Gezondheid alle pijlers

Bloed prikken

23-09-2018 13:16 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is er hier iemand die bloed prikt voor zijn werk? Ik heb bloed geprikt en dit is niet gegaan, zoals ik gewend ben qua hygiëne en wellicht dat iemand me hier bij kan helpen.
Alle reacties Link kopieren
[...]

Dat heb ik ook een keer gehad. De naald kwam er weer uit en ze prikte met dezelfde naald nog een keer :facepalm:

Wat ging we bij jou mis?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-09-2018 14:39
Reden: quote OP verwijderd
45.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik prik wel eens mensen al is het niet mijn hoofdfunctie.
ostara. schreef:
23-09-2018 13:23
Dat heb ik ook een keer gehad. De naald kwam er weer uit en ze prikte met dezelfde naald nog een keer :facepalm:

Wat ging we bij jou mis?
Ik heb regelmatig foute prikkers en volgens mij nemen ze nooit een nieuwe naald.
Ze moeten bij mij soms wel een keer of 6 prikken voor ze een ader hebben en geen nieuwe naald hoor, tenzij ze er iemand anders bij roepen om het te proberen die neemt wel een schone.
Altijd een nieuwe naald gehad bij een tweede keer (andere plek dus) aanprikken.
Wat is er fout gegaan dan to?
ostara. schreef:
23-09-2018 13:23
Dat heb ik ook een keer gehad. De naald kwam er weer uit en ze prikte met dezelfde naald nog een keer :facepalm:

Wat ging we bij jou mis?
Is dat raar dan
Doen ze bij mij altijd als het de eerste of eerste en tweede keer niet lukt
Alle reacties Link kopieren
Wat ging er mis bij jou? Heeft dat nu consequenties of wil je gewoon weten hoe het hoort te gaan? Wat voor hulp wil je van ons?
Alle reacties Link kopieren
vivajaline schreef:
23-09-2018 13:39
Is dat raar dan
Doen ze bij mij altijd als het de eerste of eerste en tweede keer niet lukt
Het lukte wel, maar de naald liet ze eruit vallen en met dezelfde naald prikte ze toen nog een keer. Was een aardig bloedbad :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
23-09-2018 13:31
Ik heb regelmatig foute prikkers en volgens mij nemen ze nooit een nieuwe naald.
Zou wel moeten.
Ksenija schreef:
23-09-2018 13:16
Is er hier iemand die bloed prikt voor zijn werk? Ik heb bloed geprikt en dit is niet gegaan, zoals ik gewend ben qua hygiëne en wellicht dat iemand me hier bij kan helpen.
Wat wil je weten dan?
Ik prik af en toe bloed (niet mijn hoofdfunctie) en qua hygiene houden we bij veneuze bloedafname voor bloedkweek het volgende aan:

- handen desinfecteren
- niet-steriele handschoenen
- schone naald met veiligheidskap
- plek van de afname desinfecteren (60-90% alc) of evt lidocaine-creme erop, inwerken en dan desinfecteren
- huid laten drogen
- prikken
- bij verkeerd prikken nieuwe naald (niet opnieuw insteken en niet de huid opnieuw desinfecteren: erin en eruit dus)
Ik moet om de zoveel tijd bloed laten prikken maar ik kijk expres niet als ze gaan prikken. Volgens de mensen bij de bloedafname ben ik gelukkig heel makkelijk te prikken. Moet er niet aan denken als ze meerdere keren moeten prikken omdat het niet lukt. Heb heel lang een soort van trauma gehad voor spuiten/naalden.
Alle reacties Link kopieren
Come on, je hebt zoiets als natuurlijke weerstand hoor. Protocollen zijn er zeker niet voor niets, maar die zijn zo specifiek dat er écht niet gelijk doden vallen als er een mm van afgeweken wordt.

Naalden die ‘over datum’ zijn worden bv nogal eens naar derde wereld landen verscheept, waarom zou dat zijn..
.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem ook weleens bloed af en werk hetzelfde als Jonathanstrange. Bij ons is ook de regel dat als er twee keer misgeprikt is een collega het overneem.

Zelf heb ik bij bloedprikken ook wel meegemaakt dat het handen desinfecteren en handschoengebeuren over geslagen wordt.
JonathanStrange schreef:
23-09-2018 14:08
Wat wil je weten dan?
Ik prik af en toe bloed (niet mijn hoofdfunctie) en qua hygiene houden we bij veneuze bloedafname voor bloedkweek het volgende aan:

- handen desinfecteren
- niet-steriele handschoenen
- schone naald met veiligheidskap
- plek van de afname desinfecteren (60-90% alc) of evt lidocaine-creme erop, inwerken en dan desinfecteren
- huid laten drogen
- prikken
- bij verkeerd prikken nieuwe naald (niet opnieuw insteken en niet de huid opnieuw desinfecteren: erin en eruit dus)
Bij mij prikken ze meerdere keren met dezelfde naald, ben moeilijk te prikken. Handschoenen hebben ze niet aan, daar Let ik op want latex allergie.
Meestal in ons streekziekenhuis.

Maar dat mag dus niet zo?
Alle reacties Link kopieren
ostara. schreef:
23-09-2018 13:48
Het lukte wel, maar de naald liet ze eruit vallen en met dezelfde naald prikte ze toen nog een keer. Was een aardig bloedbad :facepalm:
Een bloedbad nog wel....
Kind, ga eens vrijwilligers werk doen in Afrika. Daar zijn bloedbaden en tekort aan medische hulpmiddelen.

Een schreeuw om niks...
Alle reacties Link kopieren
Rose210 schreef:
23-09-2018 14:29
Ik neem ook weleens bloed af en werk hetzelfde als Jonathanstrange. Bij ons is ook de regel dat als er twee keer misgeprikt is een collega het overneem.

Zelf heb ik bij bloedprikken ook wel meegemaakt dat het handen desinfecteren en handschoengebeuren over geslagen wordt.

Handschoenen zijn nergens voor nodig zolang de huid van degene die prikt onbeschadigd is, sterker nog, ze maken het alleen maar lastig goed te voelen waar het vat zit en verhogen de kans op misprikken. En bij een prikaccident ga je er toch dwars doorheen.
Handen desinfecteren zal in elk protocol staan, want netjes en hoort zo en vermindert risico’s, tuurlijk, maar nogmaals als je normale goede handhygiëne handhaaft écht geen wereldprobleem als het eens vergeten wordt.


*Edit, trouwens, dat desinfecteren kan prima net gedaan zijn voor jij de prikruimte instapte.
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 23-09-2018 14:57
5.45% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 23-09-2018 14:58
Reden: Quote vs edit
99.69% gewijzigd
.
Mijn armen zien er soms uit als die van een junk, bont en blauw, na het bloedprikken. De laatste keer beschuldigde de prikster me ervan dat ik mijn arm had bewogen. Ja sure, ik vind het namelijk heel fijn als ze drie keer moeten prikken :facepalm:
En toch zijn er ook die het wel gewoon kunnen. Ongeveer de helft.
Alle reacties Link kopieren
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
23-09-2018 14:40
Bij mij prikken ze meerdere keren met dezelfde naald, ben moeilijk te prikken. Handschoenen hebben ze niet aan, daar Let ik op want latex allergie.
Meestal in ons streekziekenhuis.

Maar dat mag dus niet zo?

Zou je hun venapunctieprotocol op moeten vragen, kan verder niemand hier iets over zeggen.
.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
23-09-2018 14:52
Mijn armen zien er soms uit als die van een junk, bont en blauw, na het bloedprikken. De laatste keer beschuldigde de prikster me ervan dat ik mijn arm had bewogen. Ja sure, ik vind het namelijk heel fijn als ze drie keer moeten prikken :facepalm:
En toch zijn er ook die het wel gewoon kunnen. Ongeveer de helft.

Blauw worden heeft niet altijd zoveel met de kwaliteit van de prikker te maken.
Kan net zo goed zijn dat jij niet goed of te kort af drukt. Of dat je vaten gewoon rottig zijn om te prikken.
Als prikker heb je geen röntgenogen, soms heb je geluk, soms heb je pech.
.
Alle reacties Link kopieren
Het heeft te maken met de ontsmetting. Normaal wordt de huid voor het prikken ontsmet en nu gebeurde dit niet. Ze deed dit wel voordat ze de plek met de vinger opzocht (op mijn verzoek) maar erna niet en ik ben zo stom geweest om niet te reageren.
Alle reacties Link kopieren
Ksenija schreef:
23-09-2018 14:57
Het heeft te maken met de ontsmetting. Normaal wordt de huid voor het prikken ontsmet en nu gebeurde dit niet. Ze deed dit wel voordat ze de plek met de vinger opzocht (op mijn verzoek) maar erna niet en ik ben zo stom geweest om niet te reageren.

Er zijn protocollen waarbij dat niet hoeft, dus kan prima.
Mijn ervaring is; eenmalig bloedafname met steriele naald dan hoeft desinfectie niet persé, bij inbrengen infuus wel, omdat dat voor langere tijd blijft zitten.
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
23-09-2018 14:50
Handschoenen zijn nergens voor nodig zolang de huid van degene die prikt onbeschadigd is, sterker nog, ze maken het alleen maar lastig goed te voelen waar het vat zit en verhogen de kans op misprikken. En bij een prikaccident ga je er toch dwars doorheen.
Handen desinfecteren zal in elk protocol staan, want netjes en hoort zo en vermindert risico’s, tuurlijk, maar nogmaals als je normale goede handhygiëne handhaaft écht geen wereldprobleem als het eens vergeten wordt.


*Edit, trouwens, dat desinfecteren kan prima net gedaan zijn voor jij de prikruimte instapte.
Klopt, ik ken een aantal mensen dat heel goed kan prikken, dragen allemaal geen handschoenen. Ik heb het geleerd met, wel zo handig aangezien ik die eigenlijk altijd droeg.
Cum non tum age

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven