Geld & Recht alle pijlers

Droom even mee....

27-06-2018 07:39 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatie:

Mooie vrijstaande woning. Beiden een goeie baan en 2 lieve kids van 1,5 en 3,5

Vandaag ons nieuwbouwhuis laten taxeren ivm hypotheek.
Zoals het er nu naar uitziet hebben wij 150.000 euro overwaarde.

Toen begon ik te dagdromen..... stel we zouden dit huis verkopen en er iets kleiners voor terug kopen. We zouden dan nog een klein bedrag moeten lenen. Dan hebben we veel minder maandlasten.

Stel dat ik dan ook nog een half jaar mijn huis zou verhuren zodat we als gezin een grote reis kunnen maken.

Stel dat we daarna als we weer terug zijn gewoon beiden minder gaan werken omdat we veel minder maandlasten hebben.
Dat je wellicht samen nog 1500 euro nodig hebt qua inkomsten voor levensonderhoud.

In praktijk zal dit waarschijnlijk helemaal niet zo werken en zal ik vast dingen over het hoofd zien.

Maar ik merk toch dat ik er wel mee bezig ben. Zijn hier ervaringsdeskundige of droom je lekker mee hoe jij daar invulling aan zou geven.
Chocoladestukjes schreef:
28-06-2018 09:35
maar redbulletje, jij woont redelijk in the middle of nowhere toch? Is niet echt te vergelijken met Het Gooi of de Utrechtse heuvelrug kwa prijzen. Dan heb je dus andere verwachtingen. Ik heb het miljoen niet voor een vrijstaande woning hier, jammer de bammer. Ook niet als we nooit meer op vakantie gaan.
Gooi hier, ik woon in een ruime hoekwoning met voldoende grond. Ben geen miljonair hoor.
Nu ben ik niet zo'n reislustig type en ik werk 4/5, maar toch: hoe ouder je kinderen worden, hoe belangrijker ik woongenot vind, ook voor de kinderen: die nemen niet alleen fysieke ruimte in maar hebben mentaal ook graag ruimte, dus dan hutje mutje op elkaar zitten, het zal wel kunnen maar ideaal lijkt het me toch niet.
Ik ben wel reislustig, maar weet ook al uit ervaring dat reizen naar meer blijft smaken. En dat daar financieel nu eenmaal beperkingen aan zitten. En dan zeker als je 2 kinderen hebt die 'n flinke bak met geld gaan kosten. Kunnen ze beter voor het woongenot gaan en jaarlijks een Djoser junior groepsreis maken met hun kinderen of als ze rond de 10 zijn met 'n camper de USA door. Zien ze ook jaarlijks een mooi stukje van de wereld, maar verliezen ze hun fijne woning niet.
Tiana_76 schreef:
28-06-2018 09:42
Gooi hier, ik woon in een ruime hoekwoning met voldoende grond. Ben geen miljonair hoor.
Ja dat zeg ik. Geen vrijstaande woning. Ik woon ook in het gooi in een hoekwoning, vrijstaand is geen optie financieel op dit moment. Ik zie het probleem dan ook niet zo van met je gezin in een rijtjeshuis wonen. Als je ergens voor 4 ton vrijstaand kunt kopen zul je waarschijnlijk eerder geneigd zijn niet in een rijtjeshuis te willen wonen.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Chocoladestukjes schreef:
28-06-2018 09:48
Ja dat zeg ik. Geen vrijstaande woning. Ik woon ook in het gooi in een hoekwoning, vrijstaand is geen optie financieel op dit moment. Ik zie het probleem dan ook niet zo van met je gezin in een rijtjeshuis wonen. Als je ergens voor 4 ton vrijstaand kunt kopen zul je waarschijnlijk eerder geneigd zijn niet in een rijtjeshuis te willen wonen.
Redbulletje heeft het niet gehad over vrijstaand, alleen over de grootte van de woning. 80m2 met een gezin vind ik ook erg klein.
Ik zit in eenzelfde soort situatie, zonder kinderen. Ik twijfel ook enorm of ik zou verkopen en iets kleiners en dus goedkopers terugkoop (ik ben maar alleen) en dan dat geld gebruik voor bijvoorbeeld reizen. Soms droom ik er wel eens over om me überhaupt ergens anders te vestigen.

Puntje vind ik wel dat terugkomen (als) in de huizenmarkt lastig is en je moet toch ergens weer terecht als je terugkomt. (Los van het feit dat het dan afwachten is of je weer een baan op hetzelfde niveau kunt krijgen)
I may not be Meryl Streep, but I am not untalented.
Ik ben gek op dit soort dromen, alleen ik zou het veel en veel verder uitwerken op praktisch en financieel niveau voor ik er verder over zou dromen.

Die overwaarde is leuk, maar je moet hoe dan ook een ander huis er voor terug kopen. Hoe reëel is een huis voor het bedrag dat je in je hoofd hebt, op een locatie waar je graag wilt wonen? En word je echt blij van zo'n huis?
Wat zijn jullie maandlasten buiten jullie hypotheek om en hoeveel kun of wil je daarin bezuinigen voordat je zo'n stap maakt?

Wil je je kinderen kunnen laten studeren met wel/niet op kamers? Hoe wil je je leven inrichten als je kinderen weer het huis uit zijn?

Dat zijn allemaal dingen waar ik dan eerst nog veel langer over door zou denken voordat ik een knoop doorhak.
8102 schreef:
28-06-2018 09:14
Hahahahaha.. in wat voor wereld woon jij rb? Hele volksstammen wonen met gezinnen niet groter dan 80 m2
Dat is gewoon normaal.
Kan zijn, maar de uitgangssituatie van TO is anders en de vraag is dus: opgeven voor een droomreis of blijven zitten waar ze zit, meer woongenot en ruimte maar dan niet de reis die ze voor ogen heeft. Ieders voorkeur zal dan anders zijn maar het is wel goed je te realiseren dat je óók iets opgeeft wat je nu hebt. En met twee kleine kinderen heb je misschien nog het idee dat er ruimte zat is maar ik kan me zelfs al niet voorstellen hoe je op of 140m2 met twee pubers woont. Tenzij je pubers echt de hele dag op hun kamer of op zolder zitten. Of met zijn allen in de woonkamer. Terwijl hele volksstammen ook zo wonen, ik zie er nu al tegenop en dan vooral voor de kinderen.
NYC schreef:
28-06-2018 11:07
Kan zijn, maar de uitgangssituatie van TO is anders en de vraag is dus: opgeven voor een droomreis of blijven zitten waar ze zit, meer woongenot en ruimte maar dan niet de reis die ze voor ogen heeft. Ieders voorkeur zal dan anders zijn maar het is wel goed je te realiseren dat je óók iets opgeeft wat je nu hebt. En met twee kleine kinderen heb je misschien nog het idee dat er ruimte zat is maar ik kan me zelfs al niet voorstellen hoe je op of 140m2 met twee pubers woont. Tenzij je pubers echt de hele dag op hun kamer of op zolder zitten. Of met zijn allen in de woonkamer. Terwijl hele volksstammen ook zo wonen, ik zie er nu al tegenop en dan vooral voor de kinderen.
Hahaha sorry NYC maar ik moet echt even lachen om je post! Ik kan me er ook deels wel in vinden hoor. Wij hebben een ruim huis, maar onze woonkamer is een grote, lange rechthoekige doos. Hierdoor zit je, ondanks de ruimte, toch als snel 'op elkaars lip'. Toevallig hebben wij net vorige week besloten dat we (in ieder geval voorlopig) niet gaan voor de riante uitbouw waardoor we een extra leefruimte (de keuken) zouden kunnen creëren, maar liever wat ruimer in ons geld blijven zitten, zodat er een tweede auto kan komen (met twee kinderen op school geeft dat erg veel vrijheid als je anders alles moet fietsen) en de kinderen ook op muziekles kunnen binnenkort.

Dus. Als onze kinderen pubers zijn, moeten ze inderdaad de hele dag op hun kamer.... viool studeren!! (ze moeten het natuurlijk wel waarmaken... :) )
Kastanjez schreef:
28-06-2018 11:17
en de kinderen ook op muziekles kunnen binnenkort.

Dus. Als onze kinderen pubers zijn, moeten ze inderdaad de hele dag op hun kamer.... viool studeren!! (ze moeten het natuurlijk wel waarmaken... :) )
Oei, een kindertrauma komt weer boven! Mijn ouders dachten dat het zo leuk zou zijn als ik 'n instrument zou kunnen spelen. Maar ik vond daar dus geen ene reet aan! Blij dat ik er na 'n paar jaar af mocht en me eindelijk vol op de paardensport kon storten.
Kastanjez schreef:
28-06-2018 11:17
Hahaha sorry NYC maar ik moet echt even lachen om je post! Ik kan me er ook deels wel in vinden hoor. Wij hebben een ruim huis, maar onze woonkamer is een grote, lange rechthoekige doos. Hierdoor zit je, ondanks de ruimte, toch als snel 'op elkaars lip'. Toevallig hebben wij net vorige week besloten dat we (in ieder geval voorlopig) niet gaan voor de riante uitbouw waardoor we een extra leefruimte (de keuken) zouden kunnen creëren, maar liever wat ruimer in ons geld blijven zitten, zodat er een tweede auto kan komen (met twee kinderen op school geeft dat erg veel vrijheid als je anders alles moet fietsen) en de kinderen ook op muziekles kunnen binnenkort.

Die pubers kruipen vanzelf wel heelder dagen op hun kamer dus dat is het probleem niet :)

Maar kleine dingen die ongemerkt toch meer plaats innemen in huis:

- kleine kinderen nemen minder plaats in aan tafel, een maaltijd voor kleine kinderen ook. Mensen schrikken hier vaak van de bergen eten die hier op tafel staan en je wil niet de elleboog van de ander in je bord;
ze eten trouwens als beren en als ik niet elke dag naar de winkel wil lopen moet ik ietwat voorraad hebben, neemt ook een pak meer ruimte dan bij kleuters.

- grotere boekentassen/kleren/schoenen/fietsen/... je kan wel iedere keer roepen dat ze het op hun kamer moeten zetten (allez, de fietsen niet é) maar ongemerkt neemt toch wel de nodige ruimte in huis;

- ze nemen meer plaats in als ze tv kijken of zo: mijn kleuters zette ik met gemak per twee op een poang, dat moet ik nu niet meer proberen - wij gaan toevallig dit weekend de zithoek een stuk uitbreiden zodat we meer zitplekken hebben.

Die tweede auto raak je gemiddeld ook makkelijker kwijt bij een vrijstaande woning dan bij een rijtjeshuis, en dan denk ik nog niet aan eventuele scooters oid. (gelukkig hier geen een die daar naar taalt)

Het enige wat met oudere kinderen minder ruimte inneemt is speelgoed: ze zijn vergroeid met hun boeken (elk een eigen boekenkast op hun kamer) en hun foon/laptop.

Het klinkt misschien allemaal een beetje ver gezocht, maar al die kleine dingetjes tellen samen wel op qua ruimte innemen.
groenebroek schreef:
27-06-2018 09:17

Ik zou denk proberen de hypotheek versneld af te lossen, waardoor je minder maandlasten hebt. Dan heb je alsnog de ruimte om minder te werken en meer op vakantie te gaan, maar wel de ruimte van je lekkere huis.
hier zou ik ook voor gaan denk ik

bedenk ook dat je van de meeste hypotheekverstrekkers niet zomaar je huis mag verhuren. Je kunt het risico nemen dat ze er niet achter komen, maar komen ze dat om de één of andere reden wel dan kun je echt de sjaak zijn (ze mogen dan namelijk het hypotheekbedrag in één keer opeisen). Ik zou dat risico niet willen nemen.
Shit Monica, nu ga ik alsnog bijna twijfelen!! o_o :lol: Wat jij beschrijft is precies wat ik voor me zie bij een huis vol pubers hoor (soit, ik heb er maar twee, maar hoop toch dat die vaak vrienden mee naar huis gaan nemen) en ik denk dat we in ons huis een eind komen.

Maar het zijn wel hele goede overwegingen voor TO om mee te nemen lijkt me zo.
anoniem_92501 wijzigde dit bericht op 28-06-2018 11:56
1.85% gewijzigd
Ik investeer nu in woonaanpassingen die voor ons nu aantrekkelijk zijn (of gewoon nodig en mooi, ook dat is aantrekkelijk) maar ook in aflossen zodat we tegen de tijd dat we pubers hebben we kunnen kijken of groter wonen er in zit of dat we dit dan nog prima vinden omdat je er wellicht ook wat in meegroeit (volgens veel mensen). Maar omdat je het dan ook weer hebt over een relatief klein aantal jaren en ik tegen die tijd ook al 50 ben zou ik bijv denk ik denken aan een ruime bungalow i.p.v. een herenhuis/ruime vrijstaande gezinswoning want dan is de kans er natuurlijk dat je daar ook weer uit weg moet. En mochten we over 10 jaar blijven zitten waar we zitten (locatie/straat is immers erg naar onze zin) weten w tegen die tijd dan wel een reis. Tot die tijd houden een het bij leuke vakantieparken en later hopelijk de eerder genoemde Djoser juniorreizen.
En bij een vrijstaand huis kun je wellicht de hele zolder ombouwen voor de pubers, of zelfs 'n leuk tuinhuis zetten waar ze met hun vrienden kunnen hangen. Dat past allemaal niet in 'n klein rijtjeshuis.
Mij valt het vooral op als we volwassenen of (bijna)pubers op bezoek hebben en we niet naar buiten kunnen en dus in de woonkamer binnen zijn. Dat dat zo vol voelt met vier volwassenen. Een en ander valt wellicht nog wel aan te passen door de boel anders in te richten. Daar valt ook zeker nog wel naar te kijken. En pubers gaan idd vaak naar hun kamer maar het is denk ik ook prettig als de eigen kamer niet de énige plek is waar ze zich kunnen afzonderen. Een zolder, een ruime leefkeuken, een kantoor/extra kamer beneden waar je als ouder bijv kunt zitten als pubers in de woonkamer zitten. Veel kinderen gaan natuurlijk naar hun kamer (met vrienden of alleen) omdat er geen andere plekken zijn om alleen te kunnen zitten.
Of je wil gewoon gezellig samen zitten, heel af en toe zijn pubers daar ook nog wel voor te vinden :heart: - dan is het wel handig dat je nog wat personal space houdt.

Of je hebt bezoek: schoonzus met twee kleuters en het is winter dus je kunt niet naar buiten.
Dan wil je niet je dat je eigen kinderen zich verplicht voelen boven te gaan zitten om letterlijk plaats te maken voor bezoek.

De twee jongsten maken hier nog hun huiswerk aan tafel en mogen hun laptop/telefoon nog niet meenemen naar boven, dus moet er voldoende kastruimte zijn voor hun spullen.
Oké, dat gaat over een paar jaar ook wel over maar tot die tijd wil ik ook wel graag comfortabel zitten.
Dagdromen is heerlijk. Maar ik vind het wel bijzonder dat waar mogelijk half Nederland dagdroomt van ‘ groter’ of ‘ vrijstaand wonen’, dat jij ervan droomt om kleiner te wonen, zodat je andere wensen kunt invullen.

Wat mij als eerste oprechte vraag te binnen schiet bij het lezen van je openingspost: hebben jullie een hypotheek waarbij je ook daadwerkelijk veel moet werken (terwijl je misschien wat meer thuis zou willen zijn voor de kinderen bijvoorbeeld), zodat jullie maandelijkste lasten betaald kunnen worden?

In dat geval zou ik het overwegen om kleiner te gaan wonen, iets minder gaan werken en meer genieten van gezin/kinderen.
Is bovenstaande niet het geval, en kunnen jullie de maandelijkse lasten gewoon goed dragen, en ook nog sparen, dan zou ik zeker niet gaan inleveren op woongenot. In dat geval misschien een paar maanden proberen om wat extra te sparen (iets zuiniger leven) voor een mooie reis met mijn gezin (niet 6 maanden maar 4 weken bijvoorbeeld). En ik zou daarna kijken of ik bijvoorbeeld ouderschapsverlof zou kunnen opnemen, zodat ik bijvoorbeeld 1 dag minder zou kunnen werken van die laatste periode voordat je oudste naar de basisschool gaat.

Geniet van het dromen!!
Even een vraagje aan jullie, wat zouden jullie doen? Huidige woning verbouwen of verhuizen naar aan andere woning? Hier is er sprake van twee kleine kinderen en wonen nu in een hoekwoning.
mommy2014 schreef:
28-06-2018 13:53
Even een vraagje aan jullie, wat zouden jullie doen? Huidige woning verbouwen of verhuizen naar aan andere woning? Hier is er sprake van twee kleine kinderen en wonen nu in een hoekwoning.
Verhuizen naar vrijstaand als het financieel kan!
Pien252 schreef:
Dagdromen is heerlijk. Maar ik vind het wel bijzonder dat waar mogelijk half Nederland dagdroomt van ‘ groter’ of ‘ vrijstaand wonen’, dat jij ervan droomt om kleiner te wonen, zodat je andere wensen kunt invullen.

Wat mij als eerste oprechte vraag te binnen schiet bij het lezen van je openingspost: hebben jullie een hypotheek waarbij je ook daadwerkelijk veel moet werken (terwijl je misschien wat meer thuis zou willen zijn voor de kinderen bijvoorbeeld), zodat jullie maandelijkste lasten betaald kunnen worden?

In dat geval zou ik het overwegen om kleiner te gaan wonen, iets minder gaan werken en meer genieten van gezin/kinderen.
Dus om meer thuis te kunnen zijn zou ze haar woongenot opgeven? Da's toch niet logisch? Hoe meer je thuis bent hoe meer baat je hebt bij 'n fijner vrijstaand huis met meer vrijheid/rust.
mommy2014 schreef:
Dat ligt aan het huis waar je nu woont. Wil je daar (locatie) graag blijven wonen en valt het een beetje leuk uit te bouwen zonder dat je ergens aan inboet, de tuin bv. Of zou je toch graag in een mooier, ruimer opgezette woning wonen op een iets andere locatie?
Mevrouw75 schreef:
28-06-2018 14:28
Dat ligt aan het huis waar je nu woont. Wil je daar (locatie) graag blijven wonen en valt het een beetje leuk uit te bouwen zonder dat je ergens aan inboet, de tuin bv. Of zou je toch graag in een mooier, ruimer opgezette woning wonen op een iets andere locatie?
En dat is even de vraag eigenlijk. Een nieuwere woning brengt ook weer meer kosten met zich mee en ook geen opties met NHG. Maar tegelijk wel weer mooie grotere ruimtes. En een soort nieuwe start in een nieuwe woning.

Redbulletje, vrijstaand heb ik naar gekeken maar helaas gaat dat net niet lukken.
Hou er rekening mee dat een half jaar reizen al snel 30k-50k euro kost. Dat ben je zo kwijt als je een beetje leuke hotels wilt, uitstapjes zoals helicoptervlucht etc. Je gaat niet een half jaar in een tent of pauperhotel zitten met pasta en een blik soep. 50k ben je echt zo kwijt. De ervaring en herinneringen die je ervoor terug krijgt zijn daarentegen wel onbetaalbaar :jump:
mommy2014 schreef:
Voor mij zou het beslissend zijn in wat voor buurt je nu woont. Of anders gezegd: is de locatie en buurt de verbouwing waard?
aidem schreef:
28-06-2018 15:48
Hou er rekening mee dat een half jaar reizen al snel 30k-50k euro kost. Dat ben je zo kwijt als je een beetje leuke hotels wilt, uitstapjes zoals helicoptervlucht etc. Je gaat niet een half jaar in een tent of pauperhotel zitten met pasta en een blik soep. 50k ben je echt zo kwijt. De ervaring en herinneringen die je ervoor terug krijgt zijn daarentegen wel onbetaalbaar :jump:
:-P Ja, als je daarna in een te klein huis geen droog brood meer te eten hebt, is het inderdaad onbetaalbaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven