Geld & Recht alle pijlers

Kinderwens, kunnen wij dat betalen?

01-03-2019 10:42 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zat even te twijfelen bij welke pijler dit moest, ik ga toch maar voor Geld & recht.

Goed.

Vriend en ik (beiden begin 30) hebben een kinderwens. Wij willen eind dit jaar stoppen met anticonceptie, hartstikke leuk!
Ik ben nogal een vooruit denker en probeer een beetje in te schatten of wij dit kunnen betalen/of er genoeg overblijft. Ik vroeg mij af of iemand me een beetje inzicht kan geven in wat normaal is.

Ik weet niet zo goed waar ik aan moet denken wat betreft toeslagen e.d. We verdienen momenteel goed, maar onze woonlasten zijn ook hoog. Daarnaast is de kinderopvang volgens mij ook vrij duur? Hoe hebben jullie berekend of het zinvol was om te werken of thuis te blijven omdat de kinderopvang duurder was dan die dag extra werken.

Kortom: hellup! Hoe hebben jullie dit aangepakt?
pennenbak wijzigde dit bericht op 01-03-2019 14:31
40.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het aangepakt door ons niet druk te maken voordat daar aanleiding voor was. Toen we asn kinderen beginnen verdienden er aardig, masr niets bijzonders. En we hebben nooit behoefte gehad aan duur wonen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Wonen jullie wel samen? Als jullie samen wonen vind ik 2X 1400 aan vaste lasten best hoog.
Misschien kun je iets besparen?

Een kindje krijgen kost geld maar je kunt t zo gek maken als je zelf wilt. Als je tweedehands spulletjes of krijgertjes ook waardeert en borstvoeding lukt ben je al een stuk goedkoper uit. Grote kostenpost is kinderopvang en luiers. Kinderopvang toeslag kun je online berekenen.
Het is ook gewoon keuzes maken minder uitjes die geld kosten ect.
Er zijn heel wat gezinnen van 2/3 kinderen die met minder rond moeten komen
where ever you go, go with your heart
wij hebben ons daar nooit druk om gemaakt eigenlijk. Wij verdienen samen minder en hebben 4 kinderen. Gaat prima
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
01-03-2019 10:46
Wij hebben het aangepakt door ons niet druk te maken voordat daar aanleiding voor was. Toen we asn kinderen beginnen verdienden er aardig, masr niets bijzonders. En we hebben nooit behoefte gehad aan duur wonen.
Dank voor je reactie! Wij hebben uiteraard ook geen behoefte aan duur wonen, niemand denk ik.. Helaas kost onze woning wat ie kost en dat gaat niet veranderen. Heb je van tevoren uitgezocht hoeveel een baby zou kosten? Of ben ik de enige die dat doet :|
Volgens mij verdienen jullie hartstikke normaal, en er zijn legio hartstikke normaal verdienende mensen die kinderen krijgen en dat kunnen betalen. Dus er lijkt me niet zoveel aan de hand.

Of je het er voor over hebt om erop achteruit te gaan in financien de komende 20 jaar is vraag twee natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben trouwens geboren toen mijn ouders samen op een 1 kamer appartement woonden. Ze studeerden beide aan de uni en hadden geen cent te maken. Mijn vader reed s nachts taxi om wat te verdienen en ik ben heel goed groot geworden met een fijne jeugd. Ik vroeg mijn moeder wel is heb je dat echt zo gepland? Maar ze zei een baby heeft weinig nodig hoor.
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Skawa schreef:
01-03-2019 10:46
Wonen jullie wel samen? Als jullie samen wonen vind ik 2X 1400 aan vaste lasten best hoog.
Misschien kun je iets besparen?

Een kindje krijgen kost geld maar je kunt t zo gek maken als je zelf wilt. Als je tweedehands spulletjes of krijgertjes ook waardeert en borstvoeding lukt ben je al een stuk goedkoper uit. Grote kostenpost is kinderopvang en luiers. Kinderopvang toeslag kun je online berekenen.
Het is ook gewoon keuzes maken minder uitjes die geld kosten ect.
Er zijn heel wat gezinnen van 2/3 kinderen die met minder rond moeten komen
Hoi!

Ja we wonen zeker samen. Zoals ik schreef in de randstad en onze woonlasten zijn 1185 huur, 114 GWL 58 belastingen 30 internet enzo)
Het is altijd zinvol om te werken. Het gaat niet alleen om salaris. Ook om pensioen, cv, etc

Kinderopvangtoeslag kun je gewoon proefberekenen via www.toeslagen.nl en dan zie je voor beide situaties wat er gebeurt.

Qua salaris was het voor ons het meest voordelig om beide 5 dagen te blijven werken. Maar dat vonden we niks. Dus nu werken we beide 4 dagen.

Wat wil je vriend?
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden beduidend minder inkomen (en oke, ook lagere vaste lasten). Maar inmiddels vergelijkbaar met jullie nu en dat is echt heel goed te doen. Kinderopvang krijg je behoorlijk veel terug overigens. Ik werk 3 dagen en vriend 4.
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
4520 - 1400 = 3120 over.

Lunch, reizen, hobby's, kadootjes zijn geen vaste lasten. Boodschappen trouwens ook niet.
ik geef mn bek ook maar een douw
Prima salaris, zat mensen met koters die het met minder (moeten) doen.

Nooit over nagedacht hier trouwens toen we voor kinderen gingen.
Toen we kinderen hadden gaven we overigens (veel) minder uit aan uit eten, lunch, tripjes hier en daar.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
01-03-2019 10:50
4520 - 1400 = 3120 over.

Lunch, reizen, hobby's, kadootjes zijn geen vaste lasten. Boodschappen trouwens ook niet.
kadootjes trek ik inderdaad van die 800 die overblijft af, lunch e.d. ook. dus die bereken ik niet bij mijn vaste lasten.

ook is het 4520 - 2800 (want allebei 1400 lasten).
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
01-03-2019 10:50
4520 - 1400 = 3120 over.

Lunch, reizen, hobby's, kadootjes zijn geen vaste lasten. Boodschappen trouwens ook niet.
1 x is genoeg
pennenbak wijzigde dit bericht op 01-03-2019 10:52
30.21% gewijzigd
Lijkt me zat!

Als het moet, heb je genoeg ruimte om te besparen op lunches, dure hobby, abonnementen, etentjes etc.

Waar een wil is is een weg, veel luxe babyproducten zijn ook geen must.

Qua werken zou ik voor vier dagen gaan in jouw situatie.
Wij hebben er wel over nagedacht, gewoon met onze excel met begroting een aantal situaties doorgerekend. Vond ik wel geruststellend.
Volgens mij vraag je je niet zozeer af of je het kunt betalen (want volgens mij weet je dat stiekem ook wel wat met jullie inkomens) maar knaagt er wat dat jullie er straks wellicht op achteruit gaan omdat koters nu eenmaal geld kosten, of zie ik dat verkeerd?
Waarom wil je maar 3 dagen gaan werken? Ik lees in een ander topic dat je aan het solliciteren bent. Als je 4 dagen werkt ben je veel aantrekkelijker voor werkgevers dan als je maar 3 dagen werkt.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kom je nou aan 2800 vaste lasten? Woon je in een landhuis?
ik geef mn bek ook maar een douw
Wonderbaarlijk dat je met zo'n inkomen hier komt vragen of je een kind kan betalen in de toekomst.
Madeliefjees schreef:
01-03-2019 10:53
Hoe kom je nou aan 2800 vaste lasten? Woon je in een landhuis?

Daar zit het sparen ook bij (heel slim!), misschien sparen ze veel.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
01-03-2019 10:53
Volgens mij vraag je je niet zozeer af of je het kunt betalen (want volgens mij weet je dat stiekem ook wel wat met jullie inkomens) maar knaagt er wat dat jullie er straks wellicht op achteruit gaan omdat koters nu eenmaal geld kosten, of zie ik dat verkeerd?
Ik denk dat we het kunnen betalen, momenteel hebben we onze financiën echt gescheiden (op huur e.d. na). Misschien ben ik inderdaad meer op zoek naar hoe we het moeten regelen ipv kunnen we het betalen. Waar moet ik allemaal aan denken enzo, echt geen idee!
Zit je in je proeftijd, jaarcontract of vaste baan?
Als jullie het al niet zouden kunnen redden zou het geboortecijfer razendsnel kelderen. Jullie verdienen prima, zelfs met minder werken.
Toen ik de eerste kreeg had ik géén inkomen en man was net begonnen aan een eerste baan. Nog niet eens een derde van wat er bij jullie binnen komt.
Ook goedgekomen.

Hoe denk je dat alle andere mensen dat doen? En maak je je altijd zo druk? Als je nu een inkomen op bijstandsniveau had snapte ik de vraag, maar ook díe mensen krijgen kinderen. En dure hobby, ach, daar heb je toch geen tijd meer voor als je een kind hebt. En ook de kosten voor uit eten, uitjes, reizen worden in mijn ervaring de eerste tijd een stuk lager
anoniem_380195 wijzigde dit bericht op 01-03-2019 10:56
0.30% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven