Gezondheid alle pijlers

therapeuten issue

21-07-2017 16:05 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
UPDATE
ik heb zojuist telefoon gehad. zijn arbeidsovereenkomst is verbroken en ze gaan naar de tuchtcommissie.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


ik zit met een dilemma.. Ik vind het lastig dit stuk online te gooien omdat ik weet dat ik zelf ook fout ben en ik mij erg schaam.
ik zal bij het begin beginnen.

Ik heb een tijdje in een kliniek gezeten, waar ik helemaal idolaat was een oudere man , mijn therapeut en persoonlijk begeleider daar op de groep. Ik had dus veel afspraken met hem en heb hem ook aangegeven dat ik er last van had zo idolaat van hem te zijn. hij wist dus dat ik een zwak voor hem had. en dat het een probleem van mij is om snel persoonlijk te worden met een therapeut ( dit heb ik hem ook aangegeven omdat dat vaker was gebeurd in het verleden)

ik ben daar een jaar in behandeling geweest en mijn band werd steeds beter met die man. we gingen ook wel is wandelen en we kregen ook steeds meer een soort van vriendschappelijke band. we konden over alles kletsen zoals muziek en films bijv. maar ook over mijn problemen. ik zat tenslotte niet voor niets daar in de kliniek.

Tenslotte ging ik daar uit de behandeling en kwam ik weer thuis bij mijn vriend te wonen. Ondertussen had ik wel het nummer avn die therapeut want hij heeft ooit met zijn prive telefoon een foto naar mij gestuurd die die van mij had gemaakt.
zo bleven we dus in contact. dit eindigde uiteindelijk in sekschatten.
en nu komt mijn dilemma.

ik ben hierover eerlijk geweest naar mijn vriend en in mijn nabehandeling van therapie. dat ik wel is deed sekschatten. ik deed dat wel is vaker ook buiten die man om. en in (nabehandeling)therapie heb ik dit toen kunnen stoppen. alleen nu begint het langzaam weer die kant op te gaan met die man terwijl hij weet dat dit mijn issue is..
Ik heb bij mijn nieuwe therapie dit ook aangegeven dat dit speelde. en zij zei dat het een kwalijke zaak was dat die man dit deed. ze snapte dat mijn behoefte naar aandacht en bevestiging dit deed (waarmee ik het niet goed wil praten, maar ik snap ergens ook wel dat het mijn "ziekte"is.. ) maar dat hij zich als professional had moeten gedragen.

ik voel me er bijzonder door. dat hij met mij die uitzondering wil maken. ik voel me geliefd en bijzonder. maar is het dat wel zei mijn vriendin me.. ze zei je moet je afvragen of je wel de enigste bent als hij zo makkelijk over die grens gaat.

en nu komt mijn dilemma dus. moet ik er iets mee? moet ik er een melding van maken? wat zouden jullie doen? ik ga zo hem soweiso blokkeren. hoe moeilijk ik dit ook vind want het heeft me al die tijd ook aandacht en bevestiging opgeleverd. ik ben erg bang voor de reacties maar ook beniuewd hoe jullie er tegen aan kijken. ik hoor graag van jullie.
anoniem_351103 wijzigde dit bericht op 25-10-2017 13:08
Reden: update
4.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een melding ervan maken
Alle reacties Link kopieren
Verschrikkelijk dat er schijnbaar nog altijd ''professionals'' zijn die misbruik maken van patiënten met (psychische) problemen. Hoe reageerde je vriend? Heb je die man al geblokkeerd? Heb je bewijs van de gesprekken? Ik zou zeker een melding maken bij die kliniek. Zo'n man moet gestopt worden met het met misbruiken van zijn positie. Zo snel mogelijk.
I'm a goal digger.
Die man heeft misbruik gemaakt van de situatie.
Je hoeft je niet bijzonder te voelen want je bent waarschijnlijk niet eens zijn eerste patiënt met wie hij zulk contact onderhoud.
En ook niet de laatste als je niks doet.


Je moet hier absoluut mee naar het tuchtcollege want dit kan niet. Hij kan hierdoor zijn baan verliezen en dat is geheel terecht.
Het is schadelijk voor de patiënt, en als hij niet gestopt wordt kan hij hier dus jaren mee door gaan.
Dit is niet behandelen met liefde, en dat weet hij ook heel goed. Ik neem aan dat je op de hoogte bent over het fenomeen overdracht/tegenoverdracht?


Ik zou als eerst de kliniek op de hoogte stellen van zijn speciale (na)behandelingen.
Alle reacties Link kopieren
Die man is ver over alle grenzen heen gegaan. En het klinkt hard, maar als hij het beste met je voorgehad zou hebben zou hij dit niet gedaan hebben!!!

Zeker een melding van maken!
Pivot! PIVOT!!!
Alle reacties Link kopieren
Klacht indienen. De man heeft misbruik van je gemaakt.
Kijk je voelt aan dat er iets niet klopt en dat het niet kan. Ergens wil je ook niet meer met hem chatten.
Maar tegelijk ben je loyaal aan hem en geeft hij je het gevoel dat je bijzonder bent en hij om je geeft.
Dat is het misbruik. Daarom had dit niet mogen gebeuren.
Het is geen gelijkwaardige (seks) relatie.
Alle reacties Link kopieren
Zeker een melding maken. Dit had hij absoluut niet mogen doen!
Heel goed dat je het je huidig therapeut hebt verteld.

Misschien kun je samen met haar een brief/klacht/melding opstellen.
Alle reacties Link kopieren
ik heb nog niets besloten.. ik vernietig ook iemand zijn carrière die mij toen ontzettend goed heeft geholpen.
Ik heb zojuist even met mijn vriend gebeld.. en hij vind het belangrijk dat ik doe wat goed is voor mij zodat het stopt. en niet perse een melding maar dat ik echt in oog hou wat goed is voor mij want bij een melding komt natuurlijk ook een hoop gedoe kijken.

ik ben wel geschrokken van jullie berichten. omdat jullie allemaal eigenlijk hetzelfde zeggen en dat is een melding maken. heb ik dan zo´n plank voor mijn kop gehad al die tijd?
Fieke123 schreef:
21-07-2017 18:53
ik heb nog niets besloten.. ik vernietig ook iemand zijn carrière die mij toen ontzettend goed heeft geholpen.
Ik heb zojuist even met mijn vriend gebeld.. en hij vind het belangrijk dat ik doe wat goed is voor mij zodat het stopt. en niet perse een melding maar dat ik echt in oog hou wat goed is voor mij want bij een melding komt natuurlijk ook een hoop gedoe kijken.

ik ben wel geschrokken van jullie berichten. omdat jullie allemaal eigenlijk hetzelfde zeggen en dat is een melding maken. heb ik dan zo´n plank voor mijn kop gehad al die tijd?
Ja. En hij is zijn beroep niet waard. Ik zou het me echt heel erg aantrekken als je geen melding maakt en ik vind het eigenlijk ook een beetje egoïstisch als je dat niet doet. Hij kan er trauma's mee verergeren, en gezien hij sowieso weinig moraal heeft ook achter bijv cliënten aangaan die een verleden met misbruik hebben. Dat is zo schadelijk. Geloof mij maar, een echte goede therapeut zou dit nooit gedaan hebben.
En echt geven om je doet hij ook niet want dan had hij je nooit zo gebruikt.
Bekijk het maar van deze kant: hij heeft tijdens zijn studie geleerd hoe schadelijk dit kan zijn voor een client. En hij heeft ervoor gekozen dat niet belangrijk te vinden maar zijn eigen (seksuele) behoeftes voor te laten gaan. Als hij echt om je gaf had hij dit dus niet gedaan. Hij heeft heel bewust het risico genomen jou psychisch meer kwaad te doen. Deze man werkt met een groep kwetsbare mensen samen. Zou jij je dochter toevertrouwen aan deze man? Je kleine zusje? Ik hoop echt dat je dit meld bij de kliniek. Niet elke therapeut wordt direct ontslagen en mag nooit meer zijn werk uitvoeren, soms is de 'straf' dat ze in therapie moeten en bijscholen.
Hij zat fout en jij niet.
Ik zou idd ook een melding maken. Hoeft niet perse een klacht maar gewoon dit verhaal.
Alle reacties Link kopieren
weet je misschien heb ik een beetje een verkeerd verhaal geschetst. ik heb hem verleid zelf tot seks chatten....
dat had ik nooit moeten doen. nu nemen jullie het vooral voor mij op maar ik ben ook niet correct geweest.
Ik kan jouw gevoel van bijzonderheid en schuldgevoel plaatsen. Maar ik kan ook van een afstand toekijken en zien wat het met me zou doen.

Zelf in therapie gezeten bij een man en diepe gesprekken gehad alles. Ik vertrouwde hem altijd, dit ondanks al mijn issues met mannen.

Stel hij had dit bij mij gedaan, dan zou ik woest zijn. Kapot van binnen. Ik vertrouwde hem en hij doet mij dit aan!! Gelukkig is dit niet zo geweest in mijn geval.
Maar je schuldgevoel en bijzonderheid kan ik wel plaatsen.

Maar als je je bijzonder voelt door dit..meisje toch! Je bent echt meer waard. Mijn ego zoekt zovaak nog bevestiging van de omgeving,maar dan steeds zeg ik tegen mezelf; rot op, ik ben mooi en goed zoals ik ben. Daarvoor heb ik niet een jongen/man nodig om dat te bevestigen. Dat deze lompe hork, die jij in vertrouwen neemt, jouw precies op je zwakke plek pakt, is onaanvaardbaar!

Je zegt zelf fout te hebben gezeten. Je kan dit goedmaken door een melding te maken. Zodat andere kwetsbare meiden niet gebruikt worden.

Stel mijn therapeut had dit gedaan en ik zou loskomen van hem uiteindelijk,dan zou ik getraumatiseerd zijn en mij heel naar voelen. Soort van misbruikt. Stel dat een ander meisje dit wel heeft bij hem,maar zich schuldig voelt omdat hij verder goed voor haar is geweest?

Deze man moet nodig zelf in therapie! Jeetje he...hij helpt mensen de afgrond in..

Handel niet van uit schuldgevoel,maar van uit gevoel. Zegt je gevoel dat hij goed bezig was? Is hij eerlijk geweest op deze manier? Ben je niet beschadigd?

Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Fieke123 schreef:
21-07-2017 19:45
weet je misschien heb ik een beetje een verkeerd verhaal geschetst. ik heb hem verleid zelf tot seks chatten....
dat had ik nooit moeten doen. nu nemen jullie het vooral voor mij op maar ik ben ook niet correct geweest.
Dan nog had hij zich gewoon professioneel op moeten stellen. Doet niets af aan het feit dat hij gewoon fout zit.
Ik ben het met alle bovenstaande reacties eens.
Fieke123 schreef:
21-07-2017 19:45
weet je misschien heb ik een beetje een verkeerd verhaal geschetst. ik heb hem verleid zelf tot seks chatten....
dat had ik nooit moeten doen. nu nemen jullie het vooral voor mij op maar ik ben ook niet correct geweest.
En dit is PRECIES hoe het werkt. Het was mijn schuld, ik heb hem verleid.
Nee. Jij mocht dit doen, al was je naakt voor hem verschenen.
Hij dient professioneel te zijn, jij niet.

En denk je nou echt dat ook dit nog nooit aan bod is gekomen tijdens de studie? Clienten die verleiden?
Dit is een bekend fenomeen.
Echt waar, geloof mij alsjeblieft maar.
Fieke123 schreef:
21-07-2017 19:45
weet je misschien heb ik een beetje een verkeerd verhaal geschetst. ik heb hem verleid zelf tot seks chatten....
dat had ik nooit moeten doen. nu nemen jullie het vooral voor mij op maar ik ben ook niet correct geweest.
Hier kan jij van leren toch? Hij is een hork die als therapeut nota bene misbruik van maakt! Dus ga het niet goedpraten voor hem...hij had daar NOOIT op in moeten gaan, nooit!
Jij hebt aan gegeven, dat jij een zwak voor hem voelde,, daarbij ben jij dus duidelijk geweest naar jouw therapeut toe.
Het gebeurt vaker dat iemand die in therapie is, een bepaald gevoel gaat ontwikkelen naar de therapeut toe,.

Een goede therapeut gaat er mee aan de slag, die praat er met jij over en samen wordt er dan beslist,dat het vaak beter is om verder te gaan met een andere therapeut .

Jouw therapeut is eigenlijk het gevoel wat jij voor hem hebt wat gaaan voeden,door bv te gaan wandelen ,muziek luisteren, heel zachtjes aan op wat meer vriendschappelijk gevoel te maken,inplaats een relatie therapie / client.
Al die tijd wist hij, wat jJouw problemen waren naar de therapeuten toe, gauw er meer in zien dan dat het is..

Persoonlijk vind ik, dat hij fout zit en daarbij ook het contact heeft gevoed, mede door de berichtjes die jullie stuurden.
Hij had jou moeten blokken op zijn telefoon.

Ik vind het belangrijk dat jij dit gaat door geven, ondanks jouw schuldgevoel, geef het wel door.
Jij bent duidelijk geweest naar hem toe, zoals nu ook naar jouw huidige therapeut .

Jij kan aangeven hoe het is gestart en het verloop schetsen ,want jij bent in staat om het onejedtief te bekijken, de helicoptervieuw.
Deze man is in de fout gegaan, door jou,als client , in principe geestelijk mishandellt/misbruikt heeft, iets wat jouw geestelijk gezondheid niet ten goede komt.
Jouw vriend en ook de huidige therapeut hebben gelijk, evenals de vrouwen die jouw antwoorden, geeft deze man aan.
Deze man kan niet goed zijn werk doen.
, daar wil jij niet jouw eigen kind naar toe brengen of jouw broertje/zusje.

Sterkte met het beslissen.
Alle reacties Link kopieren
ik ga er een nachtje over slapen. Nu laat ik het even los. het is een warboel in mijn hoofd.

nog een paar vraagjes
- zijn er mede therapeuten ofzoiets hier die dit lezen? wat vinden jullie er van?
- wat gebeurd er als ik het meld? op welke manieren kan ik t melden? klacht?tucht? geen idee
Alle reacties Link kopieren
Lieve TO, ik zeg het nog maar een keer: Als deze man het beste met je voor had gehad, was dit niet gebeurd!!!!!

Ook al had je je naakt in zijn schoot geworpen. Hem met je beste kunsten verleid. Wat dan ook. Dit is zijn werk, hij heeft daar een opleiding voor gehad. Hij weet dus ook dat hij jou met dergelijk gedrag beschadigd. Hoe graag jij het ook wil, hoe makkelijk je het hem ook gemaakt zou hebben.

Echt... dit soort gevoelens ontstaan vaker tijdens therapieën. Er is zelfs een speciaal woord voor: Overdracht.
Er zijn cliënten die smoorverliefd worden op hun behandelaar en denken dat een (seks) relatie met hun behandelaar hen alleen maar zal helpen/ goed zal doen.
Als behandelaar heb je dan 2 keuzes: Kies je wat het beste is voor de cliënt, of kies je voor je eigen lusten?
Welke keuze heeft hij gemaakt? Juist! Niet de keuze voor jouw welzijn!

Jij hoeft je niet schuldig te voelen. Jij hebt namelijk helemaal niks verkeerd gedaan. Je hebt je kwetsbaar opgesteld en hij heeft daar misbruik van gemaakt!
Pivot! PIVOT!!!
Fieke123 schreef:
21-07-2017 20:32
ik ga er een nachtje over slapen. Nu laat ik het even los. het is een warboel in mijn hoofd.

nog een paar vraagjes
- zijn er mede therapeuten ofzoiets hier die dit lezen? wat vinden jullie er van?
- wat gebeurd er als ik het meld? op welke manieren kan ik t melden? klacht?tucht? geen idee
Andere therapeuten zullen dit gedrag zwaar afkeuren, dat kan ik je vertellen. Die vinden zeker dat hier een melding van gemaakt moet worden. Ik ben erg belezen in dit soort onderwerpen en ik weet wel waar ik het over heb. Als eerst melden bij de praktijk waar hij werkt, waar jij in therapie zat. Daarna kun je een klacht indienen bij het tuchtrecht, die behandelen deze zaken en willen daar graag bewijs bij zien dus het is handig als je berichten van hem bewaard. Dan zal dit een zaak worden. Je krijgt wel hulp hierin. Hij kan geschorst worden (tijdelijk dus) of volledig geschrapt worden uit het register. Als hij geschorst wordt krijgt hij bijscholing en moet hij zelf in therapie. Iets wat deze man zeker nodig heeft om dit werk te mogen blijven uitvoeren. Er staan veel uitspraken online over psychologen die te ver zijn gegaan. Deze kan je googelen en lezen. Daar zul je ook in lezen dat het er niet toe doet of de client initiatief nam tot seks, en hem heeft verleid. 'Het mag niet, het mag nooit' is meestal toch wel de bottem line. Hij weet heel goed dat hij slecht bezig is hoor, vergis je daar niet in. Jij schrikt van onze reacties. Maar daar zou hij niet van schrikken, hij weet precies wat hij doet. En wat dat zoal te weeg kan brengen.
Alle reacties Link kopieren
Hij had moeten weigeren.
Jij hebt niks fout gedaan.

Goed dat je nu rust neemt.

Je kunt hiermee naar je huisarts gaan, die kan je helpen met alles.

Ook kun je bij je huidige therapeut terecht als je die vertrouwd.
Alle reacties Link kopieren
Fieke123 schreef:
21-07-2017 20:32
ik ga er een nachtje over slapen. Nu laat ik het even los. het is een warboel in mijn hoofd.

nog een paar vraagjes
- zijn er mede therapeuten ofzoiets hier die dit lezen? wat vinden jullie er van?
- wat gebeurd er als ik het meld? op welke manieren kan ik t melden? klacht?tucht? geen idee
Ik zou de instelling waar de therapeut aan verbonden is contacten. Als het goed is hebben ze een klachtenregeling cq vertrouwenspersoon. Een beetje instelling heeft de codes voor wat betreft gedrag en melding in geval van twijfel bij het gedrag van een therapeut beschikbaar.

Maar: maak melding. Sowieso. Zoek eventueel samen met je huidige therapeut uit wat handige stappen zijn. Voor jezelf, maar ook voor toekomstige clienten van deze gevaarlijke man.

Niet makkelijk, snap ik, maar het is heel belangrijk dat je het wel doet. En dat je (eventueel met hulp) gaat inzien dat je dit niet jezelf mag aanrekenen. Wat hij heeft gedaan is op alle vlakken ontoelaatbaar.

Veel sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Sereia schreef:
21-07-2017 19:04
Ja. En hij is zijn beroep niet waard. Ik zou het me echt heel erg aantrekken als je geen melding maakt en ik vind het eigenlijk ook een beetje egoïstisch als je dat niet doet. Hij kan er trauma's mee verergeren, en gezien hij sowieso weinig moraal heeft ook achter bijv cliënten aangaan die een verleden met misbruik hebben. Dat is zo schadelijk. Geloof mij maar, een echte goede therapeut zou dit nooit gedaan hebben.
Dit! Dit en nog eens dit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven