Geld & Recht alle pijlers

Data lek uwv

04-05-2019 18:01 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Advies gevraagd er is gisteren naar buiten gekomen dat er vermoedelijk criminelen actief zijn geweest en vele cv's hebben gedownload.
Zie link
https://www.ad.nl/binnenland/circa-117- ... ~aec97d70/


Ook ik heb een mail gehad dat mijn cv daar tussen zit.

Wat kunnen de gevolgen voor mij zijn. Tips waar op te letten en of ik nog iets kan doen zijn ook welkom.

(Op mijn cv staat naam,adres, geboortedatum, mailadres en lijst met werkgevers waar ik heb gewerkt)
Alle reacties Link kopieren
op zichzelf is dat niet enorm gevoelige informatie. Voor identiteitsfraude zou je BSN nuttiger zijn bijvoorbeeld.

Waar je vooral op moet letten is of je post, rekeningen, etc., krijgt waarvan je niet kan plaatsen waar die vandaan komen. Ofwel, dat iemand zich voordoet als jou
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Daar kunnen ze niet zo veel mee.
Je BSN heb je niet op je cv staan, neem ik aan?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij werd er gewaarschuwd dat vage "werkgevers" je bijvoorbeeld thuiswerk konden gaan aanbieden waarvoor je dan eerst moet investeren. Gewoon je gezond verstand gebruiken dus, bij aanbiedingen van werk.
Alle reacties Link kopieren
Bsn nummer staat er niet bij en ook geen rekening nummer

Dat is ook wel een beetje mijn angst dat iemand op mijn naam en adres spullen gaan bestellen en het ergens anders laat afleveren.

Ben van de week wel gebeld door een vage werkgever die gelijk om mijn ID vroeg dan zou hij werk genoeg hebben. Heb dat nr gelijk geblokkeerd. Toen wist ik nog niks hier van.
derooiekater schreef:
04-05-2019 18:49
Ben van de week wel gebeld door een vage werkgever die gelijk om mijn ID vroeg dan zou hij werk genoeg hebben. Heb dat nr gelijk geblokkeerd. Toen wist ik nog niks hier van.

Zo, die is snel. o_o
Alle reacties Link kopieren
19-Femke-86 schreef:
04-05-2019 18:07
Daar kunnen ze niet zo veel mee.
Je BSN heb je niet op je cv staan, neem ik aan?
Het uwv-cv is een ingestelde vragenlijst die je moet beantwoorden, niet een gewoon cv.

Overigens vind ik het wel kwalijk dat je verplicht bent om alles online in te vullen en ze dan blijkbaar niet in staat zijn om het goed te beveiligen. Het is niet zo dat je een keuze hebt om het niet te doen..
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
MeredithGrey schreef:
04-05-2019 19:02
Het uwv-cv is een ingestelde vragenlijst die je moet beantwoorden, niet een gewoon cv.

Overigens vind ik het wel kwalijk dat je verplicht bent om alles online in te vullen en ze dan blijkbaar niet in staat zijn om het goed te beveiligen. Het is niet zo dat je een keuze hebt om het niet te doen..
Dat weet ik, maar ik dacht dat je ook je eigen cv kon uploaden.
Alle reacties Link kopieren
Je ben verplicht die gegevens openbaar te zetten voor werkgevers want anders krijg je gezeik met de uitkeringsinstanties.
Nu wilde ik toevallig deze week mijn cv offline halen omdat ik komend jaar werk heb. Maar dit is dus er voor gebeurd.

Dat de beveiliging niet op orde is vind ook kwalijk maar uwv wijst naar de werkgever via wie het is gebeurd en die weet van niks.
Hoop dat nog duidelijk gaat worden waar het mis ging.
Alle reacties Link kopieren
derooiekater schreef:
04-05-2019 19:19
Je ben verplicht die gegevens openbaar te zetten voor werkgevers want anders krijg je gezeik met de uitkeringsinstanties.
Nu wilde ik toevallig deze week mijn cv offline halen omdat ik komend jaar werk heb. Maar dit is dus er voor gebeurd.

Dat de beveiliging niet op orde is vind ook kwalijk maar uwv wijst naar de werkgever via wie het is gebeurd en die weet van niks.
Hoop dat nog duidelijk gaat worden waar het mis ging.
Als er alleen gegevens "gestolen" zijn die al openbaar toegankelijk waren, loop je in beginsel natuurlijk geen (extra) risico.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
hele cv is gedownload zo begrijp ik het incl naam adres ect........ Schijnbaar kan dat
Alle reacties Link kopieren
derooiekater schreef:
04-05-2019 19:27
hele cv is gedownload zo begrijp ik het incl naam adres ect........ Schijnbaar kan dat
In principe staan er toch weinig spannende gegevens op een cv?
Een adres kan ook online staan via de telefoongids, hetzelfde met je mobiele nummer en je geboortedatum (sommigen hebben dat zelfs op Facebook of Linkedin staan). En verder staat er waar je gewerkt hebt en wat je gestudeerd hebt. Niet zo heel spannend.
Alle reacties Link kopieren
derooiekater schreef:
04-05-2019 19:19
Je ben verplicht die gegevens openbaar te zetten voor werkgevers want anders krijg je gezeik met de uitkeringsinstanties.
Nu wilde ik toevallig deze week mijn cv offline halen omdat ik komend jaar werk heb. Maar dit is dus er voor gebeurd.

Dat de beveiliging niet op orde is vind ook kwalijk maar uwv wijst naar de werkgever via wie het is gebeurd en die weet van niks.
Hoop dat nog duidelijk gaat worden waar het mis ging.
Nog kwalijker van het UWV, je moet je gegevens met hun delen, dan moeten ze er ook voor zorgen dat ze veilig zijn. Vind de houding van het UWV op dit moment sowieso erg laks. Ze verwijzen naar een ander, het enige wat ze zeggen is dat je extra moet opletten op fishing mail.. Komt erg nonchalant over..
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
19-Femke-86 schreef:
04-05-2019 19:44
In principe staan er toch weinig spannende gegevens op een cv?
Een adres kan ook online staan via de telefoongids, hetzelfde met je mobiele nummer en je geboortedatum (sommigen hebben dat zelfs op Facebook of Linkedin staan). En verder staat er waar je gewerkt hebt en wat je gestudeerd hebt. Niet zo heel spannend.
Maar je bepaalt zelf of je je adres op Facebook of LinkedIn zet.. Dat sommige mensen dat doen, moeten ze zelf weten.. Net als je mobiele nummer.
Seriously?
MeredithGrey schreef:
04-05-2019 19:46
Nog kwalijker van het UWV, je moet je gegevens met hun delen, dan moeten ze er ook voor zorgen dat ze veilig zijn. Vind de houding van het UWV op dit moment sowieso erg laks. Ze verwijzen naar een ander, het enige wat ze zeggen is dat je extra moet opletten op fishing mail.. Komt erg nonchalant over..

Dit gaat nog wel gevolgen krijgen voor het UWV denk ik. De Autoriteit Persoonsgegevens kan forse boetes uitdelen en ik denk dat de minister ook wel op het matje geroepen wordt. Dit is niet de eerste keer dat het UWV de fout in gaat met persoonsgegevens van klanten. Prutsers zijn het.
19-Femke-86 schreef:
04-05-2019 19:44
In principe staan er toch weinig spannende gegevens op een cv?
Een adres kan ook online staan via de telefoongids, hetzelfde met je mobiele nummer en je geboortedatum (sommigen hebben dat zelfs op Facebook of Linkedin staan). En verder staat er waar je gewerkt hebt en wat je gestudeerd hebt. Niet zo heel spannend.
Ik sta niet in een telefoongids of facebook of linked in ect met mijn naam, adres, telefoonnummer en begoortedateum. Heel bewust ook. Ben ook niet de enige.

Ik vind echt schandalig. Het is een verplichting voor de WW en dan zijn er 170.000 C.V. met explicite vragenlijsten gemachtigd.

Ik heb nooit de illusie gehad dat overheiden dit soort organisaties uberhaupt veilig omgaan met je gegevens. Maar ik vind zulke nonchalantie van mensen over hun privacy ook best erg.
derooiekater schreef:
04-05-2019 19:27
hele cv is gedownload zo begrijp ik het incl naam adres ect........ Schijnbaar kan dat


Waarom zou je je adres op je CV zetten? Dat heb ik er dus nooit op staan. Alleen mijn woonplaats.

Verder weinig prive info over mijzelf, geen foto etc.
Renee_XX schreef:
04-05-2019 20:10
Waarom zou je je adres op je CV zetten? Dat heb ik er dus nooit op staan. Alleen mijn woonplaats.

Verder weinig prive info over mijzelf, geen foto etc.

Omdat je dat moet invullen op de CV van het UWV online. Het is niet een gewone CV he? Het is een hele lijst met data en prive gegevens die je moet invullen. Anders geen WW enz.
Alle reacties Link kopieren
MeredithGrey schreef:
04-05-2019 19:46
Nog kwalijker van het UWV, je moet je gegevens met hun delen, dan moeten ze er ook voor zorgen dat ze veilig zijn. Vind de houding van het UWV op dit moment sowieso erg laks. Ze verwijzen naar een ander, het enige wat ze zeggen is dat je extra moet opletten op fishing mail.. Komt erg nonchalant over..

Die hele mail die ik er over heb gehad slaat nergens op. Ze waarschuwen alleen voor die spam of phishingmails. Maar er word geen woord gerept over het feit dat er ook adres gegevens en alles is uitgelekt. Je kan ze een bericht via de werkmap sturen of contact leggen met de fraude helpdesk
derooiekater wijzigde dit bericht op 04-05-2019 20:28
0.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
19-Femke-86 schreef:
04-05-2019 19:44
In principe staan er toch weinig spannende gegevens op een cv?
Een adres kan ook online staan via de telefoongids, hetzelfde met je mobiele nummer en je geboortedatum (sommigen hebben dat zelfs op Facebook of Linkedin staan). En verder staat er waar je gewerkt hebt en wat je gestudeerd hebt. Niet zo heel spannend.
Adres heeft nooit verder online gestaan en scherm juist zulke dingen altijd af. Maar bij het UWV had ik geen keuze
Lucifer2018 schreef:
04-05-2019 20:16
Omdat je dat moet invullen op de CV van het UWV online. Het is niet een gewone CV he? Het is een hele lijst met data en prive gegevens die je moet invullen. Anders geen WW enz.

Ik heb idd destijds aangegeven dat mijn CV maar voor een deel zichtbaar mocht zijn voor geïnteresseerde werkgevers. Nou dat heeft dan ook niet veel nut gehad nu dit is gebeurd. Ik dacht nl dat het ging om de CV dat je als document opstuurt.

Ik moest laatst een kopie van mijn paspoort naar een overheidsinstantie mailen. Tot 3x toe een automatische bevestiging ontvangen dat het binnen was. Tot 3x toe zijn ze het daar kwijtgeraakt. Moet ik mij zorgen maken, nou volgens de overheid niet. Het is te idioot dit. Ik scherm altijd bepaalde gegevens af zodat niet alles zichtbaar is (handtekening, bsn, paspoortnummer) omdat dit het advies is van de overheid. Zelf zijn ze hartstikke laks hiermee.
MeredithGrey schreef:
04-05-2019 19:47
Maar je bepaalt zelf of je je adres op Facebook of LinkedIn zet.. Dat sommige mensen dat doen, moeten ze zelf weten.. Net als je mobiele nummer.

Ik ben idd helemaal niet te traceren via Social media. Ben juist hartstikke voorzichtig hiermee. En dan gebeurt dit.
Alle reacties Link kopieren
MeredithGrey schreef:
04-05-2019 19:47
Maar je bepaalt zelf of je je adres op Facebook of LinkedIn zet.. Dat sommige mensen dat doen, moeten ze zelf weten.. Net als je mobiele nummer.
Natuurlijk bepaal je dat zelf, maar het is naïef om te denken dat niemand achter dit soort simpele basisfeitjes zou kunnen komen als iemand echt wil.
En natuurlijk is het niet goed wat er gebeurd is en zal dit heus nog wel een staartje krijgen, maar we moeten ook niet massaal in de paniekmodus schieten. Zo heel veel kan men niet met dit soort gegevens.
19-Femke-86 schreef:
04-05-2019 20:49
Natuurlijk bepaal je dat zelf, maar het is naïef om te denken dat niemand achter dit soort simpele basisfeitjes zou kunnen komen als iemand echt wil.
En natuurlijk is het niet goed wat er gebeurd is en zal dit heus nog wel een staartje krijgen, maar we moeten ook niet massaal in de paniekmodus schieten. Zo heel veel kan men niet met dit soort gegevens.
Ik denk dat ze met je bsnnummer en je naam best een eind kunnen komen wat fraude betreft.
Als ik de belastingdienst bel dan vragen ze altijd 'ter controle' om een geboortedatum, een BSN nummer, postcode en huisnummer, banknummer of een dergelijke combi van privégegevens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven