Bullet journal

29-06-2018 15:42 78 berichten
Het is helemaal the thing, een bullet journal, dus zit ik eraan te denken om er ook eentje aan te schaffen, maar in feite heb ik geen flauw idee wat ik met dat ding aanmoet, dus open ik maar een topic om aan jullie bullet journalisten te vragen wat je allemaal met dat boek doet en hoeveel tijd erin gaat zitten en wat de leukste journal is.
Dus allen bevredig alsjeblieft mijn nieuwsgierigheid en vertel me er alles over, please?

Plaatjes plakken is zeer gewenst.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik mijn Bullet Journal als agenda, omdat ik geen enkele agenda kon vinden die helemaal naar wens is. Aan het begin van elke maand houd ik 2 pagina's leeg, daarin maak ik todolijstjes of maak ik notities. Verder heb ik elke keer 1 week per 2 pagina's, de pagina's verdeel ik dan in vieren, zodat ik 8 vakken heb. Eén van die vakken is dan voor todolijstjes van die week.

Deze heb ik, vind ik heel fijn:
Afbeelding

Mijn indeling lijkt hier op:
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu al anderhalf jaar een bujo. Verschillende merken boekjes geprobeerd en ik heb een sterke voorkeur voor leuchttrum. :heart: fijn papier, mooie kleur van het papier, stevige kaft. Die van mus vond ik vreselijk. De stipjes zaten scheef, het papier voelde niet fijn en hij drukte best door. Maar dat is echt een kwestie van uitproberen.
Een notitieboek met stipjes (dottedgrid) vind ik zelf het plezierigst.

Mijn weeklyspreads zijn op dit moment simpel. Ik ben er ook niet heel veel tijd aan kwijt. Dat wisselt ook wel eens. Soms teken ik heel veel, soms juist weer niet.

Ik heb een aantal vaste collecties die iedere keer weer meegaan naar een nieuw boekje. Zo heb ik een overzicht van mijn spaarpotjes, wanneer heb ik
Voor het laatst (bedden verschoond, tandenborstels vervangen, beesten ontvlooit/ontwormd, scheermes vervangen), menstruatietracker, master to do list (grote klussen in en om huis, niet specifieke klussen voor mij alleen) en een verlanglijst (handig als iemand vraagt wat ik voor Mn verjaardag wil)

Ik maak per maand een to do list en aan het einde van de maand kijk ik wat er nog op staat. Meestal verhuis ik het dan mee naar de volgende maand. Als iets een paar keer meeverhuisd is, is het waarschijnlijk nier belangrijk en gaat het er weer af.

Helaas kan ik nog geen plaatjes plakken. Maar je mag me altijd pb’en en dan kan ik je eventueel wel foto’s mailen. :)

Mijn grootste tip: laat je niet afschrikken door alle prachtige dingen op instagram of Pinterest. Doe wat voor jou handig is en foutjes maken is geen probleem. Sommige mensen durven niet eens te beginnen uit angst het boekje te verpesten. Na een paar maanden heb je toch weer een nieuwe nodig. Dus die foutjes ben je zo weer kwijt. :P

Veel plezier!
~What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?~
Alle reacties Link kopieren
Ik (bullet) journal al een paar jaar regelmatig :cheer: , om je vragen te beantwoorden:

- ik heb al verschillende boeken gehad (leuchtturm/merkloos/action etc.) Op zich maakte het me niet zoveel uit welke, zolang het maar niet erg doordrukt.
- ik werk er niet iedere dag in, gebruik het ook niet als een echte agenda, maar meer als een draaiboek / logboek en om m'n hoofd te legen. Het kan wel zijn dat ik de ene week er dagelijks een uur in spendeer en de andere week gewoonweg niet.
- inspiratie voor mijn invulling vind ik vooral op Pinterest en op Instagram.

Het duurde wel even voor ik een bij mij passende stijl heb ontwikkeld.
Maar besef wel dat een bullet journal bij je moet passen, en dat jij je niet aan je bullet journal gaat aanpassen.

Ik ben ooit begonnen gewoon met balpen en een boekje en heb langzaamaan dingen erbij gekocht zoals fijne fineliners, mooie stickers, stempels etc.
Investeer dan ook niet teveel wanneer je begint, zonde als je het niet leuk vind.

Op FaceBook zijn er ook heel veel bullet journal groepen voor inspiratie of het ruilen van stationary items. Daar kun je je natuurlijk bij aansluiten.

Ook worden er regelmatig door heel het land bullet journal workshops gegeven.

Roep maar als je nog meer wilt weten!
'we are all a little broken. but the last time I checked, broken crayons can still color.'
Ik heb het heel snel opgegeven. Wat een werk zeg. En ik ben ook geen lijstjesmens. Maar ik kijk wel talloze youtube-videos over bullet journals. Ik weet ook niet waarom.
Dank voor jullie info.
Het komt op mijn een beetje over alsof je met een ouderwetse schoolagenda werkt. Klopt dat beeld een beetje?
LizBakker schreef:
29-06-2018 16:04
Ik heb het heel snel opgegeven. Wat een werk zeg. En ik ben ook geen lijstjesmens. Maar ik kijk wel talloze youtube-videos over bullet journals. Ik weet ook niet waarom.
Iets kan fascineren zonder dat je er actie aan verbind. Misschien is dat bij mij ook wel zo.
Ik ben dagelijks druk met mijn agenda en dagboek en vraag me af of het overeenkomt of dat het heel iets anders is.
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
29-06-2018 16:04
Ik heb het heel snel opgegeven. Wat een werk zeg. En ik ben ook geen lijstjesmens. Maar ik kijk wel talloze youtube-videos over bullet journals. Ik weet ook niet waarom.
:D
Het is soms leuk om je in te beelden dat je wél zo georganiseerd/creatief bent, en om te gluren wat anderen doen. Zo kijk ik graag naar survivalprogramma's terwijl ik niet van plan ben om die skills ooit nodig te hebben.


On topic, ik heb dezelfde als erinhanson.
Ik gebruik hem als agenda/dagboek, door voor elke maand een overzicht te maken van wat ik doe kort te noteren hoe iets was als ik daar zin in heb.
Verder maak ik er vakantie- en reisplannen in en houd ik bij hoeveel ik sport, lees, en werk.
Eerst hield ik ook andere dingen bij (menstruatie, uren slaap) maar na een paar maanden had ik daar geen zin meer in want het bleek niet zoveel te zeggen.

Ik gebruik hem elke dag maar soms minder dan een minuut (kwestie van streepje zetten achter 'werk' en 'yoga' oid) en soms wat uitgebreider. Illustreren en versieren doe ik alleen bij bijzondere pagina's zoals vakantieverslagen.

Ben ermee begonnen om een manier te hebben om mijn leven 'bij te houden', ik merkte dat ik hard moest nadenken over wanneer welke vakantie was of wanneer ik bepaalde dingen meemaakte en ik vind het fijn om dat terug te kunnen zoeken.
What a nuanced anxiety
tyche schreef:
29-06-2018 16:18
:D
Het is soms leuk om je in te beelden dat je wél zo georganiseerd/creatief bent, en om te gluren wat anderen doen.
Ja, dat is het inderdaad, haha!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een travelers notebook.
Maak een maand overzicht, noteer belangrijke afspraken en de rest.
Hou zelfs een heus moodboard bij, hoe ik me voel op een dag. Maar ik maak rondjes zet het nummer van de dag erin. En kleur het in.

Ook maak ik vakantie lijstjes, to do lists en lijstjes met wat ik wil en wat ik nodig ben.

Ook heb ik een insert boekje waar ik soms mijn frustratie noteer of juist een blij moment. Andere insert heb ik al helemaal klaar gemaakt voor vakantie. To do lijstje(dingen die ik graag wil doen) , wat ik mee moet nemen... En alvast een start voor leuke foto’s/herinneringen die ik erin ga plakken en schrijven.

Met mijn instax 90 neo maak ik vaak fototjes van leuke momenten en plak deze erbij erin.

Voor mij is het wat dat betreft ook deels een dagboek.
Voor mij is het ook een agenda-dagboek-combinatie. Per week schrijf ik de afspraken op die ik heb, en per dag wat ik gedaan heb. Eigenlijk een to-do-lijstje maar dan andersom, om mijn hoofd te neppen, anders ga ik denken wat ik allemaal niet gedaan heb ;-D Verder houd ik soms lijstjes bij, bijvoorbeeld wat ik mee wil nemen als ik ergens heen ga, maar dat doe ik niet zo heel veel.

Je hoeft er ook geen hele creaties van te maken, je kan er zo druk mee zijn als je zelf wilt. Ik heb periodes dat ik zin heb in een uitspatting, maar ook periodes dat ik alleen een pen en markeerstiften gebruik.
Alle reacties Link kopieren
Hier is mijn bullet journal een compleet random iets. Ik heb de kaften aangepast, vakjes en enveloppen toegevoegd. Ik heb een slaap en emotie tracker, de groei van onze kittens in een grafiek, random schetsen, lijstjes en plannen en nog veel meer.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
AeonOfWinter schreef:
29-06-2018 18:45
Hier is mijn bullet journal een compleet random iets. Ik heb de kaften aangepast, vakjes en enveloppen toegevoegd. Ik heb een slaap en emotie tracker, de groei van onze kittens in een grafiek, random schetsen, lijstjes en plannen en nog veel meer.
Hier hetzelfde, ik heb ook allerlei soorten trackers, heel veel doodles en tekeningetjes, braindump, vergelijkingen in schema's om over te stappen (van internet, energieleverancier e.d.), en echt zoveel lijstjes van vanallesennogwat. En ik gebruik mijn bullet journal ook als een agenda.

Helaas heb ik de laatste tijd niet zoveel tijd gehad om er weer wat mee te doen (behalve dan erin kijken), maar ik ga dr wel wat meer overzichtelijk maken.

https://pin.it/h52ibly2l7dhsm

https://pin.it/wd6lblviuhtjd2

Geen idee of de link werkt, ik kan geen plaatjes plakken helaas :uh?: maar ik haal uit bovenstaande links en uit pintetest ook wat inspiratie op :-D
When you hit your lowest point, you are open to the greatest change. ~ Avatar Aang
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er zelf te slonzig voor maar het doet me denken aan een blog die ik toevallig enkele dagen geleden las (is wel in het Engels).

https://blog.nathanbransford.com/2018/0 ... alendaring
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Ik heb een bullet met als thema harry potter die ik gebruik voor alles rondom mijn maagverkleining.
Daar heb ik de zwemtijden ingezet, de kosten, maandelijks de cm'ters en de kilo's, dagelijks stappen tellen, tracker voor gezonde dag, mijlpalen na GBP, welke dagen ik zwem en zwemtrainingen, wat ik eet als avondeten dagelijks, alle toer ritjes op de fiets vanaf 20 km, km stand fiets maandelijks, welke dagen ik naar de sportschool ga enz enz.

Verder nog een bullet speciaal voor recepten die is gewoon van de action maar heb de voorkant veranderd.

En nog een bullet als agenda.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Na diepgaand beraad heb ik besloten om, als ik van de week bij de Action ben, er voor eentje te kijken. Daar heb je er eentje voor een prikkie en kan ik kijken of het echt iets voor me is en inderdaad, de voorkant van die van de Action kan ik natuurlijk customizen.
Mocht het helemaal bij me horen dan koop ik later wel een mooie.
Alle reacties Link kopieren
Sorry geen inhoudelijke bijdrage op je vraag.

Maar wanneer denk jij dat je in je BuJo gaat werken? Daar zit ik namelijk ook nog mee. Net als jou weet ik niet zo goed hoe ik moet beginnen maar dit is dus mijn andere vraag want mijn dagen zitten al zo vol...
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
29-06-2018 21:57
Na diepgaand beraad heb ik besloten om, als ik van de week bij de Action ben, er voor eentje te kijken. Daar heb je er eentje voor een prikkie en kan ik kijken of het echt iets voor me is en inderdaad, de voorkant van die van de Action kan ik natuurlijk customizen.
Mocht het helemaal bij me horen dan koop ik later wel een mooie.
Degene met dots van de action zijn al tijden uitverkocht. De HEMA schijnt ook wel een fijne te hebben voor 5 euro.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
IBIopviva schreef:
30-06-2018 06:00
Degene met dots van de action zijn al tijden uitverkocht. De HEMA schijnt ook wel een fijne te hebben voor 5 euro.
Bedankt voor de tip!
Nou moet ik van de week toch bij de Action zijn, dus ik kijk wel eventjes en anders toog ik dan maar naar de Hema.
Alle reacties Link kopieren
Was je er nog mee begonnen Cateautje?
Ik ga binnenkort ook beginnen. Ik ben van mezelf redelijk goed georganiseerd maar ik doe alles digitaal en ik mis de creatieve kant. Ik denk dat het bij mij ook een mix van planning en dagboek zal worden.
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Ben net in de Action geweest, maar daar waren ze inderdaad niet meer te vinden.
Ik zit nu op een pakketje te wachten en als dat binnen is en ik heb er nog tijd voor, dan rij ik eventjes naar de Hema om er eentje te halen.

Het geeft me een oude schoolagendaherinnering, die helemaal volstond met doodles en plaatjes en weet ik wat meer. Lijkt me leuk om daar weer aan te beginnen.
Al doe ik veel met mijn agenda hoor, daar skriebel ik ook van alles in.
Het is echt al over de megahype heen. Denk jaar of 5 geleden was het the thing. ;-)

Maar als je het leuk vind. Vooral doen.
Kijk eens op Pinterest, echt veel ideeen en voorbeelden. Sowieso leuk om op rond te neuzen.
Bedankt voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je 't gaat proberen Cateautje!
Mocht er niets met puntjes te vinden zijn, hokjes, lijntjes of blanco pagina's voldoen ook hoor, het gaat om het idee!

Pin jezelf er ook niet teveel op vast dat je iedere dag in je bullet journal 'moet' werken. Dat maakt het minder leuk..

Have fun!
'we are all a little broken. but the last time I checked, broken crayons can still color.'
Alle reacties Link kopieren
Over die hype gesproken; ik heb het idee dat het weer in de lift zit. Veel recente filmpjes op youtube (van vloggers die ook niet eens zo lang bezig zijn, korter dan 5 jaar in elk geval).

Ik heb vandaag een bullet journal bij de Hema gekocht, die met de groene blaadjes. Leuk genoeg en positieve review gezien.
Ik ga zo nog wat meer filmpjes kijken, alleen dat is al leuk. :)
Wat ik in elk geval anders ga doen dan wat ik tot nu toe heb gezien: ik wil één pagina voor een hele dag. Ik ga het ook gebruiken om mijn to-do-lijst in te maken en die week-overzichten die ik tot nu toe heb gezien (meestal 3 of 4 dagen op één pagina) zijn voor mij echt te klein.
Hoe doen jullie dat?

Overigens kom ik van digitaal werken nu naar 'analoog' met bullet journal.
Ik blijf mijn todo-app ernaast gebruiken, maar ben van plan om elk avond mijn volgende dag te plannen op papier in mijn bullet journal.

Wat vinden jullie vooral fijn en minder fijn?
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven