Geld & Recht alle pijlers

Uitbetaling vakantiedagen en belasting

29-08-2019 12:18 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, sinds februari ben ik werkzaam in een brasserie-hotel. Nu hebben we onlangs het bericht( anderhalve week geleden) ontvangen van het management dat de zaak is verkocht aan 2 nieuwe uitbaters, zij zullen de zaak overnemen en voortzetten per 1sept 2019. Het voltallige personeel word overgenomen, inclusief contract, salaris en lopende afspraken. Nu ontving ik gisteren een mail dat we van de oude eigenaar ook een zogenaamde eindafrekening gaan krijgen: het laatste salaris, opgebouwd vakantiegeld tot 31-08 en alle vakantiedagen die er nog staan zullen worden uitbetaald zodat per 1-09-2019 iedereen weer op “0” begint bij nieuwe eigenaars. Ik heb sinds februari geen vakantie opgenomen en ik weet dat er met extra compensatie-uren ed het over ong 100 uur vakantie gaat, dus best een aantal! Nu kan ik nergens vinden welk belastingtarief bij uitbetaling van deze uren word gehanteerd. Weet iemand hier toevallig hoe dit zit? Kan de uren dus niet meenemen, en opnemen lukt dus ook niet aangezien de overname al as zondag officieel is. Mijn dank is groot!
Alle reacties Link kopieren
Ehm... ik vraag mij af of je vakantie-uren zomaar uitbetaald mogen worden als alles overgenomen wordt. Als alles overgenomen wordt inclusief de lopende contracten en verplichtingen, is het niet logisch om tussentijds met jou als personeelslid af te rekenen. Dit zullen ze onderling moeten verrekenen cq dit is opgenomen in de overnameprijs.

Ik zou contact opnemen met de vakbond of eventueel het juridisch loket.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Het tarief staat op je loonstrook, kijk bij tarief BT. Dat hoort standaard op de loonstrook te staan namelijk.
Zou ook even kijken of jouw jaarloon berekend is op deze extra uitbetaling. Anders kan het namelijk maar zo zijn dat je over deze extra uitbetaling straks in je aangifte inkomstenbelasting moet terugbetalen.
Alle reacties Link kopieren
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... w-leeftijd

36,65% of 38,10%
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
29-08-2019 12:22
Ehm... ik vraag mij af of je vakantie-uren zomaar uitbetaald mogen worden als alles overgenomen wordt. Als alles overgenomen wordt inclusief de lopende contracten en verplichtingen, is het niet logisch om tussentijds met jou als personeelslid af te rekenen. Dit zullen ze onderling moeten verrekenen cq dit is opgenomen in de overnameprijs.

Ik zou contact opnemen met de vakbond of eventueel het juridisch loket.
Dit is een vrij standaard procedure bij overname. Ik heb het eerlijk gezegd nooit anders gezien. Informatie inwinnen kan natuurlijk nooit kwaad.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
29-08-2019 12:22
Ehm... ik vraag mij af of je vakantie-uren zomaar uitbetaald mogen worden als alles overgenomen wordt. Als alles overgenomen wordt inclusief de lopende contracten en verplichtingen, is het niet logisch om tussentijds met jou als personeelslid af te rekenen. Dit zullen ze onderling moeten verrekenen cq dit is opgenomen in de overnameprijs.

Ik zou contact opnemen met de vakbond of eventueel het juridisch loket.
En dit ......
Alle reacties Link kopieren
Flymania schreef:
29-08-2019 12:24
Dit is een vrij standaard procedure bij overname. Ik heb het eerlijk gezegd nooit anders gezien. Informatie inwinnen kan natuurlijk nooit kwaad.
Echt? Ik ken ze alleen maar dat bij de overname alle rechten en plichten meegaan en verrekend worden in de overnamesom met eventueel een afrekeningsclausule. Misschien is het ook afhankelijk van het soort bedrijf en branche.
Weer wat geleerd.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Maar heb je dan wel de mogelijkheid om dit jaar vakantie te genieten? Wettelijke dagen mogen niet worden afgekocht. Ik zou dit heel goed op papier laten zetten. Je moet altijd het recht hebben, en in staat worden gesteld van vakantie te genieten. Daar mag geen financiele compensatie tegenover staan.

Anders contact opnemen met rechtsbijstand.
Even vakbond of rechtsbijstand navragen of dit wel zo mag, of dat je formeel het recht hebt om je dagen mee te mogen nemen (als je dat zou willen).

Het kan zijn dat ze over de vakantie-uren het hoogste belastingtarief inhouden, 51,755 dus. Dan kun je het teveel betaalde volgend jaar bij je belastingaangifte terugvragen. Het is in feite extra loon, en er zou hetzelfde tarief over ingehouden kunnen worden als over je normale loon, maar als ze dat doen is er een risico dat je totale loon in dit jaar over een tariefgrens gaat en er dus te weinig loonheffing is ingehouden. In dat geval zou je volgend jaar na de aangifte moeten bijbetalen. Om dat te voorkomen kan het hoogste tarief worden ingehouden nu.
Alle reacties Link kopieren
Helaas geen lid van rechtsbijstand, juridisch loket wel gebeld. Zij geven aan dat dit idd niet “mag”. Overname is overname, inclusief alles dus. Vakbond is een goeie, ga ik zo ook even contact mee opnemen. Heb tevens ook mijn belastingadviseur bericht, kijken of hij nog wat aanvullende info heeft.
Als het hele bedrijf is verkocht en het dus een aandelentransactie veranderd er helemaal niets voor het personeel. Je hoeft hier dus niet mee akkoord te gaan.

Vakantiedagen worden vaak bij het uitbetalen extra belast, maar dat kun je het jaar erna weer terug krijgen van de belastingdienst door je aangifte. Let er wel op dat als je misschien ook toeslagen krijgt (huur/zorg/kinder) dit extra inkomen ook van invloed is op je toeslagen. Dan zou ik er al helemaal niet mee akkoord gaan dat ze het gaan uitbetalen.
Alle reacties Link kopieren
Bij overgang van onderneming (is dit volgens mij), mag dit niet. Dan moeten alle rechten en plichten overgenomen worden, dus dan moeten ze je vakantierechten overnemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven