Gezondheid alle pijlers

Zware baby drinkt weinig

06-01-2019 18:53 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn meisje is binnen een uur geboren, waarvan 5 min persen. Ze zat echter wel even met haar schouders vast en daardoor is haar sleutelbeen gebroken en kwam ze ook niet op gang. Heeft dus zuurstof bijgekregen. Na 3 heeeele lange min. Ging ze eindelijk ademen. Meteen werd duidelijk dat het een flinke dame was: 4600 gram. Macrosomie dus. Suikers getest, deze waren allemaal goed.

Eenmaal thuis viel ze snel af.. zoals alle babys doen. Ze kwam echter niet echt meer aan. We hebben een aantal weken aan zitten modderen met de borstvoeding, kolven, lactatiekundige, kunstvoeding etc. Maar ze werd steeds stiller.. uiteindelijk toch aan de bel getrokken en ze bleek stille ondervoeding te hebben. Een neergaande spiraal van weinig drinken -> weinig energie -> weinig drinken. Hierbovenop ook nog het rs virus.

Inmiddels zijn we samen langer dan een week in het ziekenhuis. Het virus is aardig voorbij maar het is nog steeds een raadsel waarom ze weinig drinkt. Ze drinkt per voeding ongeveer 30 tot 50 ml kv, de rest gaat via de sonde. Ze is inmiddels een heel ander kind.. energiek en blij, laat goed van zich horen en over haar geboortegewicht. Toch blijft ze weinig drinken. De artsen denken aan prematuur gedrag en dat dit gewoon tijd nodig heeft.

Even mijn verhaal kwijt en de vraag is nu: zijn er mamas (of papas) die dit ook meegemaakt hebben en hoe was het verloop?

Thanks voor het lezen!
Wel (nog) zwaarder kindje met ook een gebroken sleutelbeen, geen suiker, en daarna maar heel langzaam aankomen. Pas na 3 weken op het geboortegewicht, geloof ik. Niks aan gedaan overigens. Ik had niet het idee dat hij veel dronk per keer, wel heel vaak.

Wat is prematuur gedrag?
Hier een baby met normaal gewicht en geen stille ondervoeding. Die liet ‘s nachts wel weten dat ze honger had.
Maar toen ik na een week stopte met de borstvoeding dronk dochter ook maar 30cc per fles en kwam ze netjes om de 3 uur. Ook ‘s nachts. Dit hebben we toen langzaamaan opgebouwd. Om de dag met 10cc verhogen.
Dat jouw baby 30/50cc drinkt klinkt mij dan ook niet gek in de oren. Ondanks dat je kindje te ‘zwaar’ is, heeft hij toch een klein maagje?

Sorry als ik domme dingen zeg ;-)
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter (nu 11 jaar) woog 3500 gram bij 42 weken zwangerschap. Ook een snelle bevalling, maar geen gebroken sleutelbeen. Viel ook ontzettend af, dronk niet goed aan de borst. Na een aantal weken met veel verdriet overgestapt op de fles. Ook die dronk ze niet goed leeg. Ze was met vier weken pas op haar geboortegewicht. Kwam ook mondjesmaat aan, maar was wel blij en vrolijk.
Dochter heeft lang moelijk gedaan met eten. Nu ze bijna twaalf jaar is, weegt ze nog weinig, zo'n 33 kilo. Wel eet ze goed, dus daar ben ik al blij mee.
Mijn dochter was ook zwaar (ik weet het gewicht niet exact, maar in ieder geval boven de 4.5 kilo) en zat ook klem met haar schouders bij het persen, maar gelukkig geen gebroken sleutelbeen (wel een wat paniekerige verloskundige, wat ik pas later snapte).
Omdat ze niet in het ziekenhuis geboren was geen test op suikers (wat ik raar vond), naar ze viel ook snel af en het duurde heel lang voordat ze weer op haar geboortegewicht was, dat was zeker 2-3 weken. Ik woonde toen niet in Nederland en niemand maakte zich zorgen (ze werd ook amper gewogen), maar ik wel.

Uiteindelijk is alles goed gekomen bij mijn dochter (omdat ik borstvoeding gaf geen idee hoeveel ze dronk). Na een wat lastige start begon ze normaal aan te komen.

Sterkte, ik weet nog hoe vervelend die zorgen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Fruity-Pebbles schreef:
06-01-2019 19:15
Hier een baby met normaal gewicht en geen stille ondervoeding. Die liet ‘s nachts wel weten dat ze honger had.
Maar toen ik na een week stopte met de borstvoeding dronk dochter ook maar 30cc per fles en kwam ze netjes om de 3 uur. Ook ‘s nachts. Dit hebben we toen langzaamaan opgebouwd. Om de dag met 10cc verhogen.
Dat jouw baby 30/50cc drinkt klinkt mij dan ook niet gek in de oren. Ondanks dat je kindje te ‘zwaar’ is, heeft hij toch een klein maagje?

Sorry als ik domme dingen zeg ;-)

Nee geen gekke dingen alleen voor haar leeftijd zou ze normaliter rond 120 moeten drinken. Ze viel ook af. Ik denk dat ze voordat we de fles gaven nog minder dronk. 30 a 50 is echt te weinig voor een kindje van 5 weken. Moet ik erbij zeggen dat ze over dat beetje ook minimaal een half uur doet en veel " rommelt " tijdens het drinken.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
06-01-2019 19:57
Mijn dochter was ook zwaar (ik weet het gewicht niet exact, maar in ieder geval boven de 4.5 kilo) en zat ook klem met haar schouders bij het persen, maar gelukkig geen gebroken sleutelbeen (wel een wat paniekerige verloskundige, wat ik pas later snapte).
Omdat ze niet in het ziekenhuis geboren was geen test op suikers (wat ik raar vond), naar ze viel ook snel af en het duurde heel lang voordat ze weer op haar geboortegewicht was, dat was zeker 2-3 weken. Ik woonde toen niet in Nederland en niemand maakte zich zorgen (ze werd ook amper gewogen), maar ik wel.

Uiteindelijk is alles goed gekomen bij mijn dochter (omdat ik borstvoeding gaf geen idee hoeveel ze dronk). Na een wat lastige start begon ze normaal aan te komen.

Sterkte, ik weet nog hoe vervelend die zorgen zijn.
Bedankt voor je verhaal.
Nu mijn meisje de melk die ze niet drinkt via de sonde krijgt is ze eindelijk met 5 weken op geboortegewicht. Zonder de sonde was dit denk ik niet gelukt. Ze heeft ook echt nog wel honger als ze dat beetje zeld heeft gedronken maar wilt/kan niet meer. Heel gek.
Cerahh schreef:
06-01-2019 20:16
Nee geen gekke dingen alleen voor haar leeftijd zou ze normaliter rond 120 moeten drinken. Ze viel ook af. Ik denk dat ze voordat we de fles gaven nog minder dronk. 30 a 50 is echt te weinig voor een kindje van 5 weken. Moet ik erbij zeggen dat ze over dat beetje ook minimaal een half uur doet en veel " rommelt " tijdens het drinken.
Heeft ze wel een goede zuigreflex? Zelf geen ervaring mee, maar toevallig vandaag of gisteren hier iets op het forum gelezen mbt een korte tongriem? Maar dat zal inmiddels wel uitgesloten zijn?

Verder geen tips, wel een knuffel. Deze zorgen wil je niet hebben als kersverse moeder :hug:
Heeft er al een prelogopedist en een lactatiedeskundige (ook bij flesvoeding) meegekeken? Misschien is er inderdaad iets mis met haar drinktechniek. Veel succes ermee :there:
Alle reacties Link kopieren
Fruity-Pebbles schreef:
06-01-2019 20:28
Heeft ze wel een goede zuigreflex? Zelf geen ervaring mee, maar toevallig vandaag of gisteren hier iets op het forum gelezen mbt een korte tongriem? Maar dat zal inmiddels wel uitgesloten zijn?

Verder geen tips, wel een knuffel. Deze zorgen wil je niet hebben als kersverse moeder :hug:
Heel lief van je! Morgen komt de logopedist weer dus zal het vragen ofver haar zuigreflex! Schijnt dus ook bij prematuur drinkgedrag te horen. Tongriempje is al doorgeknipt, niets door veranderd helaas...
Alle reacties Link kopieren
Brucedehond schreef:
06-01-2019 20:37
Heeft er al een prelogopedist en een lactatiedeskundige (ook bij flesvoeding) meegekeken? Misschien is er inderdaad iets mis met haar drinktechniek. Veel succes ermee :there:
Jep. Zusters, dokters, logopedist, lactatiekundige... De hele mikmak. Ze zien dat ze rommelig drinkt, vacuum verbreekt vaak en haar techniek is ook niet erg goed maar een echte oorzaak (en dus oplossing) is er niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn nichtje heeft dit ook gehad ongeveer, prematuur gedrag ondanks het niet prematuur zijn (maar wel inleiding die eerst niet lukte en daarna stortbevalling) en daardoor niet goed kunnen drinken. Ze zoog niet goed vacuum. Er zijn verschillende soorten flessen geprobeerd (dr Brown, Difrax, meer merken weet ik niet meer uit mn hoofd haha), dat maakte best verschil. En verder was de prelogopedist erg betrokken met tips geven over hoe het drinken te stimuleren.
Hoe ouder mijn nichtje werd, hoe beter het ging. Eerst deed ze meer dan 20 minuten over 100 ml, nu drinkt ze in 5-10 minuten 200 ml.

Ook bleek mijn nichtje koemelkeiwitallergie te hebben, waardoor ze niet wilde drinken. Mocht je er dus echt niet uit komen, overweeg dan eens koemelkvrije voeding te proberen om te kijken of ze dan wel enthousiaster drinkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven