Geld & Recht alle pijlers

hoeveel spaargeld?

03-05-2019 15:50 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heyo,

Hoeveel spaargeld is gemiddeld om te hebben voor een 20-25 jarige student?
Ik kom mooi rond iedere maand maar ik heb heb niet duizenden euro's aan spaargeld, dus ik ben benieuwd hoe dat bij jullie zit.

Btw: tips om te sparen of wat extra's te verdienen naast een bijbaan zijn altijd welkom!
Als student heb je volgens mij geen spaargeld maar een studieschuld.
In ieder geval de meerderheid dan.

TIps om te sparen : minder uitgeven.
Alweer een topic over spaargeld... wat maakt het uit? De een zal een ton spaargeld hebben en de ander staat altijd rood en heeft niks. Het komt allemaal voor. En ik denk dat degene met veel spaargeld dat misschien niet eens zou vertellen. Die zegt misschien ook wel “ik kom mooi rond iedere maand”.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op de site van Nibud.

De gemiddelde student bestaat naar mijn mening niet. Op je 20e ben je misschien net begonnen met studeren, terwijl een ander op zijn 25e al een goed betaalde baan kan hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ff ter verduidelijking, ik heb 0 studieschuld gelukkig. Ik vraag het eerder uit nieuwsgierigheid
huisduif schreef:
03-05-2019 15:57
Kijk eens op de site van Nibud.

De gemiddelde student bestaat naar mijn mening niet. Op je 20e ben je misschien net begonnen met studeren, terwijl een ander op zijn 25e al een goed betaalde baan kan hebben.
En hoeveel het is hangt denk ook voor een groot deel af hoeveel je (groot)ouders gedurende je leven hebben gespaard en ter beschikking hebben gegeven. Degene voor wie nooit is gespaard start zijn/haar studentenleven met geld verdiend uit eerdere bijbaantjes, degene voor wie fors is gespaard en dat geld met 18 krijgt kan er al een grote spaarrekening zijn.
Ook hangt het er vanaf wat een student zelf moet betalen in hoeverre die spaarrekening slinkt of niet.
Hier thuis een student met 2.500 euro. Zelf gespaard van bijbaan. Pas net begonnen op hbo, wij betalen opleiding tot een max afgesproken bedrag. Die 2.500 groeien hopelijk nog en daarna gaan ze op aan studie, of niet als hij alles in één keer haalt.

Ander kind had 7.000 aan het eind van haar mbo. Kreeg studiefinanciering, en had een paar betaalde stages en een bijbaan.
Ik had Als student geen spaargeld. Als je geen studieschuld hebt sta er al goed voor.
Ik had als bijbaantje verschillende oppas adressen.
Daar kreeg ik echt een leuk en makkelijk verdiend spaarcentje van!
Alle reacties Link kopieren
Meer sparen = minder uitgeven of voor meer inkomen zorgen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Streven was 1000, ik had altijd 800.
Eerst half jaar sparen voor collegegeld, hele zomer me een ongeluk werken en dan rekende ik altijd dat ik dan boven de 1500 zou overhouden.
maarja, feestjes en kleding daarvoor gooiden roet in het eten, s zomers was hard werken maar ook hard feesten.
Goede oude tijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen student meer en heb nog steeds geen spaargeld :)
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
03-05-2019 16:30
Streven was 1000, ik had altijd 800.
Eerst half jaar sparen voor collegegeld, hele zomer me een ongeluk werken en dan rekende ik altijd dat ik dan boven de 1500 zou overhouden.
maarja, feestjes en kleding daarvoor gooiden roet in het eten, s zomers was hard werken maar ook hard feesten.
Goede oude tijd.
Dit :D
Not my circus, not my monkeys
Pupsel schreef:
03-05-2019 16:35
Ik ben geen student meer en heb nog steeds geen spaargeld :)
Ooooooh heb je geen jaarinkomen apart en daarnaast ook nog je hele koopwoning afbetaald, en je waarde van je kapitale pand voor de zekerheid belegd plus een studie potje van een ton per kind staan????
Pupsel 3x o 3x.
Als je een goed onderbouwd antwoord wil hebben moet je even vertellen wat je vaste lasten zijn, wat je verdiend en waar je je geld aan uitgeeft.

Vertel ik je hoe je makkelijk wat spaargeld kan genereren. Mss woon je wel bij je ouders en betalen ze alles voor je, mss woon je op kamers en ben je ontzettend creatief met koken, hoef je nooit te reizen kortom: valt niks over te zeggen zonder info.

Moest vreselijk lachen toen een studerende vriend van mijn zoon die altijd geld tekort kwam en niet begreep hoe dat kon eens op ging schrijven wat hij uitgaf aan Starbucks, afhaalpizza's, broodjes döner en kapsalons.
Daar ging dus ál zijn geld aan op: een blikje cola uit een automaat op het station kost nou eenmaal meer dan een tray blikjes van de Aldi of zo in je koelkast.

Hij kocht ook rustig een trui van 95,- euro omdat hij zo spotgoedkoop was. Ja, ooit kostte die trui het dubbele maar dat wil nog niet zeggen dat een trui van 95,- een koopje is.
Ik ben 20 en heb 300.000 aan spaargeld, erfenis & bitcoin
Alle reacties Link kopieren
Paar ton is altijd handig.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Santaaa schreef:
03-05-2019 17:21
Ik ben 20 en heb 300.000 aan spaargeld, erfenis & bitcoin
Zo weinig? O_O
Je bent al 20, hoe kan dat nou? ;)
Toen ik begon met studeren had ik bijna 10.000, nu bijna 0. Ik kreeg maximale aanvullende beurs, heb nooit geleend behalve de laatste paar maanden. Boeken kun je beter niet kopen maar lenen bij die bieb. Veel werken naast je studie, ik heb nu 2 banen. Zo veel mogelijk gebruik maken van je gratis ov ipv auto (als je die al hebt).
SadButTrue999 schreef:
03-05-2019 17:16
Moest vreselijk lachen toen een studerende vriend van mijn zoon die altijd geld tekort kwam en niet begreep hoe dat kon eens op ging schrijven wat hij uitgaf aan Starbucks, afhaalpizza's, broodjes döner en kapsalons.
Daar ging dus ál zijn geld aan op: een blikje cola uit een automaat op het station kost nou eenmaal meer dan een tray blikjes van de Aldi of zo in je koelkast.

Hij kocht ook rustig een trui van 95,- euro omdat hij zo spotgoedkoop was. Ja, ooit kostte die trui het dubbele maar dat wil nog niet zeggen dat een trui van 95,- een koopje is.
Maar had ie écht geen idee of was hij gewoon een beetje aan het rellen omdat hij zich de leefstijl makkelijk kon permitteren en intussen beetje koketteerde met "hoe kan het nou toch dat ik altijd blut ben..."
De meeste studenten hebben geen spaargeld. Maar het is altijd goed om een ‘emergency fund’ te hebben van rond de 1000 euro. Als dan bijvoorbeeld je computer stuk gaat, of je wasmachine, dan kan je een nieuwe kopen. En verder geen schulden maken, dan kom je een heel end. Als je straks een baan hebt dan kun je wat meer gaan sparen.
En de horeca verdiende in mijn tijd goed tijdens mijn studie. Daar deed ik ‘het’ van.
SadButTrue999 schreef:
03-05-2019 17:51
Zo weinig? O_O
Je bent al 20, hoe kan dat nou? ;)
Ja mijn vader wil geen zakgeld meer betalen. Plus de staat doet kut en geeft geen geld meer. Ben zeer ontevreden.
Alle reacties Link kopieren
Hier een werkende student :bye: . Tot 3 jaar geleden had ik 2000€ als spaargeld, ik werkte zo’n 20 uur naast mn HBO en woonde toen nog thuis. Nu €4000 maar daar staat wel een studieschuld van 12.000 tegenover. O_O . Ik loop fulltime stage en werk ook daarnaast nog. (voordat ik naar stage moet). Ik verdien tussen de 350-400€ per maand. Ik spaar niks op het moment!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb €1000 als reserve, mocht mijn wasmachine oid kapot gaan.

Verder heb ik nog een rekening waar mijn “grotere” bedrag op staat waar ik dus niet simpel bij kan met mijn mobiel. Hier staat €5000 op. Leek me goed van pas te komen na mijn studie voor een autootje oid.

Tevens spaar ik €0 per maand want tsja, uitwonend en financieel word ik ondersteund door mijn moeder doordat zij het collegegeld betaald. Dat is het wel en ik moet dus super veel werken om rond te komen. Mijn lening is ook €0 en ik rij in de auto van mijn vriend dus daar heb ik behalve benzine geen kosten aan. Vriend heeft een lease auto gekregen en ik rij nu in zijn kleine koekblikje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven