Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel zakgeld 1e klaas middelbare school?

17-07-2019 12:42 186 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Onze 12jarige zoon start na de zomervakantie in de 1e klas van de middelbare. Wij hebben net een jongerenrekening voor hem geopend met pinpas. Wil hem graag 1 bedrag per maand aan zakgeld geven, maar hoeveel?

Hier moet hij een bedragje van sparen (om zelf te leren), zelf kadootjes kopen voor vriendjes/ vriendinnetjes (familie niet), en een lekker hapje soms id kantine, enz.

Wij sparen tot dusver ook zelf voor hem op een spaarrekening. We willen hem zelf ook leren sparen (nu met rekening en pinpas, keuzes maken en op is op enz). Gaan we nog doorsparen op die rekening?

Heel benieuwd...
Wat krijgt hij nu aan zakgeld?
Hij krijgt nu pas een rekening? Dat is rijkelijk laat imo.

Wat zegt het nibud over zakgeld?
Ik spaar ook gewoon door op een aparte spaarrekening. Deze word niet van kind maar blijft van ons voor uitgaves voor het kind. Schooluitgaves en misschien wat startgeld voor huis/inrichting/auto, mocht er wat overblijven na de opleiding.
Maar ik wil daar zelf zeggenschap over behouden.

Je kan naast een normale betaalrekening ook een spaarrekening koppelen waar kind zelf op kan sparen van zakgeld of eventueel kledinggeld strakjes en zelf verdiend geld als er een baantje komt later.

Bij het nibud kan je adviezen zien mbt hoogte zakgeld volgens mij.
20 per maand. 10 om uit te geven, 10 om te sparen.
Alle reacties Link kopieren
Als je het kunt missen zou ik ongeveer de aanbevelingen van het Nibud aanhouden.
https://www.nibud.nl/consumenten/zakgeld/

Ik vind het ook wat laat voor een rekening
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
https://www.nibud.nl/consumenten/zakgeld/
Manta schreef:
17-07-2019 12:46
Hij krijgt nu pas een rekening? Dat is rijkelijk laat imo.

Wat zegt het nibud over zakgeld?
Want? De 12 jarige heeft ook geen eigen betaalrekening. Die spaart in een spaarpot en heeft geen digitale transacties.

Of ze nu met 10 of met 13 leren pinnen.. ze leren het dan nog steeds net zo snel hoor.
Vivia heeft weer last van duppel posten...
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 17-07-2019 12:51
86.96% gewijzigd
Manta schreef:
17-07-2019 12:46
Hij krijgt nu pas een rekening? Dat is rijkelijk laat imo.

Wat zegt het nibud over zakgeld?
Hoezo is dat laat? Hij kan tot nu toe contant hebben gekregen.
Dat is voor kinderen toch echt een handigere manier om met geld om te leren gaan (als ze jong zijn). Dus nu pas een eigen rekening vind ik helemaal niet gek of laat.

Geen idee wat normaal is, ik weet dat ik op de middelbare school 25,- gulden per maand kreeg (nog net want vlak daarna werd het €11,34)
Dus ik zou met inflatie haast denken dat €25,-/€30,- nu wel aardig passend zou zijn.
Manta schreef:
17-07-2019 12:46
Hij krijgt nu pas een rekening? Dat is rijkelijk laat imo.

Wat zegt het nibud over zakgeld?

Kinds eigen betaal- en spaarrekening staan hier los van wat wij voor ze sparen, dus hoezo rijkelijk laat? En daarnaast, sparen is geen moetje he?
€50 kleedgeld
€20 zakgeld

En dan zelf verantwoordelijk voor telefoon abonnement en kleding.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
17-07-2019 12:49
20 per maand. 10 om uit te geven, 10 om te sparen.
ik vind 10 om uit te geven weinig als hij er cadeautjes van moet kopen en af en toe iets lekkers
dat betekent of cheap ass cadeautjes of geen geld om iets te halen als er een vriendje jarig is
if we all light up, we can scare away the dark...
Wat heeft hij nodig?

Onze kinderen kregen zoveel zakgeld als ze nodig hadden. Zakgeld is leergeld dus vanaf groep zes kregen ze er elk jaar een verantwoordelijkheid bij een dus ook meer geld.

Wij rekenden uit wat ze op jaarbasis nodig hadden voor bijvoorbeeld cadeautjes voor vriendjes. Dat bedrag gedeeld door 52 kregen ze er dan wekelijks bij.

Kinderen waren dus zelf verantwoordelijk voor:
Cadeautjes voor vrienden
Sparen
Telefoon
Kantine op school
Treurniet12 schreef:
17-07-2019 12:52
€50 kleedgeld
€20 zakgeld

En dan zelf verantwoordelijk voor telefoon abonnement en kleding.
50 per maand voor kleding vind ik erg veel. Is er een jongen van 12 die dat op krijgt?
3thee schreef:
17-07-2019 13:06
50 per maand voor kleding vind ik erg veel. Is er een jongen van 12 die dat op krijgt?
Daar gaat dan alles van hè. Jassen, schoenen, ondergoed. Dan is het niet veel, want dan moet je sparen voor een winterjas van €80 bijv.
tatlitatli schreef:
17-07-2019 13:01
ik vind 10 om uit te geven weinig als hij er cadeautjes van moet kopen en af en toe iets lekkers
dat betekent of cheap ass cadeautjes of geen geld om iets te halen als er een vriendje jarig is

Hmmm true. Ik las eigenlijk 'wat geven jullie' :facepalm:
Als kind zelf eten moet betalen is het inderdaad aan de magere kant.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
17-07-2019 13:06
50 per maand voor kleding vind ik erg veel. Is er een jongen van 12 die dat op krijgt?
Ik vind dat niet veel. 1 broek kopen en het is al bijna op. En wat denk je van een winterjas, schoenen etc?
Plus op die leeftijd groeien ze nog overal uit en dat kan heel snel gaan.
3thee schreef:
17-07-2019 13:06
50 per maand voor kleding vind ik erg veel. Is er een jongen van 12 die dat op krijgt?

Valt volgens Nibud wel mee:

Uit Nibud-gegevens blijkt dat alle kleding (dus van sokken, ondergoed tot een winterjas) vanaf 12 jaar en ouder 56 euro per maand kost. In de praktijk betalen kinderen meestal niet alle kleding van het kleedgeld (bijvoorbeeld geen sport- of badkleding).
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 17-07-2019 13:12
0.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
17-07-2019 13:06
50 per maand voor kleding vind ik erg veel. Is er een jongen van 12 die dat op krijgt?
Huh? ik kreeg heel lang geleden al 150 gulden per maand kleedgeld, 50 euro is toch echt niet veel? OK destijds was er geen primark maar dan nog...
if we all light up, we can scare away the dark...
3thee schreef:
17-07-2019 13:06
50 per maand voor kleding vind ik erg veel. Is er een jongen van 12 die dat op krijgt?

Dat is 600 per jaar en is mogelijk als je om het jaar en winterjas koopt en verder vooral weinig goedkope kleding koopt. En het is voor kind met groeispurt zelfs weinig.
Wij laten het afhangen van hoe het op de middelbare school gaat, welke buurt dat is en wat gebruikelijk is qua feestjes en kadootjes.
We hebben middelbare scholen in de buurt waar je gewoon je eigen eten meeneemt en een beperkte kantine is, maar als ze in de stad gaat, waar een uitgebreide kantine is en ze soms een kopje thee in de horeca in de buurt wil drinken hebben we een ander verhaal.
Bij een bepaalde school zit een bioscoop in de buurt bijvoorbeeld.
Ze heeft nu iedere maand wel minimaal een feestje waar goed wordt uitgepakt dus waar je ook niet met een lullig kadootje kunt aankomen,
maar op sommige scholen speelt dat weer niet en ik weet ook nog niet hoe uitgebreid haar eventuele vriendengroep gaat zijn.
Dus ik neem die zaken mee, op dit moment zou een tientje per maand voor kadootjes al niet uitkomen bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Kleedgeld gaan we nog niet doen. Telefoon (sim only a 3,- pm) betalen wij en blijven dit ook doen.

Ik zat zelf richting 20,- per maand te denken, om te beginnen. Zou graag zien dat hij hiervan €5,- (per maand) opzij legt om te sparen. Gewoon, om hem dat te leren zelf te doen op je rekening. Sparen op zijn spaarrekening blijven wij denk ik doen, tot zijn 18e.
Alle reacties Link kopieren
20 euro per maand lijkt me een goed bedrag. Mijn dochter krijgt dat ook sinds de brugklas.
Alle reacties Link kopieren
Maar als ze verplicht een vast bedrag moeten sparen, wat is dan het verschil met als jij het zelf stoer op de spaarrekening ? Ik zou hem daar advies in geven maar het hem zelf laten beslissen hoeveel. De ene maand zal hij meer over hebben dan de andere. .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven