Hoe veilig is een condoom nou daadwerkelijk?

12-11-2018 08:38 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,

Helaas kan ik niet tegen hormonen, dus ook niet tegen de pil. Ik heb al verschillende pillen geprobeerd maar ik word er ontzettend depressief van dus helaas.
Ik wil mezelf wel steriliseren omdat ik absoluut geen kinderwens heb maar de gynaecoloog vind me veel te jong, wat ook wel begrijpelijk is.

Ik heb wel wat one night stands gehad en dus ook met condoom. Viel me op dat sommige mannen nogal botweg zeiden dat een condoom niet fijn zit en dat het "voor geen meter neukt".

Nu heb ik sinds een paar maanden een relatie en willen we natuurlijk graag sex. Hopelijk is hij niet negatief over condooms want ik heb voor nu weinig keus. Maar ik wil absoluut niet zwanger worden. Dus hoe veilig is het condoom als hij hem dus gelijk voordat hij met zn lul bij me naar binnen komt om doet?

Ben echt als de dood om zwanger te raken namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Bij normaal gebruik gewoon veilig. Hier al 19 jaar geen probleem....
.....
Alle reacties Link kopieren
De betrouwbaarheid van een condoom als anticonceptiemiddel is sterk afhankelijk van het juiste gebruik. Bij juist gebruik is de kans op een zwangerschap tussen de 2 en 5%. De kans dat een SOA wordt overgedragen is klein. Dit kan gebeuren wanneer het condoom lekt of scheurt, of wanneer je na het gebruik van de condooms de handen niet wast en de handen in aanraking komen met de penis of vagina.

Link: https://www.anticonceptie.nl/product/ba ... e/condoom/
Condooms zijn ook niet fijn. Niets zo ongeil als stoppen om een condoom om te doen.
Lord*Voldemort schreef:
12-11-2018 08:44
Condooms zijn ook niet fijn. Niets zo ongeil als stoppen om een condoom om te doen.
Mooi hoor maar wat heeft TO hier aan, en heb je een alternatief voor haar probleem?
Tessa44- schreef:
12-11-2018 08:47
Mooi hoor maar wat heeft TO hier aan, en heb je een alternatief voor haar probleem?
Spiraaltje
Alle reacties Link kopieren
Lord*Voldemort schreef:
12-11-2018 08:44
Condooms zijn ook niet fijn. Niets zo ongeil als stoppen om een condoom om te doen.
Niet boeiend wat jij vindt.
TO zoekt een oplossing.
@TO, hier heeft het jarenlang goed gewerkt. Ook ik verdroeg hormonen zeer slecht.
Alle reacties Link kopieren
Condooms zijn niet veilig, kijk maar op de Zwanger pijler. De mensen die daar niet gepland zwanger raken zijn aaaaaaallllemaal dwars door het condoom én de pil heen zwanger geworden.

Ik kan ook niet tegen de pil en elke andere soort. Werkt migraine opwekkend. Wij hebben het 18 jaar met condoom gedaan. Ik heb één keer de morning after pil moeten halen omdat er een scheurtje in zat (wat man gewoon meteen opmerkte na de sex).
Alle reacties Link kopieren
Lord*Voldemort schreef:
12-11-2018 08:44
Condooms zijn ook niet fijn. Niets zo ongeil als stoppen om een condoom om te doen.

Als je een beetje geoefend bent is dat in een paar seconden gepiept en je hoeft niet te stoppen om een condoom om te doen.

@TO hier al 10 jaar veilig condoom gebruik.
TO wat is je ervaring met condooms tot nu toe? Mijn ervaring is dat ze wel eens stuk gaan. Als ik echt echt echt niet zwanger zou willen worden, zou ik toch zoeken naar een xtra hulpmiddel.

Ik heb in het verleden een apparaat gebruikt waarbij ik mijn ovulatie in bijhield, niet betrouwbaar om niet zwanger mee te worden, maar misschien voor jou wel een hulpmiddel om extra voorzichtig te zijn rondom die dagen.

Lastig dat je niet tegen hormonen kunt, heb je ook wel eens aan een gewoon spiraal gedacht. Een spiraal zonder hormonen. Kleven ook nadelen aan, maar bevat in ieder geval geen hormonen.
Lord*Voldemort schreef:
12-11-2018 08:48
Spiraaltje
Is een optie. Maar klevenook behoorlijk wat nadelen aan, oa dat de de betrouwbaarheid niet heel hoog is, plus de menstruaties er veel heftiger door kunnen worden.
Tessa44- schreef:
12-11-2018 08:55
Is een optie. Maar klevenook behoorlijk wat nadelen aan, oa dat de de betrouwbaarheid niet heel hoog is, plus de menstruaties er veel heftiger door kunnen worden.
Hoezo betrouwbaarheid is niet heel hoog? Ik dacht dat dat wel veilig was eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
toffifee schreef:
12-11-2018 08:50
Condooms zijn niet veilig, kijk maar op de Zwanger pijler. De mensen die daar niet gepland zwanger raken zijn aaaaaaallllemaal dwars door het condoom én de pil heen zwanger geworden.

Ik kan ook niet tegen de pil en elke andere soort. Werkt migraine opwekkend. Wij hebben het 18 jaar met condoom gedaan. Ik heb één keer de morning after pil moeten halen omdat er een scheurtje in zat (wat man gewoon meteen opmerkte na de sex).

Dit vind ik zo'n lelijke dooddoener, waarbij je mensen als leugenaars wegzet. De meeste mensen gebruiken de anticonceptie goed. De meeste mensen, ook vivaforummers, worden dan ook niet zwanger. Enkelen wel.
Ik denk dat je knettergek gaat worden als íedereen die níet zwanger wordt elke keer weer een topic opent "weer niet zwanger deze maand na juist gebruik van anticonceptie". Er schrijven hier duizenden vrouwen (en een aantal mannen) Niet 1 AC is 100% betrouwbaar, dus ja, als het fout gaat openen die mensen soms een topic. En enkelen van hen zullen hun ac niet goed gebruikt hebben, dat neemt niet weg dat velen zwanger worden ondanks juist gebruik. Zoals er ook mensen zwanger worden na sterilisatie of met (mirena-)spiraal.

Dit gezegd hebbende:
TO, is het een idee om naast het condoom een koperspiraal te gebruiken? Dan heb je alweer iets minder kans op zwangerschap
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Lord*Voldemort schreef:
12-11-2018 08:58
Hoezo betrouwbaarheid is niet heel hoog? Ik dacht dat dat wel veilig was eerlijk gezegd.
Ik ken in mijn omgeving al 3 vrouwen die zwanger werden ondanks koperspiraal. Er was ooit bij Rondom 10 een hele zaal vol met vrouwen, die zwanger waren geworden ondanks koperspiraal. De mirena is veiliger, maar heeft weer hormonen. Bovendien kreeg ik ook bij de mirena de waarschuwing dat er een kans is op zwangerschap en heb ik daar wel eens van gehoord, maar die ken ik niet persoonlijk
Later is nu
Dreamer schreef:
12-11-2018 09:01
Ik ken in mijn omgeving al 3 vrouwen die zwanger werden ondanks koperspiraal. Er was ooit bij Rondom 10 een hele zaal vol met vrouwen, die zwanger waren geworden ondanks koperspiraal. De mirena is veiliger, maar heeft weer hormonen. Bovendien kreeg ik ook bij de mirena de waarschuwing dat er een kans is op zwangerschap en heb ik daar wel eens van gehoord, maar die ken ik niet persoonlijk
Dus toch maar weer condooms kopen.
Alle reacties Link kopieren
Overigens heb ik een pessarium gebruikt, dat heeft tijdens de seks wat minder impact. Mijn moeder heeft 'm jarenlang gebruikt zonder zwanger te worden.
(en voor de duidelijkheid: ik ben ook nooit zwanger geraakt door de pil heen of met condoom, ik kan me alleen kwaad maken om de motie van wantrouwen, zodra er iemand door de pil heen zwanger is geraakt)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Lord*Voldemort schreef:
12-11-2018 09:03
Dus toch maar weer condooms kopen.
Dubbledutch maakt de kans weer kleiner ja :)
Later is nu
Hier ook zeker 10jr met condoom gevreeen, geen enkel probleem.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
12-11-2018 08:59
Dit vind ik zo'n lelijke dooddoener, waarbij je mensen als leugenaars wegzet. De meeste mensen gebruiken de anticonceptie goed. De meeste mensen, ook vivaforummers, worden dan ook niet zwanger. Enkelen wel.
Oké, niet iedereen. Ik geloof echter ook dat er nog een hele grote groep blijft die dit zegt maar ondertussen de ac niet goed heeft gebruikt. Het is tenslotte makkelijker wijzen naar een falende ac dan eerlijk te zijn en hand in eigen boezem te steken.
Ik vind ze niet betrouwbaar, het is wel jaren geleden dat ik ze gebruikte maar bij alle sekspartners knappen ze weleens.
Tessa44- schreef:
12-11-2018 08:55
Is een optie. Maar klevenook behoorlijk wat nadelen aan, oa dat de de betrouwbaarheid niet heel hoog is, plus de menstruaties er veel heftiger door kunnen worden.
Onzin. Betrouwbaarheid is hoger dan bij condooms in de praktijk

https://www.anticonceptie-online.nl/met ... eiding.htm
Alle reacties Link kopieren
toffifee schreef:
12-11-2018 09:27
Oké, niet iedereen. Ik geloof echter ook dat er nog een hele grote groep blijft die dit zegt maar ondertussen de ac niet goed heeft gebruikt. Het is tenslotte makkelijker wijzen naar een falende ac dan eerlijk te zijn en hand in eigen boezem te steken.
Maar voor een buitenstaander is het ook nogal makkelijk om naar de persoon te wijzen ipv falende ac. En ik snap dat wel, want het geeft een (vals gevoel van) zekerheid: ik doe het goed dus mij gebeurt dat niet. Maar het kan dus bij iedereen gebeuren, hoewel ik geloof dat er gewoon vrouwen zijn, waarbij de hormonen in de pil/het spiraal gewoon niet goed aanslaan.

In elk geval vind ik het enorm oneerlijk om altijd maar naar de vrouw te wijzen als schuldige, terwijl gewoon bekend is dat ac niet 100% betrouwbaar is. Genoeg mensen stralen de overtuiging uit, dat het áltijd aan de gebruiker ligt en nooit aan de ac. Als je met goed gebruik zwanger geworden bent, en je bent al emotioneel, is dat een onnodig gemene trap na.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Koperspiraaltje heeft de huisarts me afgeraden omdat ik al extreem heftige en lange menstruaties heb en de kans dat die nog erger worden met een koperspiraal is groot.
Ik vind het ook heel erg lastig maar zie eigenlijk geen andere oplossing dan een condoom.
Ben ook wel bang dat ie scheurt inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Als je niet tegen hormonen kan, ben je dood. En dan kan je geen topic openen. Je kan dus wel tegen hormonen.

Als je de ene pil niet wil vanwege bijverschijnselen, kan je ook een andere proberen.

Condooms zijn vrij veilig, maar niet absoluut. En je bent sterk afhankelijk van het correcte gebruik.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
12-11-2018 09:47
Maar voor een buitenstaander is het ook nogal makkelijk om naar de persoon te wijzen ipv falende ac. En ik snap dat wel, want het geeft een (vals gevoel van) zekerheid: ik doe het goed dus mij gebeurt dat niet. Maar het kan dus bij iedereen gebeuren, hoewel ik geloof dat er gewoon vrouwen zijn, waarbij de hormonen in de pil/het spiraal gewoon niet goed aanslaan.

In elk geval vind ik het enorm oneerlijk om altijd maar naar de vrouw te wijzen als schuldige, terwijl gewoon bekend is dat ac niet 100% betrouwbaar is. Genoeg mensen stralen de overtuiging uit, dat het áltijd aan de gebruiker ligt en nooit aan de ac. Als je met goed gebruik zwanger geworden bent, en je bent al emotioneel, is dat een onnodig gemene trap na.
Waar wijs ik de vrouw aan als schuldige? Het is geen vals gevoel van zekerheid. Zoals je kunt lezen heb ik een keer de morning afterpil gehaald omdat het niet goed ging, dat werd namelijk gewoon opgemerkt door mijn man.

Trouwens, ik heb alle ac geprobeerd, van implanon tot spiraal. Het werkte gewoon niet. Of ik bleef migraine houden of ik bleef ongesteld (en ik heb het echt geprobeerd, maar na 5 maanden menstrueren was ik er gewoon klaar mee). Ik denk dus dat er ook mensen zijn die echt alleen een condoom kunnen gebruiken. En, ik denk dat als je gewoon alert bent, én je bereidt bent de MAP te halen (of wellicht gewoon één uit voorzorg in huis hebt liggen), er geen probleem hoeft te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven