat kindsdeel pas vrij als die nieuwe partner ook dood gaat?

Ik vond dit nogal een lastige kwestie en heb werkelijk geen idee hoe dit in het huidige Nederlandse recht eigenlijk geregeld is.
Iemand enig idee?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heeft de notaris de plicht dat uit te zoeken. Zij hebben volgens mij toegang tot het GBA en daar zie je heel simpel of iemand kinderen heeft en wie dat zijn.
Alle reacties Link kopieren
En wat als die overleden ouder ondertussen hertrouwd is in gemeenschap van goederen, ook hier kinderen heeft verwekt en die partner leeft nog. Komt dan dat kindsdeel pas vrij als die nieuwe partner ook dood gaat?

Ligt er aan hoe het geregeld is, als het op de langstlevende staat dan wel. Maar, volgens mij kun je dit soms wel eerder opeisen. Als nieuwe partner bijvoorbeeld weer gaat trouwen.
Dat kind krijgt dan vroeg of laat een zoetzuur berichtje.
Alle reacties Link kopieren
Interessante kwestie! Ik weet ook de antwoorden niet, behalve op dit: Komt dan dat kindsdeel pas vrij als die nieuwe partner ook dood gaat?
Dat hangt af van het testament van de overleden ouder. Meestal is er een testament op de langstlevende gemaakt, en dan kun je het kindsdeel niet opeisen. Totdat die langstlevende is overleden (of evt als er een bepaling in het testament van de ouder staat dat de langstlevendebepaling vervalt bij hertrouwen, op het moment van hertrouwen).
Ligt eraan.

In principe zou dat te zien moeten zijn en zou de notaris dat moeten.
Maar ik weet dat het niet altijd gebeurt uit eigen ervaring.

Het gebeurt namelijk ook wel eens dat zo'n kind niet de naam van de vader krijgt bij geboorte. Of /en niet erkent word.
En soms word er later de naam van een nieuwe partner aan het kind gevenen. ...Of van pleegouders ect.

Dan word het moeilijk zoeken, zeker als je er ook nog eens verhuist een aantal keer. Dan kan het voorkomen dat de notaris je niet gaat vinden..
Daarnaast is de nieuwe partnerhoogstewaarschijnlijk de langstlevende en dus volledige erfgenaam in dit geval.
Maar als die persoon dit allemaal weet, dus dat hij overleden is en hertrouwt ect.. dan kan die dit gewoon laten uitzoeken/navragen bij een notaris.

Daar hoef jij geen kennis voor te hebben.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 21-11-2017 09:37
32.11% gewijzigd
Als de man in kwestie verstandig is geweest heeft hij 'n goed dichtgetimmerd testament zodat 'n ongewenst kind uit 'n eerdere relatie pas als laatste aan de beurt komt. Als het kind als erkend staat geregistreerd zal vroeg of laat 'n notaris contact opnemen. Wilde kind nu als aasgier op het geld af terwijl hij zijn vader nooit bij leven heeft willen contacteren?
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
21-11-2017 09:25
Volgens mij heeft de notaris de plicht dat uit te zoeken. Zij hebben volgens mij toegang tot het GBA en daar zie je heel simpel of iemand kinderen heeft en wie dat zijn.
Wie weet of een notaris toegang heeft tot het GBA?
Zo niet, dan kan hij het bij de gemeente opvragen.
Zo vogelen dat zelfs uit van verre verwanten. Ooit kregen mijn ouders iets van 'n verre oud-iets zonder kinderen die we helemaal niet kenden, want woonachtig in buitenland.
Moet er wel een testament zijn.
Ik heb vroeger een korte periode bij een notaris gewerkt, de medewerkers hebben inderdaad toegang tot het gba en gebruiken dat voor informatie. Hoe het tegenwoordig precies zit met erfkwesties durf ik niet te zeggen want er is inmiddels alweer een en ander veranderd in de regelgeving. Als er geen testament is opgemaakt dan worden de wettelijke regels toegepast en vroeger kon dat wel eens nadelig zijn voor kinderen uit een vorig huwelijk maar dat is misschien wel weer veranderd. Het is in ieder geval zo dat alle erfgenamen automatisch bericht krijgen, dus ook kinderen uit vorige huwelijken of relaties.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder haar vader (mijn opa) heeft zij nooit gekend en een paar jaar geleden is zij gebeld door een notaris dat haar vader 8 jaar daarvoor was overleden en dat nu ook zijn vrouw was overleden.

Zij kreeg toen ook haar kindsdeel.

Even in een korte samenvatting :-)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-11-2017 09:36
Als de man in kwestie verstandig is geweest heeft hij 'n goed dichtgetimmerd testament zodat 'n ongewenst kind uit 'n eerdere relatie pas als laatste aan de beurt komt. Als het kind als erkend staat geregistreerd zal vroeg of laat 'n notaris contact opnemen. Wilde kind nu als aasgier op het geld af terwijl hij zijn vader nooit bij leven heeft willen contacteren?
Ik weet dat inlevingsvermogen nu niet bepaald je sterkste kant is als het gaat om kinderen, maar het kan ook maar zo zijn dat vader besloot kind te dumpen om vervolgens een nieuw gezin te stichten met de volgende vrouw die voorbij komt lopen. Het is niet zo dat we deze verhalen nooit lezen hier op het forum, toch?
Alle reacties Link kopieren
toffifee schreef:
21-11-2017 09:27
En wat als die overleden ouder ondertussen hertrouwd is in gemeenschap van goederen, ook hier kinderen heeft verwekt en die partner leeft nog. Komt dan dat kindsdeel pas vrij als die nieuwe partner ook dood gaat?

Ligt er aan hoe het geregeld is, als het op de langstlevende staat dan wel. Maar, volgens mij kun je dit soms wel eerder opeisen. Als nieuwe partner bijvoorbeeld weer gaat trouwen.
Lijkt mij heel zuur: Die nieuwe partner heeft in feite niets te maken met de kinderen uit het vorige huwelijk. Aan de ene kant snap ik wel dat de nieuwe partner ook beschermd moet worden maar aan de andere kant heeft het iets onrechtvaardigs naar het kind toe.

Overigens: Ik blijf bewust vaag i.v.m. eventuele herkenning van de persoon in kwestie. Het enige wat ik wel wil toevoegen is dat de ene ouder (die dood is gegaan/zal gaan) nooit contact heeft gezocht met kind na de scheiding en nooit heeft bijgedragen aan de opvoeding of wat dan ook.
Het gaat me dus niet om de morele kwestie van of kind al dan niet geld WIL hebben van ouder die nooit naar hem/haar heeft omgekeken, dat is een heel ander topic op zich, lijkt me.
Het gaat mij puur om de praktische kant van deze zaak.
Toen ik deze situatie hoorde, vond ik het nogal gecompliceerd, dacht er lang over na en kwam tot de conclusie dat ik geen idee heb.

Ik denk nu ook: Als die nieuwe partner doorleeft en ze hebben dat langstlevende principe vastgelegd, dan zal een notaris dus pas op zoek gaan naar dat kind ná het sterven van die tweede partner. Wordt nog wranger als nieuwe partner veel jonger is dan de inmiddels gestorven ouder.
Trouwens, kinderen onterven gaat toch niet? Al dan niet hertrouwd of welke bepalingen toch ook?
Heb ooit in een grijsch verleden privaatrecht gehad en toentertijd was dit de regel. Of is dit inmiddels ook al veranderd?
Alle reacties Link kopieren
Maar als er geen testament is, komt er geen notaris aan te pas.
toffifee schreef:
21-11-2017 10:04
Ik weet dat inlevingsvermogen nu niet bepaald je sterkste kant is als het gaat om kinderen, maar het kan ook maar zo zijn dat vader besloot kind te dumpen om vervolgens een nieuw gezin te stichten met de volgende vrouw die voorbij komt lopen. Het is niet zo dat we deze verhalen nooit lezen hier op het forum, toch?
Kan zeker! Maar dan zal ie helemaal niet willen dat zijn verkozen gezin te kort komt qua erfenis.
Maar waarom aast dit kind opeens op z'n kinddeel terwijl hij blijkbaar zelf ook nooit moeite heeft gedaan op latere leeftijd contact met z'n vader te zoeken?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-11-2017 10:31
Maar waarom aast dit kind opeens op z'n kinddeel terwijl hij blijkbaar zelf ook nooit moeite heeft gedaan op latere leeftijd contact met z'n vader te zoeken?
Zoals ik al zei, het gaat me niet om de morele kant maar om de praktische kant van de zaak.

@Gatinmijnsok Inderdaad, als er geen testament is. Wat dan? Moet het kind dan toch de overlijdensregisters zelf in de gaten houden?
Voordeel is dan wel dat dat van die langstlevende ook niet geldig is, toch?

Nu weet ik weer waarom ik een 5 voor privaatrecht had op mijn eindlijst :biggrin:
Langstlevende gaat bóven kindsdeel hoor: gelukkig maar blijkbaar!!!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-11-2017 10:31
Maar waarom aast dit kind opeens op z'n kinddeel terwijl hij blijkbaar zelf ook nooit moeite heeft gedaan op latere leeftijd contact met z'n vader te zoeken?
Maakt dat uit? Al wil hij het ter compensatie voor dat hij door die man op de wereld is gezet en vervolgens in de steek is gelaten en die man nooit meer naar hem om heeft gekeken naar hem zodra hij op zijn moeder uitgekeken was.

Ik begrijp dat je geen kinderen wil en je dus goed kan voorstellen dat iemand geen geld wil moeten betalen (alimentatie of erfenis) voor een ongewenst kind, maar als je een kind op de wereld zet kan je dat toch niet een jaar later weg doen omdat je het niet meer wil? Daar heb je voorbehoedmiddelen en desnoods een abortus voor voor de verwekking/levensvatbaarheidsgrens.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-11-2017 11:21
Langstlevende gaat bóven kindsdeel hoor: gelukkig maar blijkbaar!!!
Tja, ik weet niet. Ik snap dat die langstlevende ook beschermd moet worden en zo, maar ergens maakt dit een ook beetje onrechtvaardig gevoel bij me los. Immers nieuwe/langstlevende partner + kinderen kunnen dan, na de dood van die ouder, al het eventuele geld er doorheen jagen.
Kind uit eerste huwelijk wordt dan extra gedupeerd naar mijn gevoel.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
21-11-2017 09:25
Volgens mij heeft de notaris de plicht dat uit te zoeken. Zij hebben volgens mij toegang tot het GBA en daar zie je heel simpel of iemand kinderen heeft en wie dat zijn.
.
.
Werkt dat ook wanneer de man in kwestie het betreffende kind nooit erkend heeft ?
Niet geschoten is altijd mis
redbulletje schreef:
21-11-2017 09:36
Als de man in kwestie verstandig is geweest heeft hij 'n goed dichtgetimmerd testament zodat 'n ongewenst kind uit 'n eerdere relatie pas als laatste aan de beurt komt. Als het kind als erkend staat geregistreerd zal vroeg of laat 'n notaris contact opnemen. Wilde kind nu als aasgier op het geld af terwijl hij zijn vader nooit bij leven heeft willen contacteren?
Misschien wilde vader wel niets met kind te maken hebben??!
De vader van mijn kinderen wil ook niets (meer) van ze weten.
Moeten ze dan straks de erfenis maar laten zitten, en aan de "nieuwe"
kinderen geven?
Wie aanspraak wil maken op zijn legitieme portie moet dat doen binnen vijf jaar na het overlijden van de erflater.

Wanneer de legitimaris zijn vordering niet opeist, bijvoorbeeld omdat hij niet weet dat zijn vader of moeder is overleden, vervalt deze na vijf jaar. Bovendien is de vordering niet opeisbaar voordat zes maanden zijn verstreken sinds het overlijden van de erflater. Als een ouder een kind wil onterven, kan hij ten behoeve van de achterblijvende partner de voorwaarde van niet-opeisbaarheid verbinden aan een beroep op de legitieme portie. In dat geval is de legitieme pas opeisbaar als de partner is overleden.
Als de erfgenamen geen zin hebben om 5 jaar te wachten kunnen zij aan het onterfde kind vragen om binnen een bepaalde termijn aan te geven wat zijn keuze is.


https://www.advocatendebie.nl/legitieme-portie/

Ik lees hier dat de onterfde zelf in actie moet komen. Weet hij niet dat zijn ouder overleden is, dan is dat pech.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-11-2017 09:36
Als de man in kwestie verstandig is geweest heeft hij 'n goed dichtgetimmerd testament zodat 'n ongewenst kind uit 'n eerdere relatie pas als laatste aan de beurt komt. Als het kind als erkend staat geregistreerd zal vroeg of laat 'n notaris contact opnemen. Wilde kind nu als aasgier op het geld af terwijl hij zijn vader nooit bij leven heeft willen contacteren?
Verstandig ? Uitgenast en gemeen, bedoel je hopelijk ?
Waarom vind jij het eerder een plicht van een kind dan van een ouder om contact te zoeken?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven