Geld & Recht alle pijlers

Huurverhoging.. kan dit?

26-06-2019 22:14 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

ik heb even advies nodig over mijn huurwoning.

Ik woon sinds 2016 in een appartement, de aanvangshuur was 700 euro. Ik ontvang huursubsidie omdat ik een student ben met een laag inkomen.

Een tijd geleden ontving ik een brief van mijn verhuurder over de jaarlijkse huurverhoging. De huur gaat weer met 5,6% omhoog. Dit was vorig jaar ook al het geval. Ik vond het toen ook al een forse verhoging, en had mijn verhuurder daar over gebeld met de vraag of dit wel kan. Die zei dat het aan de onderhoudskosten ed lag, en ik heb er toen verder niets meer mee gedaan (achteraf stom van me).

Omdat het me toch niet lekker zit heb ik zelf het een en ander uitgezocht. Ik ben naar het juridisch loket gegaan, waar gezegd werd dat ik in een sociale huurwoning woon en de verhuurder zich dus aan bepaalde regels heeft te houden. Er werd mij verteld dat ivm mijn lage inkomen een huurverhoging van 5,6% sowieso niet mag.

Ook heb ik de puntentelling van mijn appartement gecheckt. Ik kom op een bedrag van 670 euro. Op advies van het juridisch loket heb ik huurverlaging aangevraagd. Hierover heb ik mijn verhuurder ook een aantal keer gebeld, maar die reageert heel aanvallend, en blijft volhouden dat ik in de vrije sector huur en hij gewoon de huur kan verhogen.

Zie ik het nu verkeerd of sta ik gewoon in mijn recht?
Alle reacties Link kopieren
Als je in een sociale huurwoning woont, heb je toch recht op huursubsidie? En als je als student zonder significant inkomen die woning niet kan betalen, moet je op kamers gaan wonen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Volgens mij zijn er altijd bepaalde organisaties die sociale huurwoningen verhuren. Huur je van een particulier of echt een organisatie?

Is je huur nu meer dan € 720?
anoniem_367263 wijzigde dit bericht op 26-06-2019 22:18
10.82% gewijzigd
pejeka schreef:
26-06-2019 22:17
Als je in een sociale huurwoning woont, heb je toch recht op huursubsidie?
Lezen, ze krijgt al huursubsidie.
anoniem_367263 wijzigde dit bericht op 26-06-2019 22:19
22.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
kopjechino schreef:
26-06-2019 22:17
Lezen, ze krijgt al huursubsidie.
Dan houdt het op. Kamer huren, studie afmaken en daarna een eigen huis zoeken. Waarom moet een student op kosten van de samenleving in een compleet appartement bivakkeren?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Je staat in je recht. Je huur zit onder de liberalisatiegrens dus het is sociale huur. Je verhuurder moet zich dus aan de regels voor sociale huur houden.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... satiegrens
Alle reacties Link kopieren
kopjechino schreef:
26-06-2019 22:17
Volgens mij zijn er altijd bepaalde organisaties die sociale huurwoningen verhuren. Huur je van een particulier of echt een organisatie?

Is je huur nu meer dan € 720?
Van een particulier.

Als ik de test op de site van rijksoverheid invul, komt er uit dat het een sociale huurwoning betreft omdat de aanvangshuur onder de huurgrens van dat jaar zat.

Maar omdat het idd particulier is en mijn verhuurder zo aanvallend reageert, twijfel ik nu zelf ook.
Als het sociale huur is blijft de huur altijd onder de huurgrens en krijg je gewoon een verhoging van je huurtoeslag.
Weet je zeker dat je sociale huur huurt?
Alle reacties Link kopieren
Of je een sociale huurwoning huurt is heel simpel: de 1e maand huur (kale huurprijs) die je betaalde toen je in het huis ging wonen, bepaalt of je sociale-huurwoning hebt of niet. Op de website van de overheid kun je dit precieze bedrag voor jouw contractdatum vinden. Als je inderdaad in een sociale huurwoning woont, mag je verhuurder sowieso de huur niet zomaar met 5,6% verhogen. Je kunt hiervoor contact opnemen met de Huurcommissie. Je kunt daar een procedure starten om huurverlaging af te dwingen.

Ik zou even uitzoeken of je inderdaad zeker weten in een sociale huurwoning woont en dit dan ook met bewijs erbij naar je verhuurder sturen, en meedelen dat je naar de Huurcommissie stapt als hij geen actie onderneemt.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ng-of-niet
Alle reacties Link kopieren
Onbevangen schreef:
26-06-2019 22:21
Van een particulier.

Als ik de test op de site van rijksoverheid invul, komt er uit dat het een sociale huurwoning betreft omdat de aanvangshuur onder de huurgrens van dat jaar zat.

Maar omdat het idd particulier is en mijn verhuurder zo aanvallend reageert, twijfel ik nu zelf ook.
Het is echt puur de kale huurprijs die bepaald of je woning sociale huur is en dus afhankelijk is van het puntensysteem. Je verhuurder hoopt je gewoon onzeker te maken door zo aanvallend te reageren. Ik zou naar de huurcommissie stappen.
Alle reacties Link kopieren
lindaapinda schreef:
26-06-2019 22:21
Of je een sociale huurwoning huurt is heel simpel: de 1e maand huur (kale huurprijs) die je betaalde toen je in het huis ging wonen, bepaalt of je sociale-huurwoning hebt of niet. Op de website van de overheid kun je dit precieze bedrag voor jouw contractdatum vinden. Als je inderdaad in een sociale huurwoning woont, mag je verhuurder sowieso de huur niet zomaar met 5,6% verhogen. Je kunt hiervoor contact opnemen met de Huurcommissie. Je kunt daar een procedure starten om huurverlaging af te dwingen.

Ik zou even uitzoeken of je inderdaad zeker weten in een sociale huurwoning woont en dit dan ook met bewijs erbij naar je verhuurder sturen, en meedelen dat je naar de Huurcommissie stapt als hij geen actie onderneemt.
Dus als ik het goed begrijp gaat het echt om die eerste maand? De eerste maand kale huur valt inderdaad onder die grens. Ik woon er vanaf december 2016 en de huur was toen 700 euro.

Ik snap niet waarom mijn verhuurder dan blijft zeggen dat het een vrije sector woning is.
Onbevangen schreef:
26-06-2019 22:25
Dus als ik het goed begrijp gaat het echt om die eerste maand? De eerste maand kale huur valt inderdaad onder die grens. Ik woon er vanaf december 2016 en de huur was toen 700 euro.

Ik snap niet waarom mijn verhuurder dan blijft zeggen dat het een vrije sector woning is.
Vul even het testje in op de link de ik postte, dan weet je het.
Alle reacties Link kopieren
lindaapinda schreef:
26-06-2019 22:24
Het is echt puur de kale huurprijs die bepaald of je woning sociale huur is en dus afhankelijk is van het puntensysteem. Je verhuurder hoopt je gewoon onzeker te maken door zo aanvallend te reageren. Ik zou naar de huurcommissie stappen.
Dat onzeker maken lukt hem aardig inderdaad... Ga ik morgen gelijk doen.
Alle reacties Link kopieren
Onbevangen schreef:
26-06-2019 22:25
Dus als ik het goed begrijp gaat het echt om die eerste maand? De eerste maand kale huur valt inderdaad onder die grens. Ik woon er vanaf december 2016 en de huur was toen 700 euro.

Ik snap niet waarom mijn verhuurder dan blijft zeggen dat het een vrije sector woning is.
Omdat hij liever meer geld van je krijgt denk ik.. of hij kent zelf ook de regels niet.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
26-06-2019 22:25
Vul even het testje in op de link de ik postte, dan weet je het.
Dank je!

Inderdaad, deze site bevestigd ook sociale huurwoning.

Ik ga hier morgen gelijk werk van maken.
Onbevangen schreef:
26-06-2019 22:25
Dus als ik het goed begrijp gaat het echt om die eerste maand? De eerste maand kale huur valt inderdaad onder die grens. Ik woon er vanaf december 2016 en de huur was toen 700 euro.

Ik snap niet waarom mijn verhuurder dan blijft zeggen dat het een vrije sector woning is.

Omdat hij je probeert uit te buiten. Of omdat hij zelf de regels niet snapt.
De term "sociale huur" is ook eigenlijk een beetje verwarrend, want daarbij denk je gelijk aan de woningbouw van de gemeente. Maar het kan net zo goed bij een particulier zijn.

Eigenlijk heb je het over of een huurcontract geliberaliseerd is of niet. En daarvoor kijk je naar de hoogte van de aanvangshuur en de grens die dat jaar door de overheid is bepaald. Alles boven dat bedrag is geliberaliseerd (huurder en verhuurder maken zelf afspraken) en alles eronder is aan wettelijke regels gebonden.
Onbevangen schreef:
26-06-2019 22:26
Dank je!

Inderdaad, deze site bevestigd ook sociale huurwoning.

Ik ga hier morgen gelijk werk van maken.
Ik zou ook even uit laten zoeken of je recht hebt op een verlaging of bevriezing van de huur.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-06-2019 22:19
Dan houdt het op. Kamer huren, studie afmaken en daarna een eigen huis zoeken. Waarom moet een student op kosten van de samenleving in een compleet appartement bivakkeren?
Dat vind ik ook altijd bijzonder.
In het complex waar ik woon, woont een meid alleen, geen subsidie want ze heeft een baan.
Sociale huurwoning met 4 kamers!!!!!!
Er zijn zoveel gezinnen die wachten op een betaalbare sociale woning.

On-topic, ik denk dat je even advies moet inwinnen bij het Juridisch Loket.

Succes!!
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
26-06-2019 22:30
De term "sociale huur" is ook eigenlijk een beetje verwarrend, want daarbij denk je gelijk aan de woningbouw van de gemeente. Maar het kan net zo goed bij een particulier zijn.

Eigenlijk heb je het over of een huurcontract geliberaliseerd is of niet. En daarvoor kijk je naar de hoogte van de aanvangshuur en de grens die dat jaar door de overheid is bepaald. Alles boven dat bedrag is geliberaliseerd (huurder en verhuurder maken zelf afspraken) en alles eronder is aan wettelijke regels gebonden.
Correct. Maar waarom zou een student in een appartement moeten wonen als die student dat niet kan betalen zonder dat de samenleving via een toeslag een deel van de huur betaalt? Ga dan op een kamer wonen die je wél kan betalen zonder dat de samenleving daar een bijdrage aan moet leveren, zou ik zeggen. Of zoek een flatgenoot, zodat je de huur kan delen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Onbevangen schreef:
26-06-2019 22:25
Dus als ik het goed begrijp gaat het echt om die eerste maand? De eerste maand kale huur valt inderdaad onder die grens. Ik woon er vanaf december 2016 en de huur was toen 700 euro.

Ik snap niet waarom mijn verhuurder dan blijft zeggen dat het een vrije sector woning is.
Waarschijnlijk omdat hij zich niet gerealiseerd heeft, dat de aanvangshuurprijs bepaald of het een sociale huurwoning of een vrije sector woning betreft.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-06-2019 22:34
Correct. Maar waarom zou een student in een appartement moeten wonen als die student dat niet kan betalen zonder dat de samenleving via een toeslag een deel van de huur betaalt? Ga dan op een kamer wonen die je wél kan betalen zonder dat de samenleving daar een bijdrage aan moet leveren, zou ik zeggen. Of zoek een flatgenoot, zodat je de huur kan delen.
Ik heb inderdaad een huisgenoot. Wij hebben hier voor gekozen omdat een kamer van 15 vierkante meter ons juist meer kost dan dat we dit samen delen.
Alle reacties Link kopieren
Droom19 schreef:
26-06-2019 22:33
Dat vind ik ook altijd bijzonder.
In het complex waar ik woon, woont een meid alleen, geen subsidie want ze heeft een baan.
Sociale huurwoning met 4 kamers!!!!!!
Er zijn zoveel gezinnen die wachten op een betaalbare sociale woning.

On-topic, ik denk dat je even advies moet inwinnen bij het Juridisch Loket.

Succes!!
Ben het daar idd mee eens. Maar als je de prijzen van kamers bekijkt wordt je daar ook niet vrolijk van. Studenten worden echt uitgebuit. Wij hebben nu een heel appartement voor hetzelfde geld als een kamer van een paar vierkante meter in deze stad.
Alle reacties Link kopieren
Onbevangen schreef:
26-06-2019 22:43
Ik heb inderdaad een huisgenoot. Wij hebben hier voor gekozen omdat een kamer van 15 vierkante meter ons juist meer kost dan dat we dit samen delen.
Prima. Dus stel dat het appartement 750 euro per maand kost (ik noem maar een bedrag), dan woon jij dus voor 375 euro per maand, en je huisgenoot ook. Waarom zou je dan recht hebben op subsidie?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven