Verhoging Eigen Risico

06-09-2017 09:13 456 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de onderhandelingen lijkt het erop dat het eigen risico voor de zorgverzekering alweer gaat stijgen volgende jaar naar €400,- bovendien zullen de premies ook weer gaan stijgen. Voor een tweeverdiener ben je per jaar als je aanvullend verzekerd bent per jaar zeker €3000,- kwijt buiten de kosten die niet vergoed worden of het eigen risico wat je beide dient te betalen van samen €800,-
Sommige mensen mijden al zorg omdat ze het eigen risico niet kunnen ophoesten.

Ik vind persoonlijk dat de overheid op andere zaken dient te bezuinigen bijvoorbeeld cultuur en wetenschappen en ontwikkelingshulp en buitenlandse zaken.

Vind de gezondheid van de mensen belangrijker dan bijvoorbeeld een schilderij in een museum.

Waar zou jij liever zien dat op bezuinigd werd wat betreft overheidsuitgaven?
Alle reacties Link kopieren
Op wetenschap dan weer niet, op kunst wel.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
vraag je eens af, of je die aanvullende verzekering wel nodig hebt. Voor jonge, gezonde Nederlanders is dat een overbodige uitgave
Ik zou wel willen dat de overheid wat meer zou doen qua verspilling in de zorg.
Alle reacties Link kopieren
knuppel hoenderhok

wanneer mensen hun gezondheid zo belangrijk vinden, dan wordt het echt hoog tijd om je levensstijl te gaan veranderen.

heel veel ziektes zijn levensstijl gerelateerd. en dan bedoel ik niet eigen schuld dat je ziek bent. maar wel dat je met een gezonde levensstijl de kans op ziektes verkleind en je gezondheid kunt verbeteren.

minder zitten, meer bewegen, minder suikers, stoppen met roken, voldoende nachtrust, minder stress, en gezonde keuzes bij het boodschappen doen, dan kom je al een heel eind.

met preventie is echt veel meer geld te besparen!
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Bezuinigen op kunst en cultuur gaat je weinig opleveren hoor, uitgaven daarvoor betreffen slechts een half procent van de totale uitgaven van het rijk

Kijken naar efficiëntie en geldverspilling in de zorg levert veel meer op
hamerhaai schreef:
06-09-2017 09:24
knuppel hoenderhok

wanneer mensen hun gezondheid zo belangrijk vinden, dan wordt het echt hoog tijd om je levensstijl te gaan veranderen.

heel veel ziektes zijn levensstijl gerelateerd. en dan bedoel ik niet eigen schuld dat je ziek bent. maar wel dat je met een gezonde levensstijl de kans op ziektes verkleind en je gezondheid kunt verbeteren.

minder zitten, meer bewegen, minder suikers, stoppen met roken, voldoende nachtrust, minder stress, en gezonde keuzes bij het boodschappen doen, dan kom je al een heel eind.

met preventie is echt veel meer geld te besparen!
Ja, maar hey, daar mag de overheid zich niet mee bemoeien he?! :popcorn:
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
06-09-2017 09:24
knuppel hoenderhok

wanneer mensen hun gezondheid zo belangrijk vinden, dan wordt het echt hoog tijd om je levensstijl te gaan veranderen.

heel veel ziektes zijn levensstijl gerelateerd. en dan bedoel ik niet eigen schuld dat je ziek bent. maar wel dat je met een gezonde levensstijl de kans op ziektes verkleind en je gezondheid kunt verbeteren.

minder zitten, meer bewegen, minder suikers, stoppen met roken, voldoende nachtrust, minder stress, en gezonde keuzes bij het boodschappen doen, dan kom je al een heel eind.

met preventie is echt veel meer geld te besparen!
moeten we dus vooral niet bezuinigen op Wetenschap, want wat precies ´gezond´ is, zijn de meningen nog over verdeeld.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij betreft wordt de zorgtoeslag afgeschaft en wordt dat geld gebruikt om de premie en het eigen risico te verlagen. Dat zal per saldo niets uitmaken, maar het scheelt al een hoop administratie (rondpompen van geld) en gedoe voor mensen die achteraf terug moeten betalen. Daarnaast zorgt dit er voor dat meer werken loont, als je geen toeslagen hebt om rekening mee te houden.

Ik las dat het verlagen van het eigen risico met 100 euro ruim 1 miljard per jaar kost. Dan ben je er ook niet met wat schilderijen. Zorg is gewoon heel duur.
Ben een 22-jarige student en chronisch ziek. Niet mijn eigen schuld, tenzij ik zelf heb gevraagd om een hersenbloeding op jonge leeftijd? Maak dus elk jaar eigen risico op en ook een aanvullende zorgverzekering. Het wordt steeds lastiger om het geld op te kunnen brengen, maar ja, ik heb niet echt een andere keuze.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees het ook net, en wilde er ook een topic over aanmaken. Maar hier is er al 1 dus.

Ik schrik toch wel iedere keer van deze berichten. Nu heb ik het geluk dat ik het Eigen risico en zorgpremie wel zelf kan betalen. De afgelopen twee maanden heb ik veel zorgkosten gehad die onder het eigen risico vallen. Dus steeds een rekening van meer dan 100 euro. Dat is dan even jammer, maar ik kan het ophoesten. Maar ik vraag me dan wel af: "Hoe moet dat voor de mensen met lagere inkomens zijn?" Dan zijn dat best hoge rekeningen iedere keer.

Ook ben ik best bang voor de toekomst. Als de zorgkosten nu al zoveel stijgen.... Wordt de zorg op een gegeven moment niet onbetaalbaar?

Overigens sta ik er wel genuanceerd in. Als ik sommige reacties op Facebook lees... Dan is het allemaal weer de schuld van Rutte, de asiel zoekers, de managers etc. Zo simpel is het niet. Ik werk zelf in de zorg en weet hoe duur zorg is. Ik denk dat veel mensen er echt niet bij stilstaan wat het allemaal daadwerkelijk kost. Dan valt die premie en eigen risico allemaal wel mee. Maar toch.. Ik begrijp de reacties zeker. Ik vrees dat zorg in de toekomst onbetaalbaar wordt.
Alle reacties Link kopieren
Zorg is nou eenmaal één van de grootste posten waar bezuinigd op kan worden.
Dat geld krijg je nooit bij elkaar uit cultuur en wetenschap. Bovendien leidt wetenschap op de lange termijn tot betere zorg.

Wel denk ik dat er inderdaad beter gekeken kan worden naar de efficiëntie van de zorg.

Afbeelding
Het probleem is natuurlijk ook dat we met de kennis van nu dat we steeds meer kunnen en dat die behandelingen/medicijnen ook steeds duurder worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat er heel wat te besparen is op verspilling in de zorg. Voorbeeld: je breekt je pols met voetbal op zaterdag. Je gaat netjes zoals dat hoort naar de huisartsenpost. De dienstdoende huisarts constateert dat er grote kans op een breuk is en stuurt je voor een foto op de SEH. Na de foto moet je daar enkele uren wachten, waarna je eindelijk binnen wordt geroepen bij een triage-verpleegkundige. Deze stelt precies dezelfde vragen als de huisarts en concludeert dat het gebroken zou kunnen zijn en wil je weer voor een foto sturen, dat houd je zelf dan maar tegen, eentje is genoeg. Eén van deze twee medici was in mijn ogen dus onnodig in dit traject. Een andere keer kom je op een zaterdag binnen, algehele aflasting van de KNVB vanwege het weer. Iedereen verveelt zich daar duidelijk stierlijk. Dus ik stel de domme vraag: "goh stellen jullie de bezetting niet bij naar beneden als er algehele aflasting is?" Ze keken alsof ze water zagen branden, hadden ze nog nooit van gehoord. Een horeca-ondernemer roept toch ook extra personeel op als er prachtig terrasweer wordt voorspeld? Was toch niet zo'n gekke vraag?

Of een tante die een scoot-mobiel kreeg, maar als de dood voor dat ding bleek, dus hem nauwelijks gebruikte. En na haar dood heb ik stad en land af moeten bellen, niemand wilde dat splinternieuwe ding komen halen. Als ik het naar de vuilstort had gebracht had er geen haan naar gekraaid. Blijkbaar geven ze liever elke client weer een nieuwe. Behalve vanuit oogpunt van zorgkosten vind ik dat ook vanuit milieu-oogpunt echt schandalig. En het overgebleven incontinentie-materiaal dat ik terug bracht naar de apotheek. Was nog helemaal verpakt. Ik hoefde geen geld, maar dacht misschien voor iemand die weinig geld heeft. Zeggen ze dat ze het wel aan willen nemen, maar dat ze het moeten laten vernietigen.

Ik vind dat hoge eigen risico vooral voor studerende kinderen erg raar. Ze krijgen geen enkel inkomen meer, maar moeten wel fors betalen. In ons geval 2 studerende kinderen met een aandoening, die het volledig op maken. Wij betalen het voor ze.
Helemaal eens met latte machiatto. Ik zie zoveel dingen waarop bespaard kan worden.... Mijn man werd bijvoorbeeld 4dagen in het ziekenhuis opgenomen omdat ie dan makkelijker beschikbaar was voor onderzoeken. Maar wij wonen zowat op loopafstand van het ziekenhuis, dus dit sloeg echt nergens op, als ze hem een kwartier van tevoren zouden bellen was ie ook op tijd daar voor zo'n onderzoek en had ie niet 4 dagen lang een bed bezet gehouden.

In opname voor jongeren worden de jongeren in de vakantie soms daar gehouden, terwijl er op dat moment blijkbaar geen therapie wordt gegeven en die jongeren dus naar six flags gaan, waar de ouders niet voor betalen, dus blijkbaar wordt dat betaalt vanuit de zorgverzekering oid?? Als er dan geen behandeling is op zo'n moment, waarom moeten die jongeren dan 6 weken lang daar gehouden worden?

Medicatie die je in bizarre hoeveelheden meekrijgt waardoor je veel overhoudt wat inderdaad niet terug mag...
Bumba1985 schreef:
06-09-2017 09:23
Ik zou wel willen dat de overheid wat meer zou doen qua verspilling in de zorg.
Dit.
anoniem_176931 wijzigde dit bericht op 06-09-2017 11:00
84.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@hamerhaai helemaal met je eens. Er zijn een hoop aandoeningen die leefstijl gerelateerd zijn. Toevallig stond er gisteren een enorm dikke vrouw voor me in de apotheek. Ik hoorde haar toevallig opsommen wat ze allemaal aan medicatie kwam ophalen : cholesteroltabletten en bloeddruk verlagers. Typisch. Maar ik ken natuurlijk verder de achtergrond niet van deze vrouw.
Ik denk ook dat er in preventie een hoop te behalen valt, en dat begint al op de basisschool. Als ik in het zwembad het aantal dikke kinderen zie, schrik ik. Dit zijn allemaal potentiële diabetespatiënten. Maar ja, inderdaad: daar mag de overheid zich niet mee bemoeien wordt dan gevonden. Terwijl als het ons uitkomt we allemaal vinden dat de overheid alles maar moet regelen voor ons.
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
06-09-2017 09:23
Ik zou wel willen dat de overheid wat meer zou doen qua verspilling in de zorg.
Ik ook! Ik werk in de zorg en irriteer me er soms mateloos aan, die verspilling. Met name voedsel wat weggegooid moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vrees ook dat door de vergrijzing de zorgkosten alleen maar zullen stijgen in de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
06-09-2017 09:20
vraag je eens af, of je die aanvullende verzekering wel nodig hebt. Voor jonge, gezonde Nederlanders is dat een overbodige uitgave
Voor veel oudere iets minder gezonde Nederlanders ook. Mijn ouders hebben ook al een aantal jaren geen aanvullende verzekering meer omdat de premie die betaald moet worden niet opweegt tegen hetgeen het oplevert. Wel hebben mijn ouders elk jaar het eigen risico volledig op, maar daar helpt een aanvullende verzekering ook niet bij.
In elk geval op alles wat met vluchtelingenopvang te maken heeft, ontwikkelingshulp en EU zaken die ons geld kosten maar ons als bevolking niets opleveren. Kunst en cultuur mag ook op bezuinigd worden wat mij betreft, de echte liefhebber betaalt de entree wel. Voor popconcerten worden ook exorbitante bedragen neergeteld door de liefhebbers, dus waarom voor 'n kunstmuseum niet als men daar zo graag naartoe wil?

Zorg zou juist goedkoper moeten worden!
De premie die wij betalen (al jaren) ligt onder de kostprijs van de zorg, aankomende jaren zal de premie alleen maar omhoog gaan om dit recht te trekken. Op dit moment wordt het verschil uit de spaarpot van de zorgverzekeringen betaald, de verzekeraars hebben al meer dan een jaar geleden aangegeven, dat de verzekeringspremie ieder jaar omhoog gaat, tot ongeveer 130 euro, want zo duur zou de verzekering ongeveer moeten zijn om kostendekkend te zijn.

Dus mensen ieder jaar gaat de premie omhoog of we het nu leuk vinden of niet, we hebben dus jaren te weinig betaald, misschien moeten we daar gewoon eens blij mee zijn. ;-)
Ze zouden de compensatie voor chronisch zieke mensen wel weer terug kunnen invoeren. Het stapelt zich nogal op deze manier: zorgpremie, hoog eigen risico, (hoge) eigen bijdrage voor allerlei hulpmiddelen. Het is geen doen meer als je rond moet komen van een kleine wia uitkering.
Bezuinigen op cultuur? Daar is al enorm op bezuinigd.

De zorgkosten worden alsmaar hoger en dat heeft een direct gevolg voor het eigen risico. Het is niet anders.
Ik ben voor het belonen van een gezonde levensstijl, dat is zelfs te meten: bmi, bloeddruk, hartslag, cholesterol, vetpercentage, suiker etc. Het zegt niet alles maar wel een hoop. Maak het financieel interessant door een korting te geven voor mensen die op gezond gewicht zijn en verantwoord bewegen.

De grootste kostenpost zijn de ouderen, gezond leven zorgt er ook voor dat je als oudere gezonder zult zijn en minder van zorg gebruik maakt.
Alle reacties Link kopieren
De kans is groot dat ik een keer kanker krijg. En zo'n behandeling kost al gauw 30.000 euro, wat dan helemaal vergoed wordt. Dat is toch zo'n 20+ jaar premie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven