Geld & Recht alle pijlers

Onterechte huurverhoging?

19-05-2019 14:25 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Midden maart heb ik een woning geaccepteerd voor een bepaald bedrag. Nu heb ik - stom, stom, stom, maar op goed vertrouwen - mijn huurcontract ondertekend. Eenmaal thuis bleek de huur 4% hoger te zijn dan waarvoor ik de woning heb geaccepteerd. In principe mag een woningbouwvereniging de huur tot 4,1% verhogen. Maar.... De woningbouwvereniging waar ik huur, heeft met een schrijven bekendgemaakt / toegezegd dat zij dit jaar de huur met maximaal 2% verhogen. Woningen die worden verlaten, krijgen maximaal 2,8% verhoging, afhankelijk van het verschil oude prijs-nieuwe prijs. En mensen met een laag inkomen (waar ik ook onder val) willen ze ontzien en krijgen nauwelijks of helemaal geen verhoging. Daarnaast moet de verhoging vóór 1 mei bekend zijn. Dat was het in mijn geval dus niet, althans, niet voor deze nieuwe woning, want ik heb pas de 16e getekend. Maak ik kans als ik bezwaar aanteken?
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
MockTurtle schreef:
19-05-2019 14:52
Nou, zo laag dus net niet... Pies met mijn inkomen net buiten de pot voor huurtoeslag. Ik moet verhuizen, mijn huis wordt volgend jaar gesloopt. Waar ik nu voor huur (al héél lang), is godsonmogelijk geworden door de idiote huurprijzen. Dus zonder die verhoging ga ik al 170 p.m. meer betalen. Met verhoging 200. Doet best zeer!

Maar nog los van of ik het via toeslag terugkrijg, als je als wbv het één afspreekt/toezegt, dan kan je daar toch niet van afwijken? Ik wil dus weten of ik kans maak als ik bezwaar aanteken.
Ai ja, dat snap ik. Ik dacht dat je onder de ‘te lage inkomens’ viel, vandaar ;).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
S-Meds schreef:
19-05-2019 15:13
De maximale huurverhoging is
4,1% voor huurders met een inkomen tot €42.436,-
5,6% voor huurders met een inkomen vanaf €42.436,
Lees mijn OP nog even een keer goed, zal je zien dat ik dat prima weet. Maar deze wbv heeft schriftelijk toegezegd de huren met maximaal 2% te verhogen. Woningen die verlaten worden, krijgen maximaal 2.8% verhoging, afhankelijk van oude-nieuwe prijs.
als een woning leegkomt dan wordt opnieuw de huurprijs van de woning bepaald, misschien gaan die twee dingen nu door elkaar
MockTurtle schreef:
19-05-2019 15:14
Nou, gezien de ervaringen en jarenlange ellende met de wbv heb ik daar maar weinig vertrouwen in. En ja, ik heb zelf ondertekend zonder te lezen. Dat is ook heel stom. Maar naïef als ik blijkbaar ben, ging ik ervan uit dat het wel goed was.
Is er iemand die je goed kan helpen bij alles?
MockTurtle schreef:
19-05-2019 14:35
Ja, dit heeft ook te maken met de jaarlijkse huurverhoging. Zo gehaaid zijn ze blijkbaar waar ik huur. Maar ik heb donderdag ondertekend, gisteren kwam ik erachter. Dus nog geen idee wat ze ervan zeggen. Maar aangezien mijn hele verhuizing een dikke puinzooi is geworden, door fout op fout op fout door de wbv, heb ik er weinig vertrouwen in.
Tja je moet altijd lezen voordat je tekent. En hoezo zijn zij verantwoordelijk voor jouw verhuizing?
kopjechino schreef:
Ik zou geen bezwaar maken want dat klinkt meteen zo heftig maar gewoon even bellen/mailen dat je vraagt waarom het bedrag in het contract anders is dan het bedrag wat ook de website staat (ga er vanuit dat het zo’n situatie was?).

Er valt ook helemaal nergens bezwaar tegen te maken, ja tegen haarzelf, dat ze het contract heeft getekend.
.
MockTurtle schreef:
19-05-2019 15:15
Lees mijn OP nog even een keer goed, zal je zien dat ik dat prima weet. Maar deze wbv heeft schriftelijk toegezegd de huren met maximaal 2% te verhogen. Woningen die verlaten worden, krijgen maximaal 2.8% verhoging, afhankelijk van oude-nieuwe prijs.
geldt die 2,8 voor de woning of het totale bezit van de wbv
Anoniem262821034 schreef:
19-05-2019 15:04
Ik kwam er vorig jaar na 11 jaar in deze woning achter dat er in mijn contract staat ‘3 kamers’, terwijl het er toch echt maar 2 zijn. Heb zelf destijds dat contract samen met mijn vader gelezen en getekend. Foutje bedankt.
Dus je hebt 1 slaapkamer en een woonkamer? Verder geen andere ruimte?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
kopjechino schreef:
Ik zou geen bezwaar maken want dat klinkt meteen zo heftig maar gewoon even bellen/mailen dat je vraagt waarom het bedrag in het contract anders is dan het bedrag wat ook de website staat (ga er vanuit dat het zo’n situatie was?).
Dat is de spijker op zijn kop. En ik heb ook al gemaild, dus wacht dat antwoord nog even af. Maar zoals ik zei heb ik door ervaring bar weinig vertrouwen in deze wbv. Vandaar mijn vraag of ik eventueel kans zou maken als ik wel bezwaar aanteken.
Ik begrijp er nog steeds weinig van.
suzyqfive schreef:
19-05-2019 15:17
Dus je hebt 1 slaapkamer en een woonkamer? Verder geen andere ruimte?

Ja + keuken en badkamer apart, maar die tellen niet toch?
.
MockTurtle schreef:
19-05-2019 14:52
Nou, zo laag dus net niet... Pies met mijn inkomen net buiten de pot voor huurtoeslag. Ik moet verhuizen, mijn huis wordt volgend jaar gesloopt. Waar ik nu voor huur (al héél lang), is godsonmogelijk geworden door de idiote huurprijzen. Dus zonder die verhoging ga ik al 170 p.m. meer betalen. Met verhoging 200. Doet best zeer!

Maar nog los van of ik het via toeslag terugkrijg, als je als wbv het één afspreekt/toezegt, dan kan je daar toch niet van afwijken? Ik wil dus weten of ik kans maak als ik bezwaar aanteken.
Dan zit je dus niet in een sociale huurwoning en hoeft de woningbouw zich niet aan die regels te houden. Btw als je uit een slooppand komt heb je A een vergoeding voor verhuizen en B eerste keus wat woning betreft.
Dat vermeld je niet in je OP.
Maar hoe weet je dat het om de jaarlijkse verhoging gaat, ga je pas per 1 juli meer betalen?
Het klinkt nu meer als de startprijs, waar de verhoging straks nog bovenop komt.
Om het nog even ingewikkelder te maken. Ik kom dus uit een slooppand. Ik ga deze huur betalen wanneer de definitieve nieuwbouwplannen bekend zijn en ik heb besloten of ik terug wil of niet. Maar wanneer die plannen bekend zijn, geen idee. Maar in ieder geval na juli.
MockTurtle schreef:
19-05-2019 15:17
Dat is de spijker op zijn kop. En ik heb ook al gemaild, dus wacht dat antwoord nog even af. Maar zoals ik zei heb ik door ervaring bar weinig vertrouwen in deze wbv. Vandaar mijn vraag of ik eventueel kans zou maken als ik wel bezwaar aanteken.

Wat staat er in de specificatie? Zijn het niet gewoon servicekosten die er nog bij zijn gekomen?
.
nina1966 schreef:
19-05-2019 15:19
Dan zit je dus niet in een sociale huurwoning en hoeft de woningbouw zich niet aan die regels te houden. Btw als je uit een slooppand komt heb je A een vergoeding voor verhuizen en B eerste keus wat woning betreft.
Dat vermeld je niet in je OP.
Dat hoef ik ook niet te vermelden in de OP, want dat staat volledig los van de huurprijs. De woning is mij aangeboden voor bedrag X en ineens moet ik bedrag Y betalen.
Wat staat er in de specificatie? Zijn het niet gewoon servicekosten die er nog bij zijn gekomen?
Nee, dat is 1 euro glasverzekering. De rest is kale huurprijs.
MockTurtle schreef:
Om het nog even ingewikkelder te maken. Ik kom dus uit een slooppand. Ik ga deze huur betalen wanneer de definitieve nieuwbouwplannen bekend zijn en ik heb besloten of ik terug wil of niet. Maar wanneer die plannen bekend zijn, geen idee. Maar in ieder geval na juli.
Wat ik denk is dat je alleen goed rekening moet houden met eventueel huurtoeslaggrens als je dat nodig hebt.
2019 schreef:
19-05-2019 15:22
Wat ik denk is dat je alleen goed rekening moet houden met eventueel huurtoeslaggrens als je dat nodig hebt.
Ik krijg geen huurtoeslag.
[laat ook maar.
nina1966 schreef:
19-05-2019 15:16
Tja je moet altijd lezen voordat je tekent. En hoezo zijn zij verantwoordelijk voor jouw verhuizing?
Zucht.... Ik heb nu al een aantal keer gezegd, waaronder in de OP dat ik stom ben geweest. En nee, zij zijn niet verantwoordelijk voor mijn verhuizing, maar wel voor de woning. En daar is fout op fout op fout op fout gemaakt, zoals ze zelf ook erkennen.
Wat mij sowieso verbaast:
Je zit nu in een woning die gesloopt gaat worden, hoe lang woon je daar al? Toen je daar ging wonen, is het toen al ten kennen gegeven dat de woning gesloopt zou gaan worden? Of was dat pas toen je er al woonde?
Ik heb namelijk vrienden die dat laatste hebben gehad in een stad (sloop ivm ouderdom) en dan is de woningbouw verplicht vervangende woonruimte aan te bieden waarbij de nieuwe huur max een bepaald percentage (weet niet meer hoeveel maar niet zoveel als jij nu) boven de oude huurprijs zit tenzij de nieuwe woning qua specificaties veel beter is (dus van een eenkamerflat naar driekamer of naar eengezins).

En in het laatste geval, heb je ook recht op verhuisvergoeding. Weet je dat?
MockTurtle schreef:
19-05-2019 15:21
Dat hoef ik ook niet te vermelden in de OP, want dat staat volledig los van de huurprijs. De woning is mij aangeboden voor bedrag X en ineens moet ik bedrag Y betalen.

Wat je is aangeboden, is het contract.
En het is lullig dat dat blijkbaar anders is dan wat je eerst hoorde of las (mondeling, online? Is me nog niet duidelijk), maar ze staan wel gewoon in hun recht.
.
19-05-2019 15:18
Ja + keuken en badkamer apart, maar die tellen niet toch?
Nee klopt. Grappig dat je er zo laat achter kwam maar zolang je er niet al die jaren voor hebt betaald :mrgreen: .
Daar zit zo’n puntensysteem achter dus wellicht heb je nog mazzel :euro:
suzyqfive schreef:
19-05-2019 15:25
Wat mij sowieso verbaast:
Je zit nu in een woning die gesloopt gaat worden, hoe lang woon je daar al? Toen je daar ging wonen, is het toen al ten kennen gegeven dat de woning gesloopt zou gaan worden? Of was dat pas toen je er al woonde?
Ik heb namelijk vrienden die dat laatste hebben gehad in een stad (sloop ivm ouderdom) en dan is de woningbouw verplicht vervangende woonruimte aan te bieden waarbij de nieuwe huur max een bepaald percentage (weet niet meer hoeveel maar niet zoveel als jij nu) boven de oude huurprijs zit tenzij de nieuwe woning qua specificaties veel beter is (dus van een eenkamerflat naar driekamer of naar eengezins).

En in het laatste geval, heb je ook recht op verhuisvergoeding. Weet je dat?
Ik woon hier al ruim 15 jaar. Vorig jaar juli hebben ze bekendgemaakt dat deze woningen gesloopt gaan worden. En ja, ik weet van de verhuisvergoeding, die krijgen we bij opzegging huur oude woning. En het klopt ook wel van die vervangende woonruimte, deels. Ik blijf mijn oude huur voorlopig betalen, totdat de nieuwbouwplannen bekend zijn. Besluit ik dan om terug te gaan, blijf ik deze huur betalen. Zo niet, dan gaat binnen twee maanden na bekendmaking de nieuwe huur in. Zo zijn de afspraken hier in ieder geval gemaakt.
mockturtle wijzigde dit bericht op 19-05-2019 15:31
1.92% gewijzigd
19-05-2019 15:26
Wat je is aangeboden, is het contract.
En het is lullig dat dat blijkbaar anders is dan wat je eerst hoorde of las (mondeling, online? Is me nog niet duidelijk), maar ze staan wel gewoon in hun recht.
Zowel online als in de bevestigende mail die ik ontvangen heb na acceptatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven