Huurverhoging.. kan dit?
woensdag 26 juni 2019 om 22:14
Hi allemaal,
ik heb even advies nodig over mijn huurwoning.
Ik woon sinds 2016 in een appartement, de aanvangshuur was 700 euro. Ik ontvang huursubsidie omdat ik een student ben met een laag inkomen.
Een tijd geleden ontving ik een brief van mijn verhuurder over de jaarlijkse huurverhoging. De huur gaat weer met 5,6% omhoog. Dit was vorig jaar ook al het geval. Ik vond het toen ook al een forse verhoging, en had mijn verhuurder daar over gebeld met de vraag of dit wel kan. Die zei dat het aan de onderhoudskosten ed lag, en ik heb er toen verder niets meer mee gedaan (achteraf stom van me).
Omdat het me toch niet lekker zit heb ik zelf het een en ander uitgezocht. Ik ben naar het juridisch loket gegaan, waar gezegd werd dat ik in een sociale huurwoning woon en de verhuurder zich dus aan bepaalde regels heeft te houden. Er werd mij verteld dat ivm mijn lage inkomen een huurverhoging van 5,6% sowieso niet mag.
Ook heb ik de puntentelling van mijn appartement gecheckt. Ik kom op een bedrag van 670 euro. Op advies van het juridisch loket heb ik huurverlaging aangevraagd. Hierover heb ik mijn verhuurder ook een aantal keer gebeld, maar die reageert heel aanvallend, en blijft volhouden dat ik in de vrije sector huur en hij gewoon de huur kan verhogen.
Zie ik het nu verkeerd of sta ik gewoon in mijn recht?
ik heb even advies nodig over mijn huurwoning.
Ik woon sinds 2016 in een appartement, de aanvangshuur was 700 euro. Ik ontvang huursubsidie omdat ik een student ben met een laag inkomen.
Een tijd geleden ontving ik een brief van mijn verhuurder over de jaarlijkse huurverhoging. De huur gaat weer met 5,6% omhoog. Dit was vorig jaar ook al het geval. Ik vond het toen ook al een forse verhoging, en had mijn verhuurder daar over gebeld met de vraag of dit wel kan. Die zei dat het aan de onderhoudskosten ed lag, en ik heb er toen verder niets meer mee gedaan (achteraf stom van me).
Omdat het me toch niet lekker zit heb ik zelf het een en ander uitgezocht. Ik ben naar het juridisch loket gegaan, waar gezegd werd dat ik in een sociale huurwoning woon en de verhuurder zich dus aan bepaalde regels heeft te houden. Er werd mij verteld dat ivm mijn lage inkomen een huurverhoging van 5,6% sowieso niet mag.
Ook heb ik de puntentelling van mijn appartement gecheckt. Ik kom op een bedrag van 670 euro. Op advies van het juridisch loket heb ik huurverlaging aangevraagd. Hierover heb ik mijn verhuurder ook een aantal keer gebeld, maar die reageert heel aanvallend, en blijft volhouden dat ik in de vrije sector huur en hij gewoon de huur kan verhogen.
Zie ik het nu verkeerd of sta ik gewoon in mijn recht?

donderdag 27 juni 2019 om 09:01
summerheat schreef: ↑26-06-2019 23:25Kijk sowieso eerst goed je huurcontract na. Vaak wordt daarin verwezen naar de algemene voorwaarden waarin beschreven wordt hoe veel procent de jaarlijkse verhogingen mogen zijn.
Wat een slechte adviezen worden hier weer gegeven.

Het is sociale huur, dus er geldt een maximale huurverhoging. Punt.
Onderhoudskosten mogen niet apart worden doorberekend, dat zit al bij de huur in. Servicekosten ja, maar dat is een ander verhaal.

donderdag 27 juni 2019 om 09:35
Ik heb geen adviezen op 1 na.
Zoals anderen hier ook al opmerkte: Doe goed je huiswerk TO. Ken je plichten maar ook je rechten.
Lang niet alle pandjesmelkers behandelen hun huurders eerlijk en volgens de regels.
Daar zie ik mijn omgeving helaas voorbeelden te over van (studenten en seizoenswerkers in panden die particulier verhuurd worden)
Schofterige bedragen voor aftanse huizen en een intimiderende huisbaas die de scepter zwaait.
Zoals anderen hier ook al opmerkte: Doe goed je huiswerk TO. Ken je plichten maar ook je rechten.
Lang niet alle pandjesmelkers behandelen hun huurders eerlijk en volgens de regels.
Daar zie ik mijn omgeving helaas voorbeelden te over van (studenten en seizoenswerkers in panden die particulier verhuurd worden)
Schofterige bedragen voor aftanse huizen en een intimiderende huisbaas die de scepter zwaait.

donderdag 27 juni 2019 om 09:54
gizzmo-returns schreef: ↑27-06-2019 09:11Ga weer terug naar het juridisch loket, zij kunnen je verwijzen naar een goede huurrecht advocaat die de verhuurder wel kan aanpakken.
Bij sociale huur heb je helemaal geen advocaat nodig, je kunt zo naar de huurcommissie stappen. Het is geen geliberaliseerde huur, dus de regels zijn duidelijk.

donderdag 27 juni 2019 om 10:06
Dat haal ik er niet uit. Ze is naar het juridisch loket gegaan, dat is wat anders. De huurcommissie kan deze verhuurder terugfluiten want hij houdt zich niet aan de regels die gelden voor sociale huur. Als hij daarmee door blijft gaan heeft hij een groot probleem.

donderdag 27 juni 2019 om 10:07
Maar de huurcommissie kan ook niets afdwingen.
donderdag 27 juni 2019 om 10:09
Dat is inderdaad de volgende stap die ik wil zetten.
Ik heb net gebeld met Rijksoverheid en ga nu ook nog langs juridisch loket, zodat ik zeker ben van mijn zaak.
Als verhuurder dan nog moeilijk doet, schakel ik vandaag nog de huurcommissie in.

donderdag 27 juni 2019 om 10:10
Ze kunnen geen boetes opleggen maar ze kunnen volgens mij wel uitspraak doen die bindend is. Vervolgens kan de ACM dan handhaven.
donderdag 27 juni 2019 om 10:34
Check. En dat geldt natuurlijk ook voor hypotheekrenteaftrek en kinderopvangtoeslag en al die andere toeslagen. Als je het niet kunt betalen zonder steun van (andere) rijke mensen moet je van overheidssteun afzien en een kleiner huis of bijvoorbeeld gewoon geen kinderen nemen.Pandax schreef: ↑27-06-2019 08:46Het maakt niet uit of mensen met een laag inkomen recht hebben op huurtoeslag. Puur uit morele overwegingen zouden arme mensen van overheidssteun af moeten zien. Als ze hun huis niet kunnen betalen zonder steun van rijke mensen, zoeken ze maar een goedkoper huis of gaan ze maar onder een brug slapen. Dat systeem heeft honderden jaren uitstékend gewerkt.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
donderdag 27 juni 2019 om 11:37
merano schreef: ↑27-06-2019 10:34Check. En dat geldt natuurlijk ook voor hypotheekrenteaftrek en kinderopvangtoeslag en al die andere toeslagen. Als je het niet kunt betalen zonder steun van (andere) rijke mensen moet je van overheidssteun afzien en een kleiner huis of bijvoorbeeld gewoon geen kinderen nemen.

donderdag 27 juni 2019 om 11:40
Onbevangen schreef: ↑27-06-2019 10:09Dat is inderdaad de volgende stap die ik wil zetten.
Ik heb net gebeld met Rijksoverheid en ga nu ook nog langs juridisch loket, zodat ik zeker ben van mijn zaak.
Als verhuurder dan nog moeilijk doet, schakel ik vandaag nog de huurcommissie in.
Goed bezig TO! Laat je ons weten hoe het afloopt?
donderdag 27 juni 2019 om 11:41
merano schreef: ↑27-06-2019 10:34Check. En dat geldt natuurlijk ook voor hypotheekrenteaftrek en kinderopvangtoeslag en al die andere toeslagen. Als je het niet kunt betalen zonder steun van (andere) rijke mensen moet je van overheidssteun afzien en een kleiner huis of bijvoorbeeld gewoon geen kinderen nemen.
Exact. Hetzelfde geldt ook voor ziektekosten: als je het niet kan betalen moet je gewoon niet ziek worden.
donderdag 27 juni 2019 om 11:56
Ik houd jullie zeker op de hoogte !
Fijn om even wat adviezen te krijgen uit een andere hoek.
Daarnet ben ik goed geadviseerd door medewerker van het juridisch loket. Volgens haar sta ik in mijn recht moet ik een verzoek indienen bij de huurcommissie. Eigenlijk praktisch dus wat een medewerker van rijksoverheid al vertelde aan de telefoon.
Heb nu wel het gevoel dat ik sterk sta dus ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken voor ons.