Geld & Recht alle pijlers

Onterechte huurverhoging?

19-05-2019 14:25 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Midden maart heb ik een woning geaccepteerd voor een bepaald bedrag. Nu heb ik - stom, stom, stom, maar op goed vertrouwen - mijn huurcontract ondertekend. Eenmaal thuis bleek de huur 4% hoger te zijn dan waarvoor ik de woning heb geaccepteerd. In principe mag een woningbouwvereniging de huur tot 4,1% verhogen. Maar.... De woningbouwvereniging waar ik huur, heeft met een schrijven bekendgemaakt / toegezegd dat zij dit jaar de huur met maximaal 2% verhogen. Woningen die worden verlaten, krijgen maximaal 2,8% verhoging, afhankelijk van het verschil oude prijs-nieuwe prijs. En mensen met een laag inkomen (waar ik ook onder val) willen ze ontzien en krijgen nauwelijks of helemaal geen verhoging. Daarnaast moet de verhoging vóór 1 mei bekend zijn. Dat was het in mijn geval dus niet, althans, niet voor deze nieuwe woning, want ik heb pas de 16e getekend. Maak ik kans als ik bezwaar aanteken?
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Ik begrijp je verhaal niet helemaal. Je hebt een nieuw contract getekend, je had er nog geen toch? Dus ten opzichte van wat is die verhoging 4%?
Alle reacties Link kopieren
Van de huurprijs waarvoor ik de woning aangeboden heb gekregen en ook heb geaccepteerd. Maar zoals ik ook in de OP aangeef, heeft de wbv toegezegd woningen die verlaten worden met maximaal 2,8% te verhogen. Lijkt me dat je dat doet op het moment dat je de woning aanbiedt. In mijn geval hebben ze nu 4% bij de aanvangshuur opgegooid, zonder dat ik daarvan wist.
mockturtle wijzigde dit bericht op 19-05-2019 14:41
61.16% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Gaat het hier wel om de jaarlijkse huurverhoging? Dit gaat over de aanvangshuur lijkt me.

Als de huurprijs op het contract niet overeenkomt met hetgeen is afgesproken toen je de woning accepteerde, dan is er wellicht een fout gemaakt? Wat zei de wbv hierover?
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
19-05-2019 14:34
Gaat het hier wel om de jaarlijkse huurverhoging? Dit gaat over de aanvangshuur lijkt me.

Als de huurprijs op het contract niet overeenkomt met hetgeen is afgesproken toen je de woning accepteerde, dan is er wellicht een fout gemaakt? Wat zei de wbv hierover?
Ja, dit heeft ook te maken met de jaarlijkse huurverhoging. Zo gehaaid zijn ze blijkbaar waar ik huur. Maar ik heb donderdag ondertekend, gisteren kwam ik erachter. Dus nog geen idee wat ze ervan zeggen. Maar aangezien mijn hele verhuizing een dikke puinzooi is geworden, door fout op fout op fout door de wbv, heb ik er weinig vertrouwen in.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je een laag inkomen hebt krijg je toch huurtoeslag dus dan vangt dat de huurverhoging toch weer op?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
19-05-2019 14:47
Maar als je een laag inkomen hebt krijg je toch huurtoeslag dus dan vangt dat de huurverhoging toch weer op?
Nou, zo laag dus net niet... Pies met mijn inkomen net buiten de pot voor huurtoeslag. Ik moet verhuizen, mijn huis wordt volgend jaar gesloopt. Waar ik nu voor huur (al héél lang), is godsonmogelijk geworden door de idiote huurprijzen. Dus zonder die verhoging ga ik al 170 p.m. meer betalen. Met verhoging 200. Doet best zeer!

Maar nog los van of ik het via toeslag terugkrijg, als je als wbv het één afspreekt/toezegt, dan kan je daar toch niet van afwijken? Ik wil dus weten of ik kans maak als ik bezwaar aanteken.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
ik begrijp er niks van
Is het niet alvast met de verhoging van 1 juli er bij in
Alle reacties Link kopieren
Waar wil je bezwaar tegen aan tekenen dan?
Jij hebt dat contract getekend dus bent akkoord gegaan met de huurprijs die daarop staat, of dat nou met of zonder verhoging is doet er feitelijk helemaal niet toe.
Ik zou ze gewoon bellen en de situatie uitleggen, misschien is er gewoon een simpele fout gemaakt.
.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, jij hebt er zelf voor getekend en een belangrijke les geleerd.

Natuurlijk teken je nooit een contract dat je niet eerst zelf gelezen hebt!
Dus jij reageert op een huis van bijvoorbeeld 500 Euro en in het contract staat huurprijs van 520? Zou gewoon even navragen waar dat bedrag dan vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
19-05-2019 15:01
Tsja, jij hebt er zelf voor getekend en een belangrijke les geleerd.

Natuurlijk teken je nooit een contract dat je niet eerst zelf gelezen hebt!

Ik kwam er vorig jaar na 11 jaar in deze woning achter dat er in mijn contract staat ‘3 kamers’, terwijl het er toch echt maar 2 zijn. Heb zelf destijds dat contract samen met mijn vader gelezen en getekend. Foutje bedankt.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef toch zelf in de OP al aan dat ik stom ben geweest? En natuurlijk heb ik al gemaild. Maar is een forum er niet voor om vragen te stellen?

En ja vivajaline, dat is ongetwijfeld met de jaarlijkse verhoging, maar deze verhoging ligt een keer zo hoog als ze schriftelijk hebben toegezegd.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Moet je verhuizen vanwege de sloop heb je ook recht op 6000,00 verhuisvergoeding.
Even bellen met de wbv morgen
Maar kun je wel een verhoging krijgen als je voor het eerst het huis huurt?
Alle reacties Link kopieren
kopjechino schreef:
19-05-2019 15:08
Maar kun je wel een verhoging krijgen als je voor het eerst het huis huurt?
Ik weet het niet. Ik heb het huis geaccepteerd voor bedrag X, in contract staat bedrag Y, 30 euro hoger dan X. Tussen haakjes staat prijspeil 2019.
mockturtle wijzigde dit bericht op 19-05-2019 15:12
26.32% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Geef eens een voorbeeld? Ik begrijp er niets van.
Alle reacties Link kopieren
Op zich is zo'n contract best wel bindend, in de zin dat je er gewoon niks tegen kunt doen. Daarom is het ook zo belangrijk dat je zoiets ook echt leest voordat je tekent.

Maar het zou best kunnen dat die wbv een foutje gemaakt heeft en dat ze ook nog zo aardig zijn om dat te herstellen.
Gewoon even contact opnemen kan helemaal geen kwaad.
MockTurtle schreef:
19-05-2019 15:06
Ik geef toch zelf in de OP al aan dat ik stom ben geweest? En natuurlijk heb ik al gemaild. Maar is een forum er niet voor om vragen te stellen?

En ja vivajaline, dat is ongetwijfeld met de jaarlijkse verhoging, maar deze verhoging ligt een keer zo hoog als ze schriftelijk hebben toegezegd.
De maximale huurverhoging is
4,1% voor huurders met een inkomen tot €42.436,-
5,6% voor huurders met een inkomen vanaf €42.436,
Valt de huurverhoging nog wel goed voor de huurtoeslaggrens?
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
19-05-2019 15:12
Op zich is zo'n contract best wel bindend, in de zin dat je er gewoon niks tegen kunt doen. Daarom is het ook zo belangrijk dat je zoiets ook echt leest voordat je tekent.

Maar het zou best kunnen dat die wbv een foutje gemaakt heeft en dat ze ook nog zo aardig zijn om dat te herstellen.
Gewoon even contact opnemen kan helemaal geen kwaad.
Nou, gezien de ervaringen en jarenlange ellende met de wbv heb ik daar maar weinig vertrouwen in. En ja, ik heb zelf ondertekend zonder te lezen. Dat is ook heel stom. Maar naïef als ik blijkbaar ben, ging ik ervan uit dat het wel goed was.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Ik zou geen bezwaar maken want dat klinkt meteen zo heftig maar gewoon even bellen/mailen dat je vraagt waarom het bedrag in het contract anders is dan het bedrag wat ook de website staat (ga er vanuit dat het zo’n situatie was?).
Alle reacties Link kopieren
Bel ze morgen eerst gewoon eens op.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
MockTurtle schreef:
19-05-2019 15:06
Ik geef toch zelf in de OP al aan dat ik stom ben geweest? En natuurlijk heb ik al gemaild. Maar is een forum er niet voor om vragen te stellen?

En ja vivajaline, dat is ongetwijfeld met de jaarlijkse verhoging, maar deze verhoging ligt een keer zo hoog als ze schriftelijk hebben toegezegd.

Maar hoe weet je dat het om de jaarlijkse verhoging gaat, ga je pas per 1 juli meer betalen?
Het klinkt nu meer als de startprijs, waar de verhoging straks nog bovenop komt.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven