Geld & Recht alle pijlers

Wijziging begeleid wonen

13-02-2019 15:13 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde dit topic eigenlijk niet maken, maar ik vraag me toch af of dit wettelijk wel mag:

Sinds 2014 woon ik in een appartementencomplex voor begeleidend wonen, 6 dagen in de week liep er van 5 tot 9 's avonds iemand rond waar je een beroep op kon doen als dat nodig was. Ook kreeg ik 2 uur per week individuele begeleiding.
Omdat er vanaf 2015 niemand meer binnenkomt via de WLZ vanwege de nieuwe regelingen en er sindsdien ook wat mensen verhuist zijn hadden ze vorig jaar de plannen al om alles naar de thuisbegeleiding over te brengen (dit ging om 3 man die hier nog onder de WLZ zitten waaronder ikzelf)
We wisten dat dit eraan zat te komen, maar hadden hier verder géén inspraak over. Er loopt hier ook niet meer iemand.
Voorheen betaalde ik 1 bedrag aan het CAK voor de begeleiding, gas, water licht, kabel, inboedelverzekering en huur. Vanaf 1 maar huur ik via de wooncorporatie en moet ik de rest ook allemaal zelf af gaan sluiten.

Heb ik nog verdere rechten?

Sorry als het niet allemaal duidelijk is, maar het is ook niet echt makkelijk uit te leggen
michella_1991 wijzigde dit bericht op 13-02-2019 17:01
0.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dus eigenlijk heb je nu 0 begeleiding? Of zie ik dat verkeerd?

Heb je een maatschappelijk werker die jou kan helpen?
Heb je contact met stichting mee?

Zij kunnen jou misschien helpen en je de weg wijzen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
13-02-2019 15:18
Dus eigenlijk heb je nu 0 begeleiding? Of zie ik dat verkeerd?

Heb je een maatschappelijk werker die jou kan helpen?
Heb je contact met stichting mee?

Zij kunnen jou misschien helpen en je de weg wijzen.
Ik krijg thuisbegeleiding, maar het ging mij er meer om of ze het zo mogen doen
Alle reacties Link kopieren
Je vraagt: heb je verder nog rechten?

Wat zou jij willen wat je nu niet hebt?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
13-02-2019 15:21
Je vraagt: heb je verder nog rechten?

Wat zou jij willen wat je nu niet hebt?
Nou, inspraak bijvoorbeeld.
De begeleiding hield ook in dat er elke doordeweekse dag gekookt werd,waar ik 2 dagen per week gebruik van maakte.
Nu kan ik zelf koken, maar het groepsgebeuren is daarmee dus weg.
Maar wat is je probleem exact? Dat je nu zelf je GWL moet gaan regelen? Of dat de woonvorm gewijzigd is door veranderd beleid en omstandigheden?
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 13-02-2019 15:29
6.67% gewijzigd
Michella_1991 schreef:
13-02-2019 15:25
Nu kan ik zelf koken, maar het groepsgebeuren is daarmee dus weg.
.
Welk groepsgebeuren? Je geeft zelf al aan dat er nog maar 3 man onder WLZ woont en dat dat enkel minder gaat worden. Logisch dat voorzieningen daarop aangepast worden.
Alle reacties Link kopieren
Iemand woont niet voor niets op deze manier. Dus een "wat is het probleem nou" vind ik nogal kortzichtig En dan zeggen ze van mij dat ik geen empathie heb :facepalm:
Alle zekerheden en stramien vallen nu weg. Lijkt me niet echt handig en heel onzeker makend.

TO Neem contact op met MEE, die hebben een oplossing of helpen je er een vinden.
Helaas mag er gewoon van alles onder het mom van bezuiniging.
Alle reacties Link kopieren
Michella_1991 schreef:
13-02-2019 15:25
Nou, inspraak bijvoorbeeld.
De begeleiding hield ook in dat er elke doordeweekse dag gekookt werd,waar ik 2 dagen per week gebruik van maakte.
Nu kan ik zelf koken, maar het groepsgebeuren is daarmee dus weg.
Je krijgt de zorg die je nodig hebt. Je kan zelf ook besluiten om met een paar mensen samen voor de groep te koken. Waarom moet iets uit de zorg komen wanneer je het ook op eigen initiatief kunt oplossen?
Zorg is voor iets wat je niet kan.
Men stimuleert zo ook zelfredzaamheid.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
13-02-2019 15:29
.
Welk groepsgebeuren? Je geeft zelf al aan dat er nog maar 3 man onder WLZ woont en dat dat enkel minder gaat worden. Logisch dat voorzieningen daarop aangepast worden.
dat klopt, maar er kwamen hier ook nog een paar mensen eten die al wel zelfstandig woonde maar nog wil binnen deze organisatie hoorde
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
13-02-2019 15:37
Je krijgt de zorg die je nodig hebt. Je kan zelf ook besluiten om met een paar mensen samen voor de groep te koken. Waarom moet iets uit de zorg komen wanneer je het ook op eigen initiatief kunt oplossen?
Zorg is voor iets wat je niet kan.
Men stimuleert zo ook zelfredzaamheid.

Kom op zeg, zoals hierboven staat woont iemand niet zomaar begeleid.
En ja, ik heb zelf ook een leven en doe ook dingen uit mezelf. Maar dat neemt niet weg dat wonen binnen een groep en terug kunnen vallen op iemand als dat nodig is voor sommige ook nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Er komt dus veel geregel op je af, veel onrust en veel veranderingen. Dat is lastig voor je. Daarbij mis je de steun van je groep/lotgenoten en het veilige gevoel dat je altijd even langs kan lopen bij de begeleiding. Klopt dat?

Bij veel instellingen gaat inspraak via de clientenraad, dus ik zou daar contact mee opnemen.

Verder: ik vermoed dat je een ‘omklapcontract’ of iets in die trant krijgt. Let daarbij even goed op dat je inschrijvingsjaren bij Woningnet niet verloren gaan. Vraag de begeleiding of ze de administratie-tabblaadjes van het Nibud voor je kunnen regelen, die zijn erg handig. Wees ook niet bang om hulp te vragen met het regelen. Zoek uit of je recht hebt op toeslagen, dat scheelt veel geld. En stel zo veel mogelijk automatische incasso’s in, dan raak je niet snel achter met de betalingen.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Mee heeft onafhankelijke cliënt ondersteuners. Vraag een gesprek aan. Voorheen woonde je intramuraal, binnen de muren van een 'instelling' met een WLZ indicatie en moest je via CAK een eigen bijdrage betalen. Als het goed is is nu je complex waar je woont aan het extramuraliseren, er komen ook bewoners zonder indicatie. Een begeleider rond hebben lopen voor incidentele zorg is op die manier niet meer te betalen. Waarschijnlijk vervallen daarom. Voorzieningen als samen koken, soms kun je die samen organiseren, mocht dit niet lukken dan kun je nog wel bij een welzijnsorganisatie aankloppen of ze dit op willen/kunnen zetten op vrijwillige basis, wellicht vinden mensen in de flat zonder indicatie dit ook wel leuk. Om je toch zorg te blijven geven krijg je straks thuisbegeleiding bij de dingen die wat lastiger voor je zijn om zelf te organiseren. Je ondersteuningsplan gaat waarschijnlijk over naar de thuisbegeleiding. Soms betekend dit ook een nieuw gezicht, of dat in jouw geval dit ook zo is weet ik niet. Als het goed is hebben ze ook een gesprek met je gehad over de ondersteuning die je nodig hebt en wat er geboden kan worden, eventueel kun je er dus iemand van Mee bijvragen die dit gesprek met je aangaat. Over je financiële situatie kan ik je lastig adviseren omdat dit enorm kan verschillen maar wellicht helpt het om dit ook met MEE te bespreken. Je gaat straks huur betalen en waarschijnlijk rekeningen zoals mensen die buiten instellingen wonen en ik kan me voorstellen dat het daarmee wat onoverzichtelijker voor je word. Mogelijk ben je geruster als iemand met je gaat bespreken hoe je financiële plaatje er dan uit ziet?
Alle reacties Link kopieren
Michella_1991 schreef:
13-02-2019 15:44
Kom op zeg, zoals hierboven staat woont iemand niet zomaar begeleid.
En ja, ik heb zelf ook een leven en doe ook dingen uit mezelf. Maar dat neemt niet weg dat wonen binnen een groep en terug kunnen vallen op iemand als dat nodig is voor sommige ook nodig is.
Ik vraag wat je nodig hebt en je zegt samen eten en je geeft aan dat jezelf kan koken.
Je schrijft dat het voor sommige nodig is om op iemand te kunnen terug vallen maar je hebt het niet over jezelf.
Wat bedoel je nou eigenlijk?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Kijk even in je beschikking waar je recht op hebt en welke zorg je nodig hebt. Als je zorgleverancier iets anders levert dan in de beschikking, dan zou je contact op kunnen nemen met de organisatie die je beschikking heeft opgesteld.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
13-02-2019 15:51
Ik vraag wat je nodig hebt en je zegt samen eten en je geeft aan dat jezelf kan koken.
Je schrijft dat het voor sommige nodig is om op iemand te kunnen terug vallen maar je hebt het niet over jezelf.
Wat bedoel je nou eigenlijk?
Dat ze jou geen zin heeft aan je weinig empathische neus te hangen wat ze precies nodig heeft? TO woont niet voor niets begeleid, mensen met beduidend meer verstand daarvan dan jij en ik hebben daartoe besloten. Nu valt die steun in grote mate weg. Dus wil ze weten of daar nog iets aan te doen is. Daar heb ik helaas geen antwoord op, net als jij. Ik vind het alleen niet nodig haar ook nog even de grond in te trappen.
Alle reacties Link kopieren
vervelend voor je. Je zit er zelf niet onder de Wlz maar vanuit de WMO begrijp ik? Ze moeten je toebegeleiden naar de juiste zorg. En als jouw zekerheid wegvalt moeten zij zorgen dat je zoveel mogelijk zekerheid hebt. Dus zij zullen je moeten helpen bij alle regelzaken die op je pad komen. Je hebt niet voor niets ooit een indicatie gehad voor begeleid wonen. Is dit op basis van GGZ (aangezien je zegt dat er vanaf 2015 niets meer binnenkomt, vanaf dat moment valt psychiatrie niet onder de Wlz)? Heb je dan een zorgprofiel 3c ? Daar zou fors meer begeleiding in moeten zitten dan twee uurtjes per week. In combinatie met twee keer per week met de groep eten klopt het wel dat jijzelf niet heel veel zorg nodig hebt en wellicht ook niet voor begeleid wonen in aanmerking zou komen. Je zou genoeg hebben aan een woongroep feitelijk. Gezelligheid, gedeelde zorg voor enkele maaltijden en daarnaast je vaste begeleiding. Deze begeleiding moet nu zorgen dat het voor jou allemaal goed geregeld wordt. Lijkt mij dat dat prima kan uit je huidige indicatie als dat "begeleid wonen" was.
Alle reacties Link kopieren
Jongens. Kom op zeg :facepalm: Eens met Nina.

TO; ik snap dat dit voor veel onrust zorgt. Ik zou als ik jou was inderdaad contact opnemen met MEE. Zij kunnen met je meedenken.

Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
nursy schreef:
13-02-2019 15:51
Mee heeft onafhankelijke cliënt ondersteuners.
(de rest even geskipt, maar is niet minder belangrijk)
Even complimenten voor jou Nursy, goed antwoord, hier heeft TO wat aan !
Alle reacties Link kopieren
Nog een tip, TO: iedere instelling heeft ook een clientvertrouwenspersoon of iets in die trant. Je kunt daar ook een gesprek bij vragen, dat kost niets. En die kan ook helpen om afspraken te maken met de begeleiding.

Voor wie niet snapt wat het issue met de gezamenlijke maaltijd is:
- voor veel cliënten is het een fijne manier om wat sociale contacten op te bouwen/te onderhouden. Het netwerk is namelijk vaak erg klein. Daarnaast levert dit soort groepjes ook een hoop lotgenotencontact op, waardoor cliënten zich begrepen en gesteund voelen.
- daarnaast is het zo dat voor veel cliënten iedere dag koken best een uitdaging is, zeker in combinatie met de rest van het huishouden, werk/dagbesteding en therapie. Soms ben je te moe, of overzie je het niet meer. Dan is het fijn als er een keer voor je gekookt wordt, zeker aangezien het budget een bezorgpizza niet altijd toestaat en de koelkasten/vriezers vaak klein zijn (waardoor vooruitkoken en invriezen lastig is).
- tot slot: als het slechter met je gaat, kun je, als je dat wil, vaker aanschuiven bij zo’n maaltijd. Het is dus ook iets om op terug te vallen. Die mogelijkheid raken ze ook kwijt, waardoor veel cliënten zich extra kwetsbaar voelen.
Alle reacties Link kopieren
spuit_111 schreef:
13-02-2019 16:05
Dat ze jou geen zin heeft aan je weinig empathische neus te hangen wat ze precies nodig heeft? TO woont niet voor niets begeleid, mensen met beduidend meer verstand daarvan dan jij en ik hebben daartoe besloten. Nu valt die steun in grote mate weg. Dus wil ze weten of daar nog iets aan te doen is. Daar heb ik helaas geen antwoord op, net als jij. Ik vind het alleen niet nodig haar ook nog even de grond in te trappen.
Precies om deze reden wilde ik dit topic eerst niet maken, maar misschien dat er hier ook wel mensen zijn die er enigsinds verstand van hebben
Alle reacties Link kopieren
Trek het je niet aan meid. Het zijn altijd dezelfde die lopen te bitchen.
Alle reacties Link kopieren
Michella_1991 schreef:
13-02-2019 15:20
Ik krijg thuisbegeleiding, maar het ging mij er meer om of ze het zo mogen doen

Dan kan je het daar toch aan vragen?
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
To: als je geen WLZ indicatie hebt maar een WMO indicatie dan heb je mogelijk een keukentafelgesprek gehad met een WMO consulent en eventueel iemand van je zorgorganisatie, in dat geval heb je inderdaad een beschikking waar in staat waar je ondersteuningsbehoefte ligt en ook daar kan MEE je mee helpen. Je organisatie heeft natuurlijk een eigenbelang en MEE heeft deze niet.
In veel wijken zijn nu sociale initiatieven aan de gang dus wat je niet meer vanuit je indicatie kan krijgen kan mogelijk wel op een andere manier. Als het om dagelijkse verpleegkundige of verzorgende taken gaat kun je eventueel ook nog contact opnemen met je wijkverpleegkundige maar daar lees ik nu nog niets over. Dus voor mij alleen nog maar vragen en ik snap best dat je ook niet alle antwoorden op internet wil zetten. Ik wens je iig het allerbeste, dit zijn lastige dingen om te overzien als je het al lastig hebt om 'normaal' te functioneren in het dagelijks leven.
Alle reacties Link kopieren
Even ter info: ik heb wel een WLZ indicatie,vandaar mijn vraag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven