Gezondheid alle pijlers

Last van tijdsdruk

21-01-2018 02:38 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi mensen,

Ik heb even een vraag of meerdere mensen hier last van hebben en zo ja hoe ze hier mee hendelen.

Vooraf alvast wat disclaimers:
Ik zal alles zo goed mogelijk proberen te schetsen en mocht ik het wat houterig verantwoorden excuses daarvoor dan het is al laat :p
En ten tweede gelieve niet te reageren met troll reacties.

Oké, ik ben een jongen 19 jaar oud. Ik deed tot dit jaar een universitaire studie maar moet hier verplicht van af stappen omdat ik het aantal punten niet heb behaald.
Nou heb ik voor mijn studie veel moeten reizen (deur aan deur ongeveer 2uur) wat me altijd erg veel stress opleverde merkte ik. En ik begon langzamerhand iets te realiseren alles levert verdomd veel stress op. Het zijn vaak de meest onbenullige dingetjes, een aantal voorbeelden: Ik merkte vroeger in de lagere klas van de middelbare school altijd dat ik erg veel tijdsdruk had om toets af te maken en vaak dicht sloeg tijdens toets, en het daarom ook niet haalde. Terwijl als ik vergelijkbare oefentoets thuis maakte zonder tijdsdruk ik het zo af had. Maar hetzelfde geld voorc leren: ik wil dit hoofdstuk af hebben deze dag, is het deze dag.. Kerel lees nou dit even.. 2 pagina's nee? Oké... zometeen.. (en voor dat ik het weet is de dag voorbij. En hetzelfde geld voor zogenaamde 5-jaren plannen die ik vaak maak, en waar ik nooit voor op schema loop. Maar hetzelfde geld voor slapen... ik stap 12uur in bed, wil er 7 uur uit. Gedachte: heerlijk 7uur slaap, slaap om 1uur nog niet, gedachte: okey nog 6uur slaap... slaap om 3uur bog niet... shit nog maar 4uur slaap. Tot dat ik besluit om 6uur maar gewoon m'n nest uit te gaan & een zombie dag ervan te maken. Of besluit om te gaan slapen en er dan achter te komen dat je moeder je roept voor het avondeten (wat op mijn ouders natuurlijk overkomt als luiheid), en wat resulteert dat je in de avond /nacht niet kan slapen... Ik slaap al jaren slecht (dagen tot weken dat ik met 0-4uur slaap makkelijk over weg kan (langste dat ik niet heb geslapen en een beetje normaal kon functioneren was een dag of 4) tot dagen dat ik soms 12-16uur slaap). Ik merk dat ik me door het niet behalen van mijn doelen en hetzelfde doel om een 'redelijk' slaappatroon te hebben bijzonder kan frustreren. En ook dipjes, tot depressief gedrag tot bijna autisch (soms echt iets zwaar obsessief doen) ontwikkel. Verder ben ik ook erg ontevreden over mijn leven. Het lukt me niet om een kamer te vinden, wat in A'dam verdomd moeilijk is. Sociale contacten lopen waardeloos omdat ik volgens mij gewoon vaag reageer en het soms ook intentioneel tot niet intentioneel af houd om erger af en toe maar te voorkomen... kortom samengevat: ik ben een ontevreden jong volwassene chagarijn die niet kan slapen, depressieve gedachtes heeft zonder een vriendenkring die faalt in het behalen zijn doelen en geen tijdsdruk kan hendelen.

Waar ik graag naartoe zou willen is om naar de sociale norm +/- 23-1 uur naar bed en 7-9 eruit. En gewoon ja... tevreden willen zijn...

Iemand inzichten..?
Alle reacties Link kopieren
Oh wat ik vergeten was te vermelden.
Ik heb nu dus 6-7 maanden niks/vakantie. Wat niet gepland was en ik moet dus iets verzinnen wat ook slapeloze nachten veroorzaakt... nu ik het zo hard op zegt klinkt het verdomd triest...
Alle reacties Link kopieren
Ben je echt 19?
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
ohh en waarom ik sociale contacten af houd is met name omdat ik situaties verdomd passief agressief benader... maar hoe ik daar uit kom..

En wat ik voor ontspanning de laatste 2 jaar doe is douchen of badderen... maar dat is de laatste tijd echter ook wel toegenomen in frequentie & tijdsduur... en dan moet je denken aan soms 5x douchen tot 3uur badderen om te ontstressen --> wat weer lijd tot huidirritatie wat weer stressvol is :-? :facepalm: :bonk:
anoniem_363020 wijzigde dit bericht op 21-01-2018 02:50
54.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja Yasmijn ik ben echt 19.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je het beste eens een afspraak kunt maken met je huisarts. Je saboteert jezelf met je gedrag en het slaap patroon, of het niet slapen eigenlijk, moet je echt gaan doorbreken. Misschien kan je huisarts hierin helpen.
.
.
GewoonMaarEenNaam schreef:
21-01-2018 02:40
Oh wat ik vergeten was te vermelden.
Ik heb nu dus 6-7 maanden niks/vakantie. Wat niet gepland was en ik moet dus iets verzinnen wat ook slapeloze nachten veroorzaakt... nu ik het zo hard op zegt klinkt het verdomd triest...

Deze gedwonge pauze lijkt me gezond. Eerst maar eens de boel op de rit krijgen en een gezond leefpatroon aanmeten. Dan uitzoeken wat je wil in je leven. Dan kom je met 6-7 maanden een heel eind denk ik zo.

Sterkte
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
Over dat niet kunnen slapen: huisarts.

Woon je nog bij je ouders? Vraag je moeder. Moeders hebben vaak de oplossing voor kinderen van jouw leeftijd.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder is waarschijnlijk alcoholiste. Heb niet een erg goeie band met mijn moeder. We leven samen, we eten samen en dat is eigenlijk ook wel alles. En meer hoeft ook niet. Zoek daarom zo wanhopig naar een kamer :)
Als je moeder je moet wekken voor het eten, neem ik aan, dat je overdag je slaap inhaalt?
Dan krijg je geen dag/nachtritme.
Misschien tijdelijk een baantje zoeken om in een ritme te komen?
Kun je meteen sparen voor eigen woonruimte.
Alle reacties Link kopieren
Niet overdag gaan slapen.
Baantje of desnoods vrijwilligerswerk zoeken. Zodat je avonds moe bent.
En laat je erns testen of je misschien iets van Add hebt. Ben je misschien hsp, zie Google.
Alle reacties Link kopieren
eerste stap is de huisarts, bespreek daar je problemen
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ben je al eens getest op een stoornis?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ga een half jaartje backpacken in Azie.
Alle reacties Link kopieren
Jij bent wel toe aan enige begeleiding om uit dit patroon te komen. Ga naar de huisarts die kan samen met jou uitzoeken welke begeleiding voor jou geschikt is.
Zoek idd hulp, beginnen bij de huisarts klinkt als een goede stap. Wees daarbij ook eerlijk naar hem/haar en naar jezelf als je je verhaal doet.

Het klinkt alsof je ook veel baat zou kunnen hebben bij mindfullness, wellicht iets voor deze "pauzetijd" om op te pakken.

Succes, goed dat je er iets mee wilt gaan doen!
Laat van tijdsdruk?

Ik denk dat de problemen die je ervaart veel groter zijn dan je in de topictitel aangeeft.

Je omschrijft heel veel kleine probleempjes die op zich zelf helemaal niet zo ernstig hoeven te zijn. Alles bij elkaar klinkt het wel heel ernstig. Wat is de gemene deler in deze gevallen. Ga naar de huisarts en vertel alles. Ook of juist van het vermeende alsmede alcoholisme van je moeder. Als dit al langer speelt kan dat best eens (één van) de oorza(a)k(en) zijn.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Je slaapprobleem is één van je problemen. Het is niet raar om naar je huisarts te gaan om hulp te vragen bij het oplossen van deze problemen.

Over het slapen:
Ik had een uitzending op tv gezien over jongeren met slaapproblemen die hun biologische klok resetten die kamperen. Opstaan en slapen met zonsopgang/-ondergang en de hele dag buiten zijn.

Hier een link naar het programma:
Uit onderzoek in de Rocky Mountains van Amerika blijkt dat je met een weekend kamperen in de natuur je biologische klok al kun verzetten. We volgen de jongeren, brengen hun biologische klok in kaart en komen tot opmerkelijke conclusies.
https://zorgnu.avrotros.nl/uitzendingen/17-10-2017/
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven