Gezondheid alle pijlers

Peuter gebroken been

30-12-2018 21:29 21 berichten
Mijn dochter van 3 heeft haar been gebroken, net onder de knie en is nu gespalkt in gips tot aan de lies. Heeft één van jullie ervaring hoe lang het herstel duurt? Krijgt ze bijvoorbeeld loopgips of is dat niet gebruikelijk voor een 3 jarige? En zal dit dan ook tot aan de lies zijn?
De telefoniste kon er niet zoveel over vertellen en op de seh moest ik alleen afspraak maken voor nieuw gips.
Alle reacties Link kopieren
Dat is door niemand te zeggen behalve de arts. Bij de eerste controle zal gekeken worden of eea goed staat en goed heelt. Dan beslist de arts of er al kracht op gezet mag worden.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
ben je gemiddeld 6 weekjes mee zoet.
vreemd dat ze je in het ziekenhuis geen informatie hebben gegeven.
Getsie wat naar. Ik heb als kind ook loopgips van enkel tot lies gehad. Niet altijd gemakkelijk, maar wel prima te doen. Afhankelijk van hoe de breuk is, zal ze snel of minder snel loopgids krijgen. Dat zal pas zijn als de breuk al voor een deel is geheeld. Dat gaat bij kinderen gelukkig wel snel.
Het was trouwens flink ingescheurd, niet helemaal doorgebroken het bot.
Je bent toch naar een dokter geweest? Die weet uti ervaring wel meer dan een paar mensen op Viva die misschien maar wat roepen.
Alle reacties Link kopieren
Dat de telefoniste je niet veel kon vertellen, snap ik. Die zit daar niet om medisch advies te geven...
Je hebt toch zeker een dokter gesproken in dat hele proces van onderzoeken, foto's maken en ingipsen? Die had je vast wel meer kunnen vertellen over hoe het verder zal gaan. Van een forum kan je daarin weinig verwachten met de weinige info die je geeft, naast dat er op het forum niet veel medisch onderlegde mensen zijn. Kortom, terug naar het ziekenhuis met je vragen. En aangezien het tot aan die afspraak die er al staat zal er weinig veranderen, dus ik denk dat je vragen tot dan kunnen wachten.
Sterkte voor je dochtertje!
Alle reacties Link kopieren
De enige die hier antwoord op kan geven is de behandeld arts. En verder heeft mijn oudste al heeeeeel vaak in het gips gezeten. Zijn hele 3 jarige leventje bijna en het went. Kinderen zijn er heel erg handig mee en het belemmert ze nauwelijks. Mijn 3 jarige heeft dit hele jaar voornamelijk gekropen maar liep uiteindelijk gewoon op zijn gips van teen tot lies in gebogen stand...

En TO 1 advies, hou je kind constant in de gaten dat ze er geen speelgoed in stopt want echt dat kunnen wonden worden waar je eng van wordt.
Alle reacties Link kopieren
Bizar dat ze in zo'n ziekenhuis geen informatie meer geven tegenwoordig!!.
Na 6 weken met 'n gestrekt been ingegipst te zijn geweest op mijn 9e heb ik helse (spier/pees) pijnen gehad toen het gips weer verwijderd was bij het opnieuw moeten gaan buigen van mijn knie. Heb toen nog maanden fysio gehad. Tijdens het loopgips deed ik echter vanalles, zo ook schommelen. De bovenkant van mijn gips was echt helemaal kapot. En ik zat er regelmatig met 'n schaar in tegen te jeuk.

Doen ze tegenwoordig niet vaker opereren en platen/schroeven zetten?
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon (4) heeft afgelopen zomer zijn scheenbeen gebroken. Hierbij gingen ze uit van 5 weken gips. Maar kan natuurlijk per kind verschillen. Hij heeft bij 3,5 week loopgips gehad maar omdat het gips tor aan zijn lies zat kon hij daar niet echt mee lopen. Wel steunen en hij was uiteindelijk zo vlug als water schuivend over de vloer. Het was een lange zit maar dankzij kinderrolstoel heel goed kunnen uithouden. Ik vond echter het na verhaal langer en lastiger. In principe werd fysio niet aangeraden als noodzakelijk in het ziekenhuis maar na 1,5 week toch een consult aangevraagd en uiteindelijk wekelijks voor 8 weken fysio gehad. Vooral het goed afwikkelen en rennen hebben we flink geoefend. Maar uiteindelijk is alles goed gekomen. Ervaring is (achyeraf) dat er weinig over het herstel te vertellen is. Ik had vooral het na het gips gedeelte erg onderschat. Zorg dat je een fijne kinderrolstoel leent en laat het over je heen komen en verwen dr komende dagen wat extra. Hopelijk heeft ze niet heel veel pijn. Sterkte!
Ja, ze hebben wel verteld hoe lang dit gips er op moest en dat ik na een week met haar opnieuw moest gipsen maar niet gevraagd hoe lang dit dan moest blijven zitten... stom en wellicht naïef mijn neefje was er met een gebroken arm met 14 dagen weer vanaf. Maar nu ik alles zo lees kan ik voor het gebroken been rekening houden met langer dan dat...rolstoel heb ik geleend en dat scheelt en gelukkig nu vakantie, maar ook wel benieuwd hoe dit alles te doen zodra werk weer begint etc.
Alle reacties Link kopieren
Maar je bent toch bij een arts geweest die heeft besloten dat er gips op moest?

Bel even naar de poli terug en vraag het aan de arts die de foto heeft gezien ipv aan de leken die jouw casus niet kennen en geen gnk hebben gestudeerd.
Volgens mij ligt het er ook aan hoe het heelt. Het kind van een kennis moest eerst voor een maand gips, maar bij controle kwam er nog een maand bij. En dat was geen loopgips. Op school gebruikte hij een rolstoel, thuis krukken.
Sterkte!
Dank voor jullie reacties. Ik snap dat een arts uiteindelijk uitsluitsel kan geeft maar ben gewoon even benieuwd naar jullie ervaringen hiermee... vandaar dit topic
Alle reacties Link kopieren
Vraag dit volgende keer aan de arts. Niet elke breuk is hetzelfde. Een (flinke) scheur herstelt een stuk sneller dan een breuk op een vervelende plek.

Kinderen herstellen snel. En tegenwoordig zie je ook dat er vaker iets van een spalk gebruikt wordt.

Beterschap!

Kinderen voelen vaak heel goed aan wat wel of wat niet kan, ze hebben nog geen goed ontwikkelde frontale cortex dus het inschatten van gevolgen kunnen ze nog iet goed. Probeer als ouder dan niet het kind te remmen of bang te maken van "straks krijg je meer pijn wanneer je nu beweegt".
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
2 weken gips om een gebroken arm is echt heel weinig en zeker niet de standaard.
Alle reacties Link kopieren
prima012 schreef:
30-12-2018 23:57
Ja, ze hebben wel verteld hoe lang dit gips er op moest en dat ik na een week met haar opnieuw moest gipsen maar niet gevraagd hoe lang dit dan moest blijven zitten... stom en wellicht naïef mijn neefje was er met een gebroken arm met 14 dagen weer vanaf. Maar nu ik alles zo lees kan ik voor het gebroken been rekening houden met langer dan dat...rolstoel heb ik geleend en dat scheelt en gelukkig nu vakantie, maar ook wel benieuwd hoe dit alles te doen zodra werk weer begint etc.
Je kind is nog een peuter, dus niet zo zwaar. Dat scheelt enorm. Je wordt er vanzelf handig in.
Mijn 10 jarige zoon brak 2 maanden geleden zijn knie. Mocht 6 wkn niet lopen, niet steunen, niks. Geloof me het was echt pittig, maar je redt het wel. Rolstoel, looprekje en heel veel geduld. Gelukkig kan hij weer heel veel maar ik heb hem wat af gesjouwd. En nu is het een heel fijn gebouwd ventje, dus hij is niet zo zwaar maar ik kon niet meer op of neer na een tijdje.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Dat bedachten wij ook al, dat naar beneden en naar boven tillen wil prima met zo'n kleintje maar als ze flink ouder en zwaarder zijn... komt ook wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Froezel schreef:
30-12-2018 22:33
Bizar dat ze in zo'n ziekenhuis geen informatie meer geven tegenwoordig!!.
Ze geven die informatie wel hoor. Een ziekenhuisbehandeling van jezelf of je kind is erg indrukwekkend. Daardoor sla je niet alles op dat wordt gezegd en is het heel normaal dat als je thuis bent of als de arts weer weggelopen is, je nog aanvullende vragen hebt.

Maar je hebt er niet veel aan om die hier te stellen.
Resultaat is nog twee weken gips en dan is het klaar. In totaal dus bijna 4 weken dan gips gehad. Ze heeft nu loopgips, gaat prima. Dank allen voor de reacties!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven