Geld & Recht alle pijlers

samenwonen, geen fiscaal partnerschap

16-01-2019 08:48 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik wonen samen (huurhuis, geen kinderen). We hebben er voor gekozen om gekozen om voor de belastingdienst huisgenoten te blijven, omdat ik een laag inkomen heb en we bij fiscaal partnerschap geen recht hebben op zorgtoeslag. Zijn inkomsten zijn dan weer zo hoog dat hij nu al geen recht heeft op zorgtoeslag.

Nu heeft het ook nadelen:
Als een van ons iets overkomt, dan is onduidelijk of we van elkaar erven (we wonen wel al 5 jaar op het zelfde adres)
We sparen niet voor elkaars pensioen
Als we een huis gaan kopen of kinderen krijgen, zijn we ineens alsnog fiscaal partners, zonder controle te hebben op het wanneer en wat het mij gaat kosten.

Deze situatie duurt al een tijdje, en is geen duurzame oplossing. Maar 90 euro per maand er op inleveren is voor mij ook wel een hap uit mijn budget. Kunnen jullie meedenken?
Overwogen om jullie salaris als gezamenlijk inkomen te zien ipv ieder voor zich?

Vind het eigenlijk raar om samen te wonen maar de financiën zo strikt te scheiden, zeker als je toeslagen ontvangt.
Is dit geen fraude?
Je kunt toch gewoon een testament laten opmaken als je elkaar erfgenaam wil maken. In alle andere gevallen erven je ouders/siblings van je.
Alle reacties Link kopieren
Als je kinderen gaat krijgen zul je financieel meer voor elkaar verantwoordelijk moeten willen zijn. Als je dat niet wil (je vriend dus niet in dit geval, omdat hij het hogere inkomen heeft) moet je er geen kinderen mee krijgen.
Als jullie een huis kopen kunnen jullie berekenen wat er aan inkomen is (zonder de toeslag) en dan kunnen jullie de kosten naar rato delen. Inclusief teruggave hypotheekrente natuurlijk. Dat is ook geld wat weer binnenkomt.
Alle reacties Link kopieren
Het is het een of het ander. Dat is een keuze die je zelf maakt. Kun je je inkomsten niet verhogen?
Gewoon die €90 inleveren. Als je alleen zou wonen zou je ook meer kosten hebben. Die toeslag is niet bedoeld voor mensen die samenwonen. Dit is niet correct.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
16-01-2019 09:23
Het is het een of het ander. Dat is een keuze die je zelf maakt. Kun je je inkomsten niet verhogen?

Dat lijkt me ook. Als je 90 euro (!) per maand zorgtoeslag krijgt, zal er flink wat te verhogen zijn aan inkomsten.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Kumiko schreef:
16-01-2019 09:20
Is dit geen fraude?

Tuurlijk niet. Het is een keuze.

Wij hebben ook een aantal jaren zo geleefd (huis is van vriend). Niet voor de zorgtoeslag want daar hadden we beide geen recht op maar meer door verkeerde zuinigheid (notaris kost een hoop geld)
We hebben het ruim een jaar geleden alsnog geregeld (testamenten en samenlevingscontract en nu zijn we daardoor ook fiscaal partners) omdat het toch niet zo slim is voor later om niks te regelen.

Nu erf ik het huis als vriend omvalt en hij krijgt mijn spaarpot als ik omval. Ook maken we beide aanspraak op elkaars pensioen.

Ik heb voor je gat van €90 geen oplossing maar hoop dat je goed nadenkt over de gevolgen als hem nu iets overkomt.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
16-01-2019 09:26
Gewoon die €90 inleveren. Als je alleen zou wonen zou je ook meer kosten hebben. Die toeslag is niet bedoeld voor mensen die samenwonen. Dit is niet correct.
En dat geldt natuurlijk evengoed voor vriend, zelfs met zijn hogere inkomen.
Hij kan misschien wat meer dan de helft lappen voor gezamenlijke kosten als hij dat nog niet doet.
Alle reacties Link kopieren
Dit is verkeerde zuinigheid. Zorg dat je meer inkomsten krijgt.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Kumiko schreef:
16-01-2019 09:20
Is dit geen fraude?
Het verbaast mij ook.

Als je een gezamenlijk huishouden voert (beide op het adres ingeschreven staat) ben je per definitie fiscaal partners, dacht ik. En als je ingeschreven staat op een plek waar je niet woont, pleeg je fraude, toch?

Ik ben wel benieuwd hoe je dit het geregeld, zonder fraude te plegen.
Zolang je nog geen koophuis en kinderen hebt, zie ik niet in waarom je van elkaar zou moeten erven trouwens. Wat valt er dan te erven?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-01-2019 09:35
Zolang je nog geen koophuis en kinderen hebt, zie ik niet in waarom je van elkaar zou moeten erven trouwens. Wat valt er dan te erven?

De bitcoins? ;)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Franky77 schreef:
16-01-2019 09:35
Het verbaast mij ook.

Als je een gezamenlijk huishouden voert (beide op het adres ingeschreven staat) ben je per definitie fiscaal partners, dacht ik.

Verkeerd gedacht dus.


https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... geschreven
anoniem_370020 wijzigde dit bericht op 16-01-2019 09:44
29.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou t even goed narekenen en ook w.b. pensioen. Je kan jezelf vies in de vingers snijden zo.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
@ Sansa: We houden het geld bewust gescheiden, maar als ik een mooi paar schoenen zie of iets anders wil hebben, trekt hij met liefde zijn pinpas.
@ Kumiko: dat we nu huisgenoten zijn volgens de belastingdienst is geen fraude.
@ redbulletje: Worden we daar ook fiscaal partners van?

@ parbleumondieu: als we kinderen hebben, gaan de uitgaven die daarbij horen sowieso van de gemeenschappelijke rekening. Maar sowieso hebben we geen plannen om binnen een jaar kinderen te krijgen. Het plan dat je noemt voor als we een koophuis hebben klinkt wel logisch.

@ Dahlia / Himalaya: ik ben voor 40% arbeidsongeschikt, en heb geen hbo diploma. Ik doe nu mbo niveau werk voor 24 uur, dit wordt aangevuld met een uitkering.

@ Nitflex: ik heb er recht op, de belastingdienst weet dat we op het zelfde adres geregistreerd staan.


Bedankt voor alle antwoorden. Ik wil best meer verdienen, maar ik werk al zoveel mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Franky77 schreef:
16-01-2019 09:35
Het verbaast mij ook.

Als je een gezamenlijk huishouden voert (beide op het adres ingeschreven staat) ben je per definitie fiscaal partners, dacht ik. En als je ingeschreven staat op een plek waar je niet woont, pleeg je fraude, toch?

Ik ben wel benieuwd hoe je dit het geregeld, zonder fraude te plegen.
Dit klopt dus niet. Je kunt goed een gezamenlijk huishouden voeren zonder fiscaal partner te zijn, TO staat gewoon op het adres ingeschreven, Als je iets officieels regelt en/of er als er een kind woont wordt je wel fiscaalpartners. TO fraudeert dus niet, ze regelt haar zaken ook niet goed. Dat is een keuze die ze zelf maakt.

Voor zorgtoeslag zijn ze niet elkaars toeslagpartner voor eventuele huurtoeslag wel.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
16-01-2019 09:43
Dit klopt dus niet. Je kunt goed een gezamenlijk huishouden voeren zonder fiscaal partner te zijn, TO staat gewoon op het adres ingeschreven, Als je iets officieels regelt en/of er als er een kind woont wordt je wel fiscaalpartners. TO fraudeert dus niet, ze regelt haar zaken ook niet goed. Dat is een keuze die ze zelf maakt.

Voor zorgtoeslag zijn ze niet elkaars toeslagpartner voor eventuele huurtoeslag wel.
Dit dus, en we wonen in een vrijesector woning, dus huurtoeslag is hier niet van toepassing. Reden te meer om wel voorzichtig rond te kijken naar een koophuis, maar waar wij wonen kom je moeilijk aan een beetje ok huis voor wat wij kunnen lenen.
Targaryen schreef:
16-01-2019 09:42
ik ben voor 40% arbeidsongeschikt
Je bent dus bewezen afgekeurd, maar overweegt wel de zware lichamelijke en mentale belasting van een kind? :O
parbleumondieu schreef:
16-01-2019 09:32
En dat geldt natuurlijk evengoed voor vriend, zelfs met zijn hogere inkomen.
Hij kan misschien wat meer dan de helft lappen voor gezamenlijke kosten als hij dat nog niet doet.
Laat hij haar dan die €90 betalen. Hij wil toch ook samenwonen? Of €45 als het dan zo precies gaat met geld.

Maar goed, zo te lezen is TO de enige die risico loopt. Vriend heeft zelf voldoende geld. Wat er van TO te erven valt zal waarschijnlijk ook niet zoveel zijn.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 16-01-2019 09:51
17.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ook het blijven wonen in het huurhuis kan problemen geven als je dit niet goed regelt en de hoofdhuurder wegvalt. Zou dat ook maar even goed gaan uitzoeken,
En kort door de bocht: samen in een huis wonen, maakt je niet elkaars erfgenamen.
Als je dingen niet goed regelt, gaat de erfenis naar de familie van de overledene en niet naar de partner.
Het was voor mijn man en mij de hoofdreden om onze al geplande bruiloft eerder te plannen dan de bedoeling was. Ik had nl. nergens recht op als man overleed voor we trouwden en er ook geen testament en samenlevingscontract was.
Oftewel: het koophuis van man ging volgens het erfrecht naar zijn familie en ik had op straat gestaan.
En Redbulletje: bedragen op een spaarrekening kunnen ook heel interessant zijn om te erven.
Ik zou niet op die manier willen samenwonen. Waar ik (veel) minder te besteden heb, maar als ik iets moois zie, 'meneer wel zijn pinpas trekt'.

Waarom niet op één hoop, zeker als jullie al vijf jaar samenwonen? Dan kan jij zelf bedenken of je je pinpas trekt voor mooie schoenen en kun je dingen goed regelen.
Dit is geen fraude hoor, ik heb dit ook tot vorig jaar zo geregeld met mijn vriend. Ik kreeg daardoor ook nog een studietoelage van de overheid. Dit jaar gaan we alleen trouwen en we hebben sinds kort een koophuis. Ik heb dus nu de zorgtoeslag stopgezet, maar doordat ik nog steeds een heel laag inkomen heb en mijn vriend een redelijk hoog inkomen krijgen we andere belastingvoordelen. Niet zoveel als de zorgtoeslag maar het scheelt niet super veel! Dus als ik jou was, TO, zou ik het even uitrekenen met een voorlopige aanslag.
.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 16-01-2019 09:58
99.21% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven