Droom even mee....
woensdag 27 juni 2018 om 07:39
Situatie:
Mooie vrijstaande woning. Beiden een goeie baan en 2 lieve kids van 1,5 en 3,5
Vandaag ons nieuwbouwhuis laten taxeren ivm hypotheek.
Zoals het er nu naar uitziet hebben wij 150.000 euro overwaarde.
Toen begon ik te dagdromen..... stel we zouden dit huis verkopen en er iets kleiners voor terug kopen. We zouden dan nog een klein bedrag moeten lenen. Dan hebben we veel minder maandlasten.
Stel dat ik dan ook nog een half jaar mijn huis zou verhuren zodat we als gezin een grote reis kunnen maken.
Stel dat we daarna als we weer terug zijn gewoon beiden minder gaan werken omdat we veel minder maandlasten hebben.
Dat je wellicht samen nog 1500 euro nodig hebt qua inkomsten voor levensonderhoud.
In praktijk zal dit waarschijnlijk helemaal niet zo werken en zal ik vast dingen over het hoofd zien.
Maar ik merk toch dat ik er wel mee bezig ben. Zijn hier ervaringsdeskundige of droom je lekker mee hoe jij daar invulling aan zou geven.
Mooie vrijstaande woning. Beiden een goeie baan en 2 lieve kids van 1,5 en 3,5
Vandaag ons nieuwbouwhuis laten taxeren ivm hypotheek.
Zoals het er nu naar uitziet hebben wij 150.000 euro overwaarde.
Toen begon ik te dagdromen..... stel we zouden dit huis verkopen en er iets kleiners voor terug kopen. We zouden dan nog een klein bedrag moeten lenen. Dan hebben we veel minder maandlasten.
Stel dat ik dan ook nog een half jaar mijn huis zou verhuren zodat we als gezin een grote reis kunnen maken.
Stel dat we daarna als we weer terug zijn gewoon beiden minder gaan werken omdat we veel minder maandlasten hebben.
Dat je wellicht samen nog 1500 euro nodig hebt qua inkomsten voor levensonderhoud.
In praktijk zal dit waarschijnlijk helemaal niet zo werken en zal ik vast dingen over het hoofd zien.
Maar ik merk toch dat ik er wel mee bezig ben. Zijn hier ervaringsdeskundige of droom je lekker mee hoe jij daar invulling aan zou geven.
donderdag 28 juni 2018 om 19:02
donderdag 28 juni 2018 om 21:44
Als je het ook daadwerkelijk gaat uitvoeren ja, maar het leuke aan dromen is juist dat je die praktische en financiele zaken niet hoeft uit te werken. Het zijn toch lekker dromen.
vrijdag 29 juni 2018 om 07:58
Dit ook.pearle schreef: ↑28-06-2018 19:02Ik zou ook nooit mijn huis een half jaar verhuren
Stel iemand wordt ziek en je wilt eerder terugkomen, dan kun je niet in je eigen huis
En tijdelijke bewoners zijn vaak niet zo netjes op je huis als je zelf zou zijn, grote kans dat je dingen moet gaan opknappen/repareren als je weer terug bent
En waar laat je al je persoonlijke spullen en spullen met emotionele waarde? Moet je daar dan nog een opslag voor gaan huren?
En dan kom je terug 'thuis' en voelt en ruikt je huis niet meer eigen.
Allez, misschien ben ik daar een lastige in, maar telkens wij verhuisden duurde het toch een paar maanden voor een huis een beetje eigen begon te voelen en te ruiken.
Ik kan me zo voorstellen dat dat niet veel anders is als er een half jaar andere mensen in mijn huis hebben gewoond.
En wat doe je met beddengoed? Ik weet dat ik op hotel ook in een bed slaap waar anderen hebben geslapen en gevreeën, maar mijn eigen bed, daar wil ik de enige gebruiker zijn.
Dus zou ik bij thuiskomst waarschijnlijk alle matrassen en beddengoed willen vervangen
vrijdag 29 juni 2018 om 10:04
'Neem wat overwaarde op'? Het is geen spaarrekening waarvan je naar believen geld kunt afhalen hoor. Natuurlijk kun je je overwaarde teruglenen. Maar als de huidige lening net zo hoog is als is hypotheek inschrijving moet je daarvoor wel eerst even langs de bank en de notaris, met bijbehorende kosten. Daarnaast kun je de rente over het extra geleende bedrag niet aftrekken. Dat wordt dan een duur reisje, dan kun je er beter gewoon voor sparen.Madeliefjees schreef: ↑27-06-2018 09:28En die 150.000 is zo op hoor. Neem wat overwaarde op, maak een mooie reis, en blijf lekker wonen waar je woont.
Ik had een groot, hypotheekvrij huis van vier etages maar we hebben er heel bewust voor gekozen om (veel) kleiner te gaan wonen. We hebben nu een (nieuwbouw)appartement van 70 m2. Ik heb nog nooit ergens zo heerlijk zorgeloos gewoond en ik heb ook nog nooit zo weinig geluiden van buren gehoord. We hebben een heleboel spullen weggedaan omdat we zoveel kleiner gingen wonen, dus het huis is tegenwoordig zo schoon. Als we op weggaan trek ik de deur achter me dicht en laat ik gerust de schuifpui en alle ramen openstaan, zonder dat ik bang hoef te zijn voor inbrekers. Mijn tuin mis ik ook niet; we hebben nu een heel groot balkon met een loungegedeelte, een eettafel met vier stoelen en een paar grote bomen in pot. Kortom: mijn woongenot is groter dan ooit. En mijn vrijheid ook. Ik heb geen hypotheek, en wel een goed gevulde spaarrekening. We maken alle reizen die we willen en als ik minder zou willen werken of eerder wil stoppen met werken dan kan dat gewoon. Die vrijheid is me meer waard dan een huis vol kamers die ik amper gebruik.
trotter wijzigde dit bericht op 29-06-2018 11:43
0.48% gewijzigd
vrijdag 29 juni 2018 om 10:44
Ja, dat is wel pietluttig ja. Ik heb ook kattenoppassers of familie die in ons huis bivakkeren en ons beddengoed of zelfs matras gebruiken.MonicaG schreef: ↑29-06-2018 07:58Dit ook.
En waar laat je al je persoonlijke spullen en spullen met emotionele waarde? Moet je daar dan nog een opslag voor gaan huren?
En dan kom je terug 'thuis' en voelt en ruikt je huis niet meer eigen.
Allez, misschien ben ik daar een lastige in, maar telkens wij verhuisden duurde het toch een paar maanden voor een huis een beetje eigen begon te voelen en te ruiken.
Ik kan me zo voorstellen dat dat niet veel anders is als er een half jaar andere mensen in mijn huis hebben gewoond.
En wat doe je met beddengoed? Ik weet dat ik op hotel ook in een bed slaap waar anderen hebben geslapen en gevreeën, maar mijn eigen bed, daar wil ik de enige gebruiker zijn.
Dus zou ik bij thuiskomst waarschijnlijk alle matrassen en beddengoed willen vervangen![]()
vrijdag 29 juni 2018 om 12:19
Ik zou zeker de mogelijkheden serieus uitzoeken. Wij hebben er bewust voor gekozen om relatief klein (2 slaapkamers, wel ruime woonkamer) te blijven wonen met 1 kind. Veel overwaarde (want gekocht eind vorige eeuw voor de prijzen de lucht in schoten) en daarom nu de hypotheek afbetaald.
Heerlijk de vrijheid om minder te werken, eventueel tijdelijk te stoppen met werken, een opleiding te doen en zelf te financieren en geen zorgen te hebben over geld.
Ook hebben wij toen zoon 4 was een half jaar gereisd, een hele mooie tijd en zou het zeker doen als je het rondkrijgt! En reizen hoeft niet knetterduur te zijn. Dat half jaar (in Azie) was goedkoper dan een 'gewone' vakantie met de camper in de VS.
Zou een vrijstaand huis ook lekker vinden, maar vind de voordelen van goedkoop wonen voorlopig nog winnen.
Heerlijk de vrijheid om minder te werken, eventueel tijdelijk te stoppen met werken, een opleiding te doen en zelf te financieren en geen zorgen te hebben over geld.
Ook hebben wij toen zoon 4 was een half jaar gereisd, een hele mooie tijd en zou het zeker doen als je het rondkrijgt! En reizen hoeft niet knetterduur te zijn. Dat half jaar (in Azie) was goedkoper dan een 'gewone' vakantie met de camper in de VS.
Zou een vrijstaand huis ook lekker vinden, maar vind de voordelen van goedkoop wonen voorlopig nog winnen.
vrijdag 29 juni 2018 om 13:51
Geluk hangt niet altijd samen met geld/een groot huis etc. Mss is TO wel gelukkiger als ze wat kleiner woont en daardoor meer thuis kan zijn bij haar gezin/kinderen.redbulletje schreef: ↑28-06-2018 14:03Dus om meer thuis te kunnen zijn zou ze haar woongenot opgeven? Da's toch niet logisch? Hoe meer je thuis bent hoe meer baat je hebt bij 'n fijner vrijstaand huis met meer vrijheid/rust.
vrijdag 29 juni 2018 om 14:55
Dat kan. Het is ook zeker wel het overwegen waard maar toch ook goed om er nu vast over na te denken of je dat kleiner wonen ook nog als positief ziet met oudere kinderen.
vrijdag 29 juni 2018 om 20:54
Ow nee, daar vind ik dus niks aan
zondag 1 juli 2018 om 20:34
Niet alleen het meer thuis kunnen zijn maar een huis kan ook gewoon TE groot zijn (ik spreek uit ervaring). Ik heb ooit een appartement gehad met een woonkamer van 60m2. Dat leek fantastisch, maar was een ramp om enigszins gezellig in te richten. Ben een stuk blijer met mijn huidige woonkamer van 35m2. (en ik houd nog een hoop geld over voor leuke dingen).
woensdag 4 juli 2018 om 08:50
Als wij beiden onze baan zouden houden en een jaar flink sparen want we hebben geen hypotheek lasten zouden we ons huis niet hoeven verhuren. Je zou dan inderdaad naar Azië kunnen en dan bjvoorbeeld onbetaald verlof op kunnen nemen of gewoon wat vaker en korter op vakantie.
Maar ja... dan zit ik weer onder mijn veranda in mijn grote tuin waar de kids lekker in spelen en voel ik me ook heel gelukkig in mijn nieuwe huis
Maar ja... dan zit ik weer onder mijn veranda in mijn grote tuin waar de kids lekker in spelen en voel ik me ook heel gelukkig in mijn nieuwe huis
woensdag 4 juli 2018 om 08:56
Wel een heerlijke droom...
Hoe komt het dat je droomt..? Is het daar klap geld die straks misschien vrij komt, woon je toch niet zo naar je zin, of wil je graag minder werken?
Ieders droom is heel persoonlijk. Volg je droom.
Mijn droom is mijn huis. Als mijn huis niet goed is zit ik niet lekker in m'n vel en blijf ik denken en puzzelen over een beter huis. Ik woon nu in mijn absolute droom huis en word nog iedere dag wakker en knijp even in m'n arm. Is mr zoveel waard. En sparen voor een reis zit er nog steeds in. Het hoeft niet of O te zijn..?
Hoe komt het dat je droomt..? Is het daar klap geld die straks misschien vrij komt, woon je toch niet zo naar je zin, of wil je graag minder werken?
Ieders droom is heel persoonlijk. Volg je droom.
Mijn droom is mijn huis. Als mijn huis niet goed is zit ik niet lekker in m'n vel en blijf ik denken en puzzelen over een beter huis. Ik woon nu in mijn absolute droom huis en word nog iedere dag wakker en knijp even in m'n arm. Is mr zoveel waard. En sparen voor een reis zit er nog steeds in. Het hoeft niet of O te zijn..?
woensdag 4 juli 2018 om 09:02
Ik droom dan wel over allemaal leuke plannetjes, maar juist het financiële doorrekenen vind ik zo saai dat ik daar stop en juist dát uitwerken geeft bij mij heel veel beren op de weg, dus die stap sla ik gewoon over. Pas als ik daadwerkelijk ergens aan toe ben ga ik echt realiseren, daarvoor hou ik het bij dromen en ik hou van dromen.Kastanjez schreef: ↑29-06-2018 20:54Ow nee, daar vind ik dus niks aanWaarom zou je niet kijken of je een droom kunt verwezenlijken? Anders vind ik dromen nogal zinloos (tenminste, als je er langer dan 5 minuten over doordroomt). TO lijkt een redelijk serieuze droom te hebben, die op een bepaalde manier haalbaar zou kunnen zijn. Ik zou daar met liefde maanden over dromen. Maar dan wel steeds een stapje verder in de realisatie ervan.
woensdag 4 juli 2018 om 09:21
Ik ken mensen die hun woning soms verhuren zodat ze op reis kunnen, met 2 kleine kinderen. Hun bevalt het verhuren tot nu toe prima, en het reizen met de kinderen ook. Ook ken ik mensen die regelmatig aan woningruil (alleen voor vakanties) doen, bevalt ze ook prima.
Maar ik ken ook mensen die een reis hebben gemaakt met twee kleine kinderen, die blij waren dat ze weer thuis waren. Het was een uitdaging, en dan druk ik me nog zacht uit.
Het is dus inderdaad heel persoonlijk en hangt ook van je kindjes af; hebben ze 'rust en regelmaat' nodig? Tja, dan is het misschien niet zo'n heel goed idee. Zijn ze super flexibel? Dan misschien weer wel.
Ik zou zeggen: oefen eens een 'proefreis' en verhuur je huis dan via Airbnb o.i.d. Ik denk dat je je dan wel een beeld kan vormen van hoe het zal uitpakken.
Maar ik ken ook mensen die een reis hebben gemaakt met twee kleine kinderen, die blij waren dat ze weer thuis waren. Het was een uitdaging, en dan druk ik me nog zacht uit.
Het is dus inderdaad heel persoonlijk en hangt ook van je kindjes af; hebben ze 'rust en regelmaat' nodig? Tja, dan is het misschien niet zo'n heel goed idee. Zijn ze super flexibel? Dan misschien weer wel.
Ik zou zeggen: oefen eens een 'proefreis' en verhuur je huis dan via Airbnb o.i.d. Ik denk dat je je dan wel een beeld kan vormen van hoe het zal uitpakken.