Sadisten in de vleesindustrie

21-06-2018 14:55 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Werken in slachthuis: 'Eerste keer stond ik te trillen, daarna werd het lopendebandwerk'

Lopendebandwerk
Baukje begon als inpakster in het slachthuis, maar mocht al snel zelf gaan slachten. Koeien. "De eigenaar zag aan me dat ik dat wel aankon."

De eerste keer dat ze een koe doodde, vergeet Baukje nooit meer. "Het is nooit leuk om een dier te doden. De eerste keer stond ik te trillen op mijn benen toen die grote ogen naar me keken. Daarna went het. Ook al had ik daarna nog weleens momenten dat ik het lastig vond. Sommige dieren konden je zo aankijken, maar toch deed je het."

Op een dag werden er tussen de 40 en 70 koeien geslacht, zegt Baukje. "Het is echt lopendebandwerk. Je moet een knop omzetten om het vol te houden. Ik werkte met veel mannen, er waren maar een paar vrouwen. Ik weet nog dat er een keer een vrouw huilend naar huis is gegaan en nooit meer terug is gekomen. Zij kon het niet aan."


De rest is te lezen in de link:

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/werk ... debandwerk


Zoals verwacht, claimen de geintervieuwde de onschuld zelve, en hebben uiteraard zelf niks verkeerds gedaan. Tenzij er opeens videobeelden uitlekken die het tegendeel bewijzen natuurlijk. Dieren levend vellen of ik kokend heet water laten trekken aan een vleeshaak verdienen exact dezelfde behandeling.
Taalnazi's zijn onprettige mensen: https://www.esquire.com/nl/stijl-carrie ... lijk-mens/
Ik denk niet dat je het sadisten kunt noemen. Sadisten doen opzettelijk iemand pijn. Ik zou het eerder beroepsblindheid noemen. Ik heb wel eens een verhaal gelezen van iemand die in een kippenslachterij kwam werken. Die beschreef dat ook zo: op den duur zie je ze niet meer als levende wezens maar als producten. En dat is het gevaar, als het je niet meer kan schelen. Dat kan gemakkelijk tot misstanden leiden.
Moeten gewoon zeer hoge boetes op komen te staan en niet van een paar duizend maar van tientallen duizenden.Volgende overtreding gaat dat slachthuis dicht per direct. Cameratoezicht verplichten door de Staat.
Het is te walgelijk voor woorden hoe er met dieren om wordt gegaan.
Overigens vind ik mezelf (als flexitariër) niet minder naar dan degene die een dier op brute wijze slacht. Er je ogen voor sluiten is misschien nog wel erger, dan er je brood mee verdienen.
Alle reacties Link kopieren
Wat stel jij voor? De meeste mensen willen vlees eten, en willen of kunnen daar niet veel voor betalen.

Iedereen zijn eigen koe en kippen en dan zelf slachten?

Ik denk dat wanneer je in de vleesindustrie werkt dat je je emoties voor een groot deel ook moet uitschakelen om je werk te kunnen doen. Dit geldt ook voor kinderartsen die kinderen pijn moeten doen voor een goede behandeling.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik vind vreselijk. Hoe ziek ben je als je dit kan. Het gekrijs van dieren in doodsangst moeten toch door merg en been gaan.
Dat verdraag je alleen als je of zwaar gestoord bent, of zonder geweten leeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind sadist wel de juiste benaming.
Habbekratz schreef:
21-06-2018 15:03
Moeten gewoon zeer hoge boetes op komen te staan en niet van een paar duizend maar van tientallen duizenden.Volgende overtreding gaat dat slachthuis dicht per direct. Cameratoezicht verplichten door de Staat.
Ja, dit. STRENG TOEZICHT! En bepaalde praktijken sowieso niet meer toestaan.
Eens met hierboven. Slachten is per definitie al niet diervriendelijk, maar laten we het dan zo 'humaan' mogelijk doen en inderdaad: flink beboeten wanneer dit niet gebeurt en strenge controles.
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
21-06-2018 15:03
Moeten gewoon zeer hoge boetes op komen te staan en niet van een paar duizend maar van tientallen duizenden.Volgende overtreding gaat dat slachthuis dicht per direct. Cameratoezicht verplichten door de Staat.
Zeker!

En verder, TO, villen i.p.v. vellen.
En geïnterviewde i.p.v. geïntervieuwde.

Wat mij het meest verbaasd is dat een slachthuis 11 maal beboet is. Sorry hoor maar dan leer je er niets van en zouden er maatregelen moeten worden genomen zoals (tijdelijke) sluiting.
Strenger toezicht ben ik voor. Maar zolang mensen vlees willen eten, kun je het andere mensen niet kwalijk nemen dat ze dieren slachten.
Alle reacties Link kopieren
woesjje schreef:
21-06-2018 15:25
Ik vind sadist wel de juiste benaming.
Een sadist geniet van het lijden dat hij/zij anderen aandoet.
Er is geen enkel teken van sadisme in dit artikel, eerder onverschilligheid. Dit lijkt me eigenlijk wel nodig om zo'n beroep uit te kunnen oefenen. Daar kun je een mening over hebben, die al snel hypocriet zal zijn indien je vlees eet, maar de definitie van het begrip 'sadist' is niet echt aan een mening onderhevig.
Waar ik mij deze week heel erg boos over heb gemaakt is dat de Voedsel en Waren Authoriteit ernstige misstanden in een aantal slachterijen heeft geconstateerd, waaronder varkens die levend in heet water gingen en dieren die levend werden gevild. Nog bozer werd ik (en ben ik nog steeds) dat de overheid vervolgens weigert om de namen van die slachthuizen openbaar te maken, zodat supermarkten dat vlees uit de schappen kunnen halen en consumenten dat vlees kunnen mijden.

De reden die voor die weigering gegeven werd, vind ik ronduit schandalig. Die reden is namelijk een financiële. Het zou teveel geld kosten als de namen van de foute slachthuizen openbaar gemaakt zouden worden en het zou slecht voor de Nederlandse export van vlees zijn. Alsof het niet bekend maken van foute bedrijven niet slecht voor de export is! Dat het die foute slachthuizen geld kost, is toch hun eigen schuld? Van mij mogen, nee moeten, per direct gesloten worden.
hamerhaai schreef:
21-06-2018 15:22
Wat stel jij voor? De meeste mensen willen vlees eten, en willen of kunnen daar niet veel voor betalen.

Iedereen zijn eigen koe en kippen en dan zelf slachten?

Ik denk dat wanneer je in de vleesindustrie werkt dat je je emoties voor een groot deel ook moet uitschakelen om je werk te kunnen doen. Dit geldt ook voor kinderartsen die kinderen pijn moeten doen voor een goede behandeling.
Dat is de crux. Het zou mooi zijn als er meer initiatieven komen zoals een slager hier in de buurt heeft opgezet: hij gaat naar een boer, kiest een mooi dier uit om te slachten als het volwassen is.
Dan kopen een x-aantal mensen die koe, of het varken. Je weet dus zeker dat de koe lekker buiten heeft gelopen en mag zelf ook gaan kijken hoe je a.s. biefstuk erbij loopt nu zij nog leeft. Of je toekomstige speklapjes :)

Als het tijd is om te slachten gaat de slager mee en ziet er op toe dat het humaan gebeurt; geen gegil of geschreeuw, echt pijnloos.
In de slachterij wordt het dier alvast gehalveerd en gaat met de slager mee.
Die maakt er in zijn slagerij behalve biefstuk ook worst van, alles wordt opgebruikt (je krijgt dus ook bloedworst, lever, hart enz).

Dan krijgt iedere koper een pakket met van alles wat. Zo'n pakket met een paar kilo vlees, worst kost bijna 50,-
Ik vind dat wel een mooie manier al is het duur (ik zou de helft aan mijn hond voeren, no way dat ik bloedworst of lever eet..)
Maar ik eet al zo goed als vegetarisch en hoop dat het vlees wat ik koop bij een diervriendelijke slager ook goed behandeld wordt, zoals ze beloven.

Ik vind het geen argument om te zeggen: beroepsblindheid. Kom op zeg, het zijn levende dieren en als je zo blind bent geworden dat je het gegil van een nog levend dier je niets meer doet en je niet op het idee komt om het dier alsnog snel te doden moet je m.i. aangepakt worden als iedereen die dieren martelt.
Hoge boete's dus, voor de dader maar nog veel hoger voor de directie: je bent verantwoordelijk voor wat er in jouw bedrijf gebeurt.

Heb geen linkjes aangeklikt. Laatste keer dat ik dat deed werd ik echt misselijk, ik zie die beelden nog zo voor me. Vooral een varken dat maar bleef gillen en vooruit geschopt werdt met een overduidelijk gebroken poot: ik hoor het nog... heel griezelig en ik denk dat echt niet iedereen die bij een slachthuis werkt zoiets doet.

Het is wel degelijk een beroep dat sadisten aantrekt, en dierenhaters. Nergens kan je ongestraft zo je gang gaan als in een slachthuis is me nu wel duidelijk.

Zou wel interessant zijn om nonstop een film mét geluid uit het slachthuis boven de kiloknallers te hangen. Ben echt benieuwd of de verkoop zou zakken. Ik hoop van wel.
Al heeft Jamie Olivier ooit een stel winkelende dames met legbatterij-eieren laten zien hoe de dieren leefden en waarom je meer betaald voor een kip die buiten loopt. Daarna vroeg hij of ze toch niet liever meer betaalden zodat de legbatterijen zouden verdwijnen. Er waren toch nog best veel dames die zeiden ja alles goed en wel maar ik moet iedere cent 5x omdraaien dus ik koop toch de goedkope. Minder eieren eten dan? Nee, is gewoon lekker en als het echt zo erg was met die kippen zou het verboden worden nietwaar? Nee dus.

Daarom is het wel goed om te blijven proberen dit soort slachthuizen voorgoed te sluiten. Van mij mag vlees gewoon weer een luxe product zijn zoals mijn oma dat nog mee heeft gemaakt. Inmiddels zijn er zoveel vervangers die mijn oma niet had, probeer dat maar eens.
Een lekker broodje falafel met alles erop en eraan is imo lekkerder dan een broodje döner en je denkt echt niet hmm.. lekker maar er moet nog wat vlees bij.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 20:34
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 20:34
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 20:34
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sulubra schreef:
21-06-2018 16:58
Een sadist geniet van het lijden dat hij/zij anderen aandoet.
Er is geen enkel teken van sadisme in dit artikel, eerder onverschilligheid. Dit lijkt me eigenlijk wel nodig om zo'n beroep uit te kunnen oefenen. Daar kun je een mening over hebben, die al snel hypocriet zal zijn indien je vlees eet, maar de definitie van het begrip 'sadist' is niet echt aan een mening onderhevig.
Dat zijn exact hetzelfde soort mensen die als kamp bewaker werkte in concentratie kampen, en in Guatanamo Bay. Op z'n best zijn het sociopaten, op z'n ergst een psychopaat.
Taalnazi's zijn onprettige mensen: https://www.esquire.com/nl/stijl-carrie ... lijk-mens/
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het levend koken van varkens, het levend villen van kalfjes wel sadistisch. Walg echt van dit soort tuig.
Alle reacties Link kopieren
Praatjes vullen geen gaatjes. Denk jij dat jij beter kan slachten, begin dan je eigen bedrijf.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
21-06-2018 15:22
Wat stel jij voor? De meeste mensen willen vlees eten, en willen of kunnen daar niet veel voor betalen.

Iedereen zijn eigen koe en kippen en dan zelf slachten?

Ik denk dat wanneer je in de vleesindustrie werkt dat je je emoties voor een groot deel ook moet uitschakelen om je werk te kunnen doen. Dit geldt ook voor kinderartsen die kinderen pijn moeten doen voor een goede behandeling.
De vergelijking tussen een (kinder)arts en de patiënt die hij behandelt, en de omgang met de dieren in de slachthuizen in de betreffende filmpjes vind ik nou niet echt een heel goede vergelijking...slaaf serieus nergens op!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel jammer dat inmiddels al helemaal is uitgezocht wetenschappelijk hoe een slachthuis moet zijn om het zo stressvrij mogelijk voor de dieren te maken. In zulke slachthuizen komen de dieren geen personeel tegen en worden stressvrij geslacht.

Maar tot nu toe heeft McDonalds 1 zo een slachthuis als ik het goed begrepen heb. Dat is natuurlijke pure marketing. Het komt niet echt van de grond. Als ik geld had zou ik wel in zoiets investeren. Ik denk dat daar echt wel een markt voor is.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik eet geen vlees meer. Nadat ik gezien heb hoe dieren geslacht werden in een slachthuis door uitlekkende beelden idd
Koeien die geschopt worden om maar een ding te noemen en nog ergere dingen.
Alle reacties Link kopieren
christian88 schreef:
21-06-2018 19:44
Ik eet geen vlees meer. Nadat ik gezien heb hoe dieren geslacht werden in een slachthuis door uitlekkende beelden idd
Koeien die geschopt worden om maar een ding te noemen en nog ergere dingen.
Dat vind ik echt zielig. Er zijn steeds meer lekkere vegetarische maaltijden/restaurants etc. Ik ga er mee beginnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven