Geld & Recht alle pijlers

Droom even mee....

27-06-2018 07:39 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatie:

Mooie vrijstaande woning. Beiden een goeie baan en 2 lieve kids van 1,5 en 3,5

Vandaag ons nieuwbouwhuis laten taxeren ivm hypotheek.
Zoals het er nu naar uitziet hebben wij 150.000 euro overwaarde.

Toen begon ik te dagdromen..... stel we zouden dit huis verkopen en er iets kleiners voor terug kopen. We zouden dan nog een klein bedrag moeten lenen. Dan hebben we veel minder maandlasten.

Stel dat ik dan ook nog een half jaar mijn huis zou verhuren zodat we als gezin een grote reis kunnen maken.

Stel dat we daarna als we weer terug zijn gewoon beiden minder gaan werken omdat we veel minder maandlasten hebben.
Dat je wellicht samen nog 1500 euro nodig hebt qua inkomsten voor levensonderhoud.

In praktijk zal dit waarschijnlijk helemaal niet zo werken en zal ik vast dingen over het hoofd zien.

Maar ik merk toch dat ik er wel mee bezig ben. Zijn hier ervaringsdeskundige of droom je lekker mee hoe jij daar invulling aan zou geven.
Alle reacties Link kopieren
Die reis van een half jaar kost ook het nodige geld he, hebben jullie dat in de spaarpot, of gaat dat van de overwaarde af?
Maar als je de kans hebt, zou ik het doen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Mijn huis is heel erg belangrijk voor me en no way dat ik met kinderen kleiner ga wonen.

Je hebt overwaarde, maar dat nieuwe huis is ook duurder dan 5 jaar geleden.

Ik zou juist het liefst met zo min mogelijk te hoeven betalen in het mooiste huis willen wonen (whatever that may be).

Ik droom op het moment ook van minder werken en meer in huis en op het land rommelen, maar dat is vaak een teken dat ik op het werk ergens ontevreden over ben en dat ik dáár mee aan de slag moet.
Je hebt nu een vrijstaand huis en 2 kleine kinderen. Waarom zou je dan in godsnaam kleiner willen gaan wonen? Je zult die ruimte nog hard nodig hebben. Investeer in je huidige woning om hem zo aangenaam mogelijk te maken voor de komende pakweg 20 jaar (dus 2e badkamer als je die nog niet hebt bijv.) Zwembad in de tuin (scheelt ook weer in kosten als je daar niet voor weg hoeft)
En die reis had je beter kunnen maken voor je aan 2 handenbindertjes vast kwam te zitten.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
27-06-2018 07:54
Je hebt nu een vrijstaand huis en 2 kleine kinderen. Waarom zou je dan in godsnaam kleiner willen gaan wonen? Je zult die ruimte nog hard nodig hebben. Investeer in je huidige woning om hem zo aangenaam mogelijk te maken voor de komende pakweg 20 jaar (dus 2e badkamer als je die nog niet hebt bijv.) Zwembad in de tuin (scheelt ook weer in kosten als je daar niet voor weg hoeft)
Je kinderen naar het gemeentebaf sturen is echt heel erg goedkoop. Een abonnement is denk ik wel 10x zo goedkoop.
Mevrouw75 schreef:
27-06-2018 07:56
Je kinderen naar het gemeentebaf sturen is echt heel erg goedkoop. Een abonnement is denk ik wel 10x zo goedkoop.
Een zwembad hoeft niet duur te zijn:
https://www.fonteyn.nl/zwembad-metaal-s ... -x-120-cm/
Persoonlijk hecht ik meer waarde aan woongenot dan aan een reis. Die reis duurt maar tijdelijk, die woning ga je nog 20 jaar of zo wonen.
Hoeveel goedkoper is een kleinere woning? Ook die zijn sterk in waarde gestegen he. Of je moet kleiner gaan wonen ver buiten de randstad...
redbulletje schreef:
27-06-2018 07:58
Een zwembad hoeft niet duur te zijn:
https://www.fonteyn.nl/zwembad-metaal-s ... -x-120-cm/


En wat kost het onderhoud? En hoeveel dagen lig je hier in Nederland lekker in je onverwarmde zwembad?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
27-06-2018 07:58
Een zwembad hoeft niet duur te zijn:
https://www.fonteyn.nl/zwembad-metaal-s ... -x-120-cm/
Het is wel heel erg off topic, maar na een 50m bad is zo’n tuinbadje echt heel erg niks met niks hoor. Zeg ik, verwend door een 50m bad aan de overkant van de straat.
Ligt eraan hoeveel kleiner je dan moet gaan wonen. Als je naar 80 m2 gaat zou ik het niet doen. Naar 130 m2 zou ik wel doen. Minder werken en meer kunnen genieten (reizen!) is mij iig 100 x meer waard dan veel werken en een groot huis. Zeker als de kinderen makkelijk genoeg zijn om (verre) reizen mee te maken.
Het ligt eraan hoe groot jullie nu wonen en hoeveel waarde dat voor jullie heeft. Mij lijkt het ook best veel waard om straks met grotere kinderen toch tamelijk ruim te zitten. En een wereldreis met zulke kleintjes? Ik zou het niet willen... Ik zou voor nu inzetten op extra aflossen en dan kun je over een paar jaar als je hypotheekvrij bent gaab doorsparen voor die grote reis.
Alle reacties Link kopieren
We wonen nu groot en vrijstaand. Een heerlijk huis dus veel woongenot.

We zouden dan terug gaan naar een eensgezinswoning of 2 onder 2 kap. (Wonen niet in de randstad)

Geld van de huur zou ik dan gebruiken voor de reis en en stukje spaargeld
Ja, ik heb ook liever een fijn huis dan meer te besteden. Dan werk ik nog liever een dag extra dan mijn huis te verkopen. Heerlijk die ruimte, zeker als de kinderen groter worden.
Op zich is een rijtjeshuis/twee onder 1 kap prima wonen, zeker met jonge kinderen, maar ben je niet bang dat je spijt krijgt als je kinderen eenmaal pubers zijn en op de middelbare school zitten? Het lijkt me zo "vol" voelen.
Alle reacties Link kopieren
Maar de huur die je dan gaat ontvangen daar moeten toch als nog ook een aantal vaste lasten van af.
Dus ik vraag me af of je dan daadwerkelijk daar genoeg aan over houdt om er echt van op reis te kunnen.

Persoonlijk vind ik mijn ruimere huis zoveel waard ik zou dat echt hier voor wat geld willen ruilen. We wonen nu 3 jaar groter en ik zou echt veel voor over hebben om niet terug naar kleiner te hoeven. Het geeft mij dagelijks extra woongenot. Als ik terug kom van vakantie kan ik daar zo van genieten. Maar dat is uiteraard echt persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren
En dan verhuur je je huis. Je blijft verantwoordelijk voor het onderhoud.
Voor hetzelfde geld tref je geen nette huurders die het niet zo nauw. Kun je hoop ellende mee krijgen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Een kleiner huis met nette minimalistische huisgenoten zou ik niet eens zo erg vinden als er ook een groot stuk grond omheen zat.

Maar ja, minimalistische huisgenoten heb ik sowieso niet en dat grote stuk grond is niet gratis.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk dromen toch, wij dromen juist naar een vrijstaande woning of 2 onder 1 kap. Maar we mogen nu niet klagen. Kan je ondertussen niet alsnog sparen voor de verre reis? Ik zou zeggen, nog niet leerplichtig dus maak er gebruik van. Dat kan veel geld schelen.
Alle reacties Link kopieren
Tis maar net wat je belangrijk vindt.

Ik moet er niet aan denken om mijn vrijstaande huis weer in te moeten ruilen voor een twee-onder-een-kap. Vind het heerlijk zo zonder directe buren. Heb al een vakantiegevoel als ik door mijn tuin loop of er in zit. En je zit er wel het hele jaar door hè? Vakanties zijn altijd van tijdelijke aard.

Minder werken zou mij wel aanstaan.
Ik zou denk proberen de hypotheek versneld af te lossen, waardoor je minder maandlasten hebt. Dan heb je alsnog de ruimte om minder te werken en meer op vakantie te gaan, maar wel de ruimte van je lekkere huis.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen nu in een tussenwoning met 4 volwassenen (kinderen hebben beide ook een 2 persoons bed), en ik vind t krap. Nu zijn de kinderen nog klein, maar later ben je blij met die ruimte.
En die 150.000 is zo op hoor. Neem wat overwaarde op, maak een mooie reis, en blijf lekker wonen waar je woont.
ik geef mn bek ook maar een douw
Siska001 schreef:
27-06-2018 08:49
We wonen nu groot en vrijstaand. Een heerlijk huis dus veel woongenot.

We zouden dan terug gaan naar een eensgezinswoning of 2 onder 2 kap. (Wonen niet in de randstad)

Geld van de huur zou ik dan gebruiken voor de reis en en stukje spaargeld

Natuurlijk kun je in een rijtjeshuis prima wonen, maar je geeft dan wel een heerlijk huis op voor een éénmalige reis. Terwijl je van je huis de komende … jaar kunt genieten. Je staart je nu blind op het geld, maar ben je niet een beetje uit het oog verloren wat je al hebt?
popita schreef:
27-06-2018 09:33
Natuurlijk kun je in een rijtjeshuis prima wonen, maar je geeft dan wel een heerlijk huis op voor een éénmalige reis. Terwijl je van je huis de komende … jaar kunt genieten. Je staart je nu blind op het geld, maar ben je niet een beetje uit het oog verloren wat je al hebt?
Dit ja.

Die kinderen gaan ook steeds meer ruimte innemen. Bij 'n vrijstaand huis kunnen ze wellicht zo ongeveer op kamers wonen (met eigen badkamer) in eigen huis. Zit je elkaar ook niet de hele tijd op de lip. Grote tuin is ook heerlijk. Veel privacy.
Alle reacties Link kopieren
Siska001 schreef:
27-06-2018 08:49
We wonen nu groot en vrijstaand. Een heerlijk huis dus veel woongenot.

We zouden dan terug gaan naar een eensgezinswoning of 2 onder 2 kap. (Wonen niet in de randstad)

Geld van de huur zou ik dan gebruiken voor de reis en en stukje spaargeld
Waarom ben je in eerste instantie in dit huis gaan wonen? Wat verwacht jij van een woning?
Een vrijstaand huis of een rijtjeshuis is echt een enorm verschil. Niet alleen qua ruimte maar je hebt ook veel meer overlast van buren. Als je daar goed tegen kunt en geen extra waarde hecht aan de ruimte en omgeving die je nu hebt zou ik zeggen, ga ervoor! Maar je zegt dat je een heerlijk huis met veel woongenot hebt, ik zou dat niet zomaar opgeven.
Waarschijnlijk kun je dit huis ook prima verhuren waardoor je alsnog die reis kunt maken, dat staat waarschijnlijk los van de overwaarde. En als je die kans hebt, sowieso doen!
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je idee zeker, ik zie er wel wat in en wij hebben vergelijkbare keuzes gemaakt. Het is allemaal relatief, kijk maar naar redbulletje haar ervaring ergens inLimburg geloof ik. Het huis van een vriendin is 2 weken geleden verkocht voor 417.000 euro, tussenwoning van 109m2.

Het moge duidelijk zijn dat wij dus niet vrijstaand wonen, hoe heerlijk dat ook zal zijn, het is geen optie. Wel hebben wij in 2013 een leuke hoekwoning gekocht (geen jaren 30) gewoon een saai huis. 120m2, 4 slaapkamers en een oprit met garage, gewoon heel fijn wat ons betreft. 2/3 hypotheek en nu hebben we ook nog een ton overwaarde. Ook hebben we een investeringsappartement in Amsterdam dat aan expats verhuurd wordt.

Ons huis is prima ingedeeld, ik probeer het ordelijk in te richten, er is plek voor nog een kindje, fijne buren, fijne woonplaats en het allerbelangrijkste, we zijn geen slaaf van ons huis. Het is dus allemaal relatief, een ander iets groter huis gaat minimaal 2 ton meer kosten en dat vinden wij het niet waard.

Mijn oma, woont alleen in een huis van meer dan 400m2 met heel veel grond en het huis staat bom vol, mijn schoonouders idem.

Wel denk ik dat je je misschien verkijkt op rondkomen et 1500 euro, dat zouden wij niet kunnen. Onze hypotheek is 600 euro bruto (netto weet ik niet exact, wordt jaarlijks verrekend). Maar dat zal ook aan je levensstijl liggen uiteraard.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven