Geld & Recht alle pijlers

aflossen op aflossingsvrije hypotheek?

07-09-2011 16:23 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Wij hebben een hypotheek van ruim 4 ton, die grotendeels aflossingsvrij is (dat mocht 3 jaar geleden nog). Wij hebben echter zelf het plan (en dat ook de afgelopen 3 jaar gedaan) om elk jaar minimaal 10.000 af te lossen omdat we anders in de problemen zouden kunnen komen als over 20 jaar (voor ons) de rente-aftrekperiode van 30 jaar afloopt en we dan dus honderden euro;s per maand achteruit gaan. Nu had ik het er laatst met vrienden over en het viel me op dat geen van de vrienden nadenkt over hoe het is over 20 jaar (als je de rente niet meer mag aftrekken, want vanaf 2001 is de maximale periode per persoon van 30 jaar ingegaan).

Zijn wij nou zo tuttig om het geld niet op te maken aan leuke dingen? Of doen meerdere mensen dat?

Hoe doen jullie dat?
Ik heb ook een buffer op mijn spaarrekening waar ik niet aankom (dat geld staat vast tegen 6%, dus ik zou wel gek zijn als ik dat eraf zou gaan halen). Daarnaast spaar ik voor vakanties, grote aankopen (auto, onderhoud en verbouwingen aan mijn huis etc) en onvoorziene uitgaven (kapotte wasmachine, reparaties aan auto, dat soort dingen). Alles wat ik daarboven overhoud gaat eenmaal per jaar naar mijn hypotheek (tenminste, dat was de afgelopen twee jaar zo, daarvoor was ik teveel geld kwijt aan bijvoorbeeld de nieuwe keuken (ik woon nu vier jaar in mijn huidige woning)).

Ik houd gewoon niet van schulden. Ik heb dan ook nog nooit schulden gehad. Alleen bij het kopen van een huis was het onvermijdelijk om geld te lenen, maar daar probeer ik nu dus gewoon zo snel mogelijk van af te komen.
Dat zijn toch ook schulden, het geld wat je hebt geleend voor je huis?
Daarom schreef ik dus ook: "Alleen bij het kopen van een huis was het onvermijdelijk om geld te lenen". En daarom wil ik er ook zo snel mogelijk van af, ondanks het feit dat ik niets zou hoeven aflossen.
quote:vcees schreef op 07 september 2011 @ 22:00:

Hoe kan je in hemelsnaam jaloers zijn op iemand met 4 TON schuld !!!Omdat dat onroerend goed tegenoverstaat.... is er technisch geen schuld als er Nationale Hypotheek Garantie op de hypotheek zit. Heeft TO technisch geen schuld.... Ze had alleen even zelf geen 4 ton in haar broekzak zitten toen ze het pand kocht.
Gember999, wij hebben dus ook een buffer op de gezamelijke spaarrekening waar we niet aankomen. En dan beiden nog een eigen spaarrekening. Arbeidsongeschiktheid hebben we goed verzekerd en in geval van baanverlies kunnen we het wel een paar jaar uitzingen.

En over die erfenissen, ook die zitten grotendeels in onroerend goed, dus dat is inderdaad maar de vraag hoeveel daar precies uit gaat komen ooit.
Nog even voor Vcees: wij betalen u net zoveel hypotheeklasten als mijn broer betaalt aan huur voor zijn huurwoning. Dus zelfs als de huizenprijzen halveren de komende 20 jaar, is het resultaat nog altijd beter dan 20 jaar huur betalen en helemaal niks overhouden.
quote:mariap schreef op 08 september 2011 @ 11:17:

Nog even voor Vcees: wij betalen u net zoveel hypotheeklasten als mijn broer betaalt aan huur voor zijn huurwoning. Dus zelfs als de huizenprijzen halveren de komende 20 jaar, is het resultaat nog altijd beter dan 20 jaar huur betalen en helemaal niks overhouden.reken dan ook even door wat je onderhoud, nieuwe keuken/badkamer/cv ketel/dak en dergelijke kost. Bij gelijke lasten is huren interessanter!!!!
quote:yvonjaspers schreef op 08 september 2011 @ 11:03:

Daarom schreef ik dus ook: "Alleen bij het kopen van een huis was het onvermijdelijk om geld te lenen". En daarom wil ik er ook zo snel mogelijk van af, ondanks het feit dat ik niets zou hoeven aflossen.Ik vond het gewoon grappig dat je schreef geen schulden te willen hebben en ook nooit schulden te hebben gehad, terwijl geld lenen voor een huis toch wel de grootste schuld is die je ooit zult maken als doorsnee persoon!
foutje!
Veces, je komt over als een gefrustreerd, jaloers persoon die ook nog eens geen idee heeft waar ze over praat.

MariaP, bij een 100% aflossingsvrije hypotheek lijkt het mij zeker verstandig dat je wel aflossingen doet. Je zou eens contact op kunnen nemen met je hypotheekverstrekker om te bespreken of een omzetting (naar (gedeeltelijk) een bankspaarvariant bijvoorbeeld) voor jou aantrekkelijk zou zijn.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:kadanz schreef op 08 september 2011 @ 12:45:

Ik vond het gewoon grappig dat je schreef geen schulden te willen hebben en ook nooit schulden te hebben gehad, terwijl geld lenen voor een huis toch wel de grootste schuld is die je ooit zult maken als doorsnee persoon!Een huis is dan ook het enige waar ik me voor in de schulden wil steken. En feitelijk gezien is dat niet eens een 'echte' schuld; er staat namelijk altijd een onderpand tegenover.
we hebben niet helemaal een aflossingsvrije hyp hoor. Dat mocht toen ook al niet (en terecht). We hebben toen 20.000 gestort in een depot dat over 20 jaar 125.000 waard zou moeten zijn....hahahah, met de huidige beleggingsresultaten gaat dat echt niet lukken. Staat nu nog steeds rond de 20.000.....

Ik ga er dus vanuit dat we daar niet veel mee kunnen en beschouw de hyp dan ook als helemaal aflossingsvrij voor het gemak.
Des te meer reden om de mogelijkheden tot omzetten eens met je hypotheekverstrekker te bespreken toch?

Yvon, een hypotheek geen 'echte' schuld? Hoe noem je het dan, als je een grote lening hebt die je toch echt uiteindelijk moet terugbetalen?
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:Suzaa schreef op 07 september 2011 @ 16:39:

Annicka; moet je daarvoor je hele hypotheek oversluiten als je banksparen aan je hypotheek wilt "koppelen"? Of kun je dat doen zonder al te veel gedoe? Ik heb daar ook wel eens over na zitten denken, maar kon daar niet echt duidelijke informatie over vinden, het lijkt mij wel een interessante constructie.

Ik moest wel alles opnieuw aanleveren, (werkgeversverklaring, loonstrook, etc.) om te laten zien dat ik het spaarbedrag zou kunnen betalen..natuurlijk...als ik het niet zou kunnen betalen zou ik het toch niet verzinnen?

Maar verder geen oversluitgedoe als in naar de notaris moeten met bijkomende hoge kosten.
Je moet gewoon je hypotheekvorm aanpassen (omzetten), dan moet je inderdaad alles weer aanleveren en nieuwe stukken tekenen. Een hypotheekadviseur moet een nieuw adviesrapport schrijven. Dat is dus niet in één telefoontje van 15 minuutjes geregeld.

Je moet alles aanleveren omdat en omzetting lastenverzwarend kan zijn. (En in geval van aflossingsvrij --> spaarvariant altijd lastenverzwarend ís.)

Dan kan je zelf wel roepen 'natúúrlijk kan ik dat betalen anders vroeg ik daar niet om', maar dat is niet zoals het werkt. Een hypotheekadviseur is verplicht toch echt een motivering te schrijven en daarbij alles voor je uit te rekenen.

Als iedereen zijn of haar zin zou krijgen die zou roepen 'natúúrlijk kan ik dat betalen' dan hadden we ook mensen in de bijstand met een hypotheek van 4 ton.

Mensen weten zelf niet altijd even goed wat het beste voor hen is, als het op geldzaken aankomt.
Bedankt voor de info, ik ga toch maar eens informeren bij mijn hypotheekverstrekker en/of een financieel adviseur wat wijsheid is. We hebben best wat geld op de spaarrekening, waarvan ik ook best een deel vast wil zetten.
Ben ik weer mariap

Als het dan toch allemaal zo gemakkelijk is en ik zo simpel ben waarom hebben jullie dan allemaal de hulp van de fiscus nodig ?

En waarom moet de huizenmarkt dan geholpen worden door vele maatregelen ?

Laat die prijsjes dan eens gewoon halveren,het raakt je toch niet en het raakt ons al helemaal niet.

De rechtse lobby doet er werkelijk alles aan om dat vermogen in die huisjes te redden terwijl mijn plan veel en veel beter is.Afschaffen die aftrekbaarheid voor alle kopers ingaande vandaag.

Alle zitters behouden hun fijne aftrek en het gevolg is dat jij fijn kan blijven wonen en aftrekken maar dat je huisje gewoon een redelijke prijs zal opbrengen als je dood gaat.Zo hoef je ook niet meer zo uit te zien naar het einde van je familie ivm je erfenis.Voor de duidelijkheid,wij hebben gewoon een huis dat betaald is zonder leningen en wij betalen eerlijk mee aan de maatschappij.Geen spoor van afgunst maar wel realisme.
Realisme betekent dat ook het huurwaardeforfait wordt afgeschaft. Met enige fiscale basiskennis zou je weten dat als je een bron belast, de verkrijging van de bron onbelast is.
quote:vcees schreef op 07 september 2011 @ 22:23:

Wat ik wil is dat de aftrek boven de 100000 euro stopt of helemaal stopt .Ik heb nog een veel beter plan: stop de aftrek voor alle nieuwe kopers van huizen,gevolg de prijzen dalen vanzelf.Alle huidige apothekers en ander gespuis mag zijn aftrek gewoon blijven houden op de fijne stulpjes,ze wilden toch zo nodig dat mooie huis en die dikke hypotheek,voila allemaal blij .Gevolgen zijn heerlijk omdat de prijzen lekker zakken en de belasting weer normaal binnenkomt terwijl de elite in hun veel te dure huizen zit.

Animal Farm.Negeren is natuurlijk gemakkelijk want dan kan je je lekker blijven rondwentelen in je kleine luxe wereldje zonder te luisteren naar de medemens die zich wel ergens om bekommert.

Nog beter plan: al het gespuis verhuisd naar het buitenland, en dan kijken wat er met belastinginkomsten gebeurd en jouw levensstandaard. Maar niet klagen achteraf!

Enige fiscale en financiële kennis om te reageren in dit topic lijkt me niet geheel overbodig...
Zeker weten, we kunnen genoeg poolse notarissen dokters en ander gespuis krijgen,hebben we jullie helemaal niet nodig en nog een tip" BLIJF SVP IN HET BUITENLAND".

Ik denk dat je kruipend terugkomt naar dit paradijs voor dat gespuis.Waarom wel poolse bouwvakkers en geen poolse dokters ha ha laat me niet lachen,allemaal vriendjespolitiek.

Ik heb voldoende kennis om te reageren maar je wil niet luisteren omdat je uitsluitend aan je eigenbelang denkt.

Geen aftrek meer voor dit soort volk omdat ze het toch " prima" kunnen betalen en vrije toegang voor Pools doktersvolk
Winston Beagarde Telegraaf had ook een stulpje voor 3 miljoen,was het waard hoor zei de makelaar.Mooi buurtje en hij kon het prima betalen . Nu verkocht via veiling voor 1.1 miljoen ha ha ha ha ha stelletje malloten.
quote:vcees schreef op 17 september 2011 @ 21:42:

Zeker weten, we kunnen genoeg poolse notarissen dokters en ander gespuis krijgen,hebben we jullie helemaal niet nodig en nog een tip" BLIJF SVP IN HET BUITENLAND".

Ik denk dat je kruipend terugkomt naar dit paradijs voor dat gespuis.Waarom wel poolse bouwvakkers en geen poolse dokters ha ha laat me niet lachen,allemaal vriendjespolitiek.

Ik heb voldoende kennis om te reageren maar je wil niet luisteren omdat je uitsluitend aan je eigenbelang denkt.

Geen aftrek meer voor dit soort volk omdat ze het toch " prima" kunnen betalen en vrije toegang voor Pools doktersvolkHaha, en waarom zouden rijke, hoogopgeleide Polen hier naar toe willen verhuizen? Die hebben het prima voor elkaar in Polen, en betalen daar een stuk minder belasting. Ik ken 2 hoogopgeleide Polen en die profiteren hier heerlijk van de 30% regeling, en hebben bovendien een hypotheek waarvoor de ook de hypotheekrenteaftrek gebruiken. Die betalen dus minder belasting.
oversluiten hoeft niet. en aflossen ook niet. maar spaar wel voor als je hypotheek straks afgelopen is. als ik even snel reken kom je dan met 10.000 euro per jaar, na 20 jr. nog 2 ton tekort. Dat betekent dus een gedwongen verkoop!
Meds, inderdaad houden we dan over 20 jaar nog 2 ton schuld over, maar de hyptheek houd dan niet op hoor. Je mag er gewoon blijven wonen, alleen de hypotheekrenteaftrek houd op, dat betekent dat je dan dus netto veel meer moet betalen. En dan is het fijn als je van de huidige hypotheek een groot deel afgelost hebt.

@vcees, ga je eens verdiepen in de fiscale regels voor dat je wat roept. Of, doe eigenlijk maar niet, tis wel vermakelijk zo!
@Vcees, ik vraag me toch echt af wat wij met Poolse notarissen zouden moeten... Ik denk niet dat er hier zoveel mensen de koop van een huis in Polen willen regelen, of een testament voor iemand die in Polen woont. Dat is toch allemaal makkelijker te regelen on Polen?

Of dacht je dat een Poolse notaris ook meteen verstand heeft van het Nederlandse recht? En dan ook meteen hier kan werken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven