Gezondheid alle pijlers

Morning after pil

17-04-2008 13:22 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als je al lang geen anti-conceptie pil slikt ben je dan gevoeliger voor de morning after pil, dat je bv langer last hebt van de bijwerkingen(hormonen)?

Heb al gegoogled maar niks relevants te vinden. Wel dat de bijwerkingen na 48 uur verdwenen zouden moeten zijn.



Ben benieuwd of iemand hier iets van weet!
Alle reacties Link kopieren
Helemaal vrouw/lichaamsafhankelijk. Niks zinnigs op te zeggen dus.
Alle reacties Link kopieren
Waar heb je last van dan? En hoe lang al?
Alle reacties Link kopieren
Nou het gaat eigenlijk om mijn zusje (20), dus ik wilde even kijken voor haar, ik heb daar zelf totaal geen verstand van.

Maar iig, ze heeft maandag avond die pil ingenomen (heeft zondagochtend vroeg sex gehad) En ze heeft nu nog een beetje last van misselijkheid en voelt zich wat anders dan normaal..
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dat best zou kunnen als je gevoelig bent voor dat hormoon. Ik weet niet of het uitmaakt of je anders geen hormonale anticonceptie gebruikt. Zelf ben ik er ook aardig gevoelig voor. Ik heb me ook weleens dagen raar gevoeld en mijn cyclus raakte er ook van in de war.

Ik zou het nog even afwachten en anders even huisarts bellen als het te lang duurt.
Alle reacties Link kopieren
Was dat ook van een morning after pil himmie?

Kan ze al een zwangerschapstest doen of is dat te vroeg?
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat was ook morning afterpil.



Het is best een stoot hormonen die je binnenkrijgt hoor, met zo'n ding. Niet heel raar als je daar last van hebt.

Gewoon nog even afwachten. Misschien is ze ook heel erg gestressed geraakt van dat 'ongelukje' en die pil? Kan je je ook raar van voelen en misselijk van worden hoor.



Zwangerschapstest is helemaal niet aan de orde nog, tenzij ze eerder onveilige seks heeft gehad. Ze heeft in dit geval keurig op tijd die morning afterpil geslikt. Een zwangerschapstest kun je pas doen als je overtijd bent.
Alle reacties Link kopieren
Nee daarvoor niet, zover ik weet.

Ik heb gelezen dat het binnen 24 uur het meest effectief is.... en dat is niet het geval :S



Nouja we moeten het idd maar even afwachten. Als het volgende week nog niet over is, moet ze maar bellen met de huisarts..
Alle reacties Link kopieren
Als je je heel erg met zoiets bezighoudt, voel je ook alles hoor. Kans op zwangerschap is echt nihil en ook nog afhankelijk van wanneer in menstruatiecyclus je seks hebt gehad. Bovendien treedt zwangerschapsmisselijkheid pas na een paar weken op, voor zover ik weet.



Maar als ze zich erge zorgen maakt, zou ik huisarts bellen. Misschien is ze overgevoelig voor dat hormoon in die pil.. kan ook.
Alle reacties Link kopieren
Kan wel kloppen hoor. Met een morning afterpil krijg je tenslotte evenveel hormaal binnen als dat je lichaam in een jaar aanmaakt. Dus als je niet aan de pil bent kan dit denk ik wel extra hard aankomen.
Alle reacties Link kopieren
Oke..

Het is afwachten. En tante worden is ook niet verkeerd natuurlijk :)
Alle reacties Link kopieren
Met de MA krijg je niet evenveel hormonen binnen die je zelf in een jaar aanmaakt. Waar haal je dat nou weer vandaan. Dat vind ik dan weer het nare van dit soort topics, mensen gaan met medische kennis smijten alsof het niets is, zonder te weten of het wel klopt.

Je neemt een pilletje met 1,5 mg levonorgestrel (wat progesteron is, maar dan nagemaakt). Tijdens je normale cyclus en helemaal tijdens een zwangerschap produceer je veel meer dan dit. Het komt alleen oraal binnen en tegennatuurlijk, daar kan je lichaam op reageren.

Heel wat jaren terug, eerste vriendje, scheurde het condoom een keertje. Ik in paniek en meteen naar de dokter. Toen kocht je ze niet in de drogist, ik kreeg toen 2 pillen die ik verspreid moest innemen. Zag dat het een dosis was van de 'gewone' pil. Komt beetje op hetzelfde neer dus. Na drie dagen moet het ergste gevoel wel weg zijn, ff naar de dokter (weet je zeker dat je goede info krijgt).
ik ben gestopt met de pil, omdat het effect had op mijn humeur, en op mijn libido.

tijdje terug ook morning after pil moeten slikken, en was de dag erna behoorlijk depri. maar dat was een dag later ook weer over. en het schopte ook heel mijn cyclus in de war trouwens...

maar iedereen reageert er weer anders op, zoals ook iedereen anders op de pil reageert.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zusje slikt ook inderdaad de pil niet omdat ze veel humeur schommelingen kreeg en elke keer na de stopweek als ze weer met de strip begon werd ze misselijk, hoofdpijn enz..

Ik vraag me echt af hoe groot de kans is dat ze daadwerkelijk zwanger is.
Alle reacties Link kopieren
twentythree schreef op 17 april 2008 @ 18:33:

Ik vraag me echt af hoe groot de kans is dat ze daadwerkelijk zwanger is.


Ik zeg: 50% kans.

Ze is het óf wel, óf niet! X-D



Sorry, even zonder gekheid...de meeste mensen zijn maanden, zoniet jáááren aan het 'klussen' zoals ze dat hier noemen voordat het eindelijk een keer raak is.

Maargoed, je hebt natuurlijk ook altijd nog die uitzonderingen bij wie het in één keer raak is.

Er is dus simpelweg geen pijl op te trekken.
Alle reacties Link kopieren
Hihi ja oke.. fifty fifty ;)



Maar de tijd tussen de sex en morning after is wel belangrijk, ze vertelde dat je het binnen 72uur moet slikken.

Ze heeft zondagnacht/ochtend sex gehad en maandag avond een morning after genomen..



Wat gek dat je nu nog geen test kan doen... dus jemoet maar een beetje afwachten nu... :S
Alle reacties Link kopieren
Ze is inmiddels ongesteld geworden, gewoon op de normale manier zoals altijd, niet erger of iets dergelijks. Alleen wel eerder dan ze had verwacht..Volgens mij zei ze dat ze het pas over 2 weken zou worden.

De voorgaande klachten zoals misselijkheid zijn ook verdwenen.
Alle reacties Link kopieren
Carlice schreef op 17 april 2008 @ 17:33:

Met de MA krijg je niet evenveel hormonen binnen die je zelf in een jaar aanmaakt. Waar haal je dat nou weer vandaan. Dat vind ik dan weer het nare van dit soort topics, mensen gaan met medische kennis smijten alsof het niets is, zonder te weten of het wel klopt.

Je neemt een pilletje met 1,5 mg levonorgestrel (wat progesteron is, maar dan nagemaakt). Tijdens je normale cyclus en helemaal tijdens een zwangerschap produceer je veel meer dan dit. Het komt alleen oraal binnen en tegennatuurlijk, daar kan je lichaam op reageren.

.
precies, wat een flauwekul zeg, die eerdere posting. Ik heb een keer de morning after pil zelf gefabriceerd door van mijn eigen pilstrip er 3 te slikken en 12 uur later weer 3. (ik had nog een pilstrip liggen) de hoeveelheden daarin kwamen overeen met de officiele morning after pil. (niet zelf bedacht, maar gewoon opgezocht in een geneesmiddelen boek). Dus met die hoeveelheid hormonen valt het wel mee hoor, je wekt er alleen een menstruatie mee op die anders wat later zou komen (althans, dat is de bedoeling :) )
Alle reacties Link kopieren
arwen173 schreef op 21 april 2008 @ 20:03:

[...]





precies, wat een flauwekul zeg, die eerdere posting. Ik heb een keer de morning after pil zelf gefabriceerd door van mijn eigen pilstrip er 3 te slikken en 12 uur later weer 3. (ik had nog een pilstrip liggen) de hoeveelheden daarin kwamen overeen met de officiele morning after pil. (niet zelf bedacht, maar gewoon opgezocht in een geneesmiddelen boek). Dus met die hoeveelheid hormonen valt het wel mee hoor, je wekt er alleen een menstruatie mee op die anders wat later zou komen (althans, dat is de bedoeling :) )




Ik heb dat inderdaad ook gehoord vroeger, maar een morning after pil is wat meer voor de hand denk ik.

Maar je kan dus evengoed zwanger zijn als je ongesteld word na de map?
Alle reacties Link kopieren
Klopt! Vroeger kreeg je ook gewoon een paar 'gewone' pillen die je in tussenpozes moest slikken. Nu is het 1 pil met en ander hormoon, maar de hoeveelheid komt vast overeen en echt niet zoveel als je in een jaar zou krijgen haha..



Als je de pil slikt kun je zwanger raken en toch bloeden, al is de kans klein. Je hebt met de pil namelijk een kunstmatige bloeding, die niet veroorzaakt wordt door een afgevoerd eitje (je hebt namelijk geen eisprong als je de pil slikt). Die bloeding treedt op in de stopweek om een normale cyclus na te bootsen, maar het belang ervan is niet heel erg duidelijk.

Ik neem aan dat met de MAP hetzelfde aan de hand is als je opeens ongesteld wordt, terwijl het nog geen tijd is daarvoor normaal gesproken.



Maar Twentythree: die kans is niet zo heel groot (kans op zwangerschap zonder pil in de vruchtbare periode is al niet zo heel erg groot als je zou denken). Heeft je zusje seks gehad rond de eisprong of was het ruim daarvoor of daarna? In de laatste gevallen is de kans met mornig afterpil echt heel klein, in het eerste geval iets groter. Maar nogmaals: bel de huisarts als je het niet vertrouwt.. Wij kunnen wel speculeren over wat er aan de hand is.. We zijn (over het algemeen) geen artsen hier.



Zwangerschapstest heeft zin als ze overtijd is. Anders is het zwangerschapshormoon niet aan te tonen sowieso.
Alle reacties Link kopieren
morning after pil is inderdaad logischer, maar daarvoor moest ik toen naar de huisarts en het was in het weekend voor ik op vakantie ging, heel onhandig, dus vandaar dat zelf uitzoeken en puzzelen, maar dan moet je wel weten wat je doet natuurlijk. Wat betreft de werkzaamheid, de kans dat je van 1 keer onbeschermde sex zwanger wordt is niet zo heel groot, met de morning after pil is die kans nog kleiner, maar het kan evengoed nog wel. Maar als je na het slikken ongesteld bent geworden is die kans wel ongeveer nihil.
Alle reacties Link kopieren
arwen173 schreef op 22 april 2008 @ 08:33:

morning after pil is inderdaad logischer, maar daarvoor moest ik toen naar de huisarts en het was in het weekend voor ik op vakantie ging, heel onhandig, dus vandaar dat zelf uitzoeken en puzzelen, maar dan moet je wel weten wat je doet natuurlijk. Wat betreft de werkzaamheid, de kans dat je van 1 keer onbeschermde sex zwanger wordt is niet zo heel groot, met de morning after pil is die kans nog kleiner, maar het kan evengoed nog wel. Maar als je na het slikken ongesteld bent geworden is die kans wel ongeveer nihil.
Maar ze is een week na het slikken van de map ongesteld geworden..maar het was haar tijd nogniet! Ze was ander halve week daarvoor gewoon ongesteld. Ze zou het nu dus ongeveer weer moeten worden maar ze is het nog niet, maar dat zou kunnen komen door de map? Ik heb gelezen dat je menstruatie dan verschoven wordt als het ware..
De menstuatie is eerder dan verwacht, het kan nu eenmaal wat verschuiven door de morning afterpil. Volgens alle bijsluiters van morning afterpillen (te vinden op internet) moet je contact opnemen met de huisarts als je menstruatie 5 of meer dagen later is. Dus ik snap eigenlijk niet zo goed waar jullie je nog druk om maken, ze is toch gewoon ongesteld geworden?



En als ze écht zeker wil weten dat ze niet zwanger is, dan doet ze een test op het moment dat ze overtijd is. Meer dan nu al gezegd is kunnen wij ook niet zeggen.





Belachelijk trouwens, die opmerking over dat de MAP een jaarlijkse hoeveelheid hormonen bevat. Waar haal je 't vandaan? Als je een beetje logisch nadenkt, dan zou je zo al kunnen bedenken dat dat niet echt mogelijk is. Dan zou volgens mij ook geen enkele vrouw nog normaal functioneren na het slikken van zo'n pil...
Alle reacties Link kopieren
Celeone, ze is wel ongesteld geworden ja maar dat was 1 week na het slikken vd morning after pil. Dus is dat dan wel een echte ongesteldheid?

Ik dacht dat ze gewoon weer op de normale tijd ongesteld zou moeten worden. Dus ze zou het nu rond 21 mei moeten worden?

Jammer dat het zaterdag is anders had ik zo de huisarts gebeld, ben het nu wel zat!
mijn menstruatie was ook helemaal verschoven door de MAP. ik heb 2 keer een MAP gehad. de ene keer werd ik 3 dagen later al ongesteld, en daarna meteen 2 weken later weer, op het moment dat ik het ook hoorde te hebben.,

de 2e keer MAP werd ik een week later ongesteld, en toen pas weer 40 dagen later, terwijl ik eigenlijk 2 weken later ongesteld had moeten zijn. dus dat klopte helemaal niet.

je zus moet zich geen zorgen maken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven