Gezondheid alle pijlers

(Positieve) ervaringen met Amfexa?

04-05-2019 07:47 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

mijn zoon neemt dexamfetaminesulfaat als ADHD-medicatie. De apotheek maakt dit zelf, als capsules. Omdat de grondstof momenteel niet beschikbaar is, en dat nog maanden kan duren, zochten we samen met de apotheker en de psychiater naar een alternatief. Dat bleek Amfexa te zijn, wat een door een fabrikant geproduceerde vorm is, geen apothekersbereiding dus. Amfexa is enkel in Nederland te krijgen (wij wonen in België). Ik heb dit nu besteld bij een Nederlandse apotheek, met voorschrift van onze psychiater. Volgens de psychiater en de apotheker is Amfexa identiek aan magistraal bereide dexamfetaminesulfaat, maar op internet lees ik alleen maar negatieve verhalen over Amfexa. Blijkbaar zijn in Nederland veel mensen moeten overstappen op het (dure) Amfexa, om zorgverzekeringstechnische redenen en ik heb nog geen enkel positief verhaal gelezen. Amfexa is drie keer duurder dan een magistrale bereiding en dat is natuurlijk niet leuk, maar voor mij is nu vooral belangrijk: is er daadwerkelijk een verschil tussen een tablet Amfexa van 5mg en een magistraal bereide capsule dexamfetaminesulfaat 5mg? Ik lees dat mensen klachten hebben over meer bijwerkingen, minder goede werking...

Maak me beetje zorgen want eindexamen zoon komt er aan, en hij heeft zijn medicatie echt nodig om zich te kunnen concentreren...
Alle reacties Link kopieren
Het zou hetzelfde moeten zijn maar ik lees ook andere ervaringen.
Maar : Je kunt in NL apotheken nog wél tabletten van 2,5 mg goedkope generieke dex krijgen. De psych moet dan een ander recept uitschrijven, met eenheden van 2,5 mg. Dan neem je er twee ipv 1 als je 5 mg wil.

Overigens merken sommige mensen ook weer verschil tussen die generieke dex van verschillende bereiders. De gebruikte vulstoffen schijnen toch wel wat uit te maken.
.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel!


Maar het probleem is dus dat de grondstof om dex te bereiden al even niet meer te krijgen is voor de apothekers. In België niet, en in Nederland ook niet blijkbaar. Er is een leveringsprobleem bij de groothandel...

Dus moeten we het nu noodgedwongen met Amfexa doen. Ik ben daarstraks een doosje gaan halen en ben me alvast even rotgeschrokken van de prijs. 42 euro voor dertig tabletten van 5 mg. Hij neemt drie keer 15 mg per dag (soms vier keer, als het een lange dag is). Dan komen we nog geen drie dagen toe met een doosje van 42 euro...


Maar zoals gezegd, nog belangrijker vind ik momenteel de vraag of het een even goed product is... We hebben al zes jaar goede ervaringen met capsules van de apotheek (vier of vijf verschillende apotheken, nooit enig verschil gemerkt...) Maar over de Amfexa heb ik nog niet één positieve ervaring gelezen.

We kunnen deze week en volgende week ook niet uittesten hoe zoon er op reageert want hij is net geopereerd, en mag even geen extra medicatie.

Er is ook geen tijd om iets ansders (Concerta, Strattera...) uit te proberen want de examens komen er aan... Op rilatine (Ritalin in Nederland, denk ik) regaeert hij niet goed.
anoniem_385725 wijzigde dit bericht op 04-05-2019 18:01
Reden: typfouten
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het heel persoonlijk en onvoorspelbaar is, of je anders reageert op dex van een ander merk, met andere hulpstoffen. Kwestie van uitproberen.
Met 15 mg per keer zijn tabletten van 2,5 mg niet echt een optie denk ik.
Ik vind dat echt veel trouwens, ik reageer zelf al op 2,5mg en verbaas me er wel eens over hoeveel kinderen voorgeschreven krijgen. Maar dat is weer een hele andere kwestie.
.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel!

Het is inderdaad heel veel, hij komt zo aan maximaal 60 mg per dag. Hij is wel 18 intussen en weegt bijna 90 kilo (spieren). We zijn destijds gestart met veel lagere dosis en langzaam opgebouwd, onder begeleiding van psychiater, omdat op den duur 5 of 7,5 mg geen effect had.

Nu, hij neemt dit enkel op dagen dat hij moet studeren of een belangrijke toets of examen moet afleggen. Elke dag nemen, dat weigert hij absoluut, en eigenlijk ben ik daar ook stiekem blij om. Al zou het leven makkelijker zijn als hij het wel deed ;-) Maar tot nu toe lukt het zo.

Hij is als twaalfjarige gestart met rilatine maar daar voelde hij zich heel slecht bij.

Ik vind het een rotgevoel dat hij afhankelijk is van een medicijn (de paniek toen we hoorden dat de grondstof voor zijn medicatie niet leverbaar is, was groot...) maar het is niet anders. Hij heeft een IQ van 125 maar dreigde in de eerste klas van de middelbare school al te blijven zitten (vulde examens altijd maar half in). Met medicatie opeens 30 procent betere scores op toetsen en examens... En nu in laatste jaar middelbaar (richting te vergelijken met VWO) , dat was anders nooit gelukt.

Zelf heb ik ook ADHd en heel af en toe neem ik ook een dag dexamfetamine (is me ook voorgeschreven door psych, tien mg, drie keer per dag). Ik voel me er lichamellijk niet goed bij (hartkloppingen en zo), maar af en toe is het een verademing om eens een dag geen ongeleid projectiel te zijn...

Neem jij Amfexa ook voor AD(H)D, als iik dat vragen mag?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven