Een taalbijzonderheid

04-01-2019 07:16 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel, je schrijt een commentaar/reactie/tekst richting iemand waarbij je boos bent, of ontevreden, of gechoqueerd, of anderszins in een slechte stemming of je wilt gewoon keihard voor degene zijn. De uitdrukking 'met vriendelijke groet' stamt uit een tijd toen we elkaar, ook bij dieptepunten en in crisissen, nog redelijk formeel en beleefd bleven bij het aanschr ijven. In het huidige internettijdperk past dat vaak echter niet. Het komt namelijk zwak, lichtelijk hypocriet of sarcastisch, en dubbelzinnig over.

Wat is dus een goed alternatief?

Het woord simpelweg weglaten klinkt voor geen meter -

'met groet' of 'met groeten'

Ik dacht in eerste instantie aan 'met volwaardige groeten' maar hoe langer ik erover nadenk, hoe groter mijn twijfels.

Iemand die kan helpen?

*En ja, ik weet dat dit geen levensgroot probleem is en een eerstewereldprobleem. :lol:
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-01-2019 13:03
Reden: TO heeft een perma ivm trollen
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je boos bent moet je niet gaan mailen, dan moet je gaan praten. Face to face. En al helemaal niet mailen om “keihard voor die gene te zijn”.

Ik ga er vanuit dat het om iets zakelijks gaat (anders snap ik helemaal niet waarom je dit niet even uitpraat)?

“Met vriendelijke groet” gebruik ik altijd op de werkvloer, ook als ik het ergens niet mee eens ben. Volwaardige groeten vind ik echt een bizarre afsluiting. Je schrijft een hele pittige felle mail om keihard voor iemand te zijn en die persoon krijgt dan “volwaardige” groeten?! Kom nou zeg
Alle reacties Link kopieren
Eens met pergamon.
En anders:
Groeten
Met collegiale groet
Gegroet
Alle reacties Link kopieren
Iets als:

Ik hoor graag van je/ik ben benieuwd naar je reactie,

Ondergetekende

(mits je antwoord verwacht natuurlijk)

of

Ik ga er vanuit/hoop dat je begrip hebt voor mijn standpunt,

Ondergetekende
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
‘Volwaardige groeten’?
En als je dat niet meent ‘halve groeten’ ofzo?

Als je geen ‘vriendelijke groeten’ uit je toetsenbord geperst krijgt, dan maak je er

Groet, De Pit

van ofzo.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Alleen mijn naam in zo'n geval.

Soms 'Gr.' Zodat de lezer zelf kan bepalen of ik 'Groet', 'Groeten' of 'Groetjes' bedoel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Afsluiten met: groet De_pit
Niet meer en niet minder.

Volwaardige groet komt echt heel raar en lachwekkend over.
Alle reacties Link kopieren
Tja, naar wie stuur je die mail? Ik zou uitgaan van werkgerelateerd en dan schrijf je gewoon met vriendelijke groet. Prive zou ik het face to face gaan uitpraten, of oplossen, of ruzie maken. En prive sluit ik dus ook nooit een mail af met met vriendelijke groet, ook niet als de mail wel vriendelijk is.
Als je je zit op te winden om een of andere discussie via social media zou ik heel je reactie verwijderen, dat scheelt zowel een hoop werkgerelateerd gedoe, als discussie in je priveleven.
Groeten
Hoogachtend
Alle reacties Link kopieren
Groet of Hoogachtend.
Die laatste gebruik ik altijd als ik pissed ben :-p
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
Wij moesten altijd zo lachen bij mijn vorige werk als iemand dan een gigantische klacht indiende en vervolgens, vriendelijke groet en fijne dag ...

Wij hadden ook externe collega’s die via hun groet wilde opvallen. We hebben echt vanalles voorbij zien komen.

Zonnige groet, sportieve groet, inspirerende groet. Gut, wat hebben we gelachen.
Alle reacties Link kopieren
Als je boos bent stuur je geen mail, dan wacht je een week tot je weer een beleefde mail kunt sturen.
stokske schreef:
04-01-2019 07:49
Wij moesten altijd zo lachen bij mijn vorige werk als iemand dan een gigantische klacht indiende en vervolgens, vriendelijke groet en fijne dag ...

Wij hadden ook externe collega’s die via hun groet wilde opvallen. We hebben echt vanalles voorbij zien komen.

Zonnige groet, sportieve groet, inspirerende groet. Gut, wat hebben we gelachen.

Mijn ex heeft daar zo’n houtje van... (niet naar mij hoor maar naar school bijvoorbeeld) “mooie groet” of “warme groet” 🤢
Hatelijke groeten, in plaats van de hartelijke groeten. Kun je altijd nog doen alsof je die R per ongeluk vergeten bent :p
Keiharde mail? Gewoon doorzetten en eindigen met

Val dood,

De Pit
Alle reacties Link kopieren
Het komt namelijk zwak, lichtelijk hypocriet of sarcastisch, en dubbelzinnig over.

Is dat zo? Ik vind het gewoon formeel overkomen. Standaard en gewoon omdat het zo hoort...

Sluit anders af met

Groet
De Pit
Ik zie dat jij zo'n notoire topicleeghaler bent. Je verdient het niet dat ik serieus op je reageer.
Gaat het over een klacht/recensie indienen ofzo?

Ook met een boze mail de eer aan jezelf houden en eindigen met “met vriendelijke groet”.
Head* schreef:
04-01-2019 08:58
Ik zie dat jij zo'n notoire topicleeghaler bent. Je verdient het niet dat ik serieus op je reageer.
:rofl:

Ik ga stuk..

Heerlijk droge reactie.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat je inmiddels gebruik hebt gemaakt van de adviezen hier?! :facepalm:
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Zet de mail hier eens neer. Dan kan ik een passende afsluiting voor je bedenken.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Met onvriendelijke groet, de-pit :lol:
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Solomio schreef:
04-01-2019 07:30
Alleen mijn naam in zo'n geval.

Soms 'Gr.' Zodat de lezer zelf kan bepalen of ik 'Groet', 'Groeten' of 'Groetjes' bedoel.
Grrrrrrrr
Alle reacties Link kopieren
Jake99 schreef:
04-01-2019 08:04
Mijn ex heeft daar zo’n houtje van... (niet naar mij hoor maar naar school bijvoorbeeld) “mooie groet” of “warme groet” 🤢
Ik woon in een woongemeenschap. Dat trekt naast gewoon nuchtere mensen-die-wat-meer-samen-willen-doen ook een hoop zweverige types aan.
Die zetten steevast dat soort dingen onder hun mails: warme groet, zonnegroet, lieve groet.
Brrrrrrrrrr.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
stokske schreef:
04-01-2019 07:49
Wij moesten altijd zo lachen bij mijn vorige werk als iemand dan een gigantische klacht indiende en vervolgens, vriendelijke groet en fijne dag ...

Wij hadden ook externe collega’s die via hun groet wilde opvallen. We hebben echt vanalles voorbij zien komen.

Zonnige groet, sportieve groet, inspirerende groet. Gut, wat hebben we gelachen.
dolle boel bij jullie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven