Vaderschapsverlof

22-02-2018 19:55 179 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... zes-weken/

Met toch wel enige verbazing las ik het bovenstaande artikel en hoorde ik er een en ander over op de radio.

Dat een kersverse vader meer dagen verlof moet krijgen lijkt me wel redelijk. Want twee dagen na de geboorte alweer aan het werk is toch wel van de zotte. Maar tot 6 weken verlof waarvan 70% uitbetaald vind ik toch echt het andere uiterste. 6 weken. Lekker dan voor werkgevers. Kost weer een hoop geld. Dat vrouwen best een poos thuiszitten lijkt me vanuit biologisch oogpunt wel logisch. Maar mannen...
Het is vast fijn met een pasgeboren baby.

Maar ik vind dat je een werkgever en de maatschappij niet met deze last kan opzadelen. Het kost bakken met extra geld. En ik vind ook dat je een werkgever hier niet mee op moet zadelen. Mensen kiezen er zelf voor om kinderen te krijgen, niet de werkgever. Het is geven en nemen. Waarom niet eigen vakantiedagen inleveren na de geboorte van je kind?

Ik weet niet hoe jullie hier in staan. En ben dan ook erg benieuwd naar jullie standpunten omtrent dit topic.
Moet je het uit je eigen zak betalen ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het prima, maar dan wil ik als kinderloze ook graag 6 weken verlof en 70% doorbetaling!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf geen kinderen of kinderwens, maar ik ben voor een gelijke werk-en zorgverdeling voor man en vrouw. En voor een meer 50-50 verdeling van de third shift die nu vrijwel altijd op de schouders van de vrouw neerkomt. Het zou goed zijn wanneer vrouwen niet meer automatisch worden gezien als de hoofdverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van het gezin. Misschien dat dit eraan bijdraagt, wie weet.
Ik woon in Zweden. Mijn partner en ik hebben samen 18 maanden betaald ouderschapsverlof (*). Die periode kunnen we onderling verdelen, maar elke ouder heeft drie maanden die je niet kan doorgeven aan de andere ouder.

Ik vind 6 weken belachelijk weinig.

Mijn werkgever heeft trouwens ook voor elk kind 1 jaar ouderschapsverlof genomen (hij heeft er 4), dus die had er geen problemen mee dat ik nu voor de tweede keer op ouderschapsverlof ga. Kost hem ook geen enkele Zweedse Kroon, want het wordt betaald door de overheid.

(*) het grootste deel van die periode is aan 80% van je loon. Maar de meeste mensen nemen een deel onbetaald verlof, want die 18 maanden wil je eigenlijk wel opsparen om later te gebruiken tijdens schoolvakanties.
anoniem_207266 wijzigde dit bericht op 22-02-2018 20:18
17.39% gewijzigd
zenga schreef:
22-02-2018 20:04
Ik vind het prima, maar dan wil ik als kinderloze ook graag 6 weken verlof en 70% doorbetaling!
Dit.

Aangezien het gemiddelde 2.2 kind is, had ik dan wel ook graag 2 x 6 weken gehad.
En nog wat ouderschapsverlof erbovenop.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me goed voor de hechting. Ergens in Scandinavie krijgen partners een jaar. 6 weken en dan 70% is niets vergeleken daarbij. Ik vind dit een mooie vooruitgang!
Alle reacties Link kopieren
RB zal het er zeker niet mee eens zijn :-D
Ik wel hoor, laat papa ook maar lekker 6 weken tutten met de baby.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Het werd tijd. Ik denk dat het heel belangrijk is dat beide ouders vanaf de geboorte een band opbouwen met het kind.

In veel beroepen kun je niet zomaar 3 weken vakantie opnemen als het uitkomt he. Mijn man moet het in december al doorgeven, beetje lullig als ik dan net te vroeg of te laat bevallen was.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
22-02-2018 20:09
Dit.

Aangezien het gemiddelde 2.2 kind is, had ik dan wel ook graag 2 x 6 weken gehad.
En nog wat ouderschapsverlof erbovenop.
Precies :proud:
O god krijgen we dat gejank weer dat het oneerlijk is.
Meer ouderschapsverlof voor de partner zorgt trouwens niet alleen voor een betere band met het kind, maar ook voor minder ongelijkheid en discriminatie op basis van geslacht. Hier in Zweden is het risico even groot dat een man of een vrouw plots een jaar op ouderschapsverlof gaat.

Ook gaan veel meer vrouwen hierdoor terug full time aan het werk en krijg je bij oudere kinderen ook meer gelijke verdeling over wie de kinderen afhaalt van school of wie thuis blijft bij de zoveelste kindergriep.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat we in Nederland nogal achterlopen op dit gebied. Vind het een goed plan. Ik snap wel dat die 6 weken voor 70% zijn. Aan de andere kant levert het indirect ook weer werkgelegenheid op. Natuurlijk komen er kosten bij kijken, maar dat heeft meer te maken met wat we gewend zijn. In een hoop landen is het niet meer dan normaal dat pa ook een poos thuis is.
pien6 schreef:
22-02-2018 20:10
Het werd tijd. Ik denk dat het heel belangrijk is dat beide ouders vanaf de geboorte een band opbouwen met het kind.

In veel beroepen kun je niet zomaar 3 weken vakantie opnemen als het uitkomt he. Mijn man moet het in december al doorgeven, beetje lullig als ik dan net te vroeg of te laat bevallen was.

Daar hebben we het in een ander topic ook over.

Mijn vriend heeft een prima band met zijn kinderen. De meeste vaders die ik ken, overigens. Meer dan een twee dagen verlof en als de kraamhulp weg is nog wat vakantie hebben de meesten niet genomen.
lilapie schreef:
22-02-2018 20:16
Meer ouderschapsverlof voor de partner zorgt trouwens niet alleen voor een betere band met het kind, maar ook voor minder ongelijkheid en discriminatie op basis van geslacht. Hier in Zweden is het risico even groot dat een man of een vrouw plots een jaar op ouderschapsverlof gaat.

Ook gaan veel meer vrouwen hierdoor terug full time aan het werk en krijg je bij oudere kinderen ook meer gelijke verdeling over wie de kinderen afhaalt van school of wie thuis blijft bij de zoveelste kindergriep.
Dit vind ik goede argumenten voor een langer verlof.
Voor de rest lees ik hier het verdriet van mensen zonder kinderen, maar wellicht kunnen die zichzelf een beetje opvrolijken met de wetenschap dat een kind zoveel geld kost, dat je daar heel veel dagen onbetaald verlof voor kunt opnemen.
Goh, ik denk dat ik na 6 weken thuis zitten met baby én man echt tegen de muren op gevlogen was. Hoewel... ik had dan man en baby de deur uit kunnen zetten voor samen wandelen ("lekker samen een band opbouwen") en zelf even rust gehad.

Maar ik ben overigens wel voor meer verlof hoor ;-)
Lijkt me goed om de (zorg)verdelingen eens wat beter te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
pien6 schreef:
22-02-2018 20:10
Het werd tijd. Ik denk dat het heel belangrijk is dat beide ouders vanaf de geboorte een band opbouwen met het kind.

In veel beroepen kun je niet zomaar 3 weken vakantie opnemen als het uitkomt he. Mijn man moet het in december al doorgeven, beetje lullig als ik dan net te vroeg of te laat bevallen was.
Dit ja. Partner werkt in het onderwijs. Dus vakanties staan al vast helaas. Jammer met dit soort zaken!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad belachelijk dat de werkgever hiervoor moet doorbetalen. Dit is echt een kostenpost. Laat de overheid dit doorbetalen, net als in Zweden, dat zou eerlijker zijn.

Of verplicht 6 weken onbetaald verlof ter beschikking stellen als werkgever, dat de werknemer zelf zijn spaarpot aanspreekt. Zou al genoeg coulance zijn vanuit de werkgever.

Mag duidelijk zijn dat ik een werkgever ben.
Waar is die "6 weken" overigens op gestoeld?
Waarom precies 6 weken? Waarom niet 2 of 3 weken?

2 dagen is geschift weinig.
Maar 6 weken ... vind ik veel.

En dan uiteraard wel ofwel zelf te betalen, ofwel door de overheid betaald.

Dat een baas 2 dagen of desnoods een week betaald ben ik het nog mee eens.
Maar 6 weken? Dat is toch eigen keuze om op te nemen of aan de overheid die het recht mogelijk maakt.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
22-02-2018 20:03
Moet je het uit je eigen zak betalen ofzo?

Het geld zal érgens vandaan moeten komen om die 70% loon door te betalen. Het kon de nodige (kleinere) bedrijven wel eens de kop gaan kosten denk ik, of moet iedereen weer meer belasting gaan betalen zodat het uit de UWV pot betaald gaat worden?

(Ik ga nu even de link bekijken of het daar in staat)

Edit: werkgevers en werknemers gaan er premie voor betalen. Dus ja, het komt ook uit mijn zak.
himalaya wijzigde dit bericht op 22-02-2018 20:25
10.28% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
ShaunTheSheep schreef:
22-02-2018 20:20
Goh, ik denk dat ik na 6 weken thuis zitten met baby én man echt tegen de muren op gevlogen was. Hoewel... ik had dan man en baby de deur uit kunnen zetten voor samen wandelen ("lekker samen een band opbouwen") en zelf even rust gehad.

Maar ik ben overigens wel voor meer verlof hoor ;-)
Lijkt me goed om de (zorg)verdelingen eens wat beter te krijgen.
Maar moet je dat dan op hetzelfde moment opnemen? Hier mag je “maar” 40 dagen (waarvan 10 aansluitend aan de bevalling) op hetzelfde moment thuis zijn. Dus die 18 maanden ouderschapsverlof namen man en ik achter mekaar.
himalaya schreef:
22-02-2018 20:24
Het geld zal érgens vandaan moeten komen om die 70% loon door te betalen. Het kon de nodige (kleinere) bedrijven wel eens de kop gaan kosten denk ik, of moet iedereen weer meer belasting gaan betalen zodat het uit de UWV pot betaald gaat worden?

(Ik ga nu even de link bekijken of het daar in staat)

Dat snap ik, maar dat toontje in de OP, bleeeeurgh. Ik word er een beetje moe van dat elkaar het licht in de ogen niet gunnen.
Alle reacties Link kopieren
Tja wat is oneerlijk? We hebben in NL wel meer financiële/verlofregelingen voor verschillende situaties. Het krijgen van een kind is een ingrijpende gebeurtenis. Doorgaans positief, maar toch, ingrijpend. Er mag best tijd en gelegenheid zijn om als ouders je kind goed te leren kennen en te wennen aan de nieuwe situatie.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
22-02-2018 20:17
Daar hebben we het in een ander topic ook over.

Mijn vriend heeft een prima band met zijn kinderen. De meeste vaders die ik ken, overigens. Meer dan een twee dagen verlof en als de kraamhulp weg is nog wat vakantie hebben de meesten niet genomen.
Mijn man is vlak na de bevalling van de 1e een halfjaar thuis geweest vanwege ziekte en vond het heel leuk en bijzonder om zoveel bij ons kind te zijn. Bij de 2e had hij dit niet en dat miste hij. Het duurde volgens hem langer voor hij doorhad wat zoon wanneer wilde en hoe hij hem het beste kon troosten bijvoorbeeld.
lilapie schreef:
22-02-2018 20:24
Maar moet je dat dan op hetzelfde moment opnemen? Hier mag je “maar” 40 dagen (waarvan 10 aansluitend aan de bevalling) op hetzelfde moment thuis zijn. Dus die 18 maanden ouderschapsverlof namen man en ik achter mekaar.
Nee volgens mij 1 week volledig betaald ipv 2 dagen voor vader direct na de geboorte. En die andere 5 weken kan je ergens in het eerste half jaar opnemen tegen 70% doorbetaling. Zag het gewoon eventjes helemaal voor me, dat we met z'n 3tjes naast elkaar op de bank zaten te vervelen of zo ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven